Techneuten in huis

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Xerox
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

Techneuten in huis

#1 Bericht door Xerox » donderdag 26 augustus 2010, 14:35

Oorspronkelijk bericht van: prajak

Dag 1 van hoeveel ?

Ach, we weten het allemaal, het is een bezoeking. “Er bij blijven” is wel het minste advies.

“We komen om 8 uur”. Nou, dat werd half 10 en dan had ik nog geluk want het kan ook half 10 volgende week zijn. Of helemaal nooit. Gelukkig heb ik de loonsom afgesproken en gaat het niet per dag. Maar wel een stijf tarief. Voor goede mensen is dat niet verkeerd. Een Zwitser hier had ook drie van die techneuten maar kon na hun vertrek de vloertegels in zijn badkamer er weer uit laten slopen; het water liep naar de verkeerde hoek….. Hij hield er net geen hartverzakking aan over maar wel een zenuwinzinking.

Nou, daar waren de twee heren dan om half 10. Op hun falie geven kan niet want een van hen is de nong chaay van mijn ex en met haar ga ik vriendelijk om en wil dat graag zo houden.Voor huiselijke vertaalwerkzaamheden is ze mijn steun en toeverlaat (lerares Engels) en ze kan knap schilderen waarvan jullie ooit wel een proeve mogen aanschouwen. Dat zit voor jullie nog in de pen. Alleen Wouter heeft het kunnen aanschouwen.

Nou, eerst maar eens een lijst aflopen in het Thais. Ik had mijn huiswerk redelijk gedaan maar de aankoop van de muur- en vloertegels nog niet gedaan. Even de vierkante meters natrekken met elkaar. Voor de vloer klopte dat, voor de muren niet. Ik weet niet welk soort rekenijzer men hanteert maar er klopte geen yota van en ik zat 4 m2 boven hun berekeningen. Daar komt dus de meetlat en ik had gelijk. Dus samen op naar de Home Mart. In hun auto want het goot van de lucht.

De door mij gekozen tegels werden goedgekeurd en dan komt er cement en een wasbak en hulpstukken en verf en plamuur en nog meer rommel en dat werd keurig ingeladen en er bij mijn huis weer uitgesjouwd. Maar niet nadat men onderweg twee keer was gestopt om eten in te laden want het was half 11 en dus lunchtijd.

Daarna hakken en breken dat het een lust was. Daar hoefde ik niet bij te zijn en kan nu opmerken dat het huis er nog staat. Totdat een van hen een stukje afbraak in zijn oog kreeg en men er direct de brui aan gaf. Want het deed zeer. Ik ben twee werkbrillen gaan kopen tegen 40 baht per stuk en was zo stom op te merken dat de dokter duurder is. Nee, zegt men dan, de dokter kost 35 baht…… Wat het verlies van een oog kost wordt niet meegerekend…..

Om half 5 ging men huiswaarts, 20 km en meer, met de heilige belofte er morgen om 08 uur te zijn.

En ik moet me noodgedwongen in de keuken “douchen” uit een bakkie water…

Wordt vervolgd. Hopelijk morgen….. Want je weet maar nooit.

Xerox
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

Re: Techneuten in huis

#2 Bericht door Xerox » donderdag 26 augustus 2010, 14:36

Oorspronkelijk bericht van: vleespet

Oh,oh geen borrel na einde werkzaamheden,dat wordt nog lang douchen uit een bakkie water.

Xerox
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#3 Bericht door Xerox » donderdag 26 augustus 2010, 17:11

Oorspronkelijk bericht van : Prajak

Dag 2 van hoeveel ?

En heden met zijn drietjes. En een andere truck want “accident” en daarom een uur te laat. Meteen aan de slag en de brillen op want ogenschijnlijk heeft het scherfje pijn gedaan gisteren….

En dan komt men binnen met voedsel voor de gehele dag. Van een markt gehaald in plastieken zakjes met daarbij heel kleine zakjes, dichtgemaakt met een elastiekje, waarin dingen zitten die mijn maag doen branden. Dat eten staat de hele dag op de tafel onder het afdak, wel uit de zon en afgedekt tegen mieren. Niemand vraagt of er plaats is in de twee manshoge koelkasten en niemand vraagt of ik het eten wil opwarmen in de microwave of in de twee electrische ovens. Men is geheel “self supporting” en eet het spul koud op. Ik weet van voorgaande technische mensen dat vragen of aanbieden geen zin heeft. Men doet het de Thai way.

Verder komt een emmer-met-deksel binnen waarin het goedkoopste drinkwater, en ijs gekocht in een seven-eleven, terwijl ik een koelkast vol heb staan met bronwater van een goede kwaliteit. En men mag daarvan nemen zoveel men wil. Men doet het niet.

Eerst nog wat breekwerk aan een niet egale vloer en het doorboren van de bestaande wandtegels; dan pakt het cement beter, vermoed ik. En dan wordt cement gemixed. Nou, dat valt mee, ze zetten de muurtegels direct in de juiste positie. Er staan lichtblauwe plantjes op op een blauwe achtergrond en je moet haast wel botanicus zijn om de tekening goed in te schatten. Maar het lukt uitstekend al realiseer ik me dat ik een groot risico heb genomen door geen dagelijkse tafereel te nemen bestaande uit vierkantjes, cirkeltjes of een geheel blote tegel.

Ik krijg een blauwe badkamer. De blauwe kamer ! Dat had je vroeger in NL ziekenhuizen en daar werden de mensen verpleegd met exceem. Die zalven waren blauw dus was ook het beddegoed blauw. Verder mocht men daar ruim roken dus zag het daar ook ... blauw.

De tegels komen tegen de reeds aanwezige vanwege de zwakke muur bestaande uit grote bouwstenen met gaten er in (wij weten allemaal hoe die stenen er uit zien….ook nog breekbaar als een krakeling…) en dat scheelt weer in het waterpas zetten waarvoor men wellicht tevergeefs een dunne plastieken waterslang heeft meegenomen. En zo langzaamaan komt er tekening in de nieuwe “look” van de badkamer.

Heb vandaag een koffiehuis en de Tesco bezocht om grote kaka te doen……Het is wennen hoor…. Ook het wassen in een bakkie. Maar er gloort licht in de duisternis.

Vandaag de helft van het loon betaald. Dat was de afspraak en daar houd ik me dus aan. Om half zes had ik het huis weer voor mijzelf. Laat een van de heren zijn mobi liggen en dat begint nog te ratelen ook. Gelukkig kan ik met een Nokia omgaan.

Wordt vervolgd.

Xerox
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#4 Bericht door Xerox » donderdag 26 augustus 2010, 17:14

Oorspronkelijk bericht van : Gardensafari

Heerlijk verhaal Prajak.
Jammer voor ons lezers dat het zo goed verloopt...

Hans

Xerox
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#5 Bericht door Xerox » donderdag 26 augustus 2010, 18:16

Oorspronkelijk bericht van : Prajak

Potverblot, Hans, maar als het misloopt dan zul je meegenieten ook ! Nog drie tot vier dagen, als het meezit..... Eerst maar zien of men morgen opdaagt......

Xerox
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#6 Bericht door Xerox » donderdag 26 augustus 2010, 19:06

Oorspronkelijk bericht van : Elst99

Ik heb hier nog tegeltjes liggen met als tekst :" Oh was ik maar bij moeder thuis gebleven", van degelijk materiaal, iets voor jou?

Xerox
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#7 Bericht door Xerox » donderdag 26 augustus 2010, 19:07

Oorspronkelijk bericht van : Printen 44

Met spanning wacht ik het vervolg af. In december verhuis ik naar Hang Dong en kan ik misschien iets leren van je ervaringen.

Xerox
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#8 Bericht door Xerox » donderdag 26 augustus 2010, 19:11

Oorspronkelijk bericht van : Duiker

Prajak, dit is een schitterende beschrijving van de werkzaamheden. Misschien kun je eens een foto'tje plaatsen. Lijkt me leuk.

Xerox
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#9 Bericht door Xerox » vrijdag 27 augustus 2010, 03:42

Oorspronkelijk bericht van : Travelalone - Geplaatst: Vr Aug 27, 2010 8:12 am

Een leuk verhaal, maar het wachten is op de fouten die de heren uiteindelijk gaan maken.

Ik zelf heb afgelopen week een tegelvloer in een slaapkamer laten leggen.
Dit ging redelijk goed tot dat de uitvoerder het nodig vond om halverwege het tegelen de toegangsdeur al in te korten. Je raadt het al, te veel afgezaagd. Ik dacht nog hij zal wel eerst meten hoe hoog de vloer uiteindelijk wordt en op basis daarvan de deur inkorten.
Na dat de heren ontdekt hadden dat zij teveel hadden afgezaagd, 5 cm, ging men maar verder met tegels leggen.
De laatste tegels die zij onder de deur moesten leggen wilden zij ophogen tot de hoogte van de ingekorte deur en deze schuin naar beneden laten aflopen. Je zou dus d.m.v. een mini glijbaan de kamer inkomen. Gelukkig was ik er op tijd bij en kon ik deze oplossing nog tegenhouden.
Ik heb uiteindelijk zelf een strip van 5 cm onder op de deur gezet om de muggen te weren.

Mijn advies is, verlies de heren geen moment uit het oog. Op het moment dat je denkt het gaat wel goed, dan gaat het dus niet goed.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door prajak » vrijdag 27 augustus 2010, 05:04

Duiker of Xerox, hoe heet je,

er komt straks een fotosite onder yahoo waarin alles rond mijn boomhut. Dus nog effe geduld, ik heb nog niet eens een digiding gekocht.....

Goede zaken kosten tijd.

Xerox
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#11 Bericht door Xerox » vrijdag 27 augustus 2010, 05:18

Oorspronkelijk bericht van : Taam - Geplaatst: Vr Aug 27, 2010 10:06 am

travelalone schreef:
Mijn advies is, verlies de heren geen moment uit het oog. Op het moment dat je denkt het gaat wel goed, dan gaat het dus niet goed.

Jep, heb je volkomen gelijk in.

Bij ons thuis schilderen, kleur afgesproken, wat verbaasd ons, andere kleur, navraag bij de klussers,
" tja die kleur was op, dus we hebben maar een andere kleur gebruikt"

Xerox
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#12 Bericht door Xerox » vrijdag 27 augustus 2010, 05:37

prajak schreef:Duiker of Xerox, hoe heet je,

er komt straks een fotosite onder yahoo waarin alles rond mijn boomhut. Dus nog effe geduld, ik heb nog niet eens een digiding gekocht.....

Goede zaken kosten tijd.
Lees het onderschrift svp :lol:

U bespaart me veel werk, indien U op deze site hiervan melding doet. :? :lol:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door prajak » vrijdag 27 augustus 2010, 16:14

Dag 3 van hoeveel ?

Niets spannends vandaag. Men concentreert zich op de muren van de badkamer waar tegeltjes netjes tegenaan moeten. Dat gaat niet ! Als geen enkele muur een echte rechthoek is, en de vloer ook niet, dan krijg je geschuif zoals al bleek uit de vorige muur. Er worden compromissen gezocht en gevonden. Het geheel moet lekker ogen en de oneffenheden zitten dan aan de zijkant waar je dat met een leesbril kan zien. Dat is Thailand, denk ik dan maar. En een huurhuis waar iets is verzakt.

Ik krijg van andere farang zoveel adviezen over dit werk…… De een adviseert alle bestaande tegels te slopen (tegel op tegel gaat niet….), een ander weet heel zeker dat je de glimmende laag van de bestaande tegels moet afschuren, weer een ander adviseert in de bestaande tegels een paar voegen te slijpen, en tenslotte krijg ik vier verschillende adviezen over het te gebruiken cement. Geen cement in een badkamer, hoor ik wel, neem iets op siliconen basis, hoor ik ook, terwijl de werkers gewoon kopen wat ze al jaren kopen en waarvan ze zeker weten dat het een paar jaar / maanden / dagen houdt…..

Ik ben al blij dat de rommel netjes tegen de muur gaat en dat ik genoeg tegels heb gekocht. Zal 1,5 m2 overhouden; had ik hun berekeningen gevolgd dan had ik vandaag al tekort… En er is nog niets van de muur afgevallen…….

Morgen werken ze de laatste halve tegels af en komt de waterpijp binnen en wordt het sanitair geplaatst. Halve tegels ! Het doet me denken aan een scene uit “Asterix en het ijzeren schild”…..

Ze werken goed door met een half uur lunch om 12 uur en daarna maaltijdloos tot een uur of half zes. Ze zijn blij dat ze “binnen” kunnen werken want het regent weer urenlang. Goed voor de rijst, denk ik dan maar.

Wordt vervolgd.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#14 Bericht door Gardensafari » vrijdag 27 augustus 2010, 18:40

Prajak, dit draadje is volgens mij het leukste Thailand-draadje sinds tijden.
En tegelzetters in Nederland doen hetzelfde.
Ze beginnen in het midden en corrigeren aan de randen.
Geen enkel bestaand huis heeft echt rechte muren en vloeren.
Het lijkt er zowaar op dat je vakmensen aan het werk hebt.

Hou je vooral niet in met je verslag!
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door carpediem » zaterdag 28 augustus 2010, 03:22

prajak, sta je in de regen buiten te piesen? ach je moet er wat voor over hebben toch!
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”