Discriminerende opmerkingen.

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

Discriminerende opmerkingen.

#1 Bericht door Gast » donderdag 28 oktober 2010, 14:14

Ik weet niet of hier veel Thaise mensen op het forum aanwezig zijn. Maar ik ben zelf Aziatisch en heb best veel te maken gehad met beledigende opmerkingen. Termen als 'spleetoog', 'Chinees' en 'Ni Hao' heb ik regelmatig gehoord. Hebben jullie weleens last van beledigende opmerkingen? Zo ja, raakt het je? En wat doe je er aan of juist niet?

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Discriminerende opmerkingen.

#2 Bericht door Ben » donderdag 28 oktober 2010, 14:22

Gast schreef:Ik weet niet of hier veel Thaise mensen op het forum aanwezig zijn. Maar ik ben zelf Aziatisch en heb best veel te maken gehad met beledigende opmerkingen. Termen als 'spleetoog', 'Chinees' en 'Ni Hao' heb ik regelmatig gehoord. Hebben jullie weleens last van beledigende opmerkingen? Zo ja, raakt het je? En wat doe je er aan of juist niet?

Ja.
Farang.........Raakt me niet ik ben er tenslotte een voor hun .

Verder schelden ze me de hele dag uit met Tirac , Pak Wan , Keng mak mak . :cry:

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Discriminerende opmerkingen.

#3 Bericht door Mart » donderdag 28 oktober 2010, 14:25

Vraag 1 aan de mevrouw Konijn ?
Waar woont U ?
Laatst gewijzigd door Mart op donderdag 28 oktober 2010, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Discriminerende opmerkingen.

#4 Bericht door elst99 » donderdag 28 oktober 2010, 14:26

Moet je dat niet onder de noemer, schele, rooie rangschikken? Chinees is geen scheldwoord of discriminatie en Ni Hao ook niet! Tegen ons zeggen ze Farang nou en? Kaaskop o.i.d. Ik zou daar geen punt van maken.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Discriminerende opmerkingen.

#5 Bericht door Jim » donderdag 28 oktober 2010, 14:30

het gaat er niet om wat er gezegd wordt, maar het gaat er om hoe het gezegd wordt.

als je 's avonds in de metro richting bijlmer zit en je wordt aangeduid als 'die blanke', voel je je waarschijnlijk niet meer zo op je gemak.
en blanke is opzich ook geen scheldwoord..
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gast

Re: Discriminerende opmerkingen.

#6 Bericht door Gast » donderdag 28 oktober 2010, 14:36

elst99 schreef:Moet je dat niet onder de noemer, schele, rooie rangschikken? Chinees is geen scheldwoord of discriminatie en Ni Hao ook niet! Tegen ons zeggen ze Farang nou en? Kaaskop o.i.d. Ik zou daar geen punt van maken.
Ben je Thais dan? De vraag is was meer gericht naar de Thaise mensen die hier op het forum zitten. En nee, misschien zijn het geen scheldwoorden, maar wel beledigend en op zijn minst asociaal.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Discriminerende opmerkingen.

#7 Bericht door Mart » donderdag 28 oktober 2010, 14:48

Gast schreef: Ben je Thais dan? Ik had de vraag meer aan Thaise mensen gericht. Maar goed. Misschien geen scheldwoord, maar wel beledigend. En inderdaad, de manier waarop.
Er zijn een aantal fora voor inwoners van Thailand. Daar kunt U waarschijnlijk beter Uw vraag stellen. :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Discriminerende opmerkingen.

#8 Bericht door elst99 » donderdag 28 oktober 2010, 15:00

Je vraagt het hier op een thaisforum, veel nederlanders die hier wonen of lang verblijven. Wat bedoel je dan? Bedoel je Thaien die in Nederland wonen?
Denk dat ze in Nederland wel met aziaten om kunnen gaan, Indonesiers, Mollukkers, Mijn buren zijn van Indonesië, heb ze daar nog nooit over gehoord.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Discriminerende opmerkingen.

#9 Bericht door prajak » donderdag 28 oktober 2010, 15:55

Ja hoor, ik voel dagelijks de criminatie hier.

Farang is wel het minste, het betekent iets van "dikke neus, sliep uit" en ik HEB nu eenmaal een dikke neus, een grote majestueuze fok. Pumpuy, uitspraak in NL poempoei, zegt men ook wel en dat komt omdat ik een omvang heb die gelijk is aan veel Thaise politiemensen die daarom verplicht gaan afslanken. Overigens, hier is een tuktukmeneer die zich pumpuy noemt (letterlijk: zwanger) en dat is een eretitel en zijn vrouw heet Noi ("kleine") en is nog een maatje groter..... Ik word verder gediscrimineerd omdat men me liefst meer laat betalen dan een Thai maar daar heb ik voldoende taalkennis tegen. Ik word gediscrimineerd want ik mag geen perceeltje grond kopen en ik mag niet stemmen voor de lokale zakkenvuller die des morgens om 06 uur in de luidsprekers gaat praten over dingen die ik niet versta.

Maar ik word ook ge-upcrimineerd, als dat een NL woord is. Positieve discriminatie. Ik word ge-upwaardeerd. Of upgewaardeerd. Opgehemeld ? Men behandelt me met egards die ik niet verwacht. Op etentjes ben ik de hogelijk gewaardeerde persoon die de eer heeft te mogen betalen en ik krijg op feessies het beste plastieken bord en de enige Uri Geller-vaste vork. Men haalt voor mij de heetste pepers uit de LAAB en doseert de Lao Kao met dopjes in plaats van met kopjes want men kent mijn matigheid in consumptie van genotbrengende middelen. In mijn dorp Gat Buitenpost houdt men mijn bescheiden woonst in de gaten in die mate dat zelfs mijn vriendin wordt ondervraagd wat ze in de doodlopende steeg komt doen. En voor belangrijke religieuze feesten komt men in MIJN tuin de bloemen plukken die in de tempel worden neergepoot ter bevordering van HUN toekomstig leven...... Mijn roomblanke huid wordt gekoesterd in massagesalons ! Men is blij met me.

Maar het belangrijkste, ik ben in dit land nimmer uitgemaakt voor Christenhond. De vrijheid van godsdienst is hier een hoger goed dan in NL. Ik mag daarom kiezen uit de Katholieke, de Gereformeerde, de Baptistenkerk, de Mormoonse boys op hun fietsjes en de Koninkrijkszaal der Getuigen van Jehova (waarvan er hier niemand hinkt) en de Moskee. En de vele tempels. Maar ik bezoek er geen. En van die vrijheid geniet ik.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Discriminerende opmerkingen.

#10 Bericht door Mart » donderdag 28 oktober 2010, 17:59

Ik hoor ook regelmatig. Je bent geen Thai, omdat ik ook na 20 jaar verblijf niet in het bezit kan komen van de Thaise nationaliteit, omdat mijn ouders en grootouders geen Thai's zijn.
Ons kind ( moeder is Thaise ) heeft dus 2 paspoorten maar wordt aangesproken als LOEK KHRUNG. ( zoiets als halfbloed )
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discriminerende opmerkingen.

#11 Bericht door printen44 » donderdag 28 oktober 2010, 18:03

Wat zeuren jullie toch, in Namibie was mijn naam, zowel op school als in mijn eerste werkkring, "Kasie". Dit omdat ik Nederlander was, hoewel ik in Namibie kwam toen ik negen jaar oud was en vloeiend Afrikaans sprak en nog kan spreken.

"Moenie worry nie, alles sal regkom".

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Discriminerende opmerkingen.

#12 Bericht door Mart » donderdag 28 oktober 2010, 18:07

printen44 schreef:Wat zeuren jullie toch,
Wie :?: bedoel je mevrouw Konijn ? :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Discriminerende opmerkingen.

#13 Bericht door Gardensafari » donderdag 28 oktober 2010, 18:14

Mart schreef:... maar wordt aangesproken als LOEK KHRUNG. ( zoiets als halfbloed )
Loek Khrung is eerder een eretitel dan een bewijs van discriminatie: de Thai zijn dol op halfbloedjes.
Behalve die waarvan één van de ouders donker is, want dat is "lelijk".

Als iemand mij een rascistische mop vertelt , lach ik hartelijk.
Alleen bij één collega wend ik mij beschaamd af.
De man is rascist en meent wat 'ie zegt.

In de buurt van Apeldoorn zitten vrij veel mensen uit voormalige Nederlands-Indië.
Hoofdzakelijk Javanen en Molukkers.
Men spreekt er dus over "Indo's" en doelt daarmee op de Javanen en men spreekt over "blauwen" en doelt daarmee op Molukkers.
Discrminatie? Welnee.

Als ik de naam van zo'n pinda vergeten ben en er werken er twee op de postkamer, dan snapt iedereen mij als ik zeg: "die blauwe van de postkamer".
Daar zit niks discriminerends in. In bovenstaande zin zit het woordje "pinda" overigens wel op het randje....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Discriminerende opmerkingen.

#14 Bericht door Mart » donderdag 28 oktober 2010, 18:26

Gardensafari schreef:
Mart schreef:... maar wordt aangesproken als LOEK KHRUNG. ( zoiets als halfbloed )
Loek Khrung is eerder een eretitel dan een bewijs van discriminatie: de Thai zijn dol op halfbloedjes.
Behalve die waarvan één van de ouders donker is, want dat is "lelijk".
Mrs moet dan ook regelmatig verklaren dat Jr is Loek Khrung is, aangezien Pa een falang is en Ma wel zwarte haren, bruine ogen en een speciale neus heeft, maar verder meer lijkt op een falang dan een Thai.

En .... Jr maakt er geen probleem van
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Discriminerende opmerkingen.

#15 Bericht door prajak » vrijdag 29 oktober 2010, 01:11

Gardensafari, je vergeet het woord patjakkers....ook zo iets lekkers en bepaald geen compliment bedoeld voor mensen uit de gordel van smaragd..

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”