En die zou de volgende dag worden gelicht en of ik mee wilde gaan en het opnemen met de videocamera.
Dus zaterdagmorgen gewapend met de camera in zo'n eng smal vissersbootje het grote meer op. En ja, middenin het meer lag een aantal van die bootjes en mensen doken in het water om kabels aan de boot vast te maken.
Al gauw kwamen er een paar boten met lange bamboestammen aan en daarvan werd met veel heisa een stelling gemaakt:

Een handkatrol werd er in gehangen en men begon te hijsen en ja, na een tijdje kwam de boeg boven water. Maar het ding was veel te zwaar, dus werd er een 2e stelling bijgebouwd en met veel vijven en zessen, nadat er ook een paar bamboestammen geknakt waren, lukte het ze na 3 uur om de boot aan de oppervlakte te krijgen. Met een apparaat wat op een motor van één van de vissersboten werd gezet kon het water uit de boot worden gehoosd.
Daarna werd onder luid gejuich de boot naar de haven van ons dorp gesleept en aan de kant gelegd.

Het halve dorp was uitgelopen om de boot te bekijken. Dezelfde dag werd hij op de kant getrokken en op het aangrenzende terrein van de tempel geplaatst.
Het is een stalen boot van een meter of 6 lang, een soort sloep. Middenin de boot zie je de balken van het motorhuis, maar de motor zelf is er niet meer. Wel de schroef.

Er staat inmiddels een tent over de boot heen, een altaar ervoor en hij is geheel versierd met allerlei Boeddhistische parafernalia. TV-ploegen van TV3 en TV7 zijn langs geweest en TV3 is bij mij thuis geweest en heeft mijn film gekopieerd. Er zijn inderdaad stukjes in het regionieuws geweest waarbij dank werd uitgesproken aan mijn persoon....

Daardoor is het nu een enorme toeristische attractie geworden. Al de hele week reden mensen af en aan en het afgelopen weekend was het een gekkenhuis. Duizenden mensen hebben het ding bezocht en het hele dorp profiteert ervan, want het staat natuurlijk meteen vol met eet- en dranktentjes en nog veel meer. En alle bezoekers gaan keurig op hun knietjes voor het altaar voor de boot en murmelen allerlei gebeden en zo.
Ik ben het hele weekend mijn videofilm aan het kopieeren geweest: er zijn er al zo´n 150 over de toonbank gegaan! Goed voor de tempel want die krijgt de winst.
Als nuchtere Hollander kijk je hier echt vreemd van op, want wat een consternatie om zo'n simpel bootje! We dachten eerst dat het misschien een overblijfsel was van de Jappen in WOII, maar later werd er een slangklem gevonden waarop stond "Made in Taiwan" en dat is toch wat later dan WOII...

Dus misschien een patrouilleboot van de Amerikanen tijdens de Vietnamoorlog? Bijv. om het aan het meer grenzende vliegveld van Sakon Nakhon te beschermen? Het verbaast me dat er niemand van de overheid is komen kijken om te zien wat de vondst eigenlijk inhoudt.
Dus kom naar DE toeristische trekpleister in de Isaan!