Wat is Thai-ness

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid

Wat is Thai-ness

#1 Bericht door Mart » maandag 20 september 2010, 04:58

Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Mart
Erelid
Erelid

Re: Wat is Thai-ness

#2 Bericht door Mart » dinsdag 21 september 2010, 11:06

Dit is een toelichting van een deskundige, dus niet van mij :lol:

Thai-ness is iets wat niet gemakkelijk is uit te leggen. De eenvoudigste uitleg zou kunnen zijn:

In de eerste plaats:
Thai-ness is het idee van een gemeenschappelijke collectieve identiteit die gebaseerd is op de drie gemeenschappelijke elementen dat wil zeggen,
Thaise taal, Boeddhistische Religie en Monarchie, en dat delen alle Thaise mensen..

Ten tweede: Is het een concept dat de fundamenten voor de sociale harmonie en de eerbiediging van de orde in een patriarchale, hiërarchische samenleving, waarin mensen elkaar het hoofd koel en het hart warm houden, tevens dankbaarheid en respect tonen.
Ten derde: Is Thai-ness iets dat Thaise mensen zijn wie ze zijn.

De eerste twee elementen zijn gemakkelijk om de laatste te begrijpen, is echter iets dat nooit echt kan worden verklaard of begrepen zonder daadwerkelijk in Thailand te wonen en te ervaren.
U kunt de Thaise taal leren, maar je kunt niet Thai-ness leren, het is instinctief.
Buitenlanders in Thailand kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën, zij die het hebben en degenen die het nooit zullen hebben.
U hoeft niet per se dit laatste aspect van Thai-ness te begrijpen om zaken te doen in Thailand, maar het helpt wel want je wordt minder gefrustreerd als je het hebt of verondersteld te hebben.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Jim » dinsdag 21 september 2010, 12:23

in de vierde plaats:
als het regent met een krant op je hoofd lopen en denken dat je dan niet nat wordt.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#4 Bericht door Sert » dinsdag 21 september 2010, 12:53

Jim schreef:in de vierde plaats:
als het regent met een krant op je hoofd lopen en denken dat je dan niet nat wordt.
Dat heeft meer te maken met 'hun' idee dat je niet ziek kan worden zolang je haar droog blijft in de regen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » dinsdag 21 september 2010, 16:37

Ja, en ze hebben ook het idee dat Den Heere God, de Almachtige doch ook de Bestraffende, ze wel beschermt als ze zonder helm op hun brommer stappen..... Nee, het is meer van "zit mijn haar goed ?"

unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door unforgiven » zaterdag 25 september 2010, 08:41

prajak schreef:Ja, en ze hebben ook het idee dat Den Heere God, de Almachtige doch ook de Bestraffende, ze wel beschermt als ze zonder helm op hun brommer stappen..... Nee, het is meer van "zit mijn haar goed ?"
Het Boeddhisme kent in de kern geen besef van een "almachtige" slechts de boeddha, de verlichte..Je haalt dingen door elkaar, boeddhisme en animisme, welke de basis is voor iedere huidige religie..
De Thai gelooft in de leer van Boeddha en in het bestaan van geesten welke een directe invloed kunnen hebben op het huidige bestaan....
simpele weergave nah... :)
There is only one road in life, the hard road.....

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#7 Bericht door Gardensafari » zaterdag 25 september 2010, 10:09

En vaak denk ik dat in Thailand het animisme, gekoppeld aan voorouderverering, eigenlijk veel sterker zijn dan het boeddhisme.
Geesten zijn "concreet", die kun je beïnvloeden.
Het boeddhisme daarentegen is redelijk abstract.
In het christendom (en de islam en het judaïsme) is er tenminste nog een directe band met de godheid, zoals je dat ook hebt in het animisme.
Vooral op het platteland is men gek op monnikken die ook aan animisme doen: duivels uitdreven, loterijen voorspellen, liefdes herstellen enz.
Er zijn ook wats waarvan de monnikken hiervan niets moet hebben en die zijn weinig populair.
Behalve dan om een week of langer in het klooster door te brengen als "vrijwilliger".
Dan geeft men vaak de voorkeur aan een streng boeddhistisch klooster.

Maar het dagelijks leven wordt vooral beheerst door animisme.
Gedroogde vruchten die lijken op mannetjes en vrouwtjes, gedroogde dooie beestjes, stenen waar je hard omheen moet lopen, de lijst is eindeloos.

Voor de christenen en de moslims is dit onbegrijpelijk, omdat ze strikt monotheïstisch zijn opgevoed.
Het is verboden naast de god zelf nog een andere god te adoreren.
De symbolen van het animisme vooral bij de oude Germanen zijn er nog,
neem de kerstboom, de paashaas, het paasei, maar hun betekenis is voor ons verloren gegaan.

In Thailand leven dat soort symbolen nog volop en ze zijn voor ons wel eens moeilijk te doorgronden.
Ze zijn ook niet in heel Thailand gelijk.
De Isaan kent geheel andere animistische zaken dan de Thai in het zuiden hanteren.

Dit geheel is één van de meest boeiende aspecten van Thailand, maar ook één van de lastigste om te doorgronden.
Het is geheel met het leven verweven, al gelooft de ene Thai er veel meer in dan de andere.
Ik denk dat Thai na kort contact van elkaar aanvoelen hoe het bij de ander zit.
Ook zo´n onderdeeltje Thainess dat wij maar moeilijk onder de knie krijgen, schat ik zo in.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Luc » zaterdag 25 september 2010, 10:33

Het boedhisme ,zoals het hier in Thailand wordt benaderd,
is voor een groep een grote geldmachine en voor anderen een grote geldklopperij.
Wordt ook door hele grote firma's gepromoot en van heel jong bij de kleine onwetende burger ingepompt. (brainwashing)
Uitzonderingen daar gelaten.

weer een heerlijk zonnetje

dutch
Expat
Expat

#9 Bericht door dutch » zaterdag 25 september 2010, 11:21

Luc schreef:Het boedhisme ,zoals het hier in Thailand wordt benaderd,
is voor een groep een grote geldmachine en voor anderen een grote geldklopperij.
Wordt ook door hele grote firma's gepromoot en van heel jong bij de kleine onwetende burger ingepompt. (brainwashing)

Het is me in het verleden niet vaak gebeurd maar in dit geval moet ik Luc grotendeels gelijk geven.
Ik zal en kan niet op details in gaan ,maar heb de laatste twee maanden van zeer nabij de handel en wandel van enkele zeer grote en bekende Wat's meegemaakt.
Van Bangkok tot Ayudya tot Udon Thani tot Kao Yai tot Sikhiu/Pak Chong.
Geen leuke bekentenis overigens :(
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#10 Bericht door Gardensafari » zaterdag 25 september 2010, 11:57

dutch schreef:
Luc schreef:Het boedhisme ,zoals het hier in Thailand wordt benaderd,

Het is me in het verleden niet vaak gebeurd maar in dit geval moet ik Luc grotendeels gelijk geven.
Ik zal en kan niet op details in gaan ,maar heb de laatste twee maanden van zeer nabij de handel en wandel van enkele zeer grote en bekende Wat's meegemaakt.
Van Bangkok tot Ayudya tot Udon Thani tot Kao Yai tot Sikhiu/Pak Chong.
Geen leuke bekentenis overigens :(
Jullie bedoelen dat de vergelijking met de RK-kerk vanaf de Middeleeuwen tot aan een 30 jaar geleden opgaat?
Alles voor het uiterlijke vertoon. Al die grote kerken, inclusief het Vaticaan, hebben de gelovigen mogen dokken?
Dat soort zaken?
Dan helemaal eens!
Komt nog bij dat de Thai sowieso gek zijn op uiterlijk vertoon en dat gunnen ze "hun" wat ook.
Als de lokale wat er welvarend uitziet, dan geldt het ook voor de bewoners in de omgeving.
Althans als het om uiterlijk gaat!

Op de keper beschouwd zijn alle geloven in hun gedrag hetzelfde: met veel vertoon indruk maken.
Dat geldt voor de antieke Egyptenaren, de Inca's, de Babyloniërs, de tempels in India en op Bali, de kerken in Europa, de hormonentempel (oeps, verschrijving) in Amerika.
Er zitten natuurlijk ook andere kanten; niet alles is negatief!
Maar ook de bazen van de kerk zijn mensen: halen, hebben en houden.
En, eerlijk gezegd: geldt dat in principe niet voor ons allen?

Ook niet zo erg. Ondernemers komen er openlijk voor uit, de adel vroeger ook. Ook voetballers en tennissers gaan gewoon voor het grote geld.
Het is de hypocriete manier waarop de religieuse leiders hun graaiwerk verrichten dat mij zo tegen de borst stuit.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

dutch
Expat
Expat

#11 Bericht door dutch » zaterdag 25 september 2010, 12:33

Neen ik bedoelde niet (steeds maar weer) een vergelijking. ;)
Als mijn ervaring en eventueel later een conclusie,daar op neer zou komen,soit!
Gewoon Thais en alles wat daar mee te maken heeft :|
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Luc » zaterdag 25 september 2010, 13:18

veel mensen proberen altijd , ervaringen, gebeurtenissen in hun eigen land te vergelijken met Thailand.
Appelen met peren ....
Ik hou het kort....Thailand is geen ander land , zoals wij andere europese landen denken te kennen, het is en ander planeet.

weer een buitje

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”