Koning Bhumibol in het ziekenhuis

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
RuudThai
Expat
Expat

Koning Bhumibol in het ziekenhuis

#1 Bericht door RuudThai » zondag 20 september 2009, 15:30

Uit de Volkskrant van daarnet:

Thaise koning Bhumibol in ziekenhuis

AP
Gepubliceerd op 20 september 2009 15:13, bijgewerkt op 20 september 2009 16:11

BANGKOK - Koning Bhumibol Adulyadej van Thailand is zaterdagavond met koorts en vermoeidheidsverschijnselen opgenomen in een ziekenhuis. De in zijn land zeer vereerde koning is de langst regerende monarch ter wereld. Volgens het paleis krijgt de 81-jarige koning, die ook zijn eetlust verloren heeft, glucose en antibiotica toegediend.

Eerder zei premier Abhisit Vejjajiva dat de gezondheid van de koning geen reden tot zorg gaf. Abhisit was een van de prominenten die de koning zondag in het ziekenhuis bezochten.

De gezondheid van de koning ligt extreem gevoelig, omdat zijn opvolging mogelijk problemen geeft. Kroonprins Vajiralongkorn heeft nog lang niet het aanzien of morele gezag van zijn vader verworven.

In oktober 2007 werd de koning door een lichte beroerte getroffen. Vorig jaar kon hij niet zijn traditionele verjaardagstoespraak houden, omdat hij volgens zijn dochter prinses Sirindhorn bronchitis en een keelontsteking had.

De afgelopen jaren is er verdekte kritiek op de koning gekomen omdat zijn adviseurs zich met de politiek zouden hebben ingelaten, onder meer deels bij de militaire staatsgreep in 2006 tegen een democratisch gekozen regering. De kwestie kan niet openlijk besproken worden vanwege de zeer strenge Thaise wetten tegen majesteitschennis, waarmee kritiek op de monarchie kan worden bestraft met vijftien jaar gevangenis.

Eind vorige week gingen al geruchten dat de koning het ziekenhuis had bezocht, maar in de Thaise pers werd er zondag pas volop over bericht.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Koning Bhumibol in het ziekenhuis

#2 Bericht door prajak » zondag 20 september 2009, 17:10

Moge hij snel opknappen.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Wouter_Udon » zondag 20 september 2009, 20:53

Laat ik hopen dat het niks ernstigs is en dat hij snel weer op de been is.
Live your dream, don't dream your life.

thongdee
Expat
Expat

#4 Bericht door thongdee » maandag 21 september 2009, 00:05

RuudThai schreef:Uit de Volkskrant van daarnet:

Thaise koning Bhumibol in ziekenhuis

AP
Gepubliceerd op 20 september 2009 15:13, bijgewerkt op 20 september 2009 16:11

BANGKOK - Koning Bhumibol Adulyadej van Thailand is zaterdagavond met koorts en vermoeidheidsverschijnselen opgenomen in een ziekenhuis. De in zijn land zeer vereerde koning is de langst regerende monarch ter wereld. Volgens het paleis krijgt de 81-jarige koning, die ook zijn eetlust verloren heeft, glucose en antibiotica toegediend.

Eerder zei premier Abhisit Vejjajiva dat de gezondheid van de koning geen reden tot zorg gaf. Abhisit was een van de prominenten die de koning zondag in het ziekenhuis bezochten.

De gezondheid van de koning ligt extreem gevoelig, omdat zijn opvolging mogelijk problemen geeft. Kroonprins Vajiralongkorn heeft nog lang niet het aanzien of morele gezag van zijn vader verworven.

In oktober 2007 werd de koning door een lichte beroerte getroffen. Vorig jaar kon hij niet zijn traditionele verjaardagstoespraak houden, omdat hij volgens zijn dochter prinses Sirindhorn bronchitis en een keelontsteking had.

De afgelopen jaren is er verdekte kritiek op de koning gekomen omdat zijn adviseurs zich met de politiek zouden hebben ingelaten, onder meer deels bij de militaire staatsgreep in 2006 tegen een democratisch gekozen regering. De kwestie kan niet openlijk besproken worden vanwege de zeer strenge Thaise wetten tegen majesteitschennis, waarmee kritiek op de monarchie kan worden bestraft met vijftien jaar gevangenis.

Eind vorige week gingen al geruchten dat de koning het ziekenhuis had bezocht, maar in de Thaise pers werd er zondag pas volop over bericht.
Vorige week vertelden ze dat Hij gewoon voor maandelijkse checkup het hospitaal bezocht.
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

RuudThai
Expat
Expat

#5 Bericht door RuudThai » woensdag 23 september 2009, 07:20

Het lijkt weer goed te gaan met hem, zie de Bangkok Post http://www.bangkokpost.com/news/local/2 ... k-recovery

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 23 september 2009, 07:32

Abhisit wist ook al vanuit New York te vertellen dat het beter ging.

jumbo
Expat
Expat

#7 Bericht door jumbo » woensdag 23 september 2009, 10:28

Wouter_Udon schreef:Abhisit wist ook al vanuit New York te vertellen dat het beter ging.
dat heet communicatie Wouter.... kan je nog wat van leren :lol: :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 23 september 2009, 10:31

jumbo schreef:
Wouter_Udon schreef:Abhisit wist ook al vanuit New York te vertellen dat het beter ging.
dat heet communicatie Wouter.... kan je nog wat van leren :lol: :lol: :lol:

Klopt, geldt trouwens voor iedereen :D :D :D

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Wouter_Udon » zondag 28 februari 2010, 10:46

De koning is vandaag na 5 maanden ontslagen uit het ziekenhuis volgens de Post en is weer thuis.

http://www.bangkokpost.com/news/local/1 ... e-to-leave

Soi 24
Expat
Expat

#10 Bericht door Soi 24 » maandag 01 maart 2010, 13:48

En...................na vier uurtjes thuis weer terug naar Siriraj Hospital. Hoop voor hem dat ie er ooit nog eens definitief uitkomt, maar als je z'n nieuwjaarstoespraak hebt gezien dan lijkt er niet veel kracht meer in hem te zitten........
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Loe » maandag 01 maart 2010, 16:23

Wat kun je nog verwachten 81 jaar is toch al flink boven de gemiddelde leeftijd.

Thailand kan zich dus opmaken voor een zeer onrustige periode :cry:

groetjes Loe

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door prajak » maandag 01 maart 2010, 16:42

De Koning ligt inderdaad weer in het ziekenhuis. Ik heb diep medelijden met deze Koning. Hij had al lang van zijn pensioen kunnen genieten en zijn leven verder prive kunnen leven. Maar aftreden is ogenschijnlijk geen optie, misschien kan hij dat niet zelf beoordelen of regelen. De machtige raad die hem bijstaat, ik zal het echte woord niet noemen want men leest mee op trefwoorden (vergeet dat niet, men leest mee....), heeft nu de touwtjes in handen. Ik heb mijn dame gevraagd of aftreden wel kan in deze kultuur en ze bevestigde dat. Net zoals in Europa de vorsten aftreden als ze het tijd vinden; het aftreden van Trix wordt ook binnenkort verwacht.

In het Verenigd Koninkrijk daarentegen is het de gewoonte aan te blijven tot men letterlijk omvalt. Of was de Queen Mam een uitzondering ? Of was ze geen queen maar de echtgenote van ? Ik ken die klub (zijn dat de Tudors ?) niet zo goed. Maar dat rokkenjager Charles nog even moet wachten is me duidelijk. Misschien wordt hij wel overgeslagen.....

Ik denk dat Lex en Max eerder aan de beurt zijn.

RuudThai
Expat
Expat

#13 Bericht door RuudThai » maandag 01 maart 2010, 17:01

Ik had ergens al gelezen dat het ontslag uit het ziekenhuis te maken had met de viering van Makha Puja gisteren. Hij zal dus wel ergens iets boeddhistisch hebben gedaan en daarna weer het ziekenhuis in.
Misschien moet hij een voortdurende behandeling ondergaan waardoor hij niet te lang van medische apparatuur af mag.
Maar daar hoor je nooit iets over in de media.
Volgens mij gaat hij door met de troon tot het bittere einde.

Soi 24
Expat
Expat

#14 Bericht door Soi 24 » maandag 01 maart 2010, 21:14

Loe schreef:Wat kun je nog verwachten 81 jaar is toch al flink boven de gemiddelde leeftijd.

Thailand kan zich dus opmaken voor een zeer onrustige periode :cry:

groetjes Loe

De gemiddelde 81-jarige die ik ken praat veel fitter dan de koning deed. Waar ik op doel is dat ik veronderstel dat hij heel erg ziek is, en daardoor ernstig verzwakt. Hij verblijft nu al sinds september in het ziekenhuis met een vage long-infectie. Moet je daarvoor een half jaar in een ziekenhuis blijven? Wie blijft er tegenwoordig nog een half jaar in een ziekenhuis?

Ach ja, het is not done om over dit soort zaken in Thailand te speculeren, laat ik dat dus ook maar niet doen. Niet in het minst ook omdat ik de man oprecht nog een lang leven toewens, maar ja er is ook nog zoiets als de realiteit.........
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door prajak » dinsdag 02 maart 2010, 17:00

81 Jaar is oud of niet oud. Dan ben je zwak of niet zwak. Ik ken krasse ouwetjes van 90 en meer die heel goed weten hoe de klok draait ! Ik ken 50-ers die al malende zijn. Leeftijd zegt niks. Het is individueel. Je hebt het niet in de hand. Ik kan ook morgen omvallen. Ik kan morgen buikpijn hebben en de dokter horen vertellen dat ik darmkanker heb met uitzaaiing in lever en longen.

Ik hoop dat de man lang leeft in goede gezondheid. Lekker samen oud worden is iets wat ook ik voor ogen heb maar je hebt de man met de zeis niet in de hand !

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”