Huren en inschrijven..

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Huren en inschrijven..

#1 Bericht door Emanuel » woensdag 15 september 2010, 07:00

Even hier een vraagje aangezien, als mijn vrouw het uitlegt ik er maar de helft van begrijp.
Dat komt denk ik ook, omdat ze zelf niet optimaal op de hoogte is.

Mijn vrouw, dochter en stiefzoon staan ingeschreven in haar geboortedorp.
Zogezegd, bijgeschreven in het familieboekje..

Nou weet ik dat als we een stuk land kopen we een eigen familieboekje krijgen en ze gewoon op die locatie kunnen inschrijven.
Dat staat ook wel in de planning, maar nu nog niet, bovendien hebben we geen haast.

Op dit moment huren we en is er gewoon een huurcontract in mijn naam.
Nou weet ik dat de meeste huiseigenaren dit niet registeren, simpelweg omdat ze er geen belasting over willen betalen.

Ik heb daar op zich geen boodschap aan natuurlijk, omdat dit de verantwoordelijkheid is van de eigenaar neem ik aan.
(Daar bedoel ik mee dat als mijn volgende vraag om die reden tegen zijn zin is, dat niet echt belangrijk is.)
Is het officieel zo dat als we een huis huren dat we dan recht hebben om ons hier in te schrijven (mijn vrouw en 2 kinderen)?
Het maakt sommige dingen namelijk net een beetje gemakkelijker en dichterbij...

En ik heb eigenlijk geen idee wat je rechten hier in Thailand zijn als huurder...?
Groeten,

Emanuel

Logica brengt je van A naar B, Verbeelding brengt je overal! (A. Einstein)

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Huren en inschrijven..

#2 Bericht door Khon Neua » woensdag 15 september 2010, 09:43

Ik denk dat de kans heel klein is dat je huisbaas dit zal toelaten.

reden 1 : geef je zelf al ivm het belasting verhaal.

reden 2 : mocht jij ooit vertrekken en je naam staat nog in het boek is het lastig die er weer uit te krijgen.

( ps het thaise systeem met een huis boekje werkt naar mijn mening veel beter dan in nederland daar kan ieder zich zomaar op een ander zijn adres inschrijven. )

jumbo
Expat
Expat

#3 Bericht door jumbo » woensdag 15 september 2010, 09:56

De verhuurder is wettelijk verplicht melding te maken van de verhuur aan een farang
Dat heeft niets te maken met belastingen of wat dan ook....
Jij kan als huurder de kosten niet aftrekken en dus ook niet aan te geven dus de eigenaar hoeft ze ook niet als inkomsten op te geven.

Bijgeschreven worden in het boekje is weer van een ander kaliber en dat doet men normaal ook niet met huur/verhuur. Ook niet met Thai onderling.

Men kan wel een uitreksel van het boekje vragen om zodoende aan te tonen wat het verblijfsadres is eventueel ivm het visum/de werkvergunning of de 90 dagen notificatie. Zelf heb ik dat echter nog nooit hoeven te doen.

Als huurder heb je rechten volgens je contract.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Emanuel » woensdag 15 september 2010, 10:18

Daar heb ik het dus ook over..
Ik maak me er niet zo druk om of de huurbaas het goed vind..
Wat zijn je rechten als huurder met een huurcontract in dit soort situaties?

Bovendien is het in Nederland niet zo dat jij je zo maar overal kan inschrijven. Officieel moet je toestemming van de eigenaar of huurder hebben. Of natuurlijk de eigenaar of huurder zijn.

Een aantal redenen waarom ik het vraag is, omdat we met de nieuwe baby wat papierwerk nodig hadden. Dat moet dan allemaal weer in het geboortedorp gebeuren, wat misschien handiger kan.
Daarnaast heb ik op mijn nieuwe locatie toen der tijd een school proberen te vinden voor mijn stiefzoon. Hij moest dan wel dichtbij ingeschreven staan. De eigenaar weigerde en dus hebben we een kennis in de straat maar een mazzeltje gegeven om het daar te doen.

Nou denk ik.. mag de eigenaar wel weigeren? Jij bent immers officieel een huurder die zich daar vestigd. Bovendien vind ik het anders dan Khon Neua veel omslachtiger dan inschrijven in NL. Het is immers moeilijker mensen te vinden.
Hoeveel mensen wonen hier immers niet op een andere plek dan waar ze ingeschreven staan..
Groeten,

Emanuel

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Emanuel » woensdag 15 september 2010, 10:21

Duidelijk Jumbo!
Ik zag jouw bericht pas nadat ik wat sloom mijn vorige postte.
Groeten,

Emanuel

Ben
Expat
Expat

#6 Bericht door Ben » woensdag 15 september 2010, 10:26

Emanuel schreef:Even hier een vraagje aangezien, als mijn vrouw het uitlegt ik er maar de helft van begrijp.
Dat komt denk ik ook, omdat ze zelf niet optimaal op de hoogte is.

Mijn vrouw, dochter en stiefzoon staan ingeschreven in haar geboortedorp.
Zogezegd, bijgeschreven in het familieboekje..

Nou weet ik dat als we een stuk land kopen we een eigen familieboekje krijgen en ze gewoon op die locatie kunnen inschrijven.
Dat staat ook wel in de planning, maar nu nog niet, bovendien hebben we geen haast.

Op dit moment huren we en is er gewoon een huurcontract in mijn naam.
Nou weet ik dat de meeste huiseigenaren dit niet registeren, simpelweg omdat ze er geen belasting over willen betalen.

Ik heb daar op zich geen boodschap aan natuurlijk, omdat dit de verantwoordelijkheid is van de eigenaar neem ik aan.
(Daar bedoel ik mee dat als mijn volgende vraag om die reden tegen zijn zin is, dat niet echt belangrijk is.)
Is het officieel zo dat als we een huis huren dat we dan recht hebben om ons hier in te schrijven (mijn vrouw en 2 kinderen)?
Het maakt sommige dingen namelijk net een beetje gemakkelijker en dichterbij...

En ik heb eigenlijk geen idee wat je rechten hier in Thailand zijn als huurder...?

JA zij en de kinderen kunnen zich registreren op dat adres .
Belasting over de huur is erg laag zo niet Nihil .
Als het om een besparing van gedoe en kosten gaat voor omschrijving kan je evt wat extra geven of de verhuurder dit dan weer opgeeft aan de belasting is zijn zaak .
Voor wat hoort wat .
Bij vertrek naar een ander adres is de uitschrijving ook zo gebeurt nl dat het vervalt als ze een nieuw adres opgeven .

Blauw boek zegt niet veel meer dan registratie,eigenaar is degene die de toko en land op naam hebben en dus betalen of er voor betaald hebben .
De wettelijke eigenaar kan ten allertijde de personen in het boekje laten verwijderen .

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Emanuel » woensdag 15 september 2010, 11:32

Bedankt Ben!

Duidelijke en klare taal!

Ik begrijp dat we dus wel zijn toestemming nodig hebben ook al huren we, maar dat hij zelf niet zo bang hoeft te zijn omdat hij ons zo kan uitschrijven.
Groeten,

Emanuel

Ben
Expat
Expat

#8 Bericht door Ben » woensdag 15 september 2010, 12:32

Emanuel schreef:Bedankt Ben!

Duidelijke en klare taal!

Ik begrijp dat we dus wel zijn toestemming nodig hebben ook al huren we, maar dat hij zelf niet zo bang hoeft te zijn omdat hij ons zo kan uitschrijven.
Huurcontract moet op zijn minst 2 maanden van te voren door de verhuurder schriftelijk opgezegd worden .
Dat de eigenaar niet happig is om z in het boekje in te schrijven is aannemelijk.
Maar bij geen bezwaar en dat kan tegen betaling zijn veelal :D is het geen probleem.

Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#9 Bericht door Geert S » woensdag 15 september 2010, 16:26

Emanuel schreef: Ik begrijp dat we dus wel zijn toestemming nodig hebben ook al huren we, maar dat hij zelf niet zo bang hoeft te zijn omdat hij ons zo kan uitschrijven.
Met dat laatste moet je oppassen, en da's een van de redenen waarom de Thai zelf er vaak ook niet erg enthausiast over zijn om zich in te laten schrijven in het blauwe boek van een verhuurder (zelfs ALS de verhuurder dat wil doen).

Als je iemand uitschrijft MOET je namelijk een nieuw adres opgeven, waarheen die ander dan is verdwenen. Simpel natuurlijk bij een gewone verhuizing, maar er kunnen complicaties zijn en daarvoor bestaat er ook een 'staats-register', zeg maar een 'blauw-boekje' van de staat, waarin alle personen zonder vaste woon en verblijfplaats staan ingeschreven. In ditzelfde register staan echter OOK de mensen ingeschreven die in de bajus verblijven, het staat dan ook min of meer bekend als 't boeven-register, niet een plaats waar je graag ingeschreven wilt staan..

Als de huis-eigenaar kwaad wil of gewoon een slechte bui heeft, schrijft hij je (of althans, je Thaise huisgenoten) simpelweg uit uit zijn huisboek en geeft dan als nieuw adres het 'boeven-register' op, dat kan hij/zij zonder enig probleem doen en zonder dat er enige verdere vragen gesteld worden!

Eenmaal ingeschreven in het 'boeven-register' is het vrij lastig om daar weer UIT te komen, en het kan heel vervelende consequencies hebben in alle gevallen dat je je huis-registratie nodig hebt..

Reden waarom inderdaad de meeste Thai die huren zich laten inschrijven bij familie/kennissen/etc (liefst in dezelfde plaats natuurlijk) en niet bij de verhuurder..

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Emanuel » woensdag 15 september 2010, 20:49

Maar om nou even het blauwe boek in de wetten te begrijpen in mijn topic:
Stel ik koop 1 vierkante meter.. waarschijnlijk gratis van een vriend.. maar mijn vrouw is dan eigenaar..

Dan hebben we dus recht op een blauw boekje en kunnen we ons daar inschrijven, al is wonen op een vierkante meter natuurlijk niet mogelijk, maar ik probeer de mazen van de wet maar even uit..?
Groeten,

Emanuel

Mart
Erelid
Erelid

#11 Bericht door Mart » woensdag 15 september 2010, 21:21

Emanuel schreef:Maar om nou even het blauwe boek in de wetten te begrijpen in mijn topic:
Stel ik koop 1 vierkante meter.. waarschijnlijk gratis van een vriend.. maar mijn vrouw is dan eigenaar..

Dan hebben we dus recht op een blauw boekje en kunnen we ons daar inschrijven, al is wonen op een vierkante meter natuurlijk niet mogelijk, maar ik probeer de mazen van de wet maar even uit..?
Was dat maar waar !!!!!!!
Het bewuste blauwe boek wordt pas afgegeven, indien er een woning staat. Bovendien moet die woning dan ook nog aan bepaalde eisen voldoen. :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 15 september 2010, 21:54

Mart schreef:
Emanuel schreef:Maar om nou even het blauwe boek in de wetten te begrijpen in mijn topic:

Het bewuste blauwe boek wordt pas afgegeven, indien er een woning staat. Bovendien moet die woning dan ook nog aan bepaalde eisen voldoen. :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Je moet o.a. een verklaring hebben van de dichtstbijzijnde medische post dat er een toilet in/aan huis is.
Live your dream, don't dream your life.

Ben
Expat
Expat

#13 Bericht door Ben » woensdag 15 september 2010, 21:55

Mart schreef:

Mooi Mart, Weer een maas dicht .
En dat blauwe boekje krijg je pas als je ook een bouwvergunning hebt .
En daarmee komen we bij de developers die huizen verkopen die nog niet gebouwd zijn
Zij hebben in de meeste gevallen de bouwvergunnigen en die krijg je evt pas als je alles betaald hebt ,Dus bij een geschil geeft hij de bouwvergunning niet en dan kan jij geen blauw of geel boekje krijgen ,en daar sta je dan .
Dus bij een nog te bouwen huis is het OPPASSEN geblazen .

Ze laten je dus een van een power of attorney tekenen om dit zaken voor je te regelen
en hebben daarmee jou macht in hun hand .
En je moet van goeie huize komen en juiste connecties hebben omdat te klaren .

Huis kopen en bouwen zorg dat je het in eigen hand houd . :idea:
Laatst gewijzigd door Ben op woensdag 15 september 2010, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Ben
Expat
Expat

#14 Bericht door Ben » woensdag 15 september 2010, 21:57

Wouter_Udon schreef:
Mart schreef:

Je moet o.a. een verklaring hebben van de dichtstbijzijnde medische post dat er een toilet in/aan huis is.
En een brandblusser .

joepattaya
Expat
Expat

#15 Bericht door joepattaya » donderdag 16 september 2010, 03:27

Khon Neua schreef:( ps het thaise systeem met een huis boekje werkt naar mijn mening veel beter dan in nederland daar kan ieder zich zomaar op een ander zijn adres inschrijven. )
Toch niet zo simpel........bij mijn laatste inschrijving in NL (bekend foutje) werd er eerst gechecked of er op betreffend adres al iemand anders ingeschreven stond.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”