Variaties op een visum
Moderator: Loempia
- Geert S
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Variaties op een visum
Was vandaag toevallig in Nongkhai en kreeg van de immigratie-officier daar nu weer een verhaal te horen dat nieuw voor mij was: volgens hem is het mogelijk om, als je getrouwd bent of een kind hebt in Thailand, zonder visum het land binnen te komen (je krijgt dan de normale visum-exemption van 30 dagen) en daarmee dan naar het immigratiekantoor te gaan waarop ze je op vertoon van je trouwbewijs (of geboortebewijs zoon/dochter) alsnog 60 dagen extension geven.
Als dat waar is komt dat op hetzelfde neer als een non-immigrant 'O' visum, mag je ook 90 dagen blijven, je zou dan zo'n visum in feite helemaal niet nodig hebben en altijd 90 dagen kunnen blijven zolang als je bij de immigratie maar een huwelijksakte of een geboorteakte kunt tonen...
Vind het zelf een nogal vreemd verhaal, ik heb nooit anders gehoord dat je die visum-exemption van 30 dagen maar met hooguit 7 dagen kunt verlengen, en ik voel er weinig voor om de proef op de som te nemen want voor hetzelfde geld tref je een volgende keer een andere officier en blijken de regels weer anders te zijn, maar misschien heeft iemand anders hier iets over gehoord?
Een ander, even vreemd (of althans nieuw) verhaal wat ik hoorde is dat het (in NongKhai) niet meer geaccepteerd wordt om met een 'multiple entry' (non-immigrant) visum de grens naar Laos over te wandelen en terug om dan vervolgens weer opnieuw een volle term van 90 dagen te kunnen maken. Volgens hem kan dat alleen maar als je met een vliegtuig Thailand binnen komt, met andere woorden je zou perse per vliegtuig het land binnen moeten komen om met een 'multiple entry' visum een nieuwe 'term' te kunnen beginnen. In alle andere gevallen krijg je volgens hem maar maximaal 30 dagen.
Heb vaak de indruk dat de regels per dag, per grenspost, en per immigratie-officier verschillen...
Als dat waar is komt dat op hetzelfde neer als een non-immigrant 'O' visum, mag je ook 90 dagen blijven, je zou dan zo'n visum in feite helemaal niet nodig hebben en altijd 90 dagen kunnen blijven zolang als je bij de immigratie maar een huwelijksakte of een geboorteakte kunt tonen...
Vind het zelf een nogal vreemd verhaal, ik heb nooit anders gehoord dat je die visum-exemption van 30 dagen maar met hooguit 7 dagen kunt verlengen, en ik voel er weinig voor om de proef op de som te nemen want voor hetzelfde geld tref je een volgende keer een andere officier en blijken de regels weer anders te zijn, maar misschien heeft iemand anders hier iets over gehoord?
Een ander, even vreemd (of althans nieuw) verhaal wat ik hoorde is dat het (in NongKhai) niet meer geaccepteerd wordt om met een 'multiple entry' (non-immigrant) visum de grens naar Laos over te wandelen en terug om dan vervolgens weer opnieuw een volle term van 90 dagen te kunnen maken. Volgens hem kan dat alleen maar als je met een vliegtuig Thailand binnen komt, met andere woorden je zou perse per vliegtuig het land binnen moeten komen om met een 'multiple entry' visum een nieuwe 'term' te kunnen beginnen. In alle andere gevallen krijg je volgens hem maar maximaal 30 dagen.
Heb vaak de indruk dat de regels per dag, per grenspost, en per immigratie-officier verschillen...
- jumbo
- Expat
Re: Variaties op een visum
correctGeert S schreef:Heb vaak de indruk dat de regels per dag, per grenspost, en per immigratie-officier verschillen...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
-
- Expat
Ik was vandaag ook in Nongkhai, Geert, voor mijn 3 maandelijkse show-up. Heb ik je nou gezien daar? - dan zou je een stuk dikker zijn dan op je foto
Maar even to the point het volgende: ik kan je niet precies over de variant die je beschrijft adviseren. Wel moet je bedenken dat je naast je Thaise trouwakte ten allen tijde je financiele plaatje (THB 800.000)moet overleggen.
Zelf ben ik op en non-immigrant 0 visum voor 90 dagen binnengekomen. Die kan iedereen zo krijgen op de Ambassade van Thailand in Den Haag. Tegen het verlopen van de 90 dagen ben ik naar de Immigratiedienst in Nongkhai gegaan, trouwakte en brief van de bank met bankboekje overlegd, en kreeg ik een verlenging voor een jaar. Vandaag opnieuw voor de zekerheid gevraagd of dit visum normaal weer na een jaar verlengd kan worden tegen dezelfde voorwaarden en het antwoord was ja. (p.s. ik ben nog geen 65 en krijg dus nog geen AOW)
Ik begrijp overigens je twijfels maar al te goed over de verschillende interpretaties per locatie of officier hetgeen jumbo nog eens onderschrijft en dat is nu precies de reden dat ik vandaag weer naar Nongkhai ben gereden (v.v. 500 km) omdat de persoon daar mij nu kent. Recentelijk heb ik via Dutch vernomen dat ik ook naar Korat kan gaan wat een stuk dichterbij is of zelfs de papieren naar Bangkok op kan sturen, maar ik durf het gewoon (nog) niet aan om te veranderen. Het mogen/kunnen verblijven in dit land is daar voor een ieder van ons te belangrijk voor. Ook heb ik nog niet zo lang op dit forum gelezen dat een non-immigrant 0 visum na een jaar niet meer verlengd zou kunnen worden?
Over dit thema en emigreren raken we op dit forum volgens mij nooit uitgepraat!

Maar even to the point het volgende: ik kan je niet precies over de variant die je beschrijft adviseren. Wel moet je bedenken dat je naast je Thaise trouwakte ten allen tijde je financiele plaatje (THB 800.000)moet overleggen.
Zelf ben ik op en non-immigrant 0 visum voor 90 dagen binnengekomen. Die kan iedereen zo krijgen op de Ambassade van Thailand in Den Haag. Tegen het verlopen van de 90 dagen ben ik naar de Immigratiedienst in Nongkhai gegaan, trouwakte en brief van de bank met bankboekje overlegd, en kreeg ik een verlenging voor een jaar. Vandaag opnieuw voor de zekerheid gevraagd of dit visum normaal weer na een jaar verlengd kan worden tegen dezelfde voorwaarden en het antwoord was ja. (p.s. ik ben nog geen 65 en krijg dus nog geen AOW)
Ik begrijp overigens je twijfels maar al te goed over de verschillende interpretaties per locatie of officier hetgeen jumbo nog eens onderschrijft en dat is nu precies de reden dat ik vandaag weer naar Nongkhai ben gereden (v.v. 500 km) omdat de persoon daar mij nu kent. Recentelijk heb ik via Dutch vernomen dat ik ook naar Korat kan gaan wat een stuk dichterbij is of zelfs de papieren naar Bangkok op kan sturen, maar ik durf het gewoon (nog) niet aan om te veranderen. Het mogen/kunnen verblijven in dit land is daar voor een ieder van ons te belangrijk voor. Ook heb ik nog niet zo lang op dit forum gelezen dat een non-immigrant 0 visum na een jaar niet meer verlengd zou kunnen worden?
- Ben
- Expat
vreemde combi NoN O trouwakte en 800.000 ?Henk T schreef:Ik was vandaag ook in Nongkhai, Geert, voor mijn 3 maandelijkse show-up. Heb ik je nou gezien daar? - dan zou je een stuk dikker zijn dan op je foto![]()
Normaliter als je voor 1 oct 2006 ben gekomen en een NoN O had was 400.000 voldoende .
800.000 is voor retirement visa + 50 jaar
Aan een NoN O zit geen 800.000 gekoppeld natuurlijk is dat voldoende maar 400.000
is de eis .
En ja natuurlijk krijg je op basis van aantonen van dit statement een jaarlijks visa
met inachtneming dat je om de 90 dagen meldingsplicht hebt .
-
- Expat
Ben schreef:
in Den Haag vertelde mij dat dit in mijn geval het beste was (?) Ik had hem verteld dat ik getrouwd ben in Thailand en daar nu naartoe wil emigreren. Ik ben maar een leek en wie het weet mag het zeggen, maar een non-immigrant visum leek mij juist het tegenovergestelde van wat ik wilde. Een retirement visum is voor mij niet haalbaar omdat ik nog geen AOW ontvang.
Het frappante van dit relaas is dat het nu allemaal best gladjes verloopt! Alles loopt op rolletjes, zogezeid.
De enige dreiging is dat je op zeker moment iemand bij de Immigratiedienst zou kunnen treffen die hele andere normen hanteert.
Zie je wel dat je hier nooit over uitgepraat komt?
Ik ben in juni 2007 hier naartoe gekomen en had ook liever een ander soort visum gehad, maar de man op de Ambassadevreemde combi NoN O trouwakte en 800.000 ?
Normaliter als je voor 1 oct 2006 ben gekomen en een NoN O had was 400.000 voldoende .
Aan een NoN O zit geen 800.000 gekoppeld natuurlijk is dat voldoende maar 400.000
is de eis .
En ja natuurlijk krijg je op basis van aantonen van dit statement een jaarlijks visa
in Den Haag vertelde mij dat dit in mijn geval het beste was (?) Ik had hem verteld dat ik getrouwd ben in Thailand en daar nu naartoe wil emigreren. Ik ben maar een leek en wie het weet mag het zeggen, maar een non-immigrant visum leek mij juist het tegenovergestelde van wat ik wilde. Een retirement visum is voor mij niet haalbaar omdat ik nog geen AOW ontvang.
Het frappante van dit relaas is dat het nu allemaal best gladjes verloopt! Alles loopt op rolletjes, zogezeid.
De enige dreiging is dat je op zeker moment iemand bij de Immigratiedienst zou kunnen treffen die hele andere normen hanteert.

- Ben
- Expat
Henk T schreef:Ben schreef:Ik ben in juni 2007 hier naartoe gekomen en had ook liever een ander soort visum gehad, maar de man op de Ambassadevreemde combi NoN O trouwakte en 800.000 ?
is de eis .
Dus nog geen Aow maar wel expat ?
wel 800.000 aantoonbaar met moving money op en af dus van die rekening
die men dus wel accepteerd .
Waar leeft Henk T dan van ?
Ik neem aan 50+ en als je nu 800.000 aan kunt tonen op en af
dan kan je ook een retirement visa krijgen met uiteraard weer
90 dagen meldingsplicht en voldoe je aan de eis van de regels .
Alleen 800.000 aantonen is niet voldoende daar moet wel beweging in zitten .
-
- Expat
Bij verlenging van mijn "retirement"visum,overleg ik altijd de brief van mijn bank die het saldo aangeeft alsmede het totale bedrag dat het afgelopen jaar vanuit het buitenland is gekomen.
Bespaart de immigratie beambten een hoop werk met het doorbladeren van het bankboekje.
Als ze maar regelmatige mutaties zien is men al snel tevreden.Men wil kost wat kost "illegaal"werk/inkomsten voorkomen.
Bespaart de immigratie beambten een hoop werk met het doorbladeren van het bankboekje.
Als ze maar regelmatige mutaties zien is men al snel tevreden.Men wil kost wat kost "illegaal"werk/inkomsten voorkomen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Expat
Inderdaad Ben, nog geen AOW, ik ben 57 jaar en heb mijn huis goed kunnen verkopen. Een zeker bedrag daarvan staat hier vast op de bank (waarom moet daar beweging in zitten?) plus nog een andere rekening voor het dagelijkse leven.Ben schreef:Henk T schreef:Ben schreef:Ik ben in juni 2007 hier naartoe gekomen en had ook liever een ander soort visum gehad, maar de man op de Ambassadevreemde combi NoN O trouwakte en 800.000 ?
is de eis .
Dus nog geen Aow maar wel expat ?
wel 800.000 aantoonbaar met moving money op en af dus van die rekening
die men dus wel accepteerd .
Waar leeft Henk T dan van ?
Ik neem aan 50+ en als je nu 800.000 aan kunt tonen op en af
dan kan je ook een retirement visa krijgen met uiteraard weer
90 dagen meldingsplicht en voldoe je aan de eis van de regels .
Alleen 800.000 aantonen is niet voldoende daar moet wel beweging in zitten .
We verbouwen cassava en rijst en hebben een veestapel. Het geld dat we daarmee verdienen dient als aanvulling op de dagelijkse kosten voor levensonderhoud. Op die manier hoop ik het uit te kunnen zingen tot ik AOW ontvang (let wel: ik heb ook geen andere uitkeringen) Ik ben hier naartoe gekomen onder het motto: durf te leven! maar heb er van tevoren best wel goed over nagedacht. Voor allen die dit lezen: hij die waagt, die wint en het leven zit overal vol risico's! Wel ontzettend belangrijk (nr. 1 !!!) is een betrouwbare partner, want ik hoor nogal eens verhalen over Thaise vrouwen die "hun husband koken tot er geen merg meer op het bot zit", maar daar is al genoeg over geschreven op dit forum, denk ik.
Ik dwaal nu wat af, maar even nog een vraag aan jou Ben, bij een retirement visa moet je toch zeker een brief of formulier tonen van de officiele uitkeringsinstanties? Dat kan ik niet zoals je nu weet.
,dutch schreef:Bij verlenging van mijn "retirement"visum,overleg ik altijd de brief van mijn bank die het saldo aangeeft alsmede het totale bedrag dat het afgelopen jaar vanuit het buitenland is gekomen.
Zoals je boven kunt lezen, dutc, komt er voor mij (nog) geen geld uit het buitenland
-
- Expat
Bij een retirement visum moet men een brief van de ambassade overleggen omtrent inkomsten(inkomsten is niet altijd uitkering!).
Bij een gehuwden visum moet men minimaal 40.000 baht per maand inkomsten kunnen aantonen.Dit kan verdiensten van je partner of van beiden zijn.
Dat bij een retirement de inkomsten uit het buitenland moeten worden aangetoond heeft te maken met het feit, dat men NIET mag werken en waar zou men dan van leven?
Reeds eerder vermeld dat er door de beambten vaak zeer verschillend wordt geinterpreteerd.Risico loopt men als de iterpretatie verkeerd is en er een nieuwe beambte komt,men de klos kan zijn.
Ik heb het in beide b.g.gevallen over een jaar-visum.
Bij een gehuwden visum moet men minimaal 40.000 baht per maand inkomsten kunnen aantonen.Dit kan verdiensten van je partner of van beiden zijn.
Dat bij een retirement de inkomsten uit het buitenland moeten worden aangetoond heeft te maken met het feit, dat men NIET mag werken en waar zou men dan van leven?
Reeds eerder vermeld dat er door de beambten vaak zeer verschillend wordt geinterpreteerd.Risico loopt men als de iterpretatie verkeerd is en er een nieuwe beambte komt,men de klos kan zijn.
Ik heb het in beide b.g.gevallen over een jaar-visum.
Laatst gewijzigd door dutch op dinsdag 13 mei 2008, 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
- Geert S
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Denk niet dat ik je daar gezien heb, althans zat met een Japanner en een Engelsman op de wachtrij (plus uiteraard de nodige Thai en Laotianen), was er maandagochtend zo tussen 11 en 12 uur, maar kan natuurlijk altijd zijn dat ik je over het hoofd gezien heb. Engelsman kwam wel uit KhonKaen. Vrees dat mijn omvang wel inderdaad iets toegenomen is dankzij de goede zorgen van mijn vrouw en het leven hierHenk T schreef:Ik was vandaag ook in Nongkhai, Geert, voor mijn 3 maandelijkse show-up. Heb ik je nou gezien daar? - dan zou je een stuk dikker zijn dan op je foto![]()

Ik heb ook een (multiple-entry) non-immigrant 'O' visum, opgehaald bij het Thaise consulaat in Amsterdam tegen overlegging van mijn trouwakte. Ik had papieren bij me om die 40.000 baht/maand aan te tonen, maar daar werd niet om gevraagd en waren ze ook helemaal niet in geinterresseerd, trouwakte was alles wat nodig was plus bewijs dat je niet langer dan 3 maanden zou blijven. Voor dat laatste had ik m'n baas een papier laten opmaken omdat ik per schip Thailand in en uit kom en da's allemaal wat lastiger, maar gelukkig namen ze daar genoegen mee.Henk T schreef: Maar even to the point het volgende: ik kan je niet precies over de variant die je beschrijft adviseren. Wel moet je bedenken dat je naast je Thaise trouwakte ten allen tijde je financiele plaatje (THB 800.000)moet overleggen.
Het consulaat in Amsterdam geeft nu wel bij een multiple entry visum (voor een jaar, dus onbeperkt Thailand in/uit maar telkens max. 3 maanden blijven) een stempel 'no extension of stay possible'. Vooralsnog is dat voor mij allemaal geen enkel probleem want ik ben toch nooit langer dan 3 maanden in Thailand (vaar volgens schema van 10 weken op zee en dan 10 weken Thailand) dus ik kom nooit over die termijn. Voor mij heeft het dan ook geen nut om papieren te gaan halen om langer dan 3 maanden in Thailand te kunnen blijven want, hoe graag ik dat ook zou willen, mijn baas wil me ook nog
regelmatig aan het werk zien

Dat zal dus bedoeld worden met die stempel die ze er in Amsterdam tegenwoordig bij zetten. Mij werd verteld dat ik na een jaar gewoon weer bij hun langs moest komen, krijg je een nieuwe stempel en dus een nieuw visum, uiteraard dan weer trouwakte meenemen. Ik moet toch nog regelmatig naar Nederland voor allehande cursussen en dat betaald m'n baas dus is niet zo'n probleem, maar kan me goed voorstellen dat niet iedereen zo 'luxe' zit wat dat betrefd, en het hele visum-systeem is echt (althans voor mij) nog altijd een onbegrijpelijke warboel, je bent volledig afhankelijk van welke immigratie officier je trefd. Ach, aan de andere kant ben je dat in Nederland of bij de Ned. ambassade ook als je voor vrouw/familie een Schengen visum aanvraagd... De pot verwijt de ketel...Henk T schreef: Ook heb ik nog niet zo lang op dit forum gelezen dat een non-immigrant 0 visum na een jaar niet meer verlengd zou kunnen worden?