halfthai naar thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

halfthai naar thailand

#1 Bericht door Gast » donderdag 15 juni 2006, 19:18

hallo, dit is mijn eerste post + onderwerp dus wil ik me even voorstellen..
Ik ben klaas en ik ben 19 jaar, geoberen in nederland, heb een thaise moeder (met een thais paspoort) en een nederlandse vader

Ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen maar komt er dus op neer dat ik wil emigreren over ongeveer 5 jaar en dat ik me daar goed op wil voorbereiden

Ik ben zelf al 5 keer in thailand geweest maar dan alleen voor vakantie te vieren en niet om te wonen.. Nu wil ik dat wonen en werken ook wel eens meemaken
Ik zat er zelf aan te denken om een levensloop regeling aan te vragen op me werk zodat ik het eerst een jaartje kan proberen, als ik het nix vind blijf ik gewoon in nederland.. maar die kans is denk ik klein maarjah eerst zeker weten

Nou was ik gister naar de thaise ambassade geweest in den haag om een thais paspoort aan te vragen zodat ik een dubbele nationaliteit verkreeg... Dat ging dus mooi niet door. Ze legden me daar uit dat als ik in thailand een huis wou kopen dat het huis dan op me moeders naam komt te staan.. allemaal wel leuk en aardig maar op wiens naam komt dat huis te staan bij het overlijden van mijn moeder?

maar ik zit nu meer met het volgende.. stel: ik ga een jaar naar thailand moet ik dan ook achter die werkvisums aan en al troep.. of is er voor een halfthai met NL paspoort een alternatief?

En heeft iemand misschien nog tips over hoe ik het het beste aan zou kunne pakken... Ik weet dat 5 jaar in principe nog lang is, maar ik kan dan wel al een goed geldpotje sparen en voorbereiden

klaazzzie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 15 juni 2006, 19:04
Locatie: omg alkmaar

#2 Bericht door klaazzzie » donderdag 15 juni 2006, 19:19

ik was dus niet ingelogd maar nu wel..

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#3 Bericht door khonkaen » vrijdag 16 juni 2006, 01:39

beste Klaas,

of je nu halfthai of nederthai bent, maakt weinig verschil...
zolang je een nederlands paspoort hebt, blijf je farang..
ga eens met het thai consulate in amsterdam praten , of het wel mogelijk is om een jaar of langer in thailand te wonen... dit gezien je leeftijd..
over 40 jaar zal dit weinig problemen geven en heb je inmiddels een vermogen kunnen sparen..
als je wilt werken , heb je een werkvergunning nodig...
om een thai paspoort te krijgen is wel mogelijk indien je 3 jaar een jaarvisum hebt, kan je een resident certificate aanvragen ... daarna kan je na 3 jaar een thai paspoort aanvragen .. de voorwaarden hiervoor zijn wel dat je kennis hebt van de thaise cultuur en de thaise taal in woord en geschrift beheerst...

sterkte..




willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#4 Bericht door Manuel » vrijdag 16 juni 2006, 04:17

Hi Klaas,
onder bepaalde voorwaarden is het waarschijnlijk mogelijk voor je om een Thais paspoort te verkrijgen. Indien Nederland een dual nationaliteit toestaat (weet dit niet maar Thailand staat dit toe) is het mogelijk om beide nationaliteiten te hebben.
Ik geloof dat indien je onder de 20 jaar bent het makkelijker is dan daarna. Informeer je snel! Voor dit soort dingen zou ik meteen een goede advocaat inschakelen.

Toevaligerwijze is er ook een discussie op Thaivisa van iemand in een soortgelijke situatie. Het lijkt alsof iemand daar weet hoe dit werkt...

http://www.thaivisa.com/forum/index.php ... 72713&st=0

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#5 Bericht door Mart » vrijdag 16 juni 2006, 06:35

Hallo Klaas,

Wij Thai/Ned echtpaar, hebben een zoon, geboren in Thailand en heeft 2 paspoorten Thai en NL.
Het Thaise consulaat in Amsterdam, kan je waarschijnlijk goed ( In het Nederlands ) informeren, daar is tevens een advocaten kantoor.

Succes
Mart

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#6 Bericht door jumbo » vrijdag 16 juni 2006, 07:11

Klaas

Je begin is niet correct geweest.

Als je een 2e paspoort wil moet je eerst de 2e nationaliteit hebben,
daarvoor heb je je geboortebewijs nodig en daarmee kan je proberen jezelf in te schrijven. Waar weet ik niet exact maar ik vermoed bij de Thaise embassade of het consulaat (effe bellen)
Indien je de nationaliteit toegewezen hebt gekregen vanuit meervoudige nationaliteit in ouderschap (je moeder moet dus legaal in nederland verblijven) kan je pas daarna je paspoort aanvragen.

Wordt de dubbele nationaliteit niet toegekend, hetgeen kan om allerlei redenen, dan blijf je dus een buitenlander in Thailand en moet je gewoon aan visa en werkvergunningen (de troep) voldoen zoals elke andere buitenlander in Thailand en buitenlander in Nederland of waar dan ook ter wereld (overal is het dus een troep).
Krijg je geen visa (wat in jouw geval een 95% mogelijkheid is) of heb je geen werk hier dan moet je met tijdelijke visa's en visaruns rond zien te komen wat een hoog percentage van de 'expats' doet en dat is dus niet te ingewikkeld maar wellicht tijdrovend.

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

heeft niet direct met de vraag te maken

#7 Bericht door nicod » vrijdag 16 juni 2006, 10:56

Even een zijdelingse vraag. Loopt Klaas het risico zijn dienstplicht te moeten vervullen indien hij zich langdurig wil vestigen in Thailand (gezien zijn leeftijd) met een Thais paspoort en nationaliteit?

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#8 Bericht door Manuel » vrijdag 16 juni 2006, 11:52

Nicod, dat is correct. Indien hij de Thaise nationaliteit aanneemt moet hij ook de dienstplicht vervullen...

Kon wel eens een reden zijn om het niet te doen. 2 jaar?

klaazzzie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 15 juni 2006, 19:04
Locatie: omg alkmaar

#9 Bericht door klaazzzie » vrijdag 16 juni 2006, 14:19

chaaminfo schreef:Hallo Klaas,

Wij Thai/Ned echtpaar, hebben een zoon, geboren in Thailand en heeft 2 paspoorten Thai en NL.
Het Thaise consulaat in Amsterdam, kan je waarschijnlijk goed ( In het Nederlands ) informeren, daar is tevens een advocaten kantoor.

Succes
Mart
Bij de thaise ambassade in den haag vertelden ze me dat als ik in thailand was geboren en een dubbele nationaliteit had, dat ik dan op me 18e moet kiezen welke nationaliteit ik wil houden .. geldt dat dan ook neit voor jullie zoontje?
nicod schreef:
Even een zijdelingse vraag. Loopt Klaas het risico zijn dienstplicht te moeten vervullen indien hij zich langdurig wil vestigen in Thailand (gezien zijn leeftijd) met een Thais paspoort en nationaliteit?
weet iemand toevallig tot welke leeftijd die dienstplicht loopt?
jumbo schreef:Klaas

Je begin is niet correct geweest.

Als je een 2e paspoort wil moet je eerst de 2e nationaliteit hebben,
daarvoor heb je je geboortebewijs nodig en daarmee kan je proberen jezelf in te schrijven. Waar weet ik niet exact maar ik vermoed bij de Thaise embassade of het consulaat (effe bellen)
Indien je de nationaliteit toegewezen hebt gekregen vanuit meervoudige nationaliteit in ouderschap (je moeder moet dus legaal in nederland verblijven) kan je pas daarna je paspoort aanvragen.
Dat snap ik niet helemaal.. Bedoel je dat je je moet inschrijven om een 2e nationaliteit te hebben?

Ik denk dat ik over anderhalve week ff naar amsterdam ga om info te verkrijgen want 29-7 wordt ik 20...

bedantk voor jullie antwoorden

Gast

#10 Bericht door Gast » vrijdag 16 juni 2006, 19:37

beste klaas,
Ik neem aan dat je jezelf zeer goed hebt ingelezen in de "levensloopregeling"

Zo niet dan kijk dit nog even door.
http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/ds ... 24#6543100
Kom je achteraf niet voor teleurstellingen te staan.

Heb zelf ooit van een soortgelijke regeling gebruik gemaakt. Dit heette toen de "Cao a la carte regeling". Voor mij was dit een goede optie omdat ik als trucker zo'n 14 uur per dag maakte en al m'n overuren niet liet uitbetalen maar spaarde.
Heb zelf 6 maanden betaald verlof gekregen. Niet van harte ondanks al m'n rechten die ik als wernemer had. Het heeft me dan ook veel moeite gekost om deze sabbatical te kunnen regelen.
Zorg ieg dat je alles van te voren goed met je baas besproken hebt.
Want iedere wergever heeft een andere visie op de levensloopregeling.

Even een jaartje sparen en dan zoveel gespaard te hebben dat je een jaar naar Thailand toe kan is onmogelijk. Tenminste via de levensloopregeling. Dit duurt toch wel even wat langer.
Heel wat langer. Of je moet zo'n workaholic als mij zijn:)
(Ook eens en nooit meer)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#11 Bericht door jumbo » zaterdag 17 juni 2006, 01:40

jumbo schreef:Klaas

Je begin is niet correct geweest.

Als je een 2e paspoort wil moet je eerst de 2e nationaliteit hebben,
daarvoor heb je je geboortebewijs nodig en daarmee kan je proberen jezelf in te schrijven. Waar weet ik niet exact maar ik vermoed bij de Thaise embassade of het consulaat (effe bellen)
Indien je de nationaliteit toegewezen hebt gekregen vanuit meervoudige nationaliteit in ouderschap (je moeder moet dus legaal in nederland verblijven) kan je pas daarna je paspoort aanvragen.
Dat snap ik niet helemaal.. Bedoel je dat je je moet inschrijven om een 2e nationaliteit te hebben?

Ik denk dat ik over anderhalve week ff naar amsterdam ga om info te verkrijgen want 29-7 wordt ik 20...

bedantk voor jullie antwoorden[/quote]

Ja je moet met je geboortebewijs en documenten van je moeder aantonen dat je moeder niet de hollandse nationaliteit bezat toen je werd geboren en dat ze legitiem in Nederland verbleeft toentertijd.
Je registratie zal dan moeten gebeuren in de Thaise 'burgerlijke stand'

Dienspicht geldt hier tot 21 jaar en je moet geloof ik voor je 21e kiezen tussen de nationaliteiten ook, maar beiden weet ik niet zeker. Gezien je planning om hier te komen met je 21e is het wellicht overbodig dus om de dubbele nationaliteit aan te vragen tenzij je van plan bent jezelf te laten naturaliseren

J

J
Wat verwacht je anders dan gewoon een paspoort ophalen????
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”