Nieuw Nederlands paspoort in Thailand
Moderator: Loempia
- joepattaya
- Expat
Nieuw Nederlands paspoort in Thailand
Gisteren voor de 2e keer alweer een nieuw Nederlands paspoort aangevraagd bij de Nederlandse Ambassade in Bangkok.
Eerst afspraak gemaakt en natuurlijk te laat verschenen in verband met de drukte in Bangkok. Ik was daar nog niet aan gewend. Maar goed, ik mocht gewoon als volgende aansluiten in de rij en er werd niet moeilijk gedaan.
Na circa 10 minuten was ik aan de beurt, en 'gewapend' met mijn oude paspoort, 2 pasfoto's en het paspoort-aanvraagformulier naar het loket getogen.
De dame aldaar maakte wat kopien van mijn paspoort en ging even na of ik nog wel een nieuw paspoort verdiende.........ja hoor; ik mag me voor de volgende 5 jaar weer gelukkig prijzen om onder de Nederlandse vlag te 'schuilen'.
De pasfoto's waren in order, al leek het net of de foto's z/w waren, terwijl mijn gezicht toch echt roze was. Onfortuinlijk genoeg, had ik een overhemd aan wat dezelfde kleur had als de achtergrond. Verder voldeden de foto's absoluut aan de Matrix2007-eisen en er werd er 1 op het handtekening-vel geplakt waarna ik daar (binnen het vakje) mijn handtekening mocht plaatsen.
Daarna kwamen de bekende vingerafdrukken: 1. wijsvinger linkerhand 2 duim linkerhand 3 wijsvinger rechterhand 4 duim rechterhand (niet alle vingers dus).
Na betaling van THB 2850 kreeg ik een betalingsbewijs en ik mag mijn nieuwe zakenpaspoort volgende week op komen halen; tussen 8.30 en 9.00 uur zonder afspraak, of daarna met afspraak.
Het hele gebeuren werd uiterst efficient afgehandeld in het nieuwe onderkomen van de conuslaire afdeling van de NL-Amb. Ingang is tegenwoordig aan Soi Tonson en je kunt je auto gemakkelijk parkeren aan het begin van de Soi. Vandaar is het ongeveer 5 minuten lopen.
Eerst afspraak gemaakt en natuurlijk te laat verschenen in verband met de drukte in Bangkok. Ik was daar nog niet aan gewend. Maar goed, ik mocht gewoon als volgende aansluiten in de rij en er werd niet moeilijk gedaan.
Na circa 10 minuten was ik aan de beurt, en 'gewapend' met mijn oude paspoort, 2 pasfoto's en het paspoort-aanvraagformulier naar het loket getogen.
De dame aldaar maakte wat kopien van mijn paspoort en ging even na of ik nog wel een nieuw paspoort verdiende.........ja hoor; ik mag me voor de volgende 5 jaar weer gelukkig prijzen om onder de Nederlandse vlag te 'schuilen'.
De pasfoto's waren in order, al leek het net of de foto's z/w waren, terwijl mijn gezicht toch echt roze was. Onfortuinlijk genoeg, had ik een overhemd aan wat dezelfde kleur had als de achtergrond. Verder voldeden de foto's absoluut aan de Matrix2007-eisen en er werd er 1 op het handtekening-vel geplakt waarna ik daar (binnen het vakje) mijn handtekening mocht plaatsen.
Daarna kwamen de bekende vingerafdrukken: 1. wijsvinger linkerhand 2 duim linkerhand 3 wijsvinger rechterhand 4 duim rechterhand (niet alle vingers dus).
Na betaling van THB 2850 kreeg ik een betalingsbewijs en ik mag mijn nieuwe zakenpaspoort volgende week op komen halen; tussen 8.30 en 9.00 uur zonder afspraak, of daarna met afspraak.
Het hele gebeuren werd uiterst efficient afgehandeld in het nieuwe onderkomen van de conuslaire afdeling van de NL-Amb. Ingang is tegenwoordig aan Soi Tonson en je kunt je auto gemakkelijk parkeren aan het begin van de Soi. Vandaar is het ongeveer 5 minuten lopen.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.
-
- Expat
- Contacteer:
Re: Nieuw Nederlands paspoort in Thailand
2 weken geleden weer zelfde ervaring gehad. daarna even naar Nederland en gelijke ervaring bij Thais consulaat in Amsterdam.
-
- Volwaardig lid
Het nieuwe onderkomen van de consulaire dienst is een zegen. Je kunt parkeren in een rustige straat, het is op loopafstand (mits in de vroege ochtend) van de skytrain en er is een afdakje waar je uit de zon kunt zitten. De deur gaat ook vroeg open want je wilt naar het toilet.....
De dame in het buitenloket beoordeelt alle visum-aanvragen en kan mensen naar de kopieerwinkel sturen als ze iets missen. Ik heb de hele afhandeling, het is al 2 jaar terug, als prettig en snel ervaren.
Er is bewaking; er stonden toen geen detectie-poortjes, misschien nu wel ? Maar de bewakers hadden om half 8 echt de slaap nog in de ogen want meer dan een hemdje optillen in mijn tas deden ze niet. Ik had met gemak een blaffer kunnen meenemen naar binnen. En ik bedoel niet de hond want die heb ik niet.......
De dame in het buitenloket beoordeelt alle visum-aanvragen en kan mensen naar de kopieerwinkel sturen als ze iets missen. Ik heb de hele afhandeling, het is al 2 jaar terug, als prettig en snel ervaren.
Er is bewaking; er stonden toen geen detectie-poortjes, misschien nu wel ? Maar de bewakers hadden om half 8 echt de slaap nog in de ogen want meer dan een hemdje optillen in mijn tas deden ze niet. Ik had met gemak een blaffer kunnen meenemen naar binnen. En ik bedoel niet de hond want die heb ik niet.......
- RuudThai
- Expat
Op komen halen? Ze sturen het toch ook op? Daarvoor ga je niet toch nog eens vanuit Patatja de verkeersellende van Bangkok opzoeken?joepattaya schreef:Na betaling van THB 2850 kreeg ik een betalingsbewijs en ik mag mijn nieuwe zakenpaspoort volgende week op komen halen; tussen 8.30 en 9.00 uur zonder afspraak, of daarna met afspraak.
Nou heb ik ook eens een vraagje over dit onderwerp.
Mijn paspoort verloopt in maart 2011. Mijn Non-imm O visum wordt jaarlijks verlengd eind april. Wat gaat de immigratiedienst deze keer nu doen:
1.) een verlenging geven tot de verlopingsdatum van mijn paspoort,
2.) korter dan die datum, bijv. een maand/kwartaal/halfjaar,
3.) stomweg weer voor een jaar verlengen, dus voorbij de geldigheid van het paspoort of
4.) zeggen ze, meneer, u moet eerst uw paspoort vernieuwen voordat wij het visum verlengen?
Ikzelf denk aan 2 en wel een maand korter, maar dat is puur op het gevoel.
-
- Volwaardig lid
een paspoort moet nog minstens 6 maanden geldig zijn bij de aanvraag van een visum.
Dus februari 2011 nieuw paspoort en samen met je oude paspoort heb je toch je visum tot april.
Dus februari 2011 nieuw paspoort en samen met je oude paspoort heb je toch je visum tot april.
pluk de dag (carpediem)
- RuudThai
- Expat
Jawel, maar wat zetten ze bij de eerstkomende verlenging, in april 2010, in je paspoort? Geldig tot 22 april 2011?carpediem schreef:een paspoort moet nog minstens 6 maanden geldig zijn bij de aanvraag van een visum.
-
- Volwaardig lid
visum in je oude paspoort blijft geldig samen met je nieuwe paspoort.
je krijgt dus gewoon voor een jaar.
pluk de dag (carpediem)
- RuudThai
- Expat
Dus dan komt er in mijn huidige paspoort, geldig tot - ik meen - 5 maart 2011, een stempel visumverlenging te staan tot 22 april 2011, m.a.w., NA verlopingsdatum van het paspoort.carpediem schreef:visum in je oude paspoort blijft geldig samen met je nieuwe paspoort.
Ik vraag het zo precies, want in Nederland kreeg een vreemdeling een verlenging van de verblijfsvergunning tot maximaal een half jaar voordat zijn paspoort verliep. Dit zou dus veel gemakkelijker gaan in Thailand.
-
- Volwaardig lid
ja, want je visum in je dan oude paspoort blijft gewoon geldig.
In je nieuwe paspoort komt een stempel die naar je oude paspoort verwijst.
Als je zeker van je zaak wil zijn verleng je gewoon je visum zodra je je nieuwe paspoort hebt.
In je nieuwe paspoort komt een stempel die naar je oude paspoort verwijst.
Als je zeker van je zaak wil zijn verleng je gewoon je visum zodra je je nieuwe paspoort hebt.
pluk de dag (carpediem)
- jumbo
- Expat
Normaliter mag en kan je visa geen datum hebben die de geldigheid van je paspoort overtreft
Dus als je paspoort verloopt op 5 maart 2010, dan zou het visa dezelfde einddatum moeten hebben. De 6 maanden hebben daar niets mee te maken.
Zelf een keer ellende gehad aan de grens, thailand inkomend, met een paspoort geldig tot februarie 2008 en een visum tot december 2010.
Uiteraard hun eigen fout maar een immigratie ambtenaar merkte het toevallig op.... zelfde ochtend was ik nog naar buiten gegaan met dezelfde stempels, amateurs...
Dus als je paspoort verloopt op 5 maart 2010, dan zou het visa dezelfde einddatum moeten hebben. De 6 maanden hebben daar niets mee te maken.
Zelf een keer ellende gehad aan de grens, thailand inkomend, met een paspoort geldig tot februarie 2008 en een visum tot december 2010.
Uiteraard hun eigen fout maar een immigratie ambtenaar merkte het toevallig op.... zelfde ochtend was ik nog naar buiten gegaan met dezelfde stempels, amateurs...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
- joepattaya
- Expat
Volgende week woon ik in Bangkok en dan pik ik het ding even met de brommert op, nou ja even!!RuudThai schreef:Op komen halen? Ze sturen het toch ook op? Daarvoor ga je niet toch nog eens vanuit Patatja de verkeersellende van Bangkok opzoeken?joepattaya schreef:Na betaling van THB 2850 kreeg ik een betalingsbewijs en ik mag mijn nieuwe zakenpaspoort volgende week op komen halen; tussen 8.30 en 9.00 uur zonder afspraak, of daarna met afspraak.
Nou heb ik ook eens een vraagje over dit onderwerp.
Mijn paspoort verloopt in maart 2011. Mijn Non-imm O visum wordt jaarlijks verlengd eind april. Wat gaat de immigratiedienst deze keer nu doen:
1.) een verlenging geven tot de verlopingsdatum van mijn paspoort,
2.) korter dan die datum, bijv. een maand/kwartaal/halfjaar,
3.) stomweg weer voor een jaar verlengen, dus voorbij de geldigheid van het paspoort of
4.) zeggen ze, meneer, u moet eerst uw paspoort vernieuwen voordat wij het visum verlengen?
Ikzelf denk aan 2 en wel een maand korter, maar dat is puur op het gevoel.
Ik heb zelf ook eens een visum-verlenging gekregen die over de geldigheid van het paspoort heenging. In principe verlengen ze dan tot en met de geldigheid van het paspoort.
Als je dan eenmaal een nieuw paspoort hebt, dan ga je naar de Immigratiedienst voor het laten overstempelen van je visum en ze verlengen direct tot de oorspronkelijke visa-verlengings-datum.
Beter en zekerder is wel, om misschien een nieuw paspoort te scoren VOOR je aan de verlenging toe bent.
Mijn paspoort is geldig tot November 2010, maar omdat ik volgende maand in Nederland een nieuw non-B visum ga halen en daarvoor je paspoort minimaal nog 15 maanden geldig moet zijn, nu dus alvast een nieuw paspoort.
Over de security bij de Ambassade: je wordt verzocht om je mobiele telefoon in een locker te leggen. Je krijgt de sleutel mee. Bij vertrek krijg je je telefoon weer terug.
Er staat ook een bewaker met een detectie-apparaat; geen detectie-poort.
Vergeleken met de oude situatie een waar genot en vergeleken met bijvoorbeeld de Duitse Ambassade een puur voorbeeld van menselijkheid.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.
- jumbo
- Expat
Persoonlijk vind ik dat een reden om een 'biertje?' te organiseren......zo rond Songkrahn??joepattaya schreef: Volgende week woon ik in Bangkok en dan pik ik het ding even met de brommert op, nou ja even!!.
- joepattaya
- Expat
Nee sorry, ik ben van 8-4 tot en met 24-4 niet in het land.........30 april misschien? Breng ik oranjebitter mee!!jumbo schreef:Persoonlijk vind ik dat een reden om een 'biertje?' te organiseren......zo rond Songkrahn??joepattaya schreef: Volgende week woon ik in Bangkok en dan pik ik het ding even met de brommert op, nou ja even!!.
- jumbo
- Expat
effe oefenen op het wilhelmus...joepattaya schreef:Nee sorry, ik ben van 8-4 tot en met 24-4 niet in het land.........30 april misschien? Breng ik oranjebitter mee!!jumbo schreef:Persoonlijk vind ik dat een reden om een 'biertje?' te organiseren......zo rond Songkrahn??joepattaya schreef: Volgende week woon ik in Bangkok en dan pik ik het ding even met de brommert op, nou ja even!!.
- joepattaya
- Expat
.........ben ik van duitschen blut!!