Trouwen Thaise mensen zonder papieren?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Marien
heeft ervaring
heeft ervaring

Trouwen Thaise mensen zonder papieren?

#1 Bericht door Marien » vrijdag 12 maart 2010, 19:22

Ik ben van plan om over niet al te lange tijd te trouwen met mijn vriendin in Thailand. Ze is ooit piepjong getrouwd geweest (met een Thai) en heeft een zoontje van wie haar ex nooit geweten heeft; toen waren zij al uit elkaar.

Nu ging ik ervan uit dat zij, als wij gaan trouwen, een officiele verklaring nodig heeft waaruit blijkt dat ze gescheiden is, en voor de zekerheid wilde ik ook weten of haar ex niet ergens toch geregistreerd staat als vader van haar zoontje. Nu vertelde ze me tot mijn verbazing dat ze ooit alleen 'in haar huis' is getrouwd. Er komen wat monniken langs, de familie gaat naar de tempel, etc. Maar niet in het gemeentehuis (ben ff het thaise woord ervoor kwijt). Ze zegt dat ze echt nooit papieren heeft gehad, en dat dit in Isan wel vaker gebeurt.

Het bevreemdt mij toch enigzins, vandaar mijn vraag:

Trouwen Thaise mensen vaker zonder papieren?

Ik ben benieuwd of iemand hier meer van weet!

Groet je,
Marien

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Trouwen Thaise mensen zonder papieren?

#2 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 12 maart 2010, 19:49

Marien schreef:Ik ben van plan om over niet al te lange tijd te trouwen met mijn vriendin in Thailand. Ze is ooit piepjong getrouwd geweest (met een Thai) en heeft een zoontje van wie haar ex nooit geweten heeft; toen waren zij al uit elkaar.

Nu ging ik ervan uit dat zij, als wij gaan trouwen, een officiele verklaring nodig heeft waaruit blijkt dat ze gescheiden is, en voor de zekerheid wilde ik ook weten of haar ex niet ergens toch geregistreerd staat als vader van haar zoontje. Nu vertelde ze me tot mijn verbazing dat ze ooit alleen 'in haar huis' is getrouwd. Er komen wat monniken langs, de familie gaat naar de tempel, etc. Maar niet in het gemeentehuis (ben ff het thaise woord ervoor kwijt). Ze zegt dat ze echt nooit papieren heeft gehad, en dat dit in Isan wel vaker gebeurt.

Het bevreemdt mij toch enigzins, vandaar mijn vraag:

Trouwen Thaise mensen vaker zonder papieren?

Ik ben benieuwd of iemand hier meer van weet!

Groet je,
Marien
Dan is ze destijds alleen getrouwd voor Buddha en dat gaat zonder papieren. Wel met een ceremonie thuis met monikken erbij etc. En dat is niet alleen in Isaan maar in heel Thailand vrij gebruikelijk.
Daarnaast kun je voor de wet trouwen zoals wij dat in NL ook kennen en dat gebeurt op het gemeentehuis met een paar getuigen. En daarvan krijg je een officieel certificaat.
Als jullie nu officieel gaan trouwen dan zal jouw vriendin o.a. een niet-getrouwd verklaring moeten overleggen.
Live your dream, don't dream your life.

Chiang Rai Info
komt net kijken
komt net kijken
Contacteer:

#3 Bericht door Chiang Rai Info » maandag 05 april 2010, 02:29

Het klopt inderdaad dat de meeste Thai alleen trouwen middels een ceremonie door de monniken.

Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#4 Bericht door Geert S » maandag 05 april 2010, 02:45

Dit is inderdaad (helaas) een verhaal wat ontzettend vaak voorkomt.

Ook andere papieren die je voor trouwen nodig hebt (uittreksel geboorteregister voor haar) willen nogal eens zoek of verdwenen zijn, geen ramp, je kunt een nieuw laten opmaken. Na een tijdje verbaasd niets je meer in Thailand :lol:

Probeer, na trouwen, uit te zoeken hoe het zit met de voogdij over haar zoontje, als die officieel bij haar ligt is het simpel, is die bij de vader terecht gekomen dan is het problematischer omdat je dan voor veel zaken de toestemming van die man nodig hebt en dat is niet zelden lastig en kostbaar. Probeer de voogdij op jouw naam te zetten, dat maakt alles een stuk simpeler, zeker ook als je eventueel later nog eens een Nederland visum nodig hebt.

succes!

ChangNoi1
komt net kijken
komt net kijken
Contacteer:

#5 Bericht door ChangNoi1 » woensdag 27 oktober 2010, 11:19

Thai trouwen net als wij soms alleen voor de kerk .... in het Thaise geval voor de tempel. Dit is niet wettelijk erkend.

Daarnaast kun je ook wettelijk trouwen, dit is ook in Nederland wettelijk erkend.

Als jullie wettelijk gaan trouwen moeten jullie allebei aantonen dat jullie wettelijk mogen trouwen (zie web-site van Nederlandse embassy).

Wat betreft een reeds bestaand kind ligt het wat moeilijker, zij heeft bij geboorte iemand als vader moeten opgeven (het verhaal van Maria geloven ze hier niet). Het zou dus heel goed kunnen dat haar ex het kind wel degelijk als kind heeft erkend (geloof niet alle verhalen die ze je vertellen). Als er reeds al een erkenning is dan is het moeilijk maar niet onmogelijk voor jouw om dat kind alsnog als jouw kind te erkennen. Voogdij is vaak ten gunste van wie de meeste financieele zekerheid kan bieden aan het kind. In Thailand is dat meestal de vader.

Controleer van te voren of zij eigenlijk wel voogdij over het kind heeft. Straks zijn jullie een leuk gezin en dan komt die ex aanlopen en zegt "Dat is mijn kind" .... en dan zal er veel geld nodig zijn om hem zijn voogdij af te staan.

joepattaya
Expat
Expat

#6 Bericht door joepattaya » donderdag 28 oktober 2010, 02:43

Geert S schreef:Dit is inderdaad (helaas) een verhaal wat ontzettend vaak voorkomt.

Ook andere papieren die je voor trouwen nodig hebt (uittreksel geboorteregister voor haar) willen nogal eens zoek of verdwenen zijn, geen ramp, je kunt een nieuw laten opmaken. Na een tijdje verbaasd niets je meer in Thailand :lol:

Probeer, na trouwen, uit te zoeken hoe het zit met de voogdij over haar zoontje, als die officieel bij haar ligt is het simpel, is die bij de vader terecht gekomen dan is het problematischer omdat je dan voor veel zaken de toestemming van die man nodig hebt en dat is niet zelden lastig en kostbaar. Probeer de voogdij op jouw naam te zetten, dat maakt alles een stuk simpeler, zeker ook als je eventueel later nog eens een Nederland visum nodig hebt.

succes!
Of het waar is weet ik niet, maar ik hoorde pas, dat het afgeven van geboortebewijzen pas gebeurt sinds een jaar of 15.
Tot die tijd voer men blind op het register bij de "phoo yai baan".
Tegenwoordig dient men binnen 15 dagen na de geboorte te zorgen voor registratie van het kind bij de gemeente authoriteiten en daarvoor heeft men onder meer een tabien baan en een geboortebewijs nodig.
Maar goed, da's weer een beetje off-topic.

Op het moment dat de Thai doorkrijgen dat het officieel getrouwd zijn financiele voordelen kan hebben zal het ook vaker gebeuren. Voor het overgrote deel van de "tempel-huwelijken" is dit het enige wat telt. Een geregistreerd huwelijk stelt niets voor en kost alleen geld; niet doen dus!

Toch nog even terug naar het geboorte-verhaal: Bij de geboorte van een kind wordt VOOR de geboorte de moeder en vader op papier vastgelegd. Voor de moeder geen probleem, de vader kan verstek laten gaan.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Mart
Erelid
Erelid

#7 Bericht door Mart » donderdag 28 oktober 2010, 03:14

Marien schreef:Ik ben van plan om over niet al te lange tijd te trouwen met mijn vriendin in Thailand. Ze is ooit piepjong getrouwd geweest (met een Thai) en heeft een zoontje van wie haar ex nooit geweten heeft; toen waren zij al uit elkaar.
..... daarom zal het kind waarschijnlijk de familienaam van de moeder hebben.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Mart
Erelid
Erelid

#8 Bericht door Mart » donderdag 28 oktober 2010, 03:25

joepattaya schreef: Of het waar is weet ik niet, maar ik hoorde pas, dat het afgeven van geboortebewijzen pas gebeurt sinds een jaar of 15.
Tot die tijd voer men blind op het register bij de "phoo yai baan".

Toch nog even terug naar het geboorte-verhaal: Bij de geboorte van een kind wordt VOOR de geboorte de moeder en vader op papier vastgelegd. Voor de moeder geen probleem, de vader kan verstek laten gaan.
Hare nederige hoogheid ( met een ruime veelvoud van 15 ) is wel in het bezit van een geboorte bewijs, hetgeen niet betekend dat Joep per definitie ongelijk heeft.

Dat gegevens voor de geboorte al worden vastgelegd, is mij als vader totaal onbekend
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Nimnuan » donderdag 28 oktober 2010, 22:33

Het geboortebewijs van mijn vrouw (wel veel langer als 15 jaar geleden geboren ;) ) was weg na een brand in het gemeentehuis in haar geboorteplaats. Daarna was het eerst een soort van jammer dan.... :o :? Het is trouwens intussen wel geregeld via officiële kanalen op een normale manier, maar ik vond het wel een beetje vreemde situatie.
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

jumbo
Expat
Expat

#10 Bericht door jumbo » vrijdag 29 oktober 2010, 02:39

Mijn buurman had een ID kaart met een maand en een jaar, geen dag vermelding, wisten ze niet meer en hij had ook het idee een paar jaar eerder geboren te zijn geweest geworden...

Het is verbazend hoe Thai ondanks computers, computer faxen, internet en noem maar op nog steeds een geweldige papierberg weten te creeren op kantoren, banken en ander officiele instellingen.
De aanvraag, en verlenging, van een visa en workpermit voor BOI op een one-stop center is gewoon een papieren ramp. Als daar een keer een brandje uitbreekt :roll: :roll:

Ik heb ook sterk het vermoeden dat de PC die ze allemaal voor zich hebben staan meer voor surfen is dan voor wat anders. Database is een onbekend begrip en onbekend maakt onbemind.
Uiteraard wel gewoon een paar TV's aan zodat ze de dagelijkse soaps kunnen volgen...
Onbegrijpelijk...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#11 Bericht door Gardensafari » vrijdag 29 oktober 2010, 15:09

jumbo schreef: Uiteraard wel gewoon een paar TV's aan zodat ze de dagelijkse soaps kunnen volgen...
Onbegrijpelijk...
Klopt, ik snap ook geen zier van die soaps.
Kijk ik naar het "acteerwerk", dan krijg ik bewondering voor de Josti-band.
Overigens wordt er dermate krachtig geschmierd (=overacteren), dat je de grote lijn van het drama kunt volgen zonder één woord Thai te verstaan.
Dat wil je overigens niet....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#12 Bericht door Gardensafari » vrijdag 29 oktober 2010, 15:31

ChangNoi1 schreef:Thai trouwen net als wij soms alleen voor de kerk ....
Het kerkelijk huwelijk in Nederland is de "inzegening" van het huwelijk.
Misschien op de mormoontjes na, staat geen enkele kerk in Nederland toe dat je kerkelijk trouwt zonder wettelijk getrouwd te zijn.

De Thai trouwen goeddeels zonder wettelijke basis, maar alleen "voor boeddha". Heeft te maken met armoe. De rijken trouwen allemaal wel voor de wet.
Tsja, ook in Thailand moet het familiekapitaal worden veiliggesteld....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

jumbo
Expat
Expat

#13 Bericht door jumbo » zaterdag 30 oktober 2010, 02:58

Gardensafari schreef:
ChangNoi1 schreef:Thai trouwen net als wij soms alleen voor de kerk ....
Het kerkelijk huwelijk in Nederland is de "inzegening" van het huwelijk.
Misschien op de mormoontjes na, staat geen enkele kerk in Nederland toe dat je kerkelijk trouwt zonder wettelijk getrouwd te zijn.

De Thai trouwen goeddeels zonder wettelijke basis, maar alleen "voor boeddha". Heeft te maken met armoe. De rijken trouwen allemaal wel voor de wet.
Tsja, ook in Thailand moet het familiekapitaal worden veiliggesteld....
trouwen voor de wet kost drie keer niks, eigenlijk goedkoper zonder de verplichte handelingen en kleding. Echte armen trouwen voor de wet, beetje stiekem, zonder een sinsod of feestje of traditionele handelingen en kosten daaraan verbonden...

jumbo
Expat
Expat

#14 Bericht door jumbo » zaterdag 30 oktober 2010, 03:01

Gardensafari schreef: Het kerkelijk huwelijk in Nederland is de "inzegening" van het huwelijk.
Grappig wel dat het inderdaad zo is, maar dat alleen god/de kerk de boel weer mag scheiden... :lol: :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”