BANGKOK - Het Thaise hooggerechtshof heeft woensdag besloten dat de beslaglegging op het geld van oud-premier Thaksin Shinawatra terecht is. In februari moest Thaksin 1,4 miljard dollar (ruim 1 miljard euro) inleveren, meer dan de helft van zijn vermogen, omdat hij tijdens zijn ambtsperiode zijn macht had misbruikt.
Volgens de 119 rechters die zich over de zaak bogen, leverde Thaksin geen nieuw bewijs aan, waardoor een eerder vonnis kon blijven gelden. Het hooggerechtshof was Thaksins laatste hoop om zijn geld terug te krijgen. „Het juridische proces is afgelopen. We kunnen niets meer doen”, aldus advocaat Chatthip Tantaprasart.
Thaksin werd in 2006 door het leger afgezet en vluchtte naar het buitenland. Het is niet bekend waar hij verblijft. Hij is in Thailand veroordeeld voor corruptie en wordt gezocht voor onder meer terrorisme. Hij zou achter de gewelddadige protesten van afgelopen april en mei zitten. Door de demonstraties kwamen negentig mensen om het leven en raakten 1900 personen gewond.
Thaise ex-premier is miljard definitief kwijt
Moderator: Loempia
- Jim
- Volwaardig lid
Thaise ex-premier is miljard definitief kwijt
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
- RuudThai
- Expat
Re: Thaise ex-premier is miljard definitief kwijt
[quote="Jim]BANGKOK - Het Thaise hooggerechtshof heeft woensdag besloten dat de beslaglegging op het geld van oud-premier Thaksin Shinawatra terecht is. In februari moest Thaksin 1,4 miljard dollar (ruim 1 miljard euro) inleveren, meer dan de helft van zijn vermogen, omdat hij tijdens zijn ambtsperiode zijn macht had misbruikt.
[/quote]
En als zijn marionettenpartij Peua Thai toevallig aan de macht komt na de verkiezingen van eind volgend jaar, dan is hun eerste daad dat geld teruggeven aan hun "sponsor".
Ik hoop niet dat ze aan de macht komen want het is een partij die alleen maar destructieve politiek bedrijft in Thailand. De afgelopen weken heb ik slechts persoonlijke aanvallen op politici van de regering gezien, verdachtmakingen, de hand boven het hoofd houden van roodhemdenleiders die van terrorisme worden verdacht, en zelfs één van die figuren als kandidaat inzetten bij een tussentijdse verkiezing voor een parlementszetel in Bangkok.
Maar gewoon deelnemen aan politieke besluitvorming in het Thaise parlement kunnen ze niet, dat stelletje backbenchers!
[/quote]
En als zijn marionettenpartij Peua Thai toevallig aan de macht komt na de verkiezingen van eind volgend jaar, dan is hun eerste daad dat geld teruggeven aan hun "sponsor".

Ik hoop niet dat ze aan de macht komen want het is een partij die alleen maar destructieve politiek bedrijft in Thailand. De afgelopen weken heb ik slechts persoonlijke aanvallen op politici van de regering gezien, verdachtmakingen, de hand boven het hoofd houden van roodhemdenleiders die van terrorisme worden verdacht, en zelfs één van die figuren als kandidaat inzetten bij een tussentijdse verkiezing voor een parlementszetel in Bangkok.
Maar gewoon deelnemen aan politieke besluitvorming in het Thaise parlement kunnen ze niet, dat stelletje backbenchers!
- vleespet
- Volwaardig lid
Ruud je trekt nu wel heel snel verkeerde conclusies,op de eerste plaats kan niemand wat terug geven want die miljard € is op onverklaarbare reden verdampt vandaar de uitspraak van die "onafhankelijke" rechters,ik vraag mij af wie er allemaal van dat geld heeft meegenoten,mischien wel dezelfde figuren die de blauwe diamant hebben laten verdwijnen.RuudThai schreef:[
Ik kan mij zo voorstellen dat er iemand in montenegro nu zo kwaad is geworden en uit woede alles op alles zal zetten om de mensen die hem bestolen hebben te straffen.
Tel dit op bij het feit dat Abhisit de militaire top wil vervangen door zijn eigen mannetjes en we gaan weer een hete herfst krijgen.
Als Abhisit een beetje slimmer was geweest dan had hij met Takkie een deal gemaakt maar nu denkt hij dat hij de oorlog al gewonnen heeft en die overschatting zal hem de kop gaan kosten.
Hoeveel onschuldige mensen moeten er nog sterven voordat er eindelijk vrije verkiezingen komen?
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau
- RuudThai
- Expat
Dan ben je niet op de hoogte met de gang van zaken bij benoemingen bij politie en leger.vleespet schreef:
Tel dit op bij het feit dat Abhisit de militaire top wil vervangen door zijn eigen mannetjes en we gaan weer een hete herfst krijgen.
Jaarlijks in september worden met pensioen gaande personen in deze disciplines praktisch automatisch opgevolgd door hun hoogste in rang zijnde ondergeschikte. Bijv. generaal Anupong, de legerleider, heeft die functie enkele jaren uitgeoefend maar gaat nu in september met pensioen. Deputy Army Chief generaal Prayuth Chan-ocha wordt de nieuwe legerleider. Dat was 2 jaar geleden (dus nog onder de thaksinmarionettenregeringen) al bekend.
Die nieuwe legerleider staat bekend als een hardliner, eentje met aanmerkelijk minder geduld als Anupong. Die zal dus elk "roodhemdig" protest direct de kop indrukken, als ze zich niet aan de regels houden. Een "hete herfst" zal dus voor de roodhemden betekenen dat ze wel eens van een "koude kermis" kunnen terugkomen.
En verder zal Abhisit natuurlijk bij de jaarlijkse herschikking de gelegenheid te baat nemen om hem afvallige kandidaten (bijv. uit de class van Thaksin) te passeren en hem welgevallige kandidaten te benoemen. Dat gebeurt overal, ook in de VS bijvoorbeeld.
- Pieter
- Volwaardig lid
en Onderkoning Prem blijf gewoon de baas
Pieter

Pieter

-
- Expat
Vrije verkiezingen? Die heeft Thailand nog nooit gehad. Niet onder Thaksin, niet onder de Democraten en zeker niet onder e militaire dictators van vroeger.vleespet schreef:Ruud je trekt nu wel heel snel verkeerde conclusies,op de eerste plaats kan niemand wat terug geven want die miljard € is op onverklaarbare reden verdampt vandaar de uitspraak van die "onafhankelijke" rechters,ik vraag mij af wie er allemaal van dat geld heeft meegenoten,mischien wel dezelfde figuren die de blauwe diamant hebben laten verdwijnen.RuudThai schreef:[
Ik kan mij zo voorstellen dat er iemand in montenegro nu zo kwaad is geworden en uit woede alles op alles zal zetten om de mensen die hem bestolen hebben te straffen.
Als Abhisit een beetje slimmer was geweest dan had hij met Takkie een deal gemaakt maar nu denkt hij dat hij de oorlog al gewonnen heeft en die overschatting zal hem de kop gaan kosten.
Hoeveel onschuldige mensen moeten er nog sterven voordat er eindelijk vrije verkiezingen komen?
De mensen stemmen op diegene die het meest betaald, hetzij in geld, hetzij in goederen. Dat zal ook in de komende verkiezing zijn. Democratische verkiezingen in Thailand zijn echt geen democratische verkiezingen, maar dat geldt eigenlijk voor heel Azie.
De leiders van de "roden" hadden een eigen agenda en dat was niet de agenda van diegene die op straat zaten. Maar tevens moet ook worden gezegd dat de leiders van de "gelen" een eigen agenda hadden en die was net zo slecht als die van de "roden".
Geven de democraten het meest aan de kiezers, dan winnen de democraten. Geef de partij van Thaksin meer, wint die partij. Zo simpel is het. Vrije verkiezingen in Thailand, je zou er om moeten lachen. In sprookjes geloof ik niet meer.