Beknopte opgave wat te doen voor een Company in Thailand.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wouter Hua Hin
Expat
Expat
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 21 september 2007, 13:25
Locatie: hua hin

Beknopte opgave wat te doen voor een Company in Thailand.

#1 Bericht door Wouter Hua Hin » maandag 12 november 2007, 14:53

Beste forum leden,
Wie kan er in het Nederlands een beknopte opgave doen wat precies te doen als je een Company in Thailand op wil richten. Het liefst puntsgewijs, hoe lang dat duurt, wat dat kost (waarschijnlijk afhankelijk van de plaats).
Als er een soortgelijke vraag is geweest zie ik ook graag. Ook evt naar een verwijzing naar een (NL) site.
Bij voorbaat dank.
Live life to the max!

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Beknopte opgave wat te doen voor een Company in Thailand

#2 Bericht door Ben » maandag 12 november 2007, 15:26

Wouter Hua Hin schreef:Beste forum leden,
Wie kan er in het Nederlands een beknopte opgave doen wat precies te doen als je een Company in Thailand op wil richten. Het liefst puntsgewijs, hoe lang dat duurt, wat dat kost (waarschijnlijk afhankelijk van de plaats).
Als er een soortgelijke vraag is geweest zie ik ook graag. Ook evt naar een verwijzing naar een (NL) site.
Bij voorbaat dank.

van wie wordt de comp je meer mogelijkheden ?

en waarvoor wil je de company .

Wouter Hua Hin
Expat
Expat
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 21 september 2007, 13:25
Locatie: hua hin

#3 Bericht door Wouter Hua Hin » maandag 12 november 2007, 16:47

Een vriend wil een company opzetten in de IT sfeer, dus wel met echte werknemers.
Maar dus eerst dit opzetten, dus ben benieuwd naar iemand die eigenlijk dat onlangs heeft gedaan.
Verhalen gehoord dat dat wt moeilijker is geworden, met salaris stroken, foto's van werknemers aan het werk etc.
Dus het zou fijn zijn om op een rijtje te hebben wat te doen als eerste etc.
Live life to the max!

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#4 Bericht door Ben » maandag 12 november 2007, 21:11

Ga er maar eens lekker voor zitten
en alles doorlezen .

Lijkt allemaal moeilijker dan het is als je de regels volgt .

Dit is voor je vriend , als met Thaise getrouwd ook zo maar weer anders :lol:


Openen van een company


1/ Reservation of your Corporate Name
The name to be reserved must not be the same or similar to the name of any other companies. There are names that are not allowed and the name reservation guidelines of the Commercial Registration Department in the Ministry of Commerce need to be observed. The approved corporate name is valid for 30 days. No extension is allowed.
2/ File a Memorandum of Association
A Memorandum of Association must be filed with the Commercial Registration Department. This has to include the name of the company that has been successfully reserved, its business objectives, the capital to be registered, the province where the company will be located, and the names of the seven promoters. The capital information must include the number of shares and the value per share. At the time of formation, the authorized capital, although partly paid, must all be issued. Although there are no minimum capital requirements, the amount of the capital should be of a respectable amount, and adequate for the business operation to function healthily. The Memorandum registration fee is 50 baht for every 100,000 baht of registered capital. The minimum fee is 500 baht, and the maximum is 25,000 baht.
3/ Convene a Statutory Meeting
Once the share structure has been decided, a statutory meeting needs to be called, during which the bylaws and articles of incorporation are approved, the Board of Directors are nominated and an auditor selected. A minimum of 25% of the value of each subscribed share must be paid.
4/ Registration
Within three months of the date of the Statutory Meeting, the directors must submit their application to establish the company. The Company registration fees are 500 baht per 100,000 baht of registered capital. The minimum fee is Thai 5,000 baht, and the maximum is 250,000 baht.
5/ Tax Registration
Within 60 days of incorporation, or within 60 days of the start of operations, businesses liable for income tax must obtain a tax identity card and a number for the company from the Revenue Department. Business operators earning more than 1,200,000 baht per annum must register for VAT within 30 days of the date they reach that figure in sales.
REPORTING REQUIREMENTS
Companies must keep accurate books and follow the accounting procedures which are specified in the Accounts Act, the Civil and Commercial Code and the Revenue Code. Documents may be prepared in any language, provided that a Thai translation is attached. All accounting entries should be typewritten, printed or written in ink. Specifically, Section 1206 of the Civil and Commercial Code provides rules on the accounts that should be maintained as follows: "The directors must cause true accounts to be kept: Of the sums received and expended by the company and of the matters in respect of which each receipt or expenditure takes place. Of the assets and liabilities of the company."
1/ Imposition of Taxes
Companies are required to withhold income tax from the salary of all regular employees. Value Added Tax of seven per cent is levied on the value added at each stage of the production process, and is applicable to most firms. This VAT must be paid every month. A specific business tax is levied on companies that engage in several categories of businesses that are not subject to VAT. This tax is based on gross receipts, at a variable rate ranging from 0.1 % to 3.0 %. Corporate income tax is 30 % of net profits and is due twice each economic year. A mid-year profit forecast entails advance payment of these corporate taxes.
2/ Annual Accounts
A newly-established company or partnership should close accounts within 12 months of the date of registration. Thereafter, these accounts should be closed every 12 months. The performance record has to be certified by the company auditor, approved by the shareholders, and filed with the Commercial Registration Department, at the Ministry of Commerce, within five months of the end of the financial year, and with the Revenue Department, at the Ministry of Finance, within 150 days of the end of the financial year. If a company wishes to change its accounting period, it must obtain written approval from the Director General of the Revenue Department.
3/ Accounting Principles
Broadly speaking, accounting principles practised in the United States are acceptable in Thailand , as are accounting methods and conventions as sanctioned by law. The Institute of Certified Accountants and Auditors of Thailand is the authoritative group promoting the application of generally accepted accounting principles. Any accounting method that a firm chooses to adopt must be used consistently, and may be changed only with approval of the Revenue Department.
Certain accounting practices of note include:
Depreciation
The Revenue Code permits the use of varying depreciation rates according to the nature of the classes of assets which have the effect of depreciating the assets over periods that may be shorter than their estimated useful lives. These maximum depreciation rates are not mandatory; a company may use lower rates that approximate the estimated useful lives of the assets. But if a lower rate is used in the books of the accounts, the same rate must be used in the income tax return.
Accounting for Pension Plans
Contributions to a pension or provident fund are not deductible for tax purposes unless these are actually paid out to the employees, or the fund is approved as a qualified fund by the Revenue Department and is managed by a licensed fund manager.
Consolidation
Local companies with either foreign or local subsidiaries are not required to consolidate their financial statements for tax and other government reporting purposes, except for listed companies which must submit consolidated financial statements to the Securities and Exchange Commission of Thailand.
Statutory Reserve
A statutory reserve of at least five percent of the annual net profits arising from the business must be appropriated by the company at each distribution of dividends until the reserve reaches at least 10 % of the company's authorized capital.
Stock Dividends
Stock dividends are taxable as ordinary dividends and may be declared only if there is an approved increase in authorized capital. The law requires the authorized capital to be subscribed in full by the shareholders.
4/ Auditing Requirements and Standards
Audited financial statements of juristic entities (that is, a limited company, a registered partnership, a branch, or representative office, or a regional office of a foreign corporation, or a joint venture) must be certified by an authorised auditor, and submitted to the Revenue Department and (except for joint ventures) to the Commercial Registrar for each accounting year.
Auditing standards conforming to international auditing standards are, to the greater extent, recognised and practised by authorised auditors in Thailand .


Any foreigner working in Thailand must obtain a Work Permit before beginning work. While a prospective employer may file an application on the foreigner's behalf in advance of his commencing work, the actual Work Permit will not be issued until the foreigner has entered Thailand in accordance with the immigration laws and has presented himself to receive his Work Permit.

The Permit initially will be valid only for the period of the foreigner's Non-Immigrant Visa permits him to remain in Thailand under the Immigration Law. The Work Permit will be subject to renewal in accordance with the renewed or extended visa. For foreigners who are holders of a Thai Certificate of Residence, the Work Permit can be renewed annually. The Labor Department, subject to subsequent renewal, will in principle grant an initial duration of one year for the Work Permit. A Work Permit must be renewed before its expiry date or it will automatically lapse.

Applicants for Work Permits may not enter the Kingdom as tourists or transients.

Exemptions
Exemptions from the Work Permit requirement are granted to persons occupying the following professions:
• Members of the diplomatic corps

• Members of consular missions

• Representatives of member countries and officials of the United Nations and its specialized agencies
• Personal servants coming from abroad to work exclusively for persons listed under the above items
• Persons who perform duties on missions in the Kingdom under an agreement between the government of Thailand and a foreign government or international organization
• Persons who enter the Kingdom for the performance of any duty or mission for the benefit of education, culture, arts, or sports
• Persons who are specially permitted by the Government of Thailand to enter and perform any duty or mission in the Kingdom.

Urgent and Essential Work
Exemption from Work Permit requirements is granted to aliens who enter the Kingdom temporarily, but in accordance with the immigration law, to perform any work of any "urgent and essential nature" for a period not exceeding 15 days. However, such aliens may engage in work only after a written notification on a prescribed form, signed by the alien and endorsed by his employer, has been submitted to and accepted by the Director-General or his designee.


Investment Promotion
An alien seeking permission to work in the Kingdom under the Investment Promotion Law must submit his application for a Work Permit within 30 days of notification by the Board of Investment that his position has been approved. An alien in this category may engage in authorized work while the application is being processed.
Permitted Activities
Thai law prohibits employers from allowing aliens to perform any function other than that described in the alien's Work Permit. Employers must report changes in employment, transfers and termination of all aliens in their organization within 15 days of any such action. In cases of dismissal, aliens must return their Work Permit to labor authorities in Bangkok at the Alien Occupation division or, if they are in a provincial area, to the province's Department of Employment. Failure to do so will result in a fine of up to 1,000 baht.

Any alien who engages in work without a Work Permit, or in violation of the conditions of his work as stipulated in his Permit, may be punished by a term of imprisonment not exceeding three months or a fine of up to 5,000 baht, or both. Aliens engaged in work prohibited to them by Royal Decree (as listed in the " Restricted Occupations ") shall be liable to imprisonment for a term not exceeding five years or to a fine ranging from 2,000 to 100,000 baht, or both.

An employer who permits an alien to work in his organization without a Work Permit or to act in violation of the nature of the work specified in the Permit may be punished with imprisonment not exceeding three years or fined up to 60,000 baht or both.

Permit holders must obtain prior permission to change their occupation and/or place of work. Change of employer location or the residential address of the permit holder must be properly endorsed in the Work Permit by the labor authorities. The Alien Employment Act does not prevent an alien from engaging in work in more than one field or for more than one employer.
A foreign entity may establish a representative office in Thailand to engage in limited non-revenue-earning activities. These activities are restricted to:
• Searching for local sources of goods or services for its head office.
• Inspecting and controlling the quality and quantity of goods procured by its head office.
• Providing advice in various fields relating to products directly sold by its head office to local distributors or consumers.
• Disseminating information about new products and services of its head office.
• Reporting to its head office on local business developments and activities
Documents required register to a representative office in Thailand

Foreign corporations wishing to do business in Thailand through a representative office must submit the following documents
An affidavit from the manager or corporate officer, stating the following:- name of the corporation, registration member, and date of registration;- address of the registered office;
- jurisdiction under which the corporation is registered;
- name, address, nationality, age and race of each director, number of shares held by each, and identification of the director (s) with the power to bind the corporation;
- authorized capital of the corporation, number of shares and par value of each, and amount of paid-up capital stock, and
- total number of shareholders, their nationalities, and number of shares owned or held by each national group. All above documents m ust be notarized by a notary public or certified by the Thai consulate or embassy abroad). These documents must not be more than six months old at the time of submission to the Commercial Registrar.
A power of attorney for the manager in Thailand giving him or her, in addition to the normal powers, the power to register the branch office with the pertinent Thai government authorities, and to act as the manager thereof. Certified photocopies of the passport of the manager of the representative office if he is foreign or the personal I.D. and household registration of the manger if he is Thai must be provided. M ust be notarized by a notary public or certified by the Thai consulate or embassy abroad). This Power of Attorney must not be more than six months old at the time of submission to the Commercial Registrar.
• Brief description of the objectives or details of the business and steps of work. Brochure or profile of the business is required as well.
• Office address in Thailand and map thereof. You must show e vidence of your right to use the office space of the representative office (lease, landlord consent, household registration, etc from the Landlord.)
• Reasons why the representative office is necessary
• Positive and negative impacts on the Thai economy and society
• Last three year's annual financial report of the head office. ( Must be translated into Thai by a licensed Thai translator)
• Details of technology transfer to Thai staff.
• Number and name of staff together with their salaries.
• Well known projects/ clients/ products. (case by case)
• Business forecast plan and amount of expenses for the next three years.
• Type, value and number of machinery/office equipment used in the business.
Alien Business Permit A representative office must obtain an Alien Business Permit under Annex C, Chapter 3(1) of NEC Announcement No. 281 (the Alien Business Law) to start its activities. This Permit, valid for five years, serves as the permission/license to establish a representative office . An application for a permit to establish a representative office together with supporting documents, as well as applications for work permits and visas, must be filed with the Commercial Registration Department of the Ministry of Commerce.
Documentation In order to be registered as a representative office, the foreign company must lodge with the Ministry of Commerce copies of its certificate of incorporation, memorandum and articles of association (or other similar documents) and a power of attorney in favour of the branch manager. The power of attorney must be broad enough in the opinion of the Ministry of Commerce so as to give the manager adequate authority to manage the rep office. The Ministry may request other documentation.
Copies of all documents must be certified to be true copies by a notary public or other official. Signatures on original documents such as the power of attorney should be certified to be true signatures and the authority of the person should also be certified by a notary public. All such notarized or otherwise certified documents must then be authenticated by a Thai Embassy or Consulate.

Work permits . U p to two foreigners who advise or disseminate information about their company's products or provide reports about the Thai market to their home offices can qualify for a work permit. However up to five foreigners may qualify for a work permit who source goods and services in Thailand for the foreign company or who are responsible for quality control for such goods and services unless the representative office sources at least 100 million Baht in goods and services from Thailand during the preceding year (in which case this limit of work permits may be exceeded ).
Taxation Representative Offices are normally exempt from income tax, since they do not generate income. However, they are liable to register for tax, since they must pay e.g. withholding income tax on wages paid to employees.
Capital requirements A representative office is required to remit into Thailand for its operating expenditure, a total of Baht 5 million over a period of five years, with Baht 2 million being remitted within the first year. These funds may not later be remitted out. The capital may be used for normal working capital requirements, e.g. to pay operating expenditure such as salaries and rent.
Single Legal Entity The foreign company and the Representative office are considered to be the same single legal entity, with the result that the foreign company is bound to third parties by the acts which its Representative office has conducted within the scope of authority granted to it. If the Representative office commits an act without authority or acts beyond the scope of its authority, that act would not bind the company as a matter of Thai law unless the company has ratified the act.
Government Fees The initial fee is 2,000 Baht. Once the application is approved, the fees are 5 Baht per 1,000 Baht capitalization of the Head Office. The minimum government fee is 20,000 Baht and the maximum government fee is 250,000 Baht.
Annual Report The manager of the representative office must prepare an annual report on activities undertaken for the previous year and file this with the Ministry of Commerce, as a condition to the office being permitted to carry on its activities.

Duidelijk :lol: :roll:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#5 Bericht door jumbo » dinsdag 13 november 2007, 02:22

Wouter Hua Hin schreef:Een vriend wil een company opzetten in de IT sfeer, dus wel met echte werknemers.
Maar dus eerst dit opzetten, dus ben benieuwd naar iemand die eigenlijk dat onlangs heeft gedaan.
Verhalen gehoord dat dat wt moeilijker is geworden, met salaris stroken, foto's van werknemers aan het werk etc.
Dus het zou fijn zijn om op een rijtje te hebben wat te doen als eerste etc.

Heb je al in de Thai Foreign Business Act gekeken, ik betwijfel namelijk of je vriend een business in IT als buitenlander mag beginnen, wellicht wel met een Thaise meerderheids partner
Daarnaast moet hij of 30 mio investeren of een x aantal aan Thaise werknemers in dienst hebben als hij werkvergunningen wil afgeven voor vrienden.
Salarisstroken lijkt me toch een alleszins redelijk iets, maar die heb je bij opzet en uitvoering niet nodig.

Er zijn wel andere manieren om het op te zetten met andere types werkvergunningen en visa', maar dan moet je om de drie maanden het land uit en wordt niet als volledig visa houder gezien en kan je geen volldige rechten ontlenen aan je werkvergunning

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#6 Bericht door Ben » dinsdag 13 november 2007, 03:00

jumbo schreef:
Wouter Hua Hin schreef:Een vriend wil een company opzetten in de IT sfeer, dus wel met echte werknemers.
Maar dus eerst dit opzetten, dus ben benieuwd naar iemand die eigenlijk dat onlangs heeft gedaan.
Verhalen gehoord dat dat wt moeilijker is geworden, met salaris stroken, foto's van werknemers aan het werk etc.
Dus het zou fijn zijn om op een rijtje te hebben wat te doen als eerste etc.

Heb je al in de Thai Foreign Business Act gekeken, ik betwijfel namelijk of je vriend een business in IT als buitenlander mag beginnen, wellicht wel met een Thaise meerderheids partner
Daarnaast moet hij of 30 mio investeren of een x aantal aan Thaise werknemers in dienst hebben als hij werkvergunningen wil afgeven voor vrienden.
Salarisstroken lijkt me toch een alleszins redelijk iets, maar die heb je bij opzet en uitvoering niet nodig.

Er zijn wel andere manieren om het op te zetten met andere types werkvergunningen en visa', maar dan moet je om de drie maanden het land uit en wordt niet als volledig visa houder gezien en kan je geen volldige rechten ontlenen aan je werkvergunning

J

Daarom zei ik al ga er maar eens lekker voor zitten :lol:

Zonder een Thaise Partner moeilijk .

Exporteren dat mag hij wel . waarom zou dat nu zijn .
Importeren een heel stuk ingewikkelder .


Met een partner 49% / 51 % liggen de kansen beter .

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#7 Bericht door Mart » dinsdag 13 november 2007, 03:51

Wouter Hua Hin schreef:Een vriend wil een company opzetten in de IT sfeer, dus wel met echte werknemers.
Maar dus eerst dit opzetten, dus ben benieuwd naar iemand die eigenlijk dat onlangs heeft gedaan.
Verhalen gehoord dat dat wt moeilijker is geworden, met salaris stroken, foto's van werknemers aan het werk etc.
Dus het zou fijn zijn om op een rijtje te hebben wat te doen als eerste etc.
In Hua Hin, in de nieuwe shopping mall, aan de kant van brommer stalling, heeft een NL er een kantoor, die kan je mogelijk uit je droom halen.

Zelf ben je toch ook IT er :wink:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#8 Bericht door Ben » dinsdag 13 november 2007, 04:14

In Hua Hin, in de nieuwe shopping mall, aan de kant van brommer stalling, heeft een NL er een kantoor, die kan je mogelijk uit je droom halen.

Zelf ben je toch ook IT er :wink:

Mag wel wat kosten goede info . een company is er om geld mee te verdienen .

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

#9 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 13 november 2007, 08:39

Ben benieuwd als we jou vragen om een uitgebreid overzicht... :lol: :lol: :lol:
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#10 Bericht door Ben » dinsdag 13 november 2007, 08:50

Wouter_Udon schreef:Ben benieuwd als we jou vragen om een uitgebreid overzicht... :lol: :lol: :lol:

ja heb het toch beknopt gehouden als je vriendje nou een ding over het hoofd ziet ja kan het beter allemaal weten en eruit halen wat je nodig vindt .

Beter 10 x doorlezen en voor jezelf in nederlands op papier zetten
in een schema wat hoe waar en waneer en het uit je hoofd leren
dan kun je tenminte meepraten en moet je weer extra betalen net als laatst je 800 batjes

En mocht hij of jij een hulp inschakelen kun je hem het hoofd bieden.

wellicht heb ik makkelijk praten omdat ik iemand heb die de kastanjes uit het vuur haalt hier maar ik weet het zelf ook voor 95 % .

je kan je zelf beter verrassen met iets leuks . :wink:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

#11 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 13 november 2007, 09:01

Ben schreef:
Wouter_Udon schreef:Ben benieuwd als we jou vragen om een uitgebreid overzicht... :lol: :lol: :lol:

ja heb het toch beknopt gehouden als je vriendje nou een ding over het hoofd ziet ja kan het beter allemaal weten en eruit halen wat je nodig vindt .

Beter 10 x doorlezen en voor jezelf in nederlands op papier zetten
in een schema wat hoe waar en waneer en het uit je hoofd leren
dan kun je tenminte meepraten en moet je weer extra betalen net als laatst je 800 batjes

En mocht hij of jij een hulp inschakelen kun je hem het hoofd bieden.

wellicht heb ik makkelijk praten omdat ik iemand heb die de kastanjes uit het vuur haalt hier maar ik weet het zelf ook voor 95 % .

je kan je zelf beter verrassen met iets leuks . :wink:
Verwar mij niet met Wouter Hua Hin... :lol:
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#12 Bericht door Ben » dinsdag 13 november 2007, 09:08

Wouter_Udon schreef:
Ben schreef:
Wouter_Udon schreef:Ben benieuwd als we jou vragen om een uitgebreid overzicht... :lol: :lol: :lol:

ja heb het toch beknopt gehouden als je vriendje nou een ding over het hoofd ziet ja kan het beter allemaal weten en eruit halen wat je nodig vindt .

Beter 10 x doorlezen en voor jezelf in nederlands op papier zetten
in een schema wat hoe waar en waneer en het uit je hoofd leren
dan kun je tenminte meepraten en moet je weer extra betalen net als laatst je 800 batjes

En mocht hij of jij een hulp inschakelen kun je hem het hoofd bieden.

wellicht heb ik makkelijk praten omdat ik iemand heb die de kastanjes uit het vuur haalt hier maar ik weet het zelf ook voor 95 % .

je kan je zelf beter verrassen met iets leuks . :wink:
Verwar mij niet met Wouter Hua Hin... :lol:
En mij niet met jezelf :lol: :lol:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

#13 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 13 november 2007, 09:35

Ben schreef:
Wouter_Udon schreef:
Ben schreef:
ja heb het toch beknopt gehouden als je vriendje nou een ding over het hoofd ziet ja kan het beter allemaal weten en eruit halen wat je nodig vindt .

Beter 10 x doorlezen en voor jezelf in nederlands op papier zetten
in een schema wat hoe waar en waneer en het uit je hoofd leren
dan kun je tenminte meepraten en moet je weer extra betalen net als laatst je 800 batjes

En mocht hij of jij een hulp inschakelen kun je hem het hoofd bieden.

wellicht heb ik makkelijk praten omdat ik iemand heb die de kastanjes uit het vuur haalt hier maar ik weet het zelf ook voor 95 % .

je kan je zelf beter verrassen met iets leuks . :wink:
Verwar mij niet met Wouter Hua Hin... :lol:
En mij niet met jezelf :lol: :lol:
Heb ik je nog niet verteld maar dat is mijn alter ego. :lol: :lol: :lol:
Live your dream, don't dream your life.

Wouter Hua Hin
Expat
Expat
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 21 september 2007, 13:25
Locatie: hua hin

#14 Bericht door Wouter Hua Hin » dinsdag 13 november 2007, 14:14

Ja, ik denk dat Ben ons "wouters" door elkaar haalde. Ook zo verwarrend he 2 Wouters op het forum :D
Maar Ben dank, ik ga het idd eens uitprinten, in het Nederlands vertalen en MINIMAAL 10 x doorlezen.

PS Diegene naast de Shopping Mall doet nu voorlopig alleen Verzekeringen, later misschien "Legal". Misschien een mooi moment om daar samen eens aan te beginnen.

PS2 Ik ben vroeger in mijn baan eens gevraagd als IT Manager (alleen ernaast doen), maar met het alleen het uit en aan kunnen doen van een computer ben ik volgens mij geen IT-er!
Live life to the max!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#15 Bericht door Mart » dinsdag 13 november 2007, 14:51

Wouter Hua Hin schreef:Ja, ik denk dat Ben ons "wouters" door elkaar haalde. Ook zo verwarrend he 2 Wouters op het forum :D
Stuur een PB naar Mr Chang en vraag om naamswijziging :wink:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”