Nederlands paspoort vernieuwen
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Nederlands paspoort vernieuwen
Hallo allemaal!
Ik heb een vraagje over mijn Nederlands paspoort vernieuwen.
Natuurlijk weet ik dat ik dit kan doen bij de Nederlandse ambasade in Bangkok, maar aangezien ik straks weer even naar nederland ga is dat daar veel makkelijker.
Even een nieuw paspoort aanvragen en dan mijn nieuwe visum voor Thailand die ik daar krijg in het verse paspoort stampen.
Nu hoorde ik dat ik dat niet meer bij het gemeentehuis of diverse stadsdeelkantoren van mijn vorige woonplaats (waar ik dan zal logeren) kan doen omdat ik daar niet meer ingeschreven ben.
Waar kan ik dan terecht voor het aanvragen van een nieuw Nederlands paspoort in Nederland?
Moet ik dan bij de immigratie zijn ofzo?
Alvast bedankt voor alle wijze antwoorden!
Emanuel
Ik heb een vraagje over mijn Nederlands paspoort vernieuwen.
Natuurlijk weet ik dat ik dit kan doen bij de Nederlandse ambasade in Bangkok, maar aangezien ik straks weer even naar nederland ga is dat daar veel makkelijker.
Even een nieuw paspoort aanvragen en dan mijn nieuwe visum voor Thailand die ik daar krijg in het verse paspoort stampen.
Nu hoorde ik dat ik dat niet meer bij het gemeentehuis of diverse stadsdeelkantoren van mijn vorige woonplaats (waar ik dan zal logeren) kan doen omdat ik daar niet meer ingeschreven ben.
Waar kan ik dan terecht voor het aanvragen van een nieuw Nederlands paspoort in Nederland?
Moet ik dan bij de immigratie zijn ofzo?
Alvast bedankt voor alle wijze antwoorden!
Emanuel
Groeten,
Emanuel
Logica brengt je van A naar B, Verbeelding brengt je overal! (A. Einstein)
Emanuel
Logica brengt je van A naar B, Verbeelding brengt je overal! (A. Einstein)
-
- Volwaardig lid
Re: Nederlands paspoort vernieuwen
Je kunt terecht bij de gemeente Den Haag, die hebben terzake een landelijke functie, ook voorwat betreft mocht je kinderen krijgen of trouwen.
Meer infromatie: http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=41194
- Ben
- Expat
Woont u in Nederland, maar staat u niet ingeschreven in de GBA, dan moet u zich eerst inschrijven in de gemeente waar u nu woont en daar een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Mocht dat door omstandigheden niet gaan (een verlopen reisdocument is geen reden om u niet in te schrijven)Mario08 schreef:Je kunt terecht bij de gemeente Den Haag, die hebben terzake een landelijke functie, ook voorwat betreft mocht je kinderen krijgen of trouwen.
Waarschijnlijk zal het niet lukken ze is uitgeschreven uit Nederland en heeft een adrs in Thailand dus is ze volgens de website van het ministrie van buitenlandse zaken toegewezen op de Ambassade In Thailand .
-
- Volwaardig lid
Woont u in Nederland, maar staat u niet ingeschreven in de GBA, dan moet u zich eerst inschrijven in de gemeente waar u nu woont en daar een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Mocht dat door omstandigheden niet gaan (een verlopen reisdocument is geen reden om u niet in te schrijven), dan kunt u een nieuw reisdocument aanvragen bij Burgerzaken afdeling Bijzondere Reisdocumenten van de gemeente Den Haag. Het maakt niet uit in welke gemeente in Nederland u in het verleden stond ingeschreven. Den Haag heeft namelijk een landelijke functie voor Nederlanders zonder vaste woon- of verblijfplaats die een paspoort of identiteitskaart willen.
Wel de hele zin lezen en weergeven. Moet dus kunnen. Een adres in Thailand is wat anders dan ingeschreven staan in het Thaise bevolkingsregister. De website van BuZa zegt ook:
"Als uw paspoort verloopt terwijl u tijdelijk in Nederland verblijft, kunt u een nieuw paspoort aanvragen bij de gemeente Den Haag. Telefoon: (070) 353 31 60 / 31 69 of kijk op de website van de gemeente Den Haag".
Je kunt onder verlopen rekenen de situatie dat het paspoort niet meer langer dan 6 maanden geldig is. Dan is er voor Thailand ook een nieuw paspoort nodig om binnen te komen.
Maar ik zou er ook voor kiezen om het in Bangkok te regelen. Zeker als je aansluitende visas wilt om in aanmerking te komen voor permanent residency.
Alleen voor de aanvraag moet je naar de ambassade. Voor ik meen 20 of 30 baht sturen ze het je toe. In een week is het geregeld, vervolgens je visa gratis overlaten schrijven naar het nieuwe paspoort.
Wel de hele zin lezen en weergeven. Moet dus kunnen. Een adres in Thailand is wat anders dan ingeschreven staan in het Thaise bevolkingsregister. De website van BuZa zegt ook:
"Als uw paspoort verloopt terwijl u tijdelijk in Nederland verblijft, kunt u een nieuw paspoort aanvragen bij de gemeente Den Haag. Telefoon: (070) 353 31 60 / 31 69 of kijk op de website van de gemeente Den Haag".
Je kunt onder verlopen rekenen de situatie dat het paspoort niet meer langer dan 6 maanden geldig is. Dan is er voor Thailand ook een nieuw paspoort nodig om binnen te komen.
Maar ik zou er ook voor kiezen om het in Bangkok te regelen. Zeker als je aansluitende visas wilt om in aanmerking te komen voor permanent residency.
Alleen voor de aanvraag moet je naar de ambassade. Voor ik meen 20 of 30 baht sturen ze het je toe. In een week is het geregeld, vervolgens je visa gratis overlaten schrijven naar het nieuwe paspoort.
- Ben
- Expat
Ik heb nu alles nogmaals doorgelezen maar het kan ook nog mogelijk zijn dat men eerst uit gaat zoeken of je de Nederlandse Nationaliteit nog bezitMario08 schreef:Woont u in Nederland, maar staat u niet ingeschreven in de GBA, dan moet u zich eerst inschrijven in de gemeente waar u nu woont en daar een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Mocht dat door omstandigheden niet gaan (een verlopen reisdocument is geen reden om u niet in te schrijven), dan kunt u een nieuw reisdocument aanvragen bij Burgerzaken afdeling Bijzondere Reisdocumenten van de gemeente Den Haag. Het maakt niet uit in welke gemeente in Nederland u in het verleden stond ingeschreven. Den Haag heeft namelijk een landelijke functie voor Nederlanders zonder vaste woon- of verblijfplaats die een paspoort of identiteitskaart willen.
klopt daarin heb je gelijkEen adres in Thailand is wat anders dan ingeschreven staan in het Thaise bevolkingsregister
Het zou mogelijk kunnen zijn maar ik zou of de Ambassade of het ministerie een mail
sturen voor 100 % zekerheid , stel ze gokt erop om het in Den Haag te doen en het zou niet kunnen en haar paspoort zou geen 6 maanden meer geldig zijn mogelijk geen vium voor Thailand en dan ???????
Maar Het makkelijkste zou de Ambassade in BKK zijn .
- jumbo
- Expat
CorrectBen schreef:Maar Het makkelijkste zou de Ambassade in BKK zijn .
Inschrijven in het Thaise bevolkingsregister?? Hahahahahahahahahaha
Dream on people
En dan nog, hoe helpt je dat met een NEDERLANDS paspoort??
Het wordt hier met de dag leuker
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
- RuudThai
- Expat
Nee Ben, als je met een nog geldig Nederlands paspoort naar Den Haag gaat, dan wordt dat gewoon vervangen door een nieuw.Ben schreef:Ik heb nu alles nogmaals doorgelezen maar het kan ook nog mogelijk zijn dat men eerst uit gaat zoeken of je de Nederlandse Nationaliteit nog bezit
Men zou de Nederlandse nationaliteit kunnen gaan onderzoeken als je langer dan 10 jaar uit Nederland weg bent. Maar bij naturalisatie tot een buitenlands staatsburger wordt over het algemeen de ambassade van het land van de oorspronkelijke nationaliteit ingelicht. En als dat Nederland is, zendt de ambassade dit bericht weer door naar het GBA-schakelregister (= voor emigranten) van Den Haag. Als je vervolgens daar tijdens je vakantie een paspoort aanvraagt, wordt dit schakelregister geraadpleegd.
Het is naar mijn mening makkelijker om tijdens je vakantie in Den Haag je paspoort te vernieuwen dan vanuit een verre plaats in Thailand naar Bangkok te moeten voor de vernieuwing.
Groet,
Ruud
- Ben
- Expat
RuudThai schreef:Nee Ben, als je met een nog geldig Nederlands paspoort naar Den Haag gaat, dan wordt dat gewoon vervangen door een nieuw.Ben schreef:Ik heb nu alles nogmaals doorgelezen maar het kan ook nog mogelijk zijn dat men eerst uit gaat zoeken of je de Nederlandse Nationaliteit nog bezit
Men zou de Nederlandse nationaliteit kunnen gaan onderzoeken als je langer dan 10 jaar uit Nederland weg bent. Maar bij naturalisatie tot een buitenlands staatsburger wordt over het algemeen de ambassade van het land van de oorspronkelijke nationaliteit ingelicht. En als dat Nederland is, zendt de ambassade dit bericht weer door naar het GBA-schakelregister (= voor emigranten) van Den Haag. Als je vervolgens daar tijdens je vakantie een paspoort aanvraagt, wordt dit schakelregister geraadpleegd.
Het is naar mijn mening makkelijker om tijdens je vakantie in Den Haag je paspoort te vernieuwen dan vanuit een verre plaats in Thailand naar Bangkok te moeten voor de vernieuwing.
Groet,
Ruud
Op hoop van zegen
Stel dat ze het niet doen en het toch in BKK moet omdat ze nu eenmaal uitgeschreven is van Nederland en dat PP is nog maar 1 maand geldig wordt wel een beetje moeilijk om naar Thailand terug te gaan lijkt me .
- RuudThai
- Expat
Als Nederlander heb je ten allen tijde recht op afgifte van een NL paspoort. Behalve als je bent opgenomen in de Signaleringslijst, dat is de lijst van het Ministerie van Justitie waarop een aantal justitiële bekenden staan én iedereen die een schuld heeft bij de overheid.Ben schreef:Op hoop van zegen
Stel dat ze het niet doen en het toch in BKK moet omdat ze nu eenmaal uitgeschreven is van Nederland en dat PP is nog maar 1 maand geldig wordt wel een beetje moeilijk om naar Thailand terug te gaan lijkt me .
In het laatste geval moet je dan eerst even je schuld betalen....
Groet,
Ruud
(PS Ik wil niet gelijkhebberig zijn, maar ik heb 35 jaar met dat (burgerzaken)bijltje gehakt)
-
- Volwaardig lid
Ik weet het , ....Nederland ...maar ter info
wat ik weet, ervaren heb, hoe het er in België aan toe ging.
Vroeger, in België, werd ge dan doorverwezen naar de vreemdelingendienst in de stad van herkomst van je laatste adres en als je daar een redelijk verhaal had werd er een paspoort voor één jaar uitgeschreven op de vreemdelingendienst zelf.
Met een berichtje van uitschrijving meegekregen vanuit België, kreeg je dan op de Belgische ambassade in Thailand met wat aandringen een immatrucilatie-attest en werd je er ingeschreven.
Wel uw identiteitskaart inleveren.
Het was toen een grijse materie , je kon je niet inschrijven in Thailand voor je uitgeschreven waard in België en visa versa...niet echt eenvoudig.
Met begrijpende mensen op immigratie in België géén probleem, met Belgische politie daarvoor, daarentegen wel.(waren ook niet echt op de hoogte van die materie)
Als je bent ingeschreven op de ambassade, op dat moment jouw gemeentehuis, moet ge daar ook altijd heen voor alle papierwerk betreffende jouw persoon.
Hoe het er heden ten dage aan toe gaat ???
Ik weet wel dat ik voor alle rompeslomp op de Belgische Ambassade moet zijn.
Wel al een dikke 2 jaar heel goed verbeterde service ,
ambassadeafgevaardigde komt nu regelmatig voor 1 dag naar Pattaya zo dat ge daar zo goed gelijk als alle dingen kunt regelen.
Natuurlijk moet je er wel ingeschreven staan anders is het alleen maar informatief.
Als je in het buitenland bent ingeschreven moogt ge maximum 3 maanden in België verblijven .
Dit heeft te maken met de aanwezigheid van minimum 1 keer per drie maanden op uw domicilie.
Anders moet je terug uit- en inschrijven.
Het weer is prachtig.
wat ik weet, ervaren heb, hoe het er in België aan toe ging.
Vroeger, in België, werd ge dan doorverwezen naar de vreemdelingendienst in de stad van herkomst van je laatste adres en als je daar een redelijk verhaal had werd er een paspoort voor één jaar uitgeschreven op de vreemdelingendienst zelf.
Met een berichtje van uitschrijving meegekregen vanuit België, kreeg je dan op de Belgische ambassade in Thailand met wat aandringen een immatrucilatie-attest en werd je er ingeschreven.
Wel uw identiteitskaart inleveren.
Het was toen een grijse materie , je kon je niet inschrijven in Thailand voor je uitgeschreven waard in België en visa versa...niet echt eenvoudig.
Met begrijpende mensen op immigratie in België géén probleem, met Belgische politie daarvoor, daarentegen wel.(waren ook niet echt op de hoogte van die materie)
Als je bent ingeschreven op de ambassade, op dat moment jouw gemeentehuis, moet ge daar ook altijd heen voor alle papierwerk betreffende jouw persoon.
Hoe het er heden ten dage aan toe gaat ???
Ik weet wel dat ik voor alle rompeslomp op de Belgische Ambassade moet zijn.
Wel al een dikke 2 jaar heel goed verbeterde service ,
ambassadeafgevaardigde komt nu regelmatig voor 1 dag naar Pattaya zo dat ge daar zo goed gelijk als alle dingen kunt regelen.
Natuurlijk moet je er wel ingeschreven staan anders is het alleen maar informatief.
Als je in het buitenland bent ingeschreven moogt ge maximum 3 maanden in België verblijven .
Dit heeft te maken met de aanwezigheid van minimum 1 keer per drie maanden op uw domicilie.
Anders moet je terug uit- en inschrijven.
Het weer is prachtig.
- joepattaya
- Expat
Inderdaad, als je maar voor een paar weken in NL bent, wat zou je je dan vermoeien met de NL bureaucratie.Ben schreef: Maar Het makkelijkste zou de Ambassade in BKK zijn .
In Bangkok is het een fluitje van een cent en duurt gemiddeld een week.
Kosten liggen rondom de THB 2800.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.
- RuudThai
- Expat
Ja, plus 6000 baht voor een retourtje + aansluitend vervoer Sakon Nakhon-Bangkok met PB Air plus een nacht in een beetje gemiddeld hotel à 1500 baht, dan komt dat paspoort me op meer dan 10.000 baht.joepattaya schreef:Inderdaad, als je maar voor een paar weken in NL bent, wat zou je je dan vermoeien met de NL bureaucratie.Ben schreef: Maar Het makkelijkste zou de Ambassade in BKK zijn .
In Bangkok is het een fluitje van een cent en duurt gemiddeld een week.
Kosten liggen rondom de THB 2800.
Ja, Pattaya-Bangkok rij je even met de auto heen en weer, makkelijk praten dan!
Groet,
Ruud
- Geert S
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Vanaf Udon Thani lukte het me in een dag, vroegste vliegtuig nemen en dan direct door naar de ambassade (alleen 's ochtends open). Papieren afgeven op de ambassade was 5 minuten werk, liep vreselijk eenvoudig, en daarna meteen 's middags weer vliegtuig terug.RuudThai schreef: Ja, plus 6000 baht voor een retourtje + aansluitend vervoer Sakon Nakhon-Bangkok met PB Air plus een nacht in een beetje gemiddeld hotel à 1500 baht, dan komt dat paspoort me op meer dan 10.000 baht.
Ja, Pattaya-Bangkok rij je even met de auto heen en weer, makkelijk praten dan!
Als je het even vraagt aan de balie dan sturen ze het nieuwe paspoort aangetekend naar je huisadres, dus je hoeft het niet weer een keertje op te halen, koste meen ik 40 baht extra. Duurde bij ons 10 dagen en toen lag het in de bus.
Groeten,
Geert.
- Geert S
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Voor wat ik begrijp van de ambassade zijn de regels voor het vernieuwen van het (nu biometrische) paspoort weer wat veranderd, opsturen per post kan nu niet meer en je moet het persoonlijk komen afhalen, dus voortaan twee keer op en neer naar Bangkok..
Heeft er iemand hier recente ervaring met de huidige wachttijd voor het aanvragen van een nieuw NL paspoort ('verlengen') in Bangkok momenteel?
Mijn paspoort verloopt in oktober 2011, maar met de feestdagen in zicht en de recente stakingen bij de NL post vraag ik me af of het zinvol is het nu hier te proberen te vernieuwen, of beter in maart doen als ik (even) in Nederland ben.. Half januari moet ik weer naar zee, dus een beetje slordig als ik m'n oude paspoort af geef en nog geen nieuw paspoort terug heb tegen die tijd, dan hebben we een probleem ;-)
Heeft er iemand hier recente ervaring met de huidige wachttijd voor het aanvragen van een nieuw NL paspoort ('verlengen') in Bangkok momenteel?
Mijn paspoort verloopt in oktober 2011, maar met de feestdagen in zicht en de recente stakingen bij de NL post vraag ik me af of het zinvol is het nu hier te proberen te vernieuwen, of beter in maart doen als ik (even) in Nederland ben.. Half januari moet ik weer naar zee, dus een beetje slordig als ik m'n oude paspoort af geef en nog geen nieuw paspoort terug heb tegen die tijd, dan hebben we een probleem ;-)
-
- Expat
Ook ik ben in Oktober 2011 met mijn paspoort uitgeteld.Geert S schreef:Voor wat ik begrijp van de ambassade zijn de regels voor het vernieuwen van het (nu biometrische) paspoort weer wat veranderd, opsturen per post kan nu niet meer en je moet het persoonlijk komen afhalen, dus voortaan twee keer op en neer naar Bangkok..
Plan ca. April te vernieuwen (het is niet verstandig om met een paspoort dat minder als 6 maanden geldig is te reizen-er zijn landen waar je er dan niet meer in komt).
Overigens blijft je oude paspoort in je bezit tot dat je de nieuwe ontvangt (en je de oude ongeldig laat maken).
Volg eventuele verdere informatie over dit onderwerp dus ook!

"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan