Reisschema - Tips gevraagd!

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Maaike911
komt net kijken
komt net kijken

Reisschema - Tips gevraagd!

#1 Bericht door Maaike911 » zondag 30 maart 2008, 19:29

Hallo!

Deze zomer ga ik voor de eerste keer naar Thailand, 4 weken welteverstaan. Ik kijk er erg naar uit en ben daarom al een beetje begonnen met orienteren.. Nu heb ik een globaal schema gemaakt met welke plaatsen ik wil bezoeken, maar.... Ik heb geen idee welke volgorde het handigst is om aan te houden!

Is het het handigst om vanuit Bangkok eerst naar het noorden te vliegen en dan langzaam af te zakken naar het zuiden, of andersom?

Mijn reisschema tot nu toe:

23-jun aankomst in Bangkok
24-jun Bangkok
25-jun Bangkok
26-jun Bangkok - Kanchanaburi
27-jun Kanchanaburi
28-jun Kanchanaburi - Bangkok - Ayuthaya
29-jun Ayuthaya
30-jun Lopburi
1-jul Ayuthaya - Chiang Mai
2-jul Chiang Mai en omgeving
3-jul Chiang Mai en omgeving
4-jul Chiang Mai en omgeving
5-jul Chiang Mai en omgeving
6-jul Chiang Mai en omgeving
7-jul Sukothai
8-jul Phitsanulok
9-jul Phitsanulok - Bangkok
10-jul Bangkok - Koh Samui
11-jul Koh Samui
12-jul Koh Samui
13-jul Koh Samui
14-jul Koh Samui
15-jul Koh Samui
16-jul Koh Samui
17-jul Koh Samui
18-jul Koh Samui - Bangkok
19-jul Bangkok
20-jul Bangkok - Amsterdam

Tips zijn van harte welkom!

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Reisschema - Tips gevraagd!

#2 Bericht door Bean » zondag 30 maart 2008, 20:05

Maaike911 schreef:Hallo!

Deze zomer ga ik voor de eerste keer naar Thailand, 4 weken welteverstaan. Ik kijk er erg naar uit en ben daarom al een beetje begonnen met orienteren.. Nu heb ik een globaal schema gemaakt met welke plaatsen ik wil bezoeken, maar.... Ik heb geen idee welke volgorde het handigst is om aan te houden!

Is het het handigst om vanuit Bangkok eerst naar het noorden te vliegen en dan langzaam af te zakken naar het zuiden, of andersom?

24-jun Bangkok
25-jun Bangkok
27-jun Kanchanaburi
29-jun Ayuthaya
30-jun Lopburi
7-jul Sukothai
8-jul Phitsanulok
11-jul Koh Samui
12-jul Koh Samui
13-jul Koh Samui
14-jul Koh Samui
15-jul Koh Samui
16-jul Koh Samui
17-jul Koh Samui
19-jul Bangkok

Ziet er goed uit .MAG IK MET JE MEE :?: Man alleen :cry:
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Oliver
Veel ervaring
Veel ervaring

#3 Bericht door Oliver » zondag 30 maart 2008, 21:42

24-jun Bangkok
25-jun Bangkok
27-jun Kanchanaburi
29-jun Ayuthaya
30-jun Lopburi
7-jul Sukothai
8-jul Phitsanulok
11-jul Koh Samui
12-jul Koh Samui
13-jul Koh Samui
14-jul Koh Samui
15-jul Koh Samui
16-jul Koh Samui
17-jul Koh Samui
19-jul Bangkok

mijn voorkeur zou in je huidige schema er vanuit gaan om langer in ayutthaya en lopburi te zijn en korter op samui, en dan liever eerst lobpburi en daarna ayutthaya.

Ayutthaya kan als het moet met met een dagtocht vanuit bangkok met de trein

je zou ook naar chiang mai kunnen vliegen en dan afzakken met de trein, in vier weken is het mogelijk om dan ook een paar dagen strand te plannen een een aantal van de hoogtepunten te zien

ik zou liever niet met bean meegaan....
sorry, ik heb last van xenosfobie

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Khon Neua » zondag 30 maart 2008, 21:43

ik zou er nog een dag of 3 ko samet bij doen voor je naar Ko Samui gaat. Persoonlijk vind ik Ko Samet veel mooier dan Ko Samui .

Wat ook nog leuk is is ko Phi Phi , Krabi en Phuket maar dan word het mischien teveel

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Luc » maandag 31 maart 2008, 03:07

Ik heb mij daar altijd al over verwonderd , dat mensen die naar Thailand of andere - - verre van huis landen - op vakantie gaan , in dat land komen en het belangrijk vinden van heel veel km. te doen van het éne uiterste van dat land naar het andere ?
Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben om daarna te kunnen vertellen ,
- ja daar ben ik ook geweest , daar ook - zo'n beetje Japanstyle reizen ?

Stel je voor, b.v.b : je hebt vakantie in Oostenrijk en morgen gaan we eens naar Rome voor een paar dagen om dan later naar Oostende om zee en strand ........

Een land gelijk Thailand zo groot, denk ik, moet ge in stukken gaan zien,
Normaal kom je aan in Bangkok, een wereldstad.....daar verschillende dagen....
en dan ofwel naar boven , Ayutthaya, of Kanchanaburi en zo richting Chaingmai
of naar beneden , richting Chonburi...Cambodia... of andere kant op, richting Hua Hin en zo naar beneden blijven zakken Chumphon, naar de eilanden Koh Samui, Koh Tao....
...maar alles rustig aan doen en veel rondkijken en gewoon zien, ondervinden,
de straatjes die rond uw hotel liggen ,gaan verkennen, buiten komen,
zien ...wat er te doen is, waar is er te eten en wat,....wat is er eigenaardig , wat voor ambachten en beroepen zijn er typisch voor deze streek, hoe leven de mensen daar, ....zo ook gelijk andere dingen , wonder...wonder....een paar dingetjes uitproberen......al uw zintuigen laten werken....

Ik heb al veel rondtrekkers gezien, die van het moment dat ze gaan reizen,
bussen ,treinen..... slapen van vertrek tot aankomst ...!!??

Als ge de trippen met een vliegtuig doet is er op dat moment niets van het land te zien, maar anders......

Voor mij is reizen , ervaren ,denken, voelen, ruiken , kijken, observeren.....
Monumenten gaan zien doe ik dan ook wel, maar daar kunt ge al veel over lezen in boeken en andere media.....
Maar het echte leven ,wat is er aan de hand , ligt bij mij op de straten, markten, stranden......
Het dagleven , het nachtleven twee totaal verschillende werelden....enz...
Je moet echt geen duizenden km. rondvliegen om veel te ervaren te leren en te avonturen.....

Valt de reis mee, kom je de volgende keer terug en ga je eens een andere richting uit enz.....
Natuurlijk iedereen zijn keuze
en van mij , voor iedereen ,hoe dan ook een prachtvakantie toegewenst.

Het weer is prachtig.

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Corinne » maandag 31 maart 2008, 07:50

Ieder mens is anders Luc.
De één doet het zo en de ander zo.
Als mensen 3 weken naar Thailand gaan kan ik mij voorstellen dat ze zoveel mogelijk " eruit willen halen " en dus zoveel mogelijk willen zien!

En zo zijn er nog mensen die doen niet eens de moeite om het land te verkennen. Die komen zonder ook maar enige voorbereiding drie weken in een all in hotel aan het strand zitten.

Dat soort mensen roepen ook: "We zijn in Thailand geweest! " maar wat van het land gezien hebben ze niet echt natuurlijk.

Heb je de tijd dan is het wat anders. Zoals jij jouw reis belevenissen beschrijft lijkt het mij dat je wel wat langer gaat dan bijv. 3 weken.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Wouter_Udon » maandag 31 maart 2008, 08:35

Corinne schreef:Ieder mens is anders Luc.
De één doet het zo en de ander zo.
Als mensen 3 weken naar Thailand gaan kan ik mij voorstellen dat ze zoveel mogelijk " eruit willen halen " en dus zoveel mogelijk willen zien!

En zo zijn er nog mensen die doen niet eens de moeite om het land te verkennen. Die komen zonder ook maar enige voorbereiding drie weken in een all in hotel aan het strand zitten.

Dat soort mensen roepen ook: "We zijn in Thailand geweest! " maar wat van het land gezien hebben ze niet echt natuurlijk.

Heb je de tijd dan is het wat anders. Zoals jij jouw reis belevenissen beschrijft lijkt het mij dat je wel wat langer gaat dan bijv. 3 weken.

Klopt, volgens zijn profiel woont hij in Thailand. ;)
Live your dream, don't dream your life.

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Corinne » maandag 31 maart 2008, 10:56

Ja weet ik Wouter!
In of nabij Pattaya zelfs!

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Luc » maandag 31 maart 2008, 12:17

Iedereen doet wat hij niet laten kan....iedereen een toffe vakantie toegewenst
Maximaliseren van een reis door 25 % van de tijd in een auto-bus-trein- of vliegtuig te zitten ??
- veel airco en als ze dan buiten komen die warmte dat ze niet gewoon zijn......
Als je ergens aankomt 30 % van de tijd dat je daar verblijft moeten recuperen van weer een reis ....
voor ieder wat wils , maar ge hebt niet veel gezien en nog minder geleerd.
(denk ik) buiten bus- en treintijden...
Voor vele, denk ik, iets rustiger - een gedeelte goed bekijken , ergens wat blijven hangen, meer gelegenheid om in contact te komen met de mensen die er wonen ,
gaat ge sneller meer begrijpen en is ook niet slecht.......nog eens ..
...iedere zijn meug.
Mensen die naar Thailand komen en alleen b.v.b. naar Phuket, koh Samui, of...of ..gaan.... voor heel hun vakantie en van daaruit een paar uitstappen doen kennen na een tijdje hun omgeving ,een paar andere mensen, en de mentaliteit die in die streek heerst en weten zo meer ...dan de snelvliegers, anex kriskrasreiziger.

Ik heb eerst een paar dagen juist buiten Pattaya dan een paar dagen in het centrum van Pattaya gewoond en de laatste paar dagen woon ik terug een beetje buiten Pattaya.

Het weer is prachtig.

Mart
Erelid
Erelid

#10 Bericht door Mart » maandag 31 maart 2008, 16:21

Ik ben pas nog 3 weken in Japan geweest, heb 13 steden bezocht, heb ongeveer 21x6=126 uur in een bus gezeten, heb niets gezien want ik was doodmoe, en sliep dus in de bus.
Dan ook nog 21x2=42 uur aan een verplicht eten deelgenomen.
Ben ook nog regelmatig even op stap geweest, 21x2=42
Heb 21x4=84 iets van een stad of dorp gezien.
Ook nog 21x2=42 koffers in- en uitgepakt.
Ook nog 21x2=42 uur ontbijt en wachten op de bus.
Kreeg 6 uur per dag gelegenheid om te slapen.

Toen ik terug kwam van vakantie, heeft mijn baas het geweten, ik was kapot, MAAR IK HEB ALLES VAN JAPAN ( SORRY THAILAND ) GEZIEN
En nu ga ik andere vertellen dat JAPAN ( sorry THAILAND ) een heel mooi land is.

Thailand in vogelvlucht, 20 jaar ervaring en ik ben nog steeds niet overal geweest.

GENIET VAN JE VAKANTIE, HET IS GEEN TREKTOCHT, EN VOLGEND JAAR WEER EEN STUKJE VAN HET PARADIJS.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Maaike911
komt net kijken
komt net kijken

#11 Bericht door Maaike911 » maandag 31 maart 2008, 17:57

Oliver schreef:

24-jun Bangkok
25-jun Bangkok
27-jun Kanchanaburi
29-jun Ayuthaya
30-jun Lopburi
7-jul Sukothai
8-jul Phitsanulok
11-jul Koh Samui
12-jul Koh Samui
13-jul Koh Samui
14-jul Koh Samui
15-jul Koh Samui
16-jul Koh Samui
17-jul Koh Samui
19-jul Bangkok

mijn voorkeur zou in je huidige schema er vanuit gaan om langer in ayutthaya en lopburi te zijn en korter op samui, en dan liever eerst lobpburi en daarna ayutthaya.

Ayutthaya kan als het moet met met een dagtocht vanuit bangkok met de trein

je zou ook naar chiang mai kunnen vliegen en dan afzakken met de trein, in vier weken is het mogelijk om dan ook een paar dagen strand te plannen een een aantal van de hoogtepunten te zien

ik zou liever niet met bean meegaan....
Bedankt voor de tips! Hou ze allemaal in gedachte :D

En voor de rest: Ik wil niet heel Thailand zien in 4 weken, maar wel wil ik veel zien en veel doen. Ik hou er niet van om op één plek te blijven hangen, ik hou van rondtrekken.. Dit schema is niet iets dat ik strikt aan ga houden, bevalt het me in één plaats dan blijf ik daar langer en andersom ;)

Genieten zal ik heus wel! :)

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Wereldvreemd » maandag 31 maart 2008, 23:37

Mart schreef: Thailand in vogelvlucht, 20 jaar ervaring en ik ben nog steeds niet overal geweest.
[/b]
Pfff, 33 jaar ervaring in het veel kleinere Nederland en ik heb nog steeds niet alles gezien, bij lange na niet....

Thailand is voor mij puur genieten, dat moet je lekker rustig doen en niet gehaast. Laat het schema maar achterwege en doe waar je zin in hebt.
- -

Inge
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Inge » zondag 04 mei 2008, 13:05

Hoi,

Volgens mij is je reisschema best te doen zo, doe het zoals je zelf wilt. Natuurlijk zal je met dit tempo weleens ergens tekort zijn maar je hebt het dan tenminste wel gezien. Een andere keer kun je dan de mooie plekken nog een keer overdoen, misschien gecombineerd met wat anders(de onbekende plekken)
Als ik jou was zou ik ipv.Koh Samui (ik vond het niet zo bijzonder! Smaken verschillen) naar Koh Phi Phi en Krabi gaan. Krabi vond ik prachtig!! Al die krijtsteenrotsen in het water, je kunt daar met een kano doorheen. Er is veel te doen en ook mooie baaitjes enzo (railey beach ) Succes!

Edje
Expat
Expat

#14 Bericht door Edje » zondag 04 mei 2008, 18:49

Zet dat schema uit je hoofd, in ieder geval het aantal dagen dat je ergens wilt verblijven.
De ene plek valt mee en de ander valt tegen.
Bepaal ter plaatse wat je volgende bestemming is.
Reizen in Th. is zeer gemakkelijk, bussen brengen je bijna overal zodat je ter plaatse de volgende bestemming kunt uitzoeken.
Houd rekening met lange reistijden, van de ene naar de andere bestemming ben je al gouw uren kwijt.
Of je nu eerst voor het zuiden of noorden/noordoosten kiest maakt niets uit, per bus haal je het net in 4 weken.
Advies; pik eerst het oosten dan noordoosten/noorden, eindig in Chiang Mai en neem daar het vliegtuig naar Phuket (rechtstreeks)
Van hieruit verken je het zuiden.
Andersom is ook mogelijk.
Groetjes; Edje

hans2007
komt net kijken
komt net kijken

#15 Bericht door hans2007 » donderdag 05 juni 2008, 09:23

Hallo Maaike,

Men zoekt in Phitsanulok op 8 juli 's avonds vanaf 6 uur nog vrijwilligers om tegen geringe kosten in een restaurant vliegende groente op een bord te vangen. Enige sportervaring zou meegenomen zijn.

Lijkt het je niets en wil je alleen maar kijken (Jammer!, dan vangt een ober het eten), de restaurants bouwen (dus 's avonds)op bij de Nan rivier op een klein pleintje niet ver van de clock tower. De groente vliegt dus 5 a 10 meter door de lucht. Dat maak je dan toch maar weer mee.

Hans.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”