BigC

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
eltoro53
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

BigC

#1 Bericht door eltoro53 » maandag 25 oktober 2010, 03:46

Wij komen regelmatig in de BigC shoppen, maar gaan dit minderen wat een klo... winkel als het om electrische apperaten gaat zeker :? . De food afdeling wil wel. Zodra je de afdeling binnenloopt komen er van alle kanten verkoper(sters) op je afgestormd en als je dan enige belangstelling voor een produkt toont laten ze je niet meer gaan. Ze weten niet eens wat ze verkopen en weten ook niet zoveel over de merken. Mij werdt bijvoorbeeld toen ik mijn eerste TVtje kocht dat een van de grote wereld (Akai) merken een slecht en onbekend merk was, en hun raden me iets aan waar ik nog nooit van had gehoord maar veel duurder was. Vorige week kocht ik een tondeuze om mijn baard wat te snoeien, zo een die je ook draadloos kan gebruiken, thuisgekomen en natuurlijk op de lader geplaatst zodat ik de volgende dag het ding kon gaan gebruiken. Maar de volgende dag dus een uur of 18 verder niet opgeladen 10 sec en hij was leeg. Terug gegaan mert het ding en dan wordt het echt leuk, je wordt via de klantenservice die iemand van de afdeling oproept via via heel veel mensen naar een balietje gebracht waar dan wat van die tru.... staan die het ding gaan keuren en zeggen dat je hem minimaal 6 uur aan de lading moet laten staan. Als je dan via vriendin duidelijk hebt kunnen maken dat hij heel veel langer aan de lading heeft gestaan, wordt er in het Thais en dat hoor ik pas van mijn vriendin als ik thuis ben wordt gezegd dat ik hem wel express kapot zal hebben gemaakt. Ja ik ga voor mijn plezier om wat dames bij de BigC te kunnen pesten weer met die warmte 15 km rijden :twisted Hier dichtbij zit zo'n S&R waar ik wel heel goede ervaring mee heb, maar ja daar hadden ze geen tondeuze :D Ben deze week ook voor het eerst in de lotus geweest en vondt het daar veel prettiger winkelen.

jumbo
Expat
Expat

Re: BigC

#2 Bericht door jumbo » maandag 25 oktober 2010, 03:51

Dat is inderdaad een euvel, je hebt geen echte speciaalzaken voor dat soort dingen en de hypermarkt heeft door zijn prijsstelling nauwelijks personeel met kennis van zaken.
Normaliter heb je hier 'slechts' fabrieksgarantie en word je doorverwezen naar de servicekantoren van het merk wat je hebt gekocht. Vreemd dat het in jou geval niet zo is gegaan.
Woon je dus ergens in de sticks dan moet je wel naar de grotere stad voor dat soort kantoren.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door yandre » maandag 25 oktober 2010, 04:02

nu hier zelf goede ervaring lotus wat electronica
betreft .
werd goed geholpen aan schaf tv en dvd player
ook digitaal fototoestel daar gekocht was goed geregeld
geen ervaring met iets dat kapot is maar vond het
personeel redelijk op de hoogte maar kom je in nederland
ook steeds meer tegen niet weten wat ze verkopen
bij de prijsvechters mijn ervaring

eltoro53
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#4 Bericht door eltoro53 » maandag 25 oktober 2010, 04:05

Wat me bij de Lotus zo wie zo al beviel was dat ik overal naar kon kijken zonder dat je omsingeld wordt door verkopers. Ze observeren je rustig van een afstand en als je wenkt komt er iemand en geen 5 zoals bij BigC. Wel erg weinig parkeerplaatsen daar heb even moeten rondrijden voor ik een plaats vond.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Pieter » maandag 25 oktober 2010, 04:59

Mijn ervaring is dat het sterk van vestiging afhankelijk is

Bij Carrefour het sterkste .. Je hebt er goede bij (Rama IV, Radjada) maar ook om te janken (Rom Klao road)

Ooit een el. weegschaal gekocht en die was niet goed zonder problemen geld terug

En wat kun je nou verwachten van mensen die voor 150 euri per maand daar staan

Het leukste is natuurlijk dat de meeste er een handeltje naast hebben (net zoals bankmensen die rustig voor de concurent een hypotheek regelen)

Mijn TV aan de muur laten hangen door twee Homepro medewerkers die wel hetzelfde spul verkochten maar dan goedkoper en gratis thuis installeren.

Ook bij aanschaf van een nieuwe pc (carrefour) een Installeer thai voor mijn windows met schijfje (inclusief terugkomen i.v.m. eem probleem voor 500 bath)

Maar vooral inkopen etc het is veel te vaak Mai mie .. (bel dan even andere home pro's of die wel die barkruk hebben staan) huh ??

PIeter :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

joepattaya
Expat
Expat

#6 Bericht door joepattaya » maandag 25 oktober 2010, 05:39

Het is overal wel iets.........in de ene winkel krijg je zo wat GEEN aandacht en moet je werkelijk onder de rekken kijken of er ook nog personeel is wat tijd heeft en niet toevallig een bak met kwie-tie-jauw naar binnen aan het slurpen is; bij de andere zaak is het net of je stroop aan je aars hebt en de verkopers als vliegen aan je kleven.
Persoonlijk vindt ik de tussenweg het beste.........verkopers die op afroep klaarstaan en die in aktie komen op het moment dat ik dat nodig vind. (Dream on Joep)

Garanties en omruilen is heel droevig hier:

Volgens de wet heb een consument van electronica en gebruiksartikelen (GEEN verbruiksartikelen) 14 dagen het recht om het artikel zonder meer te retourneren. Veel zaken hanteren al 7 dagen!

Vervolgens heb je ook nog garantie. Bij aankoop schreeuwen ze al snel 3 of 6 maanden of zelfs 1 jaar, maar volgens de wet heeft een consument op de meeste produkten 1 jaar garantie. Daar komt eigenlijk het probleem......veel produkten geven de geest binnen het jaar (want waar is de garantie anders goed voor ??!!) en dan zou je denken dat je verhaal gaat halen bij de winkel waar je het spul gekocht hebt.......FOUT!
Je dient eigenlijk zelf op zoek te gaan naar de importeur/fabrikant/service-verlener, die voor jouw het probleem gaat oplossen. Winkelketens als Carrefour, BigC, Lotus en Makro houden zich daar niet mee bezig.

Goed dus voor eltoro33, de tondeuze moet zonder meer omgeruild/terugbetaald worden (indien je binnen 14 dagen na aankoop terug gaat).

Tip: Doe de wat duurdere aankopen op merk-artikelen (TV's, audio, home-appliances, e.d.) bij voorkeur van het merk waar een service-station in de buurt zit OF bij een zaak die zelf service verleent. Deze zijn er naturlijk ook, zoals Numchai en Siamkomminter in Pattaya.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Ben
Expat
Expat

#7 Bericht door Ben » maandag 25 oktober 2010, 05:45

Bij Big C heb je 7 dagen garantie op aangekochte spullen .

Terug met de rekening en een nieuw apparaat eisen zo niet zeg je gewoon dat je aangifte bij de politie gaat doen .
Enne niet in conclaaf gaan met een van de huppel...tjes maar ff de manager bij zijn kladden grijpen .

Wel de rekeing bewaren.

Na de 7 dagen moet je naar de service kantoren.

Mart
Erelid
Erelid

#8 Bericht door Mart » maandag 25 oktober 2010, 06:34

joepattaya schreef: Tip: Doe de wat duurdere aankopen op merk-artikelen (TV's, audio, home-appliances, e.d.) bij voorkeur van het merk waar een service-station in de buurt zit OF bij een zaak die zelf service verleent.
Omstreeks 5 jaar geleden kocht ik bij een dealer in Cha-am, een JVC TV.
Nu wonen we in de jungle, waar uiteraard geen Big C of soortgelijke shoppingmall is.
Enige weken geleden was het toestel ter ziele. En nu ? Waar vind ik een techneut ?
Ergens langs de straat zag ik een knutselaar. Een keurige knaap, die zelfs bereidt was om te komen kijken. Hij deed het zelfde wat alle huisgenoten ook al hadden geprobeerd, nl AAN / UIT en kwam tot de zelfde ontdekking dat de tv de geest had gegeven, alsmede het advies om maar een nieuwe te kopen.
Nu wordt ik soms wel voor "gekke henkie " uitgemaakt, maar met dit advies kon ik niets.
Met een fooi van 200 Tb was hij erg tevreden en vertrok weer.

Vervolgens nam ik contact op met de leverancier in Cha-am, die mij het adres gaf van de importeur. Via een website kon ik een email verzenden en binnen een uur kreeg ik een telefoontje. Vervolgens stuurde hij het adres van het dichts bijzijnde service station.
Dat was in Roi Et. ( 80 km ) Nadat hare nederige hoogheid was geinstrueerd nam zij telefonisch contact op. Nadat zij had verteld dat de oude brombeer niet in staat was om een toestel van 53 kilo te vervoeren, kwam het aanbod dat er zo spoedig mogelijk een service wagen - met techneuten - even een bezoek zou brengen. Zo gezegd zo gedaan.

Zij kwamen, bekeken het inwendige en kwamen tot de ontdekking dat er een operatie diende te worden uitgevoerd, doch dat een donor onderdeel niet beschikbaar was. De uit de kluiten gewassen techneuten namen het toestel mee.
Na 2 dagen kreeg mrs een telefoontje inzake het te vervangen onderdeel, en dat was 800 TB.
Uiteraard werd dat accoord bevonden. Na 4 dagen werd het toestel weer terug gebracht. In een plastic zakje kreeg ik tevens het uitgebrande printplaatje te zien. De oorzaak zou moeten worden gezocht in een stroomstoot. Deze verklaring was zeer aannemelijk, aangezien de stroom leverantie hier regelmatig varieert van 180 tot 260 Volt.

Nog groter was de verbazing toen ik de rekening mocht voldoen.
Behalve de reeds genoemde 800 TB was er niets in rekening gebracht.

Kijk dat noem ik service en na een hartelijk dank van de techneuten voor de goede gave konden wij weer genieten van het boze oog.

Wel vond ik ergens lan
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

eltoro53
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#9 Bericht door eltoro53 » maandag 25 oktober 2010, 10:36

Dit overkwam mij toen ik een schotel kocht zodat we BVN konden zien, de schotel koste slechts 4200 Baht en tot mijn verbazing werdt deze volledig geinstalleerd incl de beugels om hem aan de muur te maken en de bedrading enz. Toen de mensen weg gingen keken we TV. Na enkele maanden werdt het beel steeds slechter dus heeft mijn vriendin gebeld, de volgende dag kwamen de monteurs die tot de conclusie kwamen dat die ontvangkop niet goed wwas, dus een nieuwe gehaald en geintalleerd, daar zijn ze een middag en de volgende (zondag) ochtend mee bezig geweest. We haaden te kennen gegeven dat we boven op de slaapkamer onze eerste tv hadden staan en daar ook eigenlijk wel graag ontvangst wilden hebben. Dus hebben ze een ekstra ontvang kastje incl bedrading naar de slaapkamer aangelegd en ook daar hebben we tv, we hoefden alleen de ontvanger a 500 Baht te betalen. Kom daar in Nederland eens om.

printen44
Expat
Expat

#10 Bericht door printen44 » maandag 25 oktober 2010, 11:14

Zo koop ik nooit TV's, computers etc. bij BigC, Lotus of Carrefour. Altijd probeer ik bij de plaatselijke handelaar die zaken te kopen. Als hij die niet in voorraad heeft, besteld hij ze wel. Het installeren kost meestal geen baht en je hoeft maar te bellen en ze staan voor de deur. Meestal is de reparatie gratis, maar ik geef de techneuten altijd 100 baht. Kunnen ze wat eten kopen of waarschijnlijker wat drank. Maar je bent dan verzekerd van snelle en redelijk goede service.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door prajak » maandag 25 oktober 2010, 16:56

Zo is het, heer Printen. De lokale techneut-winkel verkoopt met service. En heeft een eigen reparatie-afdeling voor kleine dingen. Al mijn wit- en bruingoed koop ik daar en er is zelfs een persoon die NL spreekt al is dat beperkt tot een groet. Maar men spreekt wat Engels. De rommel wordt gratis aan huis gebracht en neergezet en getest.

In de grote warenhuizen weet men van niks. Vandaag staan ze aan de sokken en morgen aan de computers en daarna aan de afdeling fruit. Ze kunnen net vakken vullen omdat ze kunnen lezen. Maar je kunt ze niks kwalijk nemen. Het zijn minimum-loners en die moeten er ook zijn maar verwacht geen service van ze. Ze hebben geen vervolgopleiding en van die mensen hebben we hier miljoenen......en ze kunnen er niets aan doen want pa en ma hadden geen centen en het rijstveld gaat voor.......

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Jim » maandag 25 oktober 2010, 17:46

de lokale techneut is dan ook een stuk duurder dan de bigc of lotus.
dus een beetje service mag dan ook wel.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

eltoro53
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#13 Bericht door eltoro53 » maandag 25 oktober 2010, 17:54

Waar vindt ik de plaatselijke techneut? Dit overigens even voor de onwetenden, want ik heb namelijk zo'n buurman. Als ik wat wil vraag ik het hem, zoals twee van die fan's die je aan de muur maakt en hij haalt ze bij de macro netjes met bon en instaleert ze voor een redelijke prijs. Maar een Tv of iets dergelijks kies ik toch lievr zelf uit.

Gr Henk.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#14 Bericht door nbreeker » dinsdag 26 oktober 2010, 01:39

eltoro53 schreef:Wat me bij de Lotus zo wie zo al beviel was dat ik overal naar kon kijken zonder dat je omsingeld wordt door verkopers. Ze observeren je rustig van een afstand en als je wenkt komt er iemand en geen 5 zoals bij BigC. Wel erg weinig parkeerplaatsen daar heb even moeten rondrijden voor ik een plaats vond.
Vind hetwel prettig al die jonge meiden om me heen
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

printen44
Expat
Expat

#15 Bericht door printen44 » dinsdag 26 oktober 2010, 04:21

eltoro53 schreef:Waar vindt ik de plaatselijke techneut? Dit overigens even voor de onwetenden, want ik heb namelijk zo'n buurman. Als ik wat wil vraag ik het hem, zoals twee van die fan's die je aan de muur maakt en hij haalt ze bij de macro netjes met bon en instaleert ze voor een redelijke prijs. Maar een Tv of iets dergelijks kies ik toch lievr zelf uit.

Gr Henk.
Natuurlijk kiest je je eigen spullen uit. Ik ga naar BigC of Lotus, kijk in het rond, vraag een folder van een apparaat die ik mooi vind en ga naar de plaatselijke handelaar. Ik geef hem die folder en hij besteld dat apparaat. Vaak voor dezelfde prijs als de supermarkten, want die handelaar besteld het van de fabriek. Zo heb ik de TV, computer etc. gekocht.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”