Bisschop Gijsen aangeklaagd

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Bisschop Gijsen aangeklaagd

#1 Bericht door prajak » woensdag 15 september 2010, 16:44

Ja, is dan het hek van de dam en gaat men ook in NL een bisschop aanklagen ?

===

Oud-bisschop Jo Gijsen beschuldigd van misbruik
ANP/Van onze redactie op 15 september '10, 13:09, bijgewerkt 15 september '10, 14:23

AMSTERDAM - Tegen oud-bisschop Jo Gijsen loopt een procedure bij het katholieke klachtenbureau Hulp en Recht wegens seksueel misbruik.

Weinig aangiften misbruik kerk zijn bruikbaar

Wereldomroep stuurt slachtoffers misbruik brief

De procedure is volgens het NRC aangespannen door een oud-leerling van de priesteropleiding Rolduc, bij Kerkrade. Hij beschuldigt de voormalig bisschop van Roermond van gluren. Volgens zijn advocaat valt herhaaldelijke gluren onder seksueel misbruik zoals omschreven in de klachtprocedure van Hulp en Recht.

Niet geweest

De 78-jarige oud-bisschop ontkent. Als het al waar is, vergist de klager zich in de persoon. 'Ik kan dat niet geweest zijn,' schrijft hij in zijn verweerschrift. Gijsen was van 1972 tot 1993 bisschop van Roermond.

Het meldpunt voor misbruik van de Rooms-Katholieke Kerk Hulp & Recht heeft de klachtenprocedure in gang gezet. Dat meldpunt laat de klachten door een commissie van onafhankelijke onderzoekers behandelen. Is een klacht terecht volgens de onderzoekers, dan wordt er aan de overste van een religieuze instelling of een bisschop bijvoorbeeld geadviseerd de religieuze over te plaatsen, uit zijn ambt te zetten, te ontslaan of te berispen.

Meerdere malen begluurd

De oud-leerling die Gijsen heeft beschuldigd, volgde de opleiding van 1959 tot 1961 in Rolduc. NRC schrijft dat de nu 64-jarige man zegt als 13-jarige jongen drie keer door een andere priester van de opleiding seksueel te zijn misbruikt. De oud-leerling klaagt ook over oud-bisschop Gijsen. De kerkbestuurder zou de leerling meerdere malen hebben begluurd terwijl de jongen zich in bed seksueel bevredigde.

Het NRC heeft de afgelopen maanden ook informatie ontvangen van een andere leerling van de priesteropleiding op Rolduc. Ook die leerling klaagt over Gijsen. De man heeft verklaard dat Gijsen als surveillant tussen 1952 en 1955 bij leerlingen in bed stapte.

De 77-jarige oud-bisschop heeft ook die bewering tegengesproken, volgens NRC. 'Van het in bed kruipen bij leerlingen weet ik niets', aldus de oud-bisschop tegen de krant.

===

Nou ja zeg, te gek voor woorden. Maar de bisschop heeft net zoveel recht van verweer als de klager aan klagen maar ik heb echt de indruk dat langzaamaan de beerput opengaat. Hoewel, is "begluren" van iemand die zich ligt af te trekken ook misbruik ? Nee, denk ik, hoogstens schending van privacy.

Maar mgr Gijsen. het toonbeeld van een rechtschapen leven. Het zou me ernstig verbazen zou het waar zijn.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#2 Bericht door RuudThai » woensdag 15 september 2010, 17:33

prajak schreef:Maar mgr Gijsen. het toonbeeld van een rechtschapen leven. Het zou me ernstig verbazen zou het waar zijn.
Mij niet, ik heb deze fundamentalistische papist altijd al het toonbeeld van schijnheiligheid gevonden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#3 Bericht door prajak » woensdag 15 september 2010, 17:38

Je kunt niet iemand veroordelen, als wij praten over metro en monorail, dat hij zegt paardentram..... Maar die is niet van mij maar van Wim Kan. Hij is weggepromoveerd naar IJsland en heeft daar zure jaren op zijn krent gezeten. Maar dat hij jongetjes aan hun pielemuis heeft gezeten weiger ik te geloven. Gluren, misschien, maar dat vind ik geen misbruik.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#4 Bericht door RuudThai » woensdag 15 september 2010, 17:51

prajak schreef:Je kunt niet iemand veroordelen, als wij praten over metro en monorail, dat hij zegt paardentram..... Maar die is niet van mij maar van Wim Kan. Hij is weggepromoveerd naar IJsland en heeft daar zure jaren op zijn krent gezeten. Maar dat hij jongetjes aan hun pielemuis heeft gezeten weiger ik te geloven. Gluren, misschien, maar dat vind ik geen misbruik.
En behalve gluren ook in bed kruipen bij jongens... maar dat ontkent hij natuurlijk ook zolang hij maar kan :evil:
Zie: http://www.nrc.nl/nieuwsthema/misbruik_ ... eschuldigd

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1189
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#5 Bericht door Kees » woensdag 15 september 2010, 18:50

Kijk dit is nou een goed topic.
Had hier nog helemaal niets van gehoord.
Wij wonen dan ook in een klein stadje, waar het nieuws niet zo snel doorkomt.

Tjonge jonge, sorry hoor maar waar slaat dit nou toch op.
Is dit een vorm van kommertijd.
Ja ik weet het, ik kan dit gewoon overslaan en denken ach ....
Niet klagen, maar dragen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#6 Bericht door prajak » donderdag 16 september 2010, 01:53

Kees, de B TV staat bol van de schandalen en je zult er in NL ook best iets van hebben meegekregen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#7 Bericht door jumbo » donderdag 16 september 2010, 03:45

Mannen in jurken, hier bespotten we ze en in Nederland moeten we voor ze knielen...
Hoe kan je een kerel in een jurk vertrouwen met je kinderen...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#8 Bericht door RuudThai » donderdag 16 september 2010, 07:07

jumbo schreef:Mannen in jurken, hier bespotten we ze en in Nederland moeten we voor ze knielen...
Hoe kan je een kerel in een jurk vertrouwen met je kinderen...
Gefrustreerde Jan Jurken! Het is toch ook een onnatuurlijke toestand, het celibaat!
Laat ze geen kinderen bepotelen (fraai Vlaams!), maar gewoon een pronte huishoudster nemen zodat ze naar iets frissers kunnen gluren of bij in bed springen.... :idea: :mrgreen:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#9 Bericht door elst99 » donderdag 16 september 2010, 08:29

Jij denkt toch zeker niet dat ze geen huishoudster hebben, al jaren! En van een paar weet ik dat ze samen wonen! Alleen als er kindjes komen, ja dan is het een groot probleem!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#10 Bericht door prajak » donderdag 16 september 2010, 16:55

Elst99 is niet bijbelvast. Want wat pent ze neer ?

" Alleen als er kindjes komen, ja dan is het een groot probleem! "

Elst99, dat heet ONBEVLEKT ONTVANGEN. Het staat nota bene in de bijbel omschreven dus voor veel mensen zal het waar zijn. Ik voor me zelf vertrouw die Jozef niet ! Dat lijkt me een deugniet van het zuiverste water. Met een jonge vrouw samenleven en dan niet "effe hup ?"

Gijsen ontspringt de dans. Hij heeft geen misbruik gepleegd zoals die bisschop van Brugge. "Gluren naar" is geen misbruik. Want in dat geval kun je alle NL bouwvakkers aanklagen als die vanaf de steiger een mooie juf nafluiten...

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7581
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#11 Bericht door driver » donderdag 16 september 2010, 18:28

jumbo schreef:Mannen in jurken, hier bespotten we ze en in Nederland moeten we voor ze knielen...
Hoe kan je een kerel in een jurk vertrouwen met je kinderen...
Sinterklaas draagt toch ook een jurk en die kunnen we toch wel vertrouwen of zou die ook...die kleine pietermannen stiekum begluren etc :?:


mvg driver

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#12 Bericht door Jeanette » donderdag 16 september 2010, 19:16

Deze collum.......

..... vind ik goed. Vooral het "Liefde woekert bij de gratie van de omstandigheden". Misschien voor veel Thailand-gangers van toepassing?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#13 Bericht door prajak » vrijdag 17 september 2010, 02:14

Stiekum, stiekum....

" Sinterklaas draagt toch ook een jurk en die kunnen we toch wel vertrouwen of zou die ook...die kleine pietermannen stiekum begluren etc.."

Gewoon in een aquarium hoor, niks stiekums aan.....

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#14 Bericht door Ervee71 » vrijdag 17 september 2010, 06:58

prajak schreef:
Gijsen ontspringt de dans. Hij heeft geen misbruik gepleegd zoals die bisschop van Brugge. "Gluren naar" is geen misbruik. Want in dat geval kun je alle NL bouwvakkers aanklagen als die vanaf de steiger een mooie juf nafluiten...

Een mooie juf is niet minder jarig. Ik zou nog niet weten wat ik precies zou doen, als er iemand naar mijn kleine zou staan gluren als die na het sporten staat te douchen. Of op kamp 1 van de begeleiders bij hem in bed zou kruipen. Wat ik wel weet, is de gedachte mij daaraan nu al ziek maakt...
GETROUWD OP 24-08-2011

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Bisschop Gijsen aangeklaagd

#15 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 17 september 2010, 07:13

Ervee71 schreef:
prajak schreef:
Gijsen ontspringt de dans. Hij heeft geen misbruik gepleegd zoals die bisschop van Brugge. "Gluren naar" is geen misbruik. Want in dat geval kun je alle NL bouwvakkers aanklagen als die vanaf de steiger een mooie juf nafluiten...

Een mooie juf is niet minder jarig. Ik zou nog niet weten wat ik precies zou doen, als er iemand naar mijn kleine zou staan gluren als die na het sporten staat te douchen. Of op kamp 1 van de begeleiders bij hem in bed zou kruipen. Wat ik wel weet, is de gedachte mij daaraan nu al ziek maakt...

Ik hoop altijd maar dat als iets dergelijks zou gebeuren, de kinderen het thuis vertellen want dan kun je er wat mee.
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”