Malaria resistent grens Thailand/Cambodja
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Malaria resistent grens Thailand/Cambodja
MANILA - In het grensgebied van Thailand en Cambodja is een nieuw soort malaria ontdekt, die resistent is tegen de tot nu toe meest effectieve malariamedicijnen. Daardoor wordt de wereldwijde aanpak tegen malaria bedreigd. Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie laten weten op de vooravond van Wereld Malaria Dag 2009, die zaterdag plaatsvindt.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/art ... bedreiging
Onduidelijk blijft welk gebied. Op het nieuws werd gesproken over Mekong gebied. Maar waar grenst Thailand Cambodja met de Mekong?
Lijkt me wel belangrijk om te weten waar dit gebied precies is om dan je maatregelen te kunnen nemen.
Resistent betekent niet te behandelen.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/art ... bedreiging
Onduidelijk blijft welk gebied. Op het nieuws werd gesproken over Mekong gebied. Maar waar grenst Thailand Cambodja met de Mekong?
Lijkt me wel belangrijk om te weten waar dit gebied precies is om dan je maatregelen te kunnen nemen.
Resistent betekent niet te behandelen.
pluk de dag (carpediem)
-
- Volwaardig lid
Re: Malaria resistent grens Thailand/Cambodja
Zover ik weet is het enige nog werkzame middel tegen malaria het serum artemisinine. Als dat als kuur wordt gegeven en de kuur niet wordt afgemaakt volgens de regels dan kan malaria resistent worden. Dat is blijkbaar gebeurd.
Het is in arme landen niet ongebruikelijk dat men kuren niet afmaakt. Veelal is het aantal pillen dat men koopt afhankelijk van de vrijwel lege knip. Verder is er veel namaak op de markt. Rommel met te weinig werkzame stof.
Ik heb gelezen dat artemisinine ook als vaccin wordt gegeven. Of dat wel werkt ? Dat lees ik niet in dat artikel.
Thailand is een land waar teveel antibiotica wordt gegeven. Ik bezoek zelden een arts maar als ik er een bezoek dan ga ik nimmer naar huis met EEN pil maar worden er veel te veel gegeven samen met vitaminen en andere supplementen waarvoor ik graag zelf de beslissing neem. Ik kan dan ook nee zeggen. De Thai neemt het spul aan want de arts is zo'n beetje heilig en de pillen komen rechtstreeks "van boven".
Antibiotica zitten daar altijd bij en ik weet hoe ze te gebruiken maar Thais weten dat niet. Er is geen discipline, er is geen geld, er is geen voorlichting. Daarmee kweek je resistentie.
Wij farang hoeven niet echt bang te zijn voor malaria en het toenemende gevaar van dengue. Ons voedingspatroon en onze algehele gezondheidstoestand is veel beter dan die van de armen in dit land. De armen, zeker de ouderen die jong waren toen er nog geen national health care was, hebben hun hele leven moeten lijden aan de gevolgen van niet behandelde kinderziektes als waterpokken, mazelen, roodvonk, kinkhoest en al die andere kinderziektes waar wij heel goed tegen behandeld zijn.
Hetzelfde geldt voor HIV. Je ziet hier, zeker in de Isan, dat HIV en later Aids door hun lijf vliegt. Mensen kunnen in drie maanden er onder door gaan; aan TB, kankers, asthma zelfs. Hun weerstand is van jongs af aan te laag. Geld voor pillen is er niet, en HIV zit, zover ik weet, nog niet overal in het national care pakket. In lokale ziekenhuisjes, op het land, kliniekjes, kun je met HIV niet eens terecht. Het komt nog steeds voor dat mensen met HIV het dorp uitgeknuppeld worden. Ze creperen in het veld, de familie er bij om de schande na hun overlijden snel "op te stoken", excusez le mot !
Gelukkig is er een kentering onder de jeugd. Men voedt zich beter, er is scholing, sport, andere jobs dan de hele dag met de voeten in het brakke water van een rijstveld staan, en zo voorts. En toch zullen er armen blijven die lijden. En die krijgen straks die malaria-stam.
Het is in arme landen niet ongebruikelijk dat men kuren niet afmaakt. Veelal is het aantal pillen dat men koopt afhankelijk van de vrijwel lege knip. Verder is er veel namaak op de markt. Rommel met te weinig werkzame stof.
Ik heb gelezen dat artemisinine ook als vaccin wordt gegeven. Of dat wel werkt ? Dat lees ik niet in dat artikel.
Thailand is een land waar teveel antibiotica wordt gegeven. Ik bezoek zelden een arts maar als ik er een bezoek dan ga ik nimmer naar huis met EEN pil maar worden er veel te veel gegeven samen met vitaminen en andere supplementen waarvoor ik graag zelf de beslissing neem. Ik kan dan ook nee zeggen. De Thai neemt het spul aan want de arts is zo'n beetje heilig en de pillen komen rechtstreeks "van boven".
Antibiotica zitten daar altijd bij en ik weet hoe ze te gebruiken maar Thais weten dat niet. Er is geen discipline, er is geen geld, er is geen voorlichting. Daarmee kweek je resistentie.
Wij farang hoeven niet echt bang te zijn voor malaria en het toenemende gevaar van dengue. Ons voedingspatroon en onze algehele gezondheidstoestand is veel beter dan die van de armen in dit land. De armen, zeker de ouderen die jong waren toen er nog geen national health care was, hebben hun hele leven moeten lijden aan de gevolgen van niet behandelde kinderziektes als waterpokken, mazelen, roodvonk, kinkhoest en al die andere kinderziektes waar wij heel goed tegen behandeld zijn.
Hetzelfde geldt voor HIV. Je ziet hier, zeker in de Isan, dat HIV en later Aids door hun lijf vliegt. Mensen kunnen in drie maanden er onder door gaan; aan TB, kankers, asthma zelfs. Hun weerstand is van jongs af aan te laag. Geld voor pillen is er niet, en HIV zit, zover ik weet, nog niet overal in het national care pakket. In lokale ziekenhuisjes, op het land, kliniekjes, kun je met HIV niet eens terecht. Het komt nog steeds voor dat mensen met HIV het dorp uitgeknuppeld worden. Ze creperen in het veld, de familie er bij om de schande na hun overlijden snel "op te stoken", excusez le mot !
Gelukkig is er een kentering onder de jeugd. Men voedt zich beter, er is scholing, sport, andere jobs dan de hele dag met de voeten in het brakke water van een rijstveld staan, en zo voorts. En toch zullen er armen blijven die lijden. En die krijgen straks die malaria-stam.
- Geert S
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Meeste van wat je schrijft ben ik volledig met je eens, maar DAT is een gevaarlijke stelling. Ik ken genoeg weldoorvoede westerlingen die desalnietemin malaria of dengue kregen, een steek van een 'foute' mug is voldoende en dan maakt je huidskleur niet uit.prajak schreef: Wij farang hoeven niet echt bang te zijn voor malaria en het toenemende gevaar van dengue.
Malaria en Dengue blijven vreselijk gevaarlijk en zelfs met de beste ziekenhuizen en duurste medicijnen heb je geen garantie, zeker niet nu het spul steeds resistenter wordt. Enige dat je kunt doen is eindeloos insmeren en voorkomen dat je gestoken wordt (wat op zich al bijna onmogelijk is).
- RuudThai
- Expat
Ik heb het er eens met een arts van het ziekenhuis in Sakon Nakhon over gehad tijdens een keer dat ons zoontje zeer hoge koorts had en wij hem voor alle zekerheid lieten onderzoeken op dengue. Dat was het gelukkig niet: kinderen kunnen van het ene op het andere moment om soms onverklaarbare redenen hoge koorts krijgen wat na een paar uur alweer wegebt.Geert S schreef:Meeste van wat je schrijft ben ik volledig met je eens, maar DAT is een gevaarlijke stelling. Ik ken genoeg weldoorvoede westerlingen die desalnietemin malaria of dengue kregen, een steek van een 'foute' mug is voldoende en dan maakt je huidskleur niet uit.prajak schreef: Wij farang hoeven niet echt bang te zijn voor malaria en het toenemende gevaar van dengue.
Malaria en Dengue blijven vreselijk gevaarlijk en zelfs met de beste ziekenhuizen en duurste medicijnen heb je geen garantie, zeker niet nu het spul steeds resistenter wordt. Enige dat je kunt doen is eindeloos insmeren en voorkomen dat je gestoken wordt (wat op zich al bijna onmogelijk is).
Maar de arts zei wel dat ziektes als malaria en dengue net zo goed een weldoorvoede en gezonde farang kunnen treffen als een arme en weinig weerstand hebbende Thai. Alleen doorstaat die farang dan beter de gevolgen van de ziekte door zijn hogere weerstand.
Met malaria ligt het overigens niet aan de mensen dat er nu een resistente stam is ontstaan, maar het is een verandering in de muggen. Gewoon weer eens een andere bacteriestam.
Zie ook teletekst:
131 Teletekst za 25 apr
WHO:malaria-variant is bedreigend
` Een vorm van malaria die ontdekt is
in het grensgebied tussen Thailand en
Cambodja vormt een gevaar voor de
internationale aanpak van de ziekte,
heeft de wereldgezondheidsorganisatie
WHO meegedeeld.De nieuwe malariavariant
is resistent tegen medicijnen.
De malariavorm werd ontdekt in 2007 in
het gebied van de Mekong-rivier.Volgens
de WHO wordt alles in het werk gesteld
om te voorkomen dat de malaria zich
buiten het gebied verspreidt.
De beste medicijnen slaan tot nu niet
aan bij tientallen mensen die daar
malaria opliepen.Wereldwijd sterven de
meeste mensen in Afrika aan malaria.
En het is niet zo ver van mijn huis vandaan, iets van 500 km. schat ik, dus een flinke wind uit die hoek waait die vermaledijde muggen zo hier naar toe.....

Groet,
Ruud
Laatst gewijzigd door RuudThai op zondag 26 april 2009, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Volwaardig lid
RuudThai schreef:
De Mekongrivier is een lang stuk de grens tussen Thailand en Cambodja, kijk het maar na op de kaart.
Groet,
Ruud
Ik zie op de kaart geen grensgebied van de Mekong Thailand/Cambodja. wel met Laos.
De Mekongrivier is een lang stuk de grens tussen Thailand en Cambodja, kijk het maar na op de kaart.
Groet,
Ruud
Ik zie op de kaart geen grensgebied van de Mekong Thailand/Cambodja. wel met Laos.
pluk de dag (carpediem)
- Geert S
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Je hebt volkomen gelijk, check Google Earth, Mekong loopt wel door Cambodia maar is nergens grensrivier met Thailand. Dit is weer eens typisch een journalist die wat bij elkaar brabbelt.carpediem schreef: Ik zie op de kaart geen grensgebied van de Mekong Thailand/Cambodja. wel met Laos.
Ik vermoed dat dit artikel de werkelijke source van het verhaal is, ze hebben het hier over West Cambodia (Battambang Province) en de grens met Thailand maar de Mekong rivier wordt nergens genoemd.
Typisch een journalist die de klok wel heeft horen luiden maar niet de moeite neemt om uit te zoeken waar de klepel hangt.
-
- Volwaardig lid
In de meeste nieuwsmedia werd het Mekonggebied genoemd. Uit welke bron het komt wordt nergens vermeld.
Ook op internet nergens te vinden.
Geert het artikel wat jij aanhaalt lijkt me niet de bron omdat er geen duidelijke bewijzen in staan.
Ook op internet nergens te vinden.
Geert het artikel wat jij aanhaalt lijkt me niet de bron omdat er geen duidelijke bewijzen in staan.
pluk de dag (carpediem)
-
- Volwaardig lid
Mogelijk is dit de bron van het nieuws; de WHO en daarin wordt Pailin genoemd, grenzend aan Battambang.
http://www.scidev.net/en/news/who-crack ... gn=en_news
Voor mij belangrijk om te weten omdat ik daar regelmatig kom en toch maar daar extra voorzorgmaatregelen zal nemen omdat ik er niet meer van kan uitgaan dat malaria daar opgedaan te behandelen is.
http://www.scidev.net/en/news/who-crack ... gn=en_news
Voor mij belangrijk om te weten omdat ik daar regelmatig kom en toch maar daar extra voorzorgmaatregelen zal nemen omdat ik er niet meer van kan uitgaan dat malaria daar opgedaan te behandelen is.
pluk de dag (carpediem)
-
- Volwaardig lid
ik heb dan ook een vraag over dit onderwerp!!
ik heb in januari een dame leren kennen in thailand en ga over 4 weken voor de derde keer naar haar toe!!
zij woont in chantaburi ( stad in zuid/oost thailand )
vlak bij kho chang
omdat ik nu wat vaker ga ,heb ik ook buik tyfus inentingen laten zetten!!
maar hoe het met smeren tegen dengee!!!
moet je dit blijven doen zolang je thailand komt????
ik heb in januari een dame leren kennen in thailand en ga over 4 weken voor de derde keer naar haar toe!!
vlak bij kho chang
-
- Volwaardig lid
joris schreef:ik heb dan ook een vraag over dit onderwerp!!
vlak bij kho chang
Wat dacht je ervan om dit te vragen aan de autoriteit op dat gebied, de huisarts of de GGD.
Dat zijn de professionals op dat gebied en vragen kost niets.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
-
- Volwaardig lid
Zou wel goed zijn.joris schreef:ik heb dan ook een vraag over dit onderwerp!!
vlak bij kho chang
Als je lang in Thailand bent doe je het meestal niet meer.
Ik ken ook geen thaien die het doen en als ze het doen alleen maar voor de jeuk.
pluk de dag (carpediem)
- Geert S
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Ik neem aan dat je anti-muggen creme bedoeld, kan je het beste hier ter plaatse in Thailand kopen want die werken veel beter dan de smeerseltjes die je in NL kunt krijgen en is ook nog eens goedkoper.joris schreef: maar hoe het met smeren tegen dengee!!!
Naar men beweerd kun je Dengue krijgen van muggen die overdag bijten, en malaria van muggen die 's nachts bijten, of dat helemaal altijd op gaat weet ik ook niet, maar het is gewoon beter te voorkomen dat je gebeten wordt en de beste truc is dan gewoon een of twee maal daags insmeren.
Moet er direct aan toevoegen dat het gewoon onvermijdelijk is dat je toch gebeten wordt, maar gelukkig is de kans dat je malaria of dengue oploopt in de grotere steden en zo vrij klein, meeste risico loop je op het platteland en dan nog voornamelijk langs de grens met Laos, Cambodia, en Burma. Officieel volgens het WMF is Thailand vrij van malaria, hoewel je dat met een grote korrel zout moet nemen. Moet zeggen dat ik het zelf, na bijna vijf jaar hier in TH, eigenlijk nog alleen anti-muggen creme gebruik als we bijvoorbeeld op bezoek gaan bij familie ergens op het platteland waar ik weet dat er veel muggen zijn, of als we bijvoorbeeld ergens 's avonds een bbq of een ander feestje hebben waar je buiten zit, voor de rest hoop ik maar dat er geen slechte muggen in m'n buurt komen maar het blijft beslist een risico.