Graag advies voor rondreis in december en januari

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
evelienvossenberg
komt net kijken
komt net kijken

Graag advies voor rondreis in december en januari

#1 Bericht door evelienvossenberg » dinsdag 15 september 2009, 17:54

hallo allemaal,

Ik ga samen met mij vriend in december en januari een rondreis maken door thailand.
Wie hebben alleen de tickets geboekt en de rest zien we daar wel.

Ons reisschema ziet er als volgt uit:

29 dec vertrek vanaf Amsterdam
30 dec aankomst Singapore
31 dec Singapore
1 jan : Singapore
2 jan: vertrek Bangkok
3 jan: bangkok
4 jan: bangkok
5 jan: naar kanchanaburi
6 jan: kanchanaburi
7 jan: vertrek naar chang mai met de nacht trein
8 jan: chang mai
9 jan: chang mai
10 jan: jungle tocht chang mai
11 jan: jungle tocht chang mai
12 jan: jungle tocht chang mai

13- 24 jan: hier hebben we nog niks voor, hebben jullie suggesties?

- we willen nog een paar dagen wat zien ( cultuur )
- en daarna zouden we graag naar een eiland willen voor 1 week, waar we een mooie ( ong 45 euro per nacht) bungalow op het strand hebben waar mijn vriend duikles kan nemen en ik kan snorkelen.
Ik heb al veel gelezen over Thailand maar elk boekje zegt weer wat anders, dus daarom vraag ik jullie om advies.

groetjes evelien

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Graag advies voor rondreis in december en januari

#2 Bericht door Jim » dinsdag 15 september 2009, 23:47

duiken en snorkelen kan op phi phi.

ik ben er sinds de tsunami niet meer geweest, maar ze zullen de bungalows op het strand wel weer op gebouwd hebben.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

dutch
Expat
Expat

#3 Bericht door dutch » woensdag 16 september 2009, 02:55

Houdt er rekening mee dat het Noorden van het land in die periode brein koud is (s'nachts tegen vriezen aan).
Ook overdag is het verre van warm.
Ik zelf loop in die tijd overdag met een jack aan :lol: en dat is in korat !
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Tonnie
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#4 Bericht door Tonnie » woensdag 16 september 2009, 06:48

dutch schreef:Houdt er rekening mee dat het Noorden van het land in die periode brein koud is (s'nachts tegen vriezen aan).
Ik was dit jaar tussen 10 en 17 jan. in Chiang Mai. Wij hadden prachtig weer, overdag 25-30 graden en 's nacht koelt het lekker af.
Als je al lang (net als Dutch) in Thailand woont, neem je de thaise gewoontes over :D
Iedereen is van de wereld
en de wereld is van iedereen..

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Rene » woensdag 16 september 2009, 06:57

dutch schreef:Houdt er rekening mee dat het Noorden van het land in die periode brein koud is (s'nachts tegen vriezen aan).
Koud is het pas als de ijsberen bij de kachel willen zitten. :mrgreen: :mrgreen: :D
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

printen44
Expat
Expat

#6 Bericht door printen44 » woensdag 16 september 2009, 08:01

Ik woon in het Noorden en het kan behoorlijk koud worden in december en januari. In de avond, nacht en ochtend kan het kwik tot plm. 8 graden dalen. Na tien uur is het draaglijk, 20-24 graden.

Dat het in de avond erg koud aanvoelt, komt omdat binnen een uur het kwik soms meer dan 15 graden naar beneden duikelt en omdat in vrijwel geen enkel huis of hotel verwarming aanwezig is.

Waait er een noordenwindje, dan blijft het de hele dag koud tot koel. De wind komt dan van de Himalaya af en via Burma en Laos komt die koude windje het Noorden van Thailand binnen.

In de winteravonden zie je met met een trui, lange broek (dik) en met dikke sokken aan. Die sokken kocht ik speciaal in Nederland. :lol: Onder een dikke gevoerde deken lig ik in bed. Ik woon alleen, dus is er niemand om mij te verwarmen. :lol: :lol:

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Rene » woensdag 16 september 2009, 08:14

printen44 schreef:Ik woon in het Noorden en het kan behoorlijk koud worden in december en januari. In de avond, nacht en ochtend kan het kwik tot plm. 8 graden dalen. Na tien uur is het draaglijk, 20-24 graden.

Dat het in de avond erg koud aanvoelt, komt omdat binnen een uur het kwik soms meer dan 15 graden naar beneden duikelt en omdat in vrijwel geen enkel huis of hotel verwarming aanwezig is.

Waait er een noordenwindje, dan blijft het de hele dag koud tot koel. De wind komt dan van de Himalaya af en via Burma en Laos komt die koude windje het Noorden van Thailand binnen.

In de winteravonden zie je met met een trui, lange broek (dik) en met dikke sokken aan. Die sokken kocht ik speciaal in Nederland. :lol: Onder een dikke gevoerde deken lig ik in bed. Ik woon alleen, dus is er niemand om mij te verwarmen. :lol: :lol:
Ik had al het idee dat ik me in het noorden beter zou voelen dan in het overwarme midden en zuiden. Dat gevoel wordt steeds sterker en niet alleen wegens de temperatuur. Nu nog mylady laten acclimatiseren. Maar dat werkt sneller dan ik dacht gezien haar verblijf in NL tussen 25-3 en 18-6. In het begin lag ze met badjas, sokken en handschoenen aan in bed :mrgreen: maar later verbaasde ik me er over dat ze het nog niet koud had.
Tja, kwestie van wennen. :D
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Inge
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Inge » woensdag 16 september 2009, 11:21

De kust bij Krabi is prachtig. Wij gaan dit jaar ook weer nov/dec. Je kunt daar met de speedboot naar Phi Phi (prachtige omgeving), of naar de andere kant Ko Lanta ect. ( gaan wij dus doen) Volgens mij kun je op de meeste plekken goed duiken maar van horen zeggen moet ko Tao geweldig zijn, ligt alleen aan de andere kant van het vaste land.
Kun je evt combineren met ko Samui en Ko Phangan.
Vanaf Bangkok goed te doen met de nachttrein Naar Surrathani en dan met de boot of naar Chumpon. (trein of bus)

thaitravel
heeft ervaring
heeft ervaring

#9 Bericht door thaitravel » donderdag 17 september 2009, 09:49

Hai evelien je zou eens kunnen overwegen om het boek van uitgeverij Lonely planet in huis te halen de Thailand Travel Guide.
Afbeelding
Deze kun je zo bestellen bij http://www.bol.com
Je gaat even zoeken op alle engelse boeken / lonelyplanet.
En dan gaat het om deze uitgave {Paperback | 13th Revised edition | 2009} zie ook bovenstaande foto.
Je kan ook hier alvast even een kijkje nemen http://search.lonelyplanet.com/listing?Ntt=Thailand
Boek is wel in het engels maar het is een geweldige Travel Guide.
Ik denk dat je daar veel aan kunt hebben.

M.v.g ThaiTravel
If you want to change the world think again cause you cant.

Inge
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Inge » donderdag 17 september 2009, 15:51

Klopt! Het Backpackers handboek!!!

Look1st
heeft ervaring
heeft ervaring
Contacteer:

#11 Bericht door Look1st » zondag 20 september 2009, 10:57

evelienvossenberg schreef:hallo allemaal,

Ik ga samen met mij vriend in december en januari een rondreis maken door thailand.
daarom vraag ik jullie om advies.

groetjes evelien
Ik weet zeker dat je het leuk gaat hebben, waar je ook terecht komt in Thailand.
Ik las dat je ongeveer 45 euro wilt uitgeven voor een overnachting? hahaha daar kan je de hele week voor slapen.
Ik weet zeker dat je genoeg info krijgt maar mocht je toch nog wat meer willen lees dan eens reisverhalen.
De mijne vindt je op http://www.look1st.nl

iig veel plezier
Met vriendelijke groet en een vette glimlach...
Loek's Thailand portal

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#12 Bericht door Sert » woensdag 23 september 2009, 20:13

@Evelien:

vanaf eind december komt half Thailand massaal in beweging. Heel veel mensen keren terug naar hun dorp, met als gevolg dat zo'n beetje alle vervoer overvol zit.

Als je het vliegtuig wilt nemen (domestic), boek dan het liefst je tickets een week of 3 van te voren. Dat gaat het makkelijkst, snelst en goedkoopst met een creditcard online op de website van de maatschappij (Air Asia / Nok Air / 1-2-Go / Bangkok Airways). Het heeft zeker nut om vanaf nu met regelmaat eens te kijken - ruim van te voren boeken levert soms all-in ticketprijzen op die goedkoper zijn dan een treinticket!

De trein idem dito: boek enkele dagen van te voren om zeker te zijn van een plaats. In Thailand wordt het aantal plaatsen in de trein bepaald door het aantal zitplaatsen. Alle zitplaatsen uitverkocht = trein vol. Periode eind december/ januari: boek minimaal 5 dagen van te voren.

Bussen worden nauwelijks vooruit geboekt. Een dag van te voren kaartjes kopen is doorgaans voldoende, meestal zetten de maatschappijen een extra bus in als het echt druk is. Wel belangrijk voor de buslijnen: doe alle waardevolle spullen in een kleine rugzak en neem die mee naar je zitplaats. Er zijn helaas genoeg verhalen over bijrijders die onderweg een strooptocht door het bagageruim maken.

Boten hebben altijd plek. Desnoods stouwen ze je op het dak. In tegenstelling tot Indonesie zinken veerboten hier zelden!

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 23 september 2009, 20:39

Sert schreef:@Evelien:

vanaf eind december komt half Thailand massaal in beweging. Heel veel mensen keren terug naar hun dorp, met als gevolg dat zo'n beetje alle vervoer overvol zit.

Als je het vliegtuig wilt nemen (domestic), boek dan het liefst je tickets een week of 3 van te voren. Dat gaat het makkelijkst, snelst en goedkoopst met een creditcard online op de website van de maatschappij (Air Asia / Nok Air / 1-2-Go / Bangkok Airways). Het heeft zeker nut om vanaf nu met regelmaat eens te kijken - ruim van te voren boeken levert soms all-in ticketprijzen op die goedkoper zijn dan een treinticket!

De trein idem dito: boek enkele dagen van te voren om zeker te zijn van een plaats. In Thailand wordt het aantal plaatsen in de trein bepaald door het aantal zitplaatsen. Alle zitplaatsen uitverkocht = trein vol. Periode eind december/ januari: boek minimaal 5 dagen van te voren.

Bussen worden nauwelijks vooruit geboekt. Een dag van te voren kaartjes kopen is doorgaans voldoende, meestal zetten de maatschappijen een extra bus in als het echt druk is. Wel belangrijk voor de buslijnen: doe alle waardevolle spullen in een kleine rugzak en neem die mee naar je zitplaats. Er zijn helaas genoeg verhalen over bijrijders die onderweg een strooptocht door het bagageruim maken.

Boten hebben altijd plek. Desnoods stouwen ze je op het dak. In tegenstelling tot Indonesie zinken veerboten hier zelden!

Ik ben ook een rondreis aan het plannen eind december/begin januari en heb gemerkt dat nu al diverse vluchten vol zitten dus ik zou zeggen: boek zo vroeg mogelijk en wacht niet tot een week of 3 van te voren.
Als je het reisschema hebt uitgewerkt, gewoon boeken, om eventuele teleurstellingen te voorkomen.
Live your dream, don't dream your life.

Look1st
heeft ervaring
heeft ervaring
Contacteer:

#14 Bericht door Look1st » donderdag 24 september 2009, 10:37

Ik ben ook een rondreis aan het plannen eind december/begin januari en heb gemerkt dat nu al diverse vluchten vol zitten dus ik zou zeggen: boek zo vroeg mogelijk en wacht niet tot een week of 3 van te voren.
Als je het reisschema hebt uitgewerkt, gewoon boeken, om eventuele teleurstellingen te voorkomen.
Ik ga sinds 2003 naar Thailand en altijd ronde de 3e januari. Iedereen roept altijd Let op, alles zit vol. tot nu toe heb ik nog nooit een reis gemist of een hotel niet kunnen boeken. Alles van tevoren boeken is zonde. kijk waar je uitkomt en geniet van het avontuur ;)
Met vriendelijke groet en een vette glimlach...
Loek's Thailand portal

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 24 september 2009, 11:17

Look1st schreef:
Ik ga sinds 2003 naar Thailand en altijd ronde de 3e januari. Iedereen roept altijd Let op, alles zit vol. tot nu toe heb ik nog nooit een reis gemist of een hotel niet kunnen boeken. Alles van tevoren boeken is zonde. kijk waar je uitkomt en geniet van het avontuur ;)

Je moet onderscheid maken tussen avontuurlijk en tijd genoeg of beperkte tijd en strak schema.
In mijn geval zitten we met dat laatste een (redelijk) strak schema omdat de tijd beperkt is.
En eind augustus heb ik al geconstateerd dat alle vluchten op 3-1 met Nok Air van Udon naar BKK vol zitten. Dan zijn er natuurlijk nog andere maatschappijen maar die stromen waarschijnlijk ook vol.
Dus als je met een reisschema zit dan kan het geen kwaad om vroeg te boeken.
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”