Sert schreef:Misschien moet de regering zich eerst eens bezig gaan houden met het onderwijs van hun eigen volk. Hoeveel Nederlanders kennen het 1e couplet van het Wilhelmus? En het zesde (wat doorgaans ook bekend is)?
Of misschien nog veel belangrijker dan een volkslied: leer de jeugd eens hoe ze grammaticaal correct schrijven. Lees de teksten op diverse fora en de tranen schieten je tussen je bilnaad door.
En ga pas eisen stellen aan immigranten als je eigen volk er al aan voldoet.
Ben het met je eens Sert, spelvauten maken we allemaal, maar de jeugd maakt er een potje van en ik vind dat het lerarengilde daarvoor aansprakelijk is. Ze laten tegenwoordig iedereen maar toe naar elke stroom die er bestaat in het onderwijs.
Hoe je het ook wendt of keert, de spelling op zich is nauwelijks aan veranderingen onderhevig, maar computerprogramma's met spelcheckers e.d. maken het de jeugd te gemakkelijk. De spelregels (hehe) worden daardoor vergeten.
Ook de zgn. turbo/urbantaal is hier naar mijn mening een oorzaak
Heb nog een oudere kennis die een gewone arbeider was, maar hij emailt absoluut zonder fouten. Slechts de zgn. broederschool en de ambachtschool gehad....kwestie van de regels erin rammen als je jong bent. Zullen ze 't kofschip nog kennen, nog tafels opdreunen???
Betwijfel het, en ook als ik naar mijn eigen kinderen kijk....