Kosten van een redelijk luxe hut, inklusief alle maaltijden, ongeveer 1800,- euro. Wel moet je een doktersverklaring overleggen en een verzekering afsluiten (ong.180,- euro) voor het geval je onderweg ziek wordt en het schip moet uitwijken naar een haven.

Beelden uit de Rotterdamse haven

Onderweg naar de Engelse haven Felixstowe

In de Middellandse zee een oefening met de reddingsboten.

Zo ziet het er van binnen uit in een reddingsboot

De "Pusan Senator" gezien vanuit de reddingsboot

Hier aten we 3 x daags

In de machinekamer

De passagiershutten zijn van alle gemakken voorzien, (op de foto een medepassagier en een bemanningslid) tv, audio etc.; er is een apart slaapgedeelte en ruimte genoeg om een en ander te transporteren. In hoeverre dat toegestaan is weet ik eigelijk niet.


De doorvaart door het Suezkanaal kost voor een schip van onze grootte en gewicht ongeveer 200.000 dollar. Het Suezkanaal schijnt na het toerisme de tweede bron van inkomsten voor Egypte te zijn. Ons schip is ongeveer 300 meter lang en 30 breed en kan 4500 containers vervoeren. Totale waarde van de lading volgens de kapitein honderden miljoenen euro's.

De straat van Malakka is een beruchte doorvaartroute vanwege de vele piraterij die er plaats vindt. Vooral s'nachts komen ze met kleine, snelle bootjes langszij, gewapend met messen, pistolen of zelfs machinegeweren, en proberen aan boord te komen en te stelen wat ze kunnen. De kapitein heeft een telex gehad dat er de afgelopen week 10 gevallen van piraterij of pogingen daartoe geweest waren in de regio.

We zijn er: Singapore