informatie gevraagd bij min van financien

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dirk123
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: vrijdag 22 september 2006, 14:27
Locatie: IJmuiden

informatie gevraagd bij min van financien

#1 Bericht door dirk123 » zaterdag 30 september 2006, 08:41

Ik weet nu precies hoe het zit bij emigratie naar Thailand.
Pensioen. als u kunt aantonen dat u meer dan 183 dagen in Thailand woont en daar blijft dan kunt u een brief schrijven naar de Nl belasting met het verzoek uw pensioen bruto aan u over te maken
u moet dan bij een thaise advocaat een kleine belasting aangifte laten maken
al betaald u maar € 10,00 aan de Thaise overheid dat is genoeg om voor deze regeling in aanmerking te komen
uitkering . hiermee bedoel ik WAO
dit is niet geregeld in het verdrag dus beide landen mogen heffen
hiervoor geld OOK bovenstaande
doe hier je voordeel mee
Groetjes Dirk123

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#2 Bericht door dutch » zaterdag 30 september 2006, 12:34

Even voor de duidelijkheid:

Pensioen is zowel AOW als prive (niet overheids) pensioen??

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#3 Bericht door Mart » zaterdag 30 september 2006, 13:24

Dutch,

Je mag de vraagtekens weghalen, en er !!!! van maken.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#4 Bericht door dutch » zaterdag 30 september 2006, 14:42

Mart,
Ik betaal al sinds 1999 geen belasting in Nederland.
Krijg nu bruto/netto uitgekeerd nadat ik 5 jaren buitenlandse belasting heb betaald en de bewijzen daarvan aan de Nederlandse fiscus heb opgestuurd.
Ik heb deze bruto/netto regeling tot febr.08 en moet voor daarna weer opnieuw aanvragen (met de bewijsstukken).
Ik heb over 2005 de Thaise PIT betaald (afgelopen maart) en ga dat voor 2006 straks weer doen.
Om een lang verhaal kort te maken:Ik heb wat moeite met de Thaise belastingdienst om het Engelse certicaat te krijgen.Er is hier geen mens die engels spreekt.
Ik baal er een beetje van om mijn hele leven met 2 belastingdiensten te maken te krijgen terwijl ik al sinds medio 1999 geen stap meer in Nederland heb gezet en het ook nooit meer van plan ben.
(grote delen van mijn huidige pensioenregeling zijn NOOIT voorafgetrokken geweest en zijn dus van mijn netto loon betaald.!

Ik zoek een wat eenvoudiger manier om voor eens en voor altijd van die Nederlandse jongens af te zijn.Als de wet zo is,waar bemoeien ze zich dan mee?

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#5 Bericht door Mart » zaterdag 30 september 2006, 15:25

Dutch,
Uiteraard ken ik jouw situatie niet.
Gewoon altijd belasting betaald in Nederland, terwijl ik al lang in Thailand woonde.
Ik ben in 2002 nadat ik 65 jaar was geworden naar de belasting dienst gestapt en gevraagd wat te doen.
Werd uitgeschreven en kreeg van belastingdienst Heerlen, een stapel papieren, ingevuld enz enz. Opgestuurd naar SVB voor de AOW en ook gemeld bij mijn pensioen verzekeraars.
Vanaf dat moment, alles bruto=nettop, dwz er worden een paar euro loonheffing ingehouden. Waar dat goed voor is weet ik niet.

In Thailand betaal ik GEEN belasting.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Chiangmai
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 52
Lid geworden op: maandag 13 februari 2006, 13:58
Locatie: Chiang Mai
Contacteer:

#6 Bericht door Chiangmai » zaterdag 30 september 2006, 23:58

Dutch..op de volgende link vind je een formulier in het Engels.

http://www.rd.go.th/publish/21980.0.html

Als je meer wilt weten stuur me dan een PM.

Peter
Visit Amazing Thailand
http://www.go-thailand.com

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#7 Bericht door dutch » zondag 01 oktober 2006, 01:17

Beiden bedankt.

Ik zal contact opnemen (moest ik toch al) met de Nederlandse dienst en proberen deze bruto/netto zaak voor eens en voor altijd te regelen.

Thaise pagina's geprint en ga ermee naar hen toe.
Income tax payment certificate zowel als certificate of status..Deze laatste lijkt mij het uiteindelijk beste papier om Nederland duidelijk te maken dat ik hier ECHT woon.
Nogmaals bedankt voor de reactie

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#8 Bericht door jumbo » zondag 01 oktober 2006, 02:13

dutch schreef: Ik heb over 2005 de Thaise PIT betaald (afgelopen maart) en ga dat voor 2006 straks weer doen.
Hoeveel bedraagt deze tax, gewoon volgens de bekende staffel?
en draag je daar ook sociale lasten over af ie the social insurance?

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#9 Bericht door dutch » zondag 01 oktober 2006, 04:05

Gewoon volgens staffel.
Heb geprobeerd on line;kreeg een pincode etc. Lukte me echter NOOIT om een verbinding te maken ondanks allerlei "adviezen" van de Thaise belasting dienst in BKK.
Het kantoor in Korat (Geen engels sprekend,maar dan ook echt geen centimeter) heeft op het kantoor mijn aangifte ingevuld en ik heb de betaling via electronic banking gedaan.Daarvan wil ik nu een bewijs ( voor die nederlanders!!)

De mensen bij de Thaise dienst zelf zijn overigens enorm vriendelijk en behulpzaam.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#10 Bericht door jumbo » zondag 01 oktober 2006, 04:17

dutch schreef:Gewoon volgens staffel.
Heb geprobeerd on line;kreeg een pincode etc. Lukte me echter NOOIT om een verbinding te maken ondanks allerlei "adviezen" van de Thaise belasting dienst in BKK.
Het kantoor in Korat (Geen engels sprekend,maar dan ook echt geen centimeter) heeft op het kantoor mijn aangifte ingevuld en ik heb de betaling via electronic banking gedaan.Daarvan wil ik nu een bewijs ( voor die nederlanders!!)

De mensen bij de Thaise dienst zelf zijn overigens enorm vriendelijk en behulpzaam.
Onderstaand een link naar de revenue department overigens niet voor electronisch invullen ofzo, zal een navragen hierover

http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Chiangmai
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 52
Lid geworden op: maandag 13 februari 2006, 13:58
Locatie: Chiang Mai
Contacteer:

#11 Bericht door Chiangmai » zondag 01 oktober 2006, 05:47

Gewoon volgens staffel.
Heb geprobeerd on line;kreeg een pincode etc. Lukte me echter NOOIT om een verbinding te maken ondanks allerlei "adviezen" van de Thaise belasting dienst in BKK.
Het kantoor in Korat (Geen engels sprekend,maar dan ook echt geen centimeter) heeft op het kantoor mijn aangifte ingevuld en ik heb de betaling via electronic banking gedaan.Daarvan wil ik nu een bewijs ( voor die nederlanders!!)

De mensen bij de Thaise dienst zelf zijn overigens enorm vriendelijk en behulpzaam.

Dit is ook mijn ervaring. Ze zijn erg behulpzaam en ik heb het geluk dat er hier in Chaing Mai wel engels gesproken wordt.

Peter

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”