De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5266 Bericht door Thaimax » dinsdag 15 november 2016, 06:07

En de Euro zakt opnieuw naar de diepte.......................om maar op het onderwerp terug te komen... :neus:
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 767
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5267 Bericht door pjotter » woensdag 16 november 2016, 12:21

Pfff, idd.

Zoals al eerder gezegd hoop ik dat de koers van maart/april 2015 niet wordt gehaald of nog erger............ [|( :oops:

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5268 Bericht door Thaimax » zaterdag 19 november 2016, 06:47

Onder de expers onder ons waarom blijft de Euro zakken tijdens de USA verkiezingen ging het de goede (omhoog) kant op nu blijf hij zakken, mogelijk ook te doen met de rentestijgingen ??

Ben benieuwd

Nu 37.6074 , dollar 1.0590
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5269 Bericht door Jim » zaterdag 19 november 2016, 09:35

Ben geen expert, maar Yellen verhoogt de rente.
https://fd.nl/beurs/1132110/fed-verhoog ... sinds-2006
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5270 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 19 november 2016, 16:05

Afbeelding

Verlies EUR t.o.v. THB - 2,11%

Verlies EUR t.o.v. USD - 3,88%

Verlies THB t.o.v. USD - 1,77%

*) T.o.v. 8 november 2016


EUR versus THB en USD

Tot nu toe is e.e.a. nog niet als een compleet drama te beschouwen. Vooral als je kijkt naar de koers EUR-THB. Er is nog geen sprake van een plensbui. Maar als het maar lang genoeg druppelt word je ook nat. Overigens is naar mijn mening het eind nog lang niet in zicht. En dat is iets waar men zich terdege zorgen om kan maken als je in Thailand woont en afhankelijk bent van een in euro’s uitgedrukt inkomen. De zevenklapper moet nog komen. We zitten nu nog maar in de aanloop naar een totale teloorgang van de euro! Tenzij we natuurlijk, nu het nog kan, de reddingsboeien pakken. Want die zijn er wel degelijk! Zie het door mij gestarte topic over ‘Moe van de Euro?’.

De euro staat al langere tijd onder druk door de min of meer door Yellen aangekondigde nieuwe renteverhoging in de VS, maar de opmars van de dollar kreeg afgelopen anderhalve week extra vleugels door de overwinning van Trump. De daling van de euro maakt het duurder voor Europeanen om producten uit de VS te kopen. Anderzijds maakt de goedkopere euro Europese goederen aantrekkelijker voor de Amerikaanse markt. Dit kan een stimulans betekenen voor de Europese economie, de werkgelegenheid en dus het besteedbaar inkomen.
De duurdere producten uit de VS zouden de inflatie in Europa wel eens iets kunnen aanwakkeren. In dat geval hoeft Draghi wellicht geen verdere stimuleringsmaatregelen aan te kondigen, waar hij enkele dagen geleden nog wel op zinspeelde, dus heeft dan ook Draghi z’n zin.

Wat zal, na het verwerken van een daadwerkelijke renteverhoging in de VS, de volgende beproeving voor de euro zijn? De Brexit? Daar heeft het alle schijn van.

De Britse minister van Buitenlandse Zaken, Johnson, houdt zichzelf en de Britten voor de gek. Het eerste moet hij natuurlijk helemaal zelf weten maar het tweede is toch wel een kwalijke zaak. Dat is pure volksmisleiding. Hij verkondigt nl. publiekelijk dat het opzeggen van het Douaneverdrag niet inhoudt ook het verlies van het recht op vrij verkeer van goederen en diensten met de EU. Maar daar heeft de voorzitter van de Euro-groep en tevens onze minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, in een interview voor de BBC, in het BBC-programma Newsnight, volstrekte duidelijkheid over verschaft: uit het Douaneverdrag betekent tevens het verlies van het recht op vrij verkeer van goederen en diensten binnen de EU. Johnson en met hem de Britse regering wellicht nog niet maar de Britten weten dus ondertussen wél hoe de vlag erbij hangt: geen halfslachtig beleid van voor het ene deel niet en voor het andere deel wel binnen de EU. Het is erin of eruit! Zij zullen dus de weg moeten inslaan van onderhandelen met de EU-landen om te komen tot bilaterale handelsverdragen.

Naar verwachting gaan hier jaren mee gemoeid en zal dit ernstige schade toebrengen aan de Britse economie. Maar ook de economieën binnen de EU zullen hieronder te lijden hebben. Dat geldt in het bijzonder voor de Nederlandse economie als relatief grootste handelspartner van de Britten.

Het Britse pond daalde vrijdag in waarde t.o.v. de euro met 0,30% (0,8558 donderdag tegen 0,8584 vrijdag). Overigens voltrekt deze gestage dalende lijn van de GBP zich al zo’n 5 maanden: van rond de 0,9000 via een dieptepunt van rond de 0,7600 naar nu rond de 0,8600. En eigenlijk valt dat nog best wel mee, gezien het voornemen om uit de EU te stappen. Ik denk dat de grote schok nog moet komen.

De EUR heeft zowel t.o.v. de THB als t.o.v. de USD bijna de laagste jaarstand bereikt. Bijna 2 jaren geleden schreven enkele economen over het voor het einde van 2015 bereiken van de koers EUR-USD à pari. Ik achtte dat toen hoogst onwaarschijnlijk of zeg maar uitgesloten, maar nog zo’n ritje als de laatste anderhalve week en, met een jaar vertraging, kan deze stand alsnog worden bereikt (zeker met een welhaast te verwachten renteverhoging in de VS en de Brexit nog in het vooruitzicht).

Is dit dan nu al het begin van de val van de euro waar ik over schreef in het topic ‘Moe van de EU?’ Ik denk dat dat nog wat te vroeg is. Dat hebben we nog ‘tegoed’. In dat topic beschreef ik de zienswijze van professor Stiglitz, Nobelprijswinnaar en voormalig hoofdeconoom van de Wereldbank. Hij is van mening dat de munteenheid meer kwaad dan goed heeft gebracht. Als de euro niet wordt afgeschaft, kan de Europese Unie niet worden gered, aldus Stiglitz.
Onlangs heeft Otmar Issing, eerste hoofdeconoom van de Europese Centrale Bank, zich ook gemengd in deze discussie. Hij maakt zich zorgen over de euro en de macht van de ECB. Ook deze ‘architect’ van de munteenheid waarschuwt voor het instorten van de euro.
Opvallend is wel dat beide geleerden over de oorzaken van een en ander totaal tegenovergestelde meningen hebben, variërend van, simpel gezegd, te veel EU (Stiglitz) tot te weinig EU (Issing). Van Issing kan ik me dat goed voorstellen, als hoofdeconoom van de Europese Centrale Bank. Ik geef echter de voorkeur aan de mening van Stiglitz, als een topper in de Serie A boven die van Issing, als middelmatige speler uit de Jupiler Leaque.

Maar, zoals gezegd, ik denk dat dat nog even op zich laat wachten. Dat hebben we nog ‘tegoed’. Ik hoop niet dat hierbij de wens de vader van de gedachte is, maar het kon wel eens vijf voor twaalf zijn!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5271 Bericht door Lammert de Haan » zondag 20 november 2016, 01:38

Jim schreef:Ben geen expert, maar Yellen verhoogt de rente.
https://fd.nl/beurs/1132110/fed-verhoog ... sinds-2006
De link waar je nu naar verwijst bevat een bericht in het FD van 16 december 2015, dus van bijna een jaar geleden. Deze verhoging hebben we dan ook al lang achter de rug.

Ondertussen zinspeelt Yellen op een nieuwe renteverhoging. Zie mijn eerder geplaatste bericht. Mocht deze verhoging er ook echt komen, dan moet zij waarschijnlijk nog wel (eventueel voor een deel) worden doorgewerkt in de koers EUR-USD!
Laatst gewijzigd door Lammert de Haan op zondag 20 november 2016, 02:16, 1 keer totaal gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5272 Bericht door stevenl » zondag 20 november 2016, 02:10

Lammert de Haan schreef:
Jim schreef:Ben geen expert, maar Yellen verhoogt de rente.
https://fd.nl/beurs/1132110/fed-verhoog ... sinds-2006
De link waar je nu naar verwijst bevat een bericht in het FD van 16 december 2015, dus van bijna een jaar geleden. Deze verhoging hebben we dan ook al lang achter de rug.

Ondertussen zinspeelt Yellen op een nieuwe renteverhoging. Zie mijn eerder geplaatste bericht. Mocht deze verhoging er ook echt komen, dan moet zij waarschijnlijk nog wel (eventueel voor een deel) worden doorgewerkt in de koers EUR-USD!!
Jim geeft aan dat yellen een renteverhoging heeft aangekondigd, helemaal correct. Alleen zijn link is oud, maakt de informatie niet minder relevant.

weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5273 Bericht door weyde4 » zondag 20 november 2016, 10:32

prajak schreef:Gisteren een stuk in de Volkskrant over de waardedaling van de euro t.o.v. de US dollar en daarin grote vrees dat de euro wel eens een instabiele munt zou kunnen worden.

Oorzaak niet alleen de huidige crisis maar ook de tekorten op de "garlic belt" waarmee men de landen rond de Middellandse zee bedoelt. Die hebben zwaar boven hun stand geleefd en de uitvinders van de Olympische Spelen hebben ronduit gefraudeerd en gesjoemeld met hun cijfers ! Spanje en Portugal ook slecht, Bella Italia komt er ook aan.

Ik keek net naar de koers, TT koers net 45 ! Ik was 48 minimaal gewend. We leveren dus in. Maar als dat lang gaat duren gaat het vertrouwen in de euro naar de filistijnen. En de dollar is ook al niks maar wel nog steeds de vertrouwen wekkende wereldstandaard.

Voor de mensen hier die geen hoog inkomen hebben kan de lage koers net een slok teveel zijn. Je zult net jouw 40 k per maand niet halen voor je mar visum !

Haal je de 8 ton niet voor een ret visum dan pomp je een ton baht geld in de bank. Maar er zijn er, ook bij mij in Nongkhai, die zelfs dat niet hebben.

Filistijnen of gallemiezen (ik lees ook wel gallamiezen....), leuk is het er niet.
het verhaal is wel wat raadselachtig, iemand diet niets van Thailand weet snapt hier niets van

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5274 Bericht door wanadee » maandag 21 november 2016, 02:16

Uit de oude doos, als je iets wilt weten kun je beter bij de actualiteit blijven.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5275 Bericht door jumbo » dinsdag 22 november 2016, 04:44

Er is voor mij maar een ding zeker nu en dat is pure onzekerheid. Wat zich nu afspreelt op beurzen en valutamarkt is pure emotie en speculatie
Vandaar dat doorgaans goedingevoerde instanties als Reuter, Bloomberg maar ook handelaren/beleggers zoals Lammert nergens deze beweging hebben (kunnen) voorzien
Emotie is een vreemd iets
Mijn eigen pariteitsvoorspelling had ook geen rekening gehouden met deze emoties en was op hele andere zaken gebaseerd....niet correct, maar ik pak deze centen mee :P :P

Yellen zal wel verhogen, das de algemene verwachting en ook logisch als je kijkt naar de staat van de US economie..

Maar niemand die kan voorspellen (wel raden en gokken) wat er gebeurd als Trump en zijn posse het pluche gaan bekleden gesteund door de Nationalisten
We weten het over 4 jaar
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5276 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 23 november 2016, 13:34

jumbo schreef:Er is voor mij maar een ding zeker nu en dat is pure onzekerheid. Wat zich nu afspreelt op beurzen en valutamarkt is pure emotie en speculatie
Vandaar dat doorgaans goedingevoerde instanties als Reuter, Bloomberg maar ook handelaren/beleggers zoals Lammert nergens deze beweging hebben (kunnen) voorzien
Emotie is een vreemd iets
Mijn eigen pariteitsvoorspelling had ook geen rekening gehouden met deze emoties en was op hele andere zaken gebaseerd....niet correct, maar ik pak deze centen mee :P :P

Yellen zal wel verhogen, das de algemene verwachting en ook logisch als je kijkt naar de staat van de US economie..

Maar niemand die kan voorspellen (wel raden en gokken) wat er gebeurd als Trump en zijn posse het pluche gaan bekleden gesteund door de Nationalisten
We weten het over 4 jaar
"Er is voor mij maar een ding zeker nu en dat is pure onzekerheid. Wat zich nu afspeelt op beurzen en valutamarkt is pure emotie en speculatie."

Ware woorden Jumbo.

Pure emotie en speculatie is niet te voorzien. Er blijft dus altijd een grote mate van onzekerheid boven de markt zweven.
‘Economie’ en ‘psychologie’ komen daarin heel dicht bij elkaar. Het is dan ook niet voor niets dat tegenwoordig in de studie economie steeds meer aandacht wordt besteed aan de psychologie: “wat beweegt de mens om te handelen zoals hij handelt”. Deze tendens is al jaren aan de gang. Reeds in 1974 verscheen er in boekvorm een gedegen onderzoek, genaamd ‘Het psychologisch klimaat van de economie in de Verenigde Staten en West-Europa’. Dit boekwerk is nog steeds de moeite van het lezen waard. Daarna zijn er nog talloze publicaties verschenen. De pure economische wetmatigheden, zoals beschreven in de oude economische wetten (denk aan Gossen, Engel, e.a.), liggen al ver achter ons.

“Mijn eigen pariteitsvoorspelling had ook geen rekening gehouden met deze emoties en was op hele andere zaken gebaseerd....niet correct, maar ik pak deze centen mee.”

Jij was begin 2015 niet de enige die deze verwachting uitsprak. Je was in goed gezelschap: verschillende Europese economen waren dezelfde mening toegedaan. Ik zag toen echter behoorlijke ‘bellen’ binnen de Amerikaanse economie, zoals voor de aandelen- en huizenmarkt. Institutionele beleggers kochten massaal woningen op met goedkoop geld. Amerikaanse particuliere beleggers deden hetzelfde met aandelen. Al dat geld kwam dus niet in de reële economie te recht. Maar toen Yellen de geldkraan had dicht gedraaid en uiteindelijk, na lang aarzelen, besloot tot een renteverhoging liepen deze ‘bellen’ vanzelf weer leeg. De huizenmarkt stagneerde even en moest op eigen kracht weer verder en heeft zich daarvan goed hersteld. Voor particuliere beleggers was de lol eraf: zij haakten gelukkig af. Beleggen werd toch wel weer een dure en riskante aangelegenheid voor hen.

De pers in de VS was in de tijd daarvoor laaiend enthousiast. Ik dacht daar echter anders over, wetend dat er veel particuliere beleggers op de markt opereerden met hun marktverstorende grillen en grollen. En als dat het geval is: berg je dan maar! Koers-winstverwachting: “wat is dat?”. Zo ook anticyclus beleggen! Ook het IMF uitte in die tijd haar bezorgdheid over de Amerikaanse en de wereldeconomie in haar periodieke ‘Outlook’. Maar één wijs besluit van een bankier van een Centrale Bank kan alles aan het rollen brengen. Konden we in Europa Draghi maar inruilen voor een Yellen. Al is het maar voor een tijdje!

Ik heb lange tijd Amerikaanse aandelen gemeden maar ‘gelukkig’ tijdig de bakens weer verzet. En hoe is de stand van zaken nu: de Dow Jones heeft na de verkiezingen van 8 november al 6 keer z’n recordstand aangescherpt en staat nu boven de 19.000 punten! De Europese en Aziatische markten kunnen dit tempo niet bijbenen. Nu is het alweer een kwestie van scherp in de gaten houden dat er geen oververhitting aan het ontstaan is. Dus blijven letten op de koers-winstverwachting van een aandeel en op het feit dat er toch weer niet teveel emotie en sentiment is binnengeslopen in de aandelenmarkten. En wie had dat tot voor kort kunnen bedenken?

Overigens lijkt de euro z’n positie zo ongeveer te hebben gevonden. Maar als je maar lang genoeg in de drup staat wordt je ook nat. Daarnaast komen de effecten van een welhaast onomkeerbare renteverhoging in de VS en de gevolgen van de Brexit nog op de euro af.

Voor vandaag staat de EUR t.o.v. de THB en de USD op een lichte winst van 0,09% respectievelijk een licht verlies van -0,08%. Maar we hebben nog zo’n 11 uren handel voor de boeg. Er kan dus nog het een en ander wijzigen.

Het ‘Trump-effect’ van de afgelopen veertien dagen is af te lezen uit de volgende grafiek.

Afbeelding

Verlies EUR t.o.v. THB -1,90%

Verlies EUR t.o.v. USD -3,52%

Verlies THB t.o.v. USD -1,63%

*) T.o.v. 8 november 2016
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5277 Bericht door sirc » woensdag 23 november 2016, 15:41

Er is voor mij maar een ding zeker nu en dat is pure onzekerheid. Wat zich nu afspeelt op beurzen en valutamarkt is pure emotie en speculatie
:thumbsup:

Het is wel een fenomeen dat de richting neerwaarts of opwaarts altijd een poosje aanhoudt. Net als bij een trein die ook niet abrupt kan stoppen. Ik heb mij erbij neergelegd dat het niemand weet welke kant wij opgaan.
Wel spring ik af en toe op een richting op de trein mits de trend duidelijk is.
Omdat ik weet dat ik niets weet heb ik daarom mijn beleggingen 55% : 45% $ :€ verdeeld. Dan is het resultaat in USD beter, dan in Eur.

Met alleen €-inkomsten wordt het wel langzaam duur in TH. Eens kijken of de trein bij 1.05 stopt

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5278 Bericht door jumbo » donderdag 24 november 2016, 03:41

sirc schreef: Met alleen €-inkomsten wordt het wel langzaam duur in TH. Eens kijken of de trein bij 1.05 stopt
Hoewel je gelijkt heb in je stelling dat eea duur wordt door de euro schommeling is het toch niet helemaal terecht dat je zo denkt
De euro uitgave koers was ongeveer dezelfde als hij nu is en dat is een ijkpunt, of had het moeten zijn voor velen
De overwaardering van de euro over de jaren erna heeft ervoor gezorgd dat degenen met een eu inkomen zichzelf rijk hebben gerekend
waar ze gewoon 'iets extra' hadden moeten zien, mooi meegenomen als kretelogie

Ik weet niet goed hoe het hosanna in de US te verklaren, ik neem toch aan dat men de gevolgen van de acties die Trump in zijn verkiezings
blabla niet als een verrijking van de US economie gaat zien.
Economen zien nu in dat eenzijdige opzegging van een bilaterale overeenkomst als de TPP wel eens tot gevolg kan hebben dat China zijn kans
gaat grijpen om de APAC economie te gaan leiden. Dan is de eerste stap gezet naar een nieuw economisch front. Ik heb iets dergelijks (selfsustaining
Asian economy met eigen munt) een 5 tal jaar geleden al aangegeven maar dacht het niet mee te gaan maken, maar nu 'dank zij' Trump kan het nog
zo zijn. Ook de EU kan daarin zijn voordeel doen omdat de US zichzelf buitenspel gaat zetten met verhoogde import tarieven (of waarschijnlijk afgezwakt
naar quota's) Azie zal zich dan meer naar Europa gaan keren en aangezien de EU wel de voordelen inziet van vrij handelsverkeer kan dat positief uitpakken

De US gaat het zichzelf onnodig moeilijk maken, als het idee wel lukt dan is het een geweldig staaltje van Trump c.s. maar een simpel rekensommetje leert dat het uitvoeren
van zijn ideen (waarvan er al enkele opzij zijn geschoven) wat anders is dan van de prediking van de kansel tijdens bijeenkomsten met gelijk gestemden.
Maar we zullen eerst moeten afwachten welke ideen hij daadwerkelijk gaat doorvoeren want plannen heeft hij nog niet laten zien dus het zijn nog steeds ideen..
Het enige idee wat hij nu heeft is dat zijn dochter bij elke meeting aanwezig moet zijn om zijn imperium te vertegenwoordigen.... kan het meer bizar??

Zijn team van nationalisten en samengeraapte collaborateurs geeft ook geen echte richting aan anders dan een polarisatie binnen de US bevolking
Nu de deken van democratie is weggetrokken en het nationaal gevoel de aloude racistische stromingen weer een prominent beeld in de US politiek lijken te
geven kan het alle kanten op, en het lijkt algemeen geaccepteerd te worden dat het intern de verkeerde kant op gaat..

Pas als dat een beetje op orde is kunnen we wellicht door de optrekkende rook van wanorde een lijn zien in de voorgestelde politiek voor de komende 4 jaar
But.... don't hold your breath
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5279 Bericht door dutch » donderdag 24 november 2016, 06:35

Ben ik het aardig mee eens.Zou er nog aan willen toevoegen dat zijn belofte aan de grote groep ontslagen mijnwerkerd,dat er weer "miljons" van hun banen weer zullen terugkeren,volslagen onmogelijk is.De markt zelf is grotendeels in elkaar gestort (wereldwijd).
Hij mag veel weten van hotels en golfterreinen,maar voor de rest is het een ordinaire blaaskaak die met zijn familie imperium (overigens ten koste van vele bedrijven en personen) zeer veel kwaad kan betekenen voor de westerse wereld,zoals we die nu kennen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5280 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 26 november 2016, 14:39

sirc schreef:
Er is voor mij maar een ding zeker nu en dat is pure onzekerheid. Wat zich nu afspeelt op beurzen en valutamarkt is pure emotie en speculatie
:thumbsup:

Het is wel een fenomeen dat de richting neerwaarts of opwaarts altijd een poosje aanhoudt. Net als bij een trein die ook niet abrupt kan stoppen. Ik heb mij erbij neergelegd dat het niemand weet welke kant wij opgaan.
Wel spring ik af en toe op een richting op de trein mits de trend duidelijk is.
Omdat ik weet dat ik niets weet heb ik daarom mijn beleggingen 55% : 45% $ :€ verdeeld. Dan is het resultaat in USD beter, dan in Eur.

Met alleen €-inkomsten wordt het wel langzaam duur in TH. Eens kijken of de trein bij 1.05 stopt
"Omdat ik weet dat ik niets weet heb ik daarom mijn beleggingen 55% : 45% $ :€ verdeeld."
Ik hoop werkelijk Sirc, dat jouw beleggingsfilosofie op iets anders is gebaseerd dan op een munteenheid. Een van de eerste dingen waar ik naar kijk is de koers-winstverhouding van een aandeel welke zich dan ook het liefst nog in een dalende lijn bevindt, maar wel met de nodige groeipotentie (anti-cyclisch beleggen). Daar is de grootste winst te behalen. Dus niet in een aandeel welke al een behoorlijke stijging heeft ondergaan, ook al bestaat er nog wel een groei-potentieel. Dit laatste is het gedrag van veel beginnende particuliere beleggers. Vervolgens loop je grote kans te beleggen in een 'ballon'. En hier komt geen dollar - euro-filosofie aan te pas!

Kortgeleden heb ik een artikel geschreven voor beginnende beleggers. Als je daar belang bij hebt stuur ik het jou in een pb.

"Met alleen €-inkomsten wordt het wel langzaam duur in TH. Eens kijken of de trein bij 1.05 stopt."
Dat denk ik eerlijk gezegd niet, Sirc. Op 1,05 staat de euro nu al. Maar zij krijgt nog de te verwachten renteverhoging in de VS voor de kiezen. En die kosten bij de vorige rente verhoging de euro al zo'n - 0,02! Het is dus wachten op de volgende rentevergadering van de Amerikaanse centrale bank, welke gehouden zal worden op woensdag 14 december. We kunnen dus nog een paar nachtjes ‘rustig’ slapen.
Daarnaast komt de euro bij de Brexit er ook niet zonder kleerscheuren vanaf. In de eerste maanden van volgend jaar al een stand à pari? Dat is beslist niet ondenkbeeldig!

Veel zal nog wel afhangen hoe Trump uiteindelijk z'n economische ideeën gestalte gaat geven. Daar is nog bitter weinig over bekend. Trump voor en na de verkiezingen zijn twee verschillende personen met verschillende ideeën: Clinton wordt niet meer vervolgd, over het opzeggen van het Klimaatakkoord van Parijs en de afschaffing van Obama Care wordt al veel genuanceerder gedacht. Hetzelfde is het geval met de door de VS gesloten handelsverdragen.

Ook het verder uitrollen van zijn plannen om te komen tot een drastische belastingverlaging wacht ik af. Overigens kan zijn plan om de Vennootschapbelasting in de VS te verlagen van 35% (is bijna het hoogste tarief van alle ontwikkelde landen!) naar 15% wel eens flink wat dollars in het laatje van de Staatskist tot gevolg hebben.
En kwam een van z’n voorgangers en partijgenoot Donald Reagan ook niet voor de verkiezingen met het idee om de belastingen drastisch te verlagen? Dezelfde Reagan ging later de geschiedenis boeken is als ‘kampioen belastingverhogingen’!

Nu is het wel zo dat ook de THB in enige mate te leiden zal hebben onder de renteverhoging in de VS. Maar dat geldt niet voor de gevolgen van de Brexit. Dat is louter een 'euro-verhaal'.

En denk maar niet de Draghi de euro te hulp zal schieten door ook hier de rente te verhogen. Een renteverhoging in de VS is koren op de molen van Draghi: een nog lagere euro en nog meer exportkansen voor Europa en hij kan lekker achterover leunen!

En stel dat volgend jaar in enkele landen in Europa als Nationale Feestdag ‘De dag dat de euro viel’ wordt ingevoerd. En dat is beslist niet ondenkbeeldig! De bedreigingen van de euro komen niet van buiten uit, dus niet vanuit de VS of Azië. Die moet je zoeken binnen de EU zelf! En vervolgens is het gedaan met de euro! Daarvoor waarschuwde ik eerder al een paar keer.

Twee en een halve week ‘Trump-effect’ op de financiële markt

Het verlies van de EUR t.o.v. de THB en de USD is beperkt gebleven. Daarbij heeft de EUR t.o.v. de THB zich in de afgelopen week licht hersteld terwijl het verlies t.o.v. de USD werd gestabiliseerd. Het lijkt er dan ook op dat de EUR z’n ‘draai’ (positie) heeft gevonden, maar niets is zeker als het om de financiële- en aandelenmarkt gaat. Het gedrag van handelaren en beleggers is welhaast onvoorspelbaar!

Afbeelding
Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”