Rauwe garnalen??

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

Re: Rauwe garnalen??

#16 Bericht door dirk » woensdag 08 april 2009, 21:04

Pascal schreef: Enkele "leuke" aandoeningen die je zo kunt krijgen, vooral door verontreinigd spoelwater
Wat maken ze schoon met dat water: bord, bestek, groenten, glazen etc...
Wat Ben dus ook zegt, kan je niets meer eten.
Kom al 30 jaar regelmatig in Thailand, de enige keer dat ik last van mijn darmen had waren de eerste dagen van mijn eerste vakantie in Thailand.

In het noorden in de omgeving van Chiang Rai hebben ze een gerecht met levende garnaaltjes, pepertjes en nog meer van die lekkere kruiden.
Staat het bordje op tafel moet je uitkijken dat de garnaaltjes er niet uit springen.
Heerlijk.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

Re: Rauwe garnalen??

#17 Bericht door thongdee » woensdag 08 april 2009, 23:15

dirk schreef:
In het noorden in de omgeving van Chiang Rai hebben ze een gerecht met levende garnaaltjes, pepertjes en nog meer van die lekkere kruiden.
Staat het bordje op tafel moet je uitkijken dat de garnaaltjes er niet uit springen.
Heerlijk.
Dat gerecht noemd "Kung Ten" dansende garnalen , gerbruik je de kleinere garnaaltjes voor , net dezelfde ingredienten zoals de "Kung Pla" rauwe garnalen.
Alles in een kom , mixen , een bord erop en "goed doorheen schudden voor gebruik"
De eerste keer dat ik dat at was in Keng Sapu , Ubon .
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Bart
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 346
Lid geworden op: zondag 03 april 2005, 15:53
Locatie: Zeeland/Chiangmai

Re: Rauwe garnalen??

#18 Bericht door Bart » donderdag 09 april 2009, 17:30

In CM kun je dit ook eten, in mijn smaakbeleving pure onzin maar tis wel een goed ontslakkings middel :D

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

Re: Rauwe garnalen??

#19 Bericht door Nimnuan » donderdag 09 april 2009, 23:20

Ik heb er ook een keer van "de dansende garnalen" geproefd. Vond het niet bijzonder en het is toch ook net iets te vers (levend) voor mijn doen ;) een hap was voldoende :D
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Pascal
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 55
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 22:18

Re: Rauwe garnalen??

#20 Bericht door Pascal » vrijdag 10 april 2009, 18:16

maar tis wel een goed ontslakkings middel
... of ontlastingsmiddel ... :mrgreen:

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Rauwe garnalen??

#21 Bericht door Rene » zaterdag 11 april 2009, 22:54

dutch schreef:Velen in Thailand lopen rond met parasieten,vaak zonder het te weten.
Daarom eten ze zo spicy, om die beesten gek te maken zodat ze geen kwaad doen. :mrgreen: :mrgreen:
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Rauwe garnalen??

#22 Bericht door Gardensafari » donderdag 02 juli 2009, 17:08

Pascal schreef:Niet zo zeer de rauwe garnalen zijn een probleem, zolang je het darmkanaal verwijdert (darmen - ontlasting - bacteriën), wel het water waarin deze beestjes dikwijls gespoeld worden. De kleinste hoeveelheid bacteriën of virussen in het water gaan onmiddellijk over naar de garnalen. En aangezien deze dus niet verhit worden alvorens ze gegeten worden ...
Enkele "leuke" aandoeningen die je zo kunt krijgen, vooral door verontreinigd spoelwater : Campylobacter - E. coli - Giardia lamblia - Cryptosporidium parvum - Norovirus - ...
Het risico is misschien klein, maar zeker niet onbestaande. En het is niet omdat bv. een Thai niet ziek wordt, dat jij niet kan ziek worden door het eten van dezelfde producten. Bewoners van minder ontwikkelde landen (what's in a name) hebben meestal van jongsaf een zekere weerstand opgebouwd.
Zeer juist Pascal! Steeds meer geleerden zeggen dat het zelfs precies andersom is: we in het westen leven zo onnatuurlijk steriel, dat we allerlei allergies, eczeempjes en intoleranties ontwikkelen, juist omdat we veel te weinig aan 'viezigheid' worden blootgesteld. Ik laat mijn vriendin meestal beslissen over wat ik wel en niet eet. Rauwe garnalen raadt zij mij af. Ook een bepaald gerecht waar ongekookt bloed in is verwerkt, kan ik volgens haar beter niet eten. En zo zijn er nog één of twee zaken waar ik van af moet blijven volgens haar. Trouwens, na een half jaar in Holland moet ze zelf ook wel eens even wennen aan die exotische gerechten en meestal blijft zij er zelf ook af. Alle andere dingen eet ik met plezier, vooral lao. Slechts één keer een beetje ziek geworden. Zeer waarschijnlijk van inktvis, gekocht op de markt in een dorpje bij Saraburi, dus mijlenver van zee....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

halebopp
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 21 april 2008, 22:53

Re: Rauwe garnalen??

#23 Bericht door halebopp » donderdag 25 februari 2010, 00:06

Wat mij betreft de thaise carpaccio, en parasieten? daar hebben we toch maagzuur voor :mrgreen:, zolang het maar geen helicobacter pylori is (maagparasiet)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rauwe garnalen??

#24 Bericht door prajak » donderdag 25 februari 2010, 00:56

Als ik E coli lees dan word ik al bang maarre..dan ook geen hamburgers en lekkere worsten meer uit die halfwarme warmhoud-dingen in de 7/11 winkels waarbij je je echt mag afvragen hoe schoon de handen zijn die er aan hebben gewerkt.

Rauw eten heeft een groter risico dan bij gekookt voedsel. Nou, neem een stoelgang-test in het ziekenhuis en je weet het. Leg een keutel in een medisch doossie en laat het lab de loupe er op zetten......

Nou nou, en dat net voor mijn ontbijt. Smakelijk allemaal !

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Rauwe garnalen??

#25 Bericht door yandre » zondag 28 februari 2010, 09:07

nu rauw geen garnalen maar mij wordt wel
afgeraden geen rauw buffel vlees te eten
vriend van mij hier in de isaan enkele dagen goed
van aan de race geweest even wat medicijn uit
zieken huis en hij was avonds weer het ventje
dus daar let ik dan maar op.
maar met de garnalen nog geen problemen gehad hier.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Rauwe garnalen??

#26 Bericht door Wouter_Udon » zondag 28 februari 2010, 10:13

yandre schreef:nu rauw geen garnalen maar mij wordt wel
afgeraden geen rauw buffel vlees te eten
vriend van mij hier in de isaan enkele dagen goed
van aan de race geweest even wat medicijn uit
zieken huis en hij was avonds weer het ventje
dus daar let ik dan maar op.
maar met de garnalen nog geen problemen gehad hier.

Ik zou het risico niet willen nemen. Alles dat rauw wordt gegeten is een potentieel risico, zeker in Thailand.
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rauwe garnalen??

#27 Bericht door prajak » zondag 28 februari 2010, 11:21

Een familielid van me kwam aan de "race" na eten in een zeer goed bekend staand hotel in C-rai. Na twee dagen racen moest hij een nacht aan het infuus, want de maag deed hetzelfde als de darmen maar dan naar boven...... De kip was niet goed. Dus het kan je overal gebeuren.

Ik at met de dame eens gestoomde vis in het grootste restaurant van Nongkhai. Thaise keuken. Ik rook de vis, proefde, en vond het niet goed. De dame was het met me eens. De vis was rot. Zonder kommentaar werd het teruggenomen en van de rekening geschrapt. Maar niemand uit de keuken of van het management kwam even excuus aanbieden. Ik heb dus na afloop EEN baht fooi gegeven en de boodschap kwam zichtbaar aan. Maar of ze er van leren ?

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”