De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5281 Bericht door sirc » zondag 27 november 2016, 09:42

Lammert de Haan schreef: "Omdat ik weet dat ik niets weet heb ik daarom mijn beleggingen 55% : 45% $ :€ verdeeld."
Ik hoop werkelijk Sirc, dat jouw beleggingsfilosofie op iets anders is gebaseerd dan op een munteenheid. Een van de eerste dingen waar ik naar kijk is de koers-winstverhouding van een aandeel welke zich dan ook het liefst nog in een dalende lijn bevindt, maar wel met de nodige groeipotentie (anti-cyclisch beleggen). Daar is de grootste winst te behalen. Dus niet in een aandeel welke al een behoorlijke stijging heeft ondergaan, ook al bestaat er nog wel een groei-potentieel. Dit laatste is het gedrag van veel beginnende particuliere beleggers. Vervolgens loop je grote kans te beleggen in een 'ballon'. En hier komt geen dollar - euro-filosofie aan te pas!

Kortgeleden heb ik een artikel geschreven voor beginnende beleggers. Als je daar belang bij hebt stuur ik het jou in een pb.
Hartelijk bedankt. Ik weet niet of ik er iets aan heb van een artikel voor beginnende beleggers. Want iedereen ontwikkeld in de loop der tijd zijn eigen beleggingsstijl. Ik heb geen aandelen. :-)
Ja, het was beter geweest in der laatste 3 jaar 100% in de dollar te gaan. De verzekering van het depot met behulp van een eur/usd swap of via een lening was en is ook heel goedkoop. Mijn bank bied mij een lening aan van +0,8% boven euribor /libor
Maar al die voorspellingen van de banken en de economen zijn regelmatig ernaast. Ik laat het erbij.
De resultaten na belasting en uitgaven voor levensonderhoud waren op USD basis
2013 32%
2014 minus 5%
2015 1%
2016 14%
Op Euro basis ziet het vriendelijker uit 2013 29% 2014 7,7, 2015 12,3 en tot nu 2016 18%
Er zijn altijd fonds en experts die het beter kunnen. Maar ik erger mij over hun fouten meer als over mijn eigen fouten en doe het daarom zelf.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5282 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 03 december 2016, 14:48

Drie en een halve week na de verkiezing van Trump

Het aanvankelijke tumult op de financiële markten is aardig verstomd. De laatste week boekt de euro zelfs weer enige vooruitgang. De schade voor de euro t.o.v. de baht valt mij eerlijk gezegd mee.

Op verzoek heb ik nu ook de Filippijnse peso in onderstaand overzicht opgenomen.

En nu maar afwachten wat de volgende aanval op de euro wordt. Op 14 december a.s. is een verhoging te verwachten van de rente in de VS. Yellen heeft dat al min of meer aangekondigd. De aandelenmarkten in de VS spelen daar de laatste dagen al volledig op in.
Maar, zoals ik al een paar keer heb aangegeven in het forum: het werkelijke gevaar voor de euro komt niet uit de VS of uit Azië. Zij komt van binnenuit: van de EU zelf en vanuit enkele Europese landen.

In plaats van een pas op de plaats te maken na de Brexit willen de kopstukken van de EU komen tot de oprichting van een Europees leger. Duitsland en Frankrijk zijn daarbij voorstander van de oprichting van een Europees Militair Hoofdkwartier. Daarnaast wil de EU de komende jaren € 5 miljard per jaar investeren in nieuwe wapensystemen. Men doet alsof er geen NAVO bestaat. Ik zou zeggen: laat elk NAVO-land nu eerst eens beginnen met het nakomen van haar budgettaire verplichting van 2% van het BNP voor defensie. Nederland heeft als voorbeeld haar leger danig uitgekleed. Oefenende Nederlandse militairen moeten tijdens oefeningen pif, paf, poef of boem roepen (al naar gelang het te gebruiken vuurwapen).

En dat alles terwijl de bevolking van veel Europese landen roept om minder EU!

Het grootste gevaar voor het voortbestaan van de euro doemt zich morgen op. Morgen vindt er een verkiezing plaats in Italië over een referendum om te komen tot een grondwetswijziging. Deze wijziging dient om de macht van het parlement te beknotten en die van de Italiaanse regering uit te breiden. Premier Renzi heeft zijn politieke lot verbonden aan een “Ja” voor het referendum. Het heeft er echter alle schijn van dat het een “Nee” gaat worden!

De Italiaanse aandelenmarkt laat de laatste dagen grote verliezen zien. Dit geldt nog verstrekt voor de grote Italiaanse banken, welke al dicht tegen de ‘junkstatus’ aan zaten en nu wellicht over het randje in de afgrond worden gekieperd. Veel Italianen verhuizen hun vermogen de laatste weken naar Zwitserland. Een dicht tegen de Italiaanse grens zittende Zwitserse goudhandelaar had tot voor kort 80% Zwitserse klanten en 20% Italiaanse klanten. Nu is dat omgeslagen in 20% Zwitserse en 80% Italiaanse klanten!

Mochten een paar grote Italiaanse banken omvallen, dan is de Italiaanse Staat niet bij machte om deze banken te redden, gezien hun eigen belabberde financiële positie. Het gevolg zal zijn een totale ontwrichting van het Italiaanse financiële systeem: Italië raakt dan verzeilt in een complete financiële en economische ontwrichting!

Na het aftreden van Renzi staan eurosceptici klaar om het roer over te nemen. En dat is het begin van het einde van de euro.

2017 zou wel eens de geschiedenisboeken kunnen ingaan als ‘Het jaar waarin de euro valt’. En dan komen de verwachtingen van een tweetal vooraanstaande economen, waar ik eerder over schreef in het forum, eerder uit dan ik had gedacht.

Afbeelding
Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5283 Bericht door Arietwee » zaterdag 03 december 2016, 18:50

En nu hoop je dat je gelijk krijgt. Nou dat krijg je niet. Euro weg en dan? Die brexit gaat ook niet door. Ijsland en en ierland zijn er ook nog. Al die zogenaamde kenners zitten elkaar na te praten. De huizen prijzen, de aandelen en het goud omhoog praten. Dat is het. Meer is het niet. Allemaal dat die bubbel ploft. Nou die ploft en die euros ben je kwijt!

(alles gebaseerd op boerenverstand, intuitie) :cheesy:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5284 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 03 december 2016, 19:41

Arietwee schreef:En nu hoop je dat je gelijk krijgt. Nou dat krijg je niet. Euro weg en dan? Die brexit gaat ook niet door. Ijsland en en ierland zijn er ook nog. Al die zogenaamde kenners zitten elkaar na te praten. De huizen prijzen, de aandelen en het goud omhoog praten. Dat is het. Meer is het niet. Allemaal dat die bubbel ploft. Nou die ploft en die euros ben je kwijt!

(alles gebaseerd op boerenverstand, intuitie) :cheesy:
Toch wel een knappe prestatie: in 11 korte zinnetjes zoveel onzin verwerken. Dan moet je echt wat in je mars hebben. En dat gebaseerd op boerenverstand? Dat wil er bij mij niet in. Daarmee zou ik de boeren echt te kort doen. "Op je eigen verstand" zul je bedoelen
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5285 Bericht door Jim » maandag 05 december 2016, 10:30

Je kan ook ingaan op z'n argumenten en die (proberen te) ontkrachten..
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5286 Bericht door wanadee » maandag 05 december 2016, 10:57

Lammert de Haan schreef:Drie en een halve week na de verkiezing van Trump

Het aanvankelijke tumult op de financiële markten is aardig verstomd. De laatste week boekt de euro zelfs weer enige vooruitgang. De schade voor de euro t.o.v. de baht valt mij eerlijk gezegd mee.

Op verzoek heb ik nu ook de Filippijnse peso in onderstaand overzicht opgenomen.

En nu maar afwachten wat de volgende aanval op de euro wordt. Op 14 december a.s. is een verhoging te verwachten van de rente in de VS. Yellen heeft dat al min of meer aangekondigd. De aandelenmarkten in de VS spelen daar de laatste dagen al volledig op in.
Maar, zoals ik al een paar keer heb aangegeven in het forum: het werkelijke gevaar voor de euro komt niet uit de VS of uit Azië. Zij komt van binnenuit: van de EU zelf en vanuit enkele Europese landen.

In plaats van een pas op de plaats te maken na de Brexit willen de kopstukken van de EU komen tot de oprichting van een Europees leger. Duitsland en Frankrijk zijn daarbij voorstander van de oprichting van een Europees Militair Hoofdkwartier. Daarnaast wil de EU de komende jaren € 5 miljard per jaar investeren in nieuwe wapensystemen. Men doet alsof er geen NAVO bestaat. Ik zou zeggen: laat elk NAVO-land nu eerst eens beginnen met het nakomen van haar budgettaire verplichting van 2% van het BNP voor defensie. Nederland heeft als voorbeeld haar leger danig uitgekleed. Oefenende Nederlandse militairen moeten tijdens oefeningen pif, paf, poef of boem roepen (al naar gelang het te gebruiken vuurwapen).

En dat alles terwijl de bevolking van veel Europese landen roept om minder EU!

Het grootste gevaar voor het voortbestaan van de euro doemt zich morgen op. Morgen vindt er een verkiezing plaats in Italië over een referendum om te komen tot een grondwetswijziging. Deze wijziging dient om de macht van het parlement te beknotten en die van de Italiaanse regering uit te breiden. Premier Renzi heeft zijn politieke lot verbonden aan een “Ja” voor het referendum. Het heeft er echter alle schijn van dat het een “Nee” gaat worden!

De Italiaanse aandelenmarkt laat de laatste dagen grote verliezen zien. Dit geldt nog verstrekt voor de grote Italiaanse banken, welke al dicht tegen de ‘junkstatus’ aan zaten en nu wellicht over het randje in de afgrond worden gekieperd. Veel Italianen verhuizen hun vermogen de laatste weken naar Zwitserland. Een dicht tegen de Italiaanse grens zittende Zwitserse goudhandelaar had tot voor kort 80% Zwitserse klanten en 20% Italiaanse klanten. Nu is dat omgeslagen in 20% Zwitserse en 80% Italiaanse klanten!

Mochten een paar grote Italiaanse banken omvallen, dan is de Italiaanse Staat niet bij machte om deze banken te redden, gezien hun eigen belabberde financiële positie. Het gevolg zal zijn een totale ontwrichting van het Italiaanse financiële systeem: Italië raakt dan verzeilt in een complete financiële en economische ontwrichting!

Na het aftreden van Renzi staan eurosceptici klaar om het roer over te nemen. En dat is het begin van het einde van de euro.

2017 zou wel eens de geschiedenisboeken kunnen ingaan als ‘Het jaar waarin de euro valt’. En dan komen de verwachtingen van een tweetal vooraanstaande economen, waar ik eerder over schreef in het forum, eerder uit dan ik had gedacht.

Afbeelding
Afbeelding
Door de verkiezingsuitslag is de koers tov de dollar weer aardig gedaald. Zou mij ook niet verbazen als het volgend jaar uit elkaar spat.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5287 Bericht door Lammert de Haan » maandag 05 december 2016, 12:36

wanadee schreef:
Lammert de Haan schreef:Het grootste gevaar voor het voortbestaan van de euro doemt zich morgen op. Morgen vindt er een verkiezing plaats in Italië over een referendum om te komen tot een grondwetswijziging. Deze wijziging dient om de macht van het parlement te beknotten en die van de Italiaanse regering uit te breiden. Premier Renzi heeft zijn politieke lot verbonden aan een “Ja” voor het referendum. Het heeft er echter alle schijn van dat het een “Nee” gaat worden!

De Italiaanse aandelenmarkt laat de laatste dagen grote verliezen zien. Dit geldt nog verstrekt voor de grote Italiaanse banken, welke al dicht tegen de ‘junkstatus’ aan zaten en nu wellicht over het randje in de afgrond worden gekieperd. Veel Italianen verhuizen hun vermogen de laatste weken naar Zwitserland. Een dicht tegen de Italiaanse grens zittende Zwitserse goudhandelaar had tot voor kort 80% Zwitserse klanten en 20% Italiaanse klanten. Nu is dat omgeslagen in 20% Zwitserse en 80% Italiaanse klanten!

Mochten een paar grote Italiaanse banken omvallen, dan is de Italiaanse Staat niet bij machte om deze banken te redden, gezien hun eigen belabberde financiële positie. Het gevolg zal zijn een totale ontwrichting van het Italiaanse financiële systeem: Italië raakt dan verzeilt in een complete financiële en economische ontwrichting!

Na het aftreden van Renzi staan eurosceptici klaar om het roer over te nemen. En dat is het begin van het einde van de euro.

2017 zou wel eens de geschiedenisboeken kunnen ingaan als ‘Het jaar waarin de euro valt’. En dan komen de verwachtingen van een tweetal vooraanstaande economen, waar ik eerder over schreef in het forum, eerder uit dan ik had gedacht.


Door de verkiezingsuitslag is de koers tov de dollar weer aardig gedaald. Zou mij ook niet verbazen als het volgend jaar uit elkaar spat.

Klopt Wanadee. Het referendum is voor Renzi uitgedraaid op een grote nederlaag. Bij een opkomst van 70% (!) bedroeg het aantal "Nee" stemmers 60%! Hij heeft inmiddels z'n vertrek aangekondigd.

Onmiddellijk na de bekendmaking door Renzi zakte de koers van de euro-dollar met 1,53% (rond middernacht Nederlandse tijd). Deels is dit verlies ook al weer ingelopen. Maar we hebben nog zo'n kleine 12 uren handel te gaan. Daarbij hou ik m'n hart vast als de beurzen in de VS open gaan. Let daarbij op de grote tegenstellingen: de VS staat voor een renteverhoging en Europa staat voor een Italiaans debacle, terwijl de Italiaanse economie nu niet bepaald robuust kan worden genoemd (men is daar de financiële en economische crisis van 2008/2009 nog niet te boven, net als trouwens de meeste Zuid-Europese landen).

De aandelen van Italiaanse banken geven een fors verlies te zien. Maar hopelijk trekt ook dit wat bij in de komende handelsuren. Er is de afgelopen handelsdagen al het een en ander ingepreisd, maar of dit voldoende is geweest zal later op de dag wel blijken. De Europese aandelenmarkten vertonen forse winsten. Men had kennelijk op groter onheil gerekend.

Mochten de Italiaanse banken toch omvallen dan is de Italiaanse regering is niet bij machte deze banken te redden. Wat dan rest is de ECB (met instemming van de EU) om deze banken te redden en zijn we aanbeland bij de volgende euro-crises!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5288 Bericht door Arietwee » maandag 05 december 2016, 15:33

:cheesy: :clap: :neus:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5289 Bericht door brake034 » maandag 05 december 2016, 16:05

Het ging in dit draadje over de relatie Euro versus de Thai baht, dit forum heet het Thailand Forum?!
Marcel

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5290 Bericht door Lammert de Haan » maandag 05 december 2016, 16:50

brake034 schreef:Het ging in dit draadje over de relatie Euro versus de Thai baht, dit forum heet het Thailand Forum?!
En jij maar denken: "De crisis in Europa heeft geen gevolgen voor de Euro versus Bath." :?: :Whistle: Dan heb je er niet veel van begrepen!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5291 Bericht door Arietwee » maandag 05 december 2016, 18:44

De bath gaat ook weer de goeie kant op trouwens. Positief dagje zo.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5292 Bericht door Lammert de Haan » maandag 05 december 2016, 23:51

Arietwee schreef:De bath gaat ook weer de goeie kant op trouwens. Positief dagje zo.
En wat probeer je hiermee nu te zeggen, Arietwee? Toch niet dat de markt nu positiever is t.o.v. van Italië en dat ik e.e.a. veel te negatief heb voorgesteld, hoop ik? Ik denk niet dat jij enig idee hebt van hoe slecht Italië er financieel, economisch én bestuurlijk voor staat. Het is daar een complete chaos, zelfs met binnenlandse belastingeilandjes en afscheidingsbewegingen.

Overigens staat de euro op het punt om vandaag de markt een stuk ongunstiger uit te gaan dan jij dacht toen je je bericht plaatste. En dat geldt ook voor de verhouding EUR-BAHT. "Prijs de dag niet voor dat het avond is" is een bekend Nederlands gezegde!

Wat ik nu in de markt bespeur is een correctie van een stuk negativisme van vorige week. Vorige week hielden de markten er ook nog rekening mee dat Oostenrijk zich tegen Europa zou keren. Gister werden er nl. óók in Oostenrijk verkiezingen gehouden. De angst binnen de markten was dat de populistische en Anti-Europa kandidaat Hofer wel eens de verkiezingen zou kunnen winnen. Maar dat is de linkse kandidaat v.d. Bellen geworden, gesteund door de Groenen. Ik heb daar gister maar niet over geschreven in het forum en me beperkt tot Italië, omdat ik ervan uitging dat v.d. Bellen de verkiezingen wel zou winnen. Maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit. En er zijn een paar dingen waar de financiële en aandelenmarkten een gruwelijke hekel aan hebben en dat zijn onzekerheid en onrust!

Daar komt bij dat Renzi de politieke arena in Italië nog niet verlaat, zo heeft hij in de loop van de dag laten weten: hij wil eerst de begroting langs de klippen loodsen en dat zal hem nog niet zo gemakkelijk vallen. Maar de beurs reageerde daar wel weer positief op!

Twee signalen waar de beurzen positief op hebben gereageerd. Dus: wel even bij de les blijven graag en van daaruit je conclusies trekken in plaats van maar wat te roepen zonder ook maar enige onderbouwing.

Overigens verwacht ik voor de komende dagen ook nog wel een opgaande lijn voor wat betreft de euro (zie de ontwikkelingen van de afgelopen week, welke nog wel even kan doorzetten daar ik toch nog wel enige ruimte zie voor de euro). Maar dat betekent niet dat de verkiezingsnederlaag van Renzi de euro goed heeft gedaan. In tegendeel zelfs. En daar hadden we het immers over!

Volgend jaar hebben we verkiezingen in o.a. Nederland, Frankrijk en Polen. Ik kan je wel vertellen dat het weerglas er in Frankrijk en Polen niet al te gunstig voorstaat. In Nederland zal het wel meevallen daar Wilders, bestuurlijk gezien, hier toch geen voet aan de grond krijgt. Maar voor Frankrijk en Polen ligt dit duidelijk anders. Zowel veel Fransen als Polen zijn de EU moe en zelfs meer dan dat!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5293 Bericht door wanadee » dinsdag 06 december 2016, 02:25

brake034 schreef:Het ging in dit draadje over de relatie Euro versus de Thai baht, dit forum heet het Thailand Forum?!
Dit begrijp ik ook niet helemaal brake. Ik ben geen econoom maar met mijn boerenverstand snap ik wel dat als het slecht gaat met de euro, er geen vertrouwen meer in is, de koers tov de baht wel degelijk gaat dalen.
Als je je ogen dicht wild doen voor wat er in de rest van de wereld gebeurd kun je misschien wel ergens een thais forum vinden over thailand?

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5294 Bericht door Thaimax » dinsdag 06 december 2016, 03:03

Gisteren 37.56 vandaag 38.33 - dollar 1.0761 ????
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5295 Bericht door wanadee » dinsdag 06 december 2016, 07:07

Koersen zijn net als vrouwen, ik snap er niks van :crazy:

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”