farang wil werken in rubberplantage

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

farang wil werken in rubberplantage

#1 Bericht door Gast » zaterdag 03 juni 2006, 20:29

Al enige tijd lees ik mee op dit forum.
Vandaag me dan toch officieel geregistreerd.
Ik heb van 1997 tot 2001 afwisselend in Thailand (phuket) :D en in Nederland gewoont.
Ik was de langste tijd werkzaam op vrijwillige basis.
En heb een blauwe maandag als vertaler/gids/hostess gewerkt.
In 1997 heb ik ook mijn (thaise) man ontmoet en in 2000 zijn we in Nederland getrouwd.
In 2001 hebben we ons definitief in Nederland gevestigd.
Maar terugkeren naar Thailand blijft kriebelen.
Nu mijn vraag aan jullie:
Weet iemand of het officieel toegestaan is als ik de rubberplantage van mijn man ga onderhouden?
Mag ons zoontje naar de lokale school (hij heeft alleen de nederlandse nationaliteit)?
Kan ik een jaarvisum krijgen op basis van grondbezit (en huis) van mijn man (en volgens de nederlandse wet van getrouwd zijn in gemeenschap van goederen dus ook van mij)?
Elke informatie hier omtrend is welkom :idea:

Dao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 03 juni 2006, 19:54
Locatie: apeldoorn

#2 Bericht door Dao » zaterdag 03 juni 2006, 20:31

oeps, vertel ik net trots dat ik me geregistreerd had vergeet ik in te loggen. bovenstaand artikel komt dus van mij :oops:

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Wat te doen,

#3 Bericht door Mart » zondag 04 juni 2006, 05:37

Sandra,

Welkom.

Een probleem kan je in Nederland al oplossen, en dat is een Thais paspoort aanvragen voor je kind, kan hij zonder regels Thailand in. Zonder de Thaise Nationaliteit mag hij niet naar de lokale school.

In Thailand zijn Thaise wetten, ofschoon je in gemeenschap van goederen in Nederland bent gehuwd.

Werken ? Ja met een werkvergunning.
Jaarvisum ? Neem contact op met het Thaise Consulaat in Amsterdam

zie http://www.thaiconsulate-amsterdam.org/home_nl.asp

Succes

Mart

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wat te doen,

#4 Bericht door jumbo » zondag 04 juni 2006, 06:17

Sandra

Voor buitenlandse vrouwen getrouwd met thai nationals gelden andere regels als die door Chaaminfo zijn vermeld
Jij kan automatisch Thai citizenship krijgen als je echtgenoot een 'ohn chaat' (confer nationality) aanvraagt. Uiteraard moet je wel je huwelijk in Thailand laten registreren (zie de website van de nederlandse ambassade in Bangkok voor informatie wat je mee moet nemen en moet laten vertalen)
Verder kan je dan zonder meer in het bedrijf van je man aan de slag.

Ik weet het niet zeker maar er wordt volgens mij met twee maten gemeten wanneer het buitelanlandse vrouwen ipv mannen betreft. In dit geval in je voordeel en ik vermoed zelfs als je niet het Thai citizenship wilt aanvragen (vraag even verder bij een lawyer wat voor implicaties dat heeft) je eenvoudiger en zonder inkomen een permanent residency kan krijgen waarbij je automatisch een visum hebt. Als je dan minderheidspartner wordt in je echtgenoot zijn bedrijf is het helemaal klip en klaar en kan een eventuele werkvergunning eenvoudig worden verkregen. Maar je moet hiervoor een Thai lawyer hebben....

Voor jullie kind is het handig als hij ook een Thais paspoort heeft dan kan hij zonder meer elk onderwijs hier volgen maar dan dient hij wel Thais te spreken. Aangezien zijn vader Thai is lijkt het me niet onmogelijk om hem een dubbele nationalteit te laten verkrijgen, gezien hij nu de moeders nationaliteit heeft.
Indien dat niet lukt kan hij wel proberen om naar een bilingual school te gaan, maar vaak spreken ze daar in de basis Thai. Ze zullen hem niet zonder meer weigeren omdat een van de ouders Thai is.
Vraag is dus spreekt hij de Thaise taal???


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Dao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 03 juni 2006, 19:54
Locatie: apeldoorn

#5 Bericht door Dao » zondag 04 juni 2006, 18:43

Bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp dat ik als vrouw te maken krijg met positieve discriminatie.
In dit geval zeker niet erg. :)
Het later registreren van ons huwelijk in Thailand lijkt me niet voor problemen zorgen.

Wat betreft het aanvragen van de Thaise nationaliteit voor onze zoon heb ik nog mijn twijfels.
Dit omdat het een jongen is en hij dan dus ook de dienstplicht in Thailand moet gaan vervullen.
Mijn man en ik zijn hier een beetje huiverig voor omdat het broertje van mijn man door een diensttijd opgelopen ziekte en de zeer slechte leefomstandigheden in dienst overleden is.
Door mijn zoontje de thaise nationaliteit te geven verplicht ik hem dus ook in dienst te laten gaan.
Terwijl in Nederland juist de dienstplicht is afgeschaft. :?

De informatie die jullie gaven wat betreft het spreken van de thaise taal van mijn zoontje is voor mij een extra stimulans om mijn over te halen nu eindelijk eens thai tegen hem te spreken.
Mijn zoontje van 4 wil graag thais leren maar mijn vertikt het tot nu toe om dit te spreken met hem.
Daarvoor in de plaats spreekt hij gebrekking nederlands met hem wat ook niet goed is voor zijn nederlandse taal ontwikkeling.

Bedankt, groeten sandra

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#6 Bericht door jumbo » maandag 05 juni 2006, 06:26

Sandra

Er is ook nog een andere mogelijkheid voor jou; de dependant visa

Documents required when applying for a residence permit as a dependant of a husband or father who is a Thai citizen


1. Application form (TM.9) Personal information sheet. Health certificate from a hospital (issued within the previous 3 months). Certification that the applicant has no criminal record in his or her overseas domicile. This must be certified officially, e.g. by the applicant's Embassy in Bangkok. Official marriage and birth certificates (see certification requirement in No. 4 above). Copy of identity card and house registration of husband and/or father (in cases where the husband or the father has become a naturalized Thai citizen, a copy of the naturalization certificate must also be provided). Work or income certificates of husband and/or father. Map of residence and place of work. Copy of passport (must show a total of 3 year's travel history to Thailand).

REMARKS:

1. Copies of documents must be certified by applicant. Documents in foreign languages must be translated into Thai language (specifying name and residence of translator). Submission of false documents or the provision of false statements are criminal offenses. The applicant must apply in person as the Immigration Bureau will require a set of fingerprints for the purpose of checking for criminal record.


Hiertoe hoeft je man de eerste keer geen inkomen aan te tonen maar is een tabien baan/house registration voldoende, in praktijk blijkt dat ze overigen bijna nooit om een inkomsten verklaring van de thaise man/vader vragen.
Maar ik weet niet exact hoe dat dan zit met werk/werkvergunning moet je even navragen bij een lawyer; de informatie die ik heb is niet echt duidelijk en zeker niet met betrekking tot een eigen bedrijf (of eigenlijk van je man)

Je moet de aanvraag voor het paspoort voor je zoon wel indienen voor zijn 21e daarna kan niet meer. En als hij geen Thaise natinaliteit/paspoort heeft dan komt hij niet eenvoudig op school buiten de internationale scholen. Dat is een kostbaar iets en je moet dan wel weer engels beheersen. Dan wordt het voor hem extra moeilijk, met NL, Eng en Thai...

Check de webiste voor je registratie van je huwelijk in Thailand, je hebt officiele documenten nodig die soms in het engels door de instelling in Nederland afgegeven kunnen worden, dat vergemakkelijkt de vertaling naar het Thai. Vergeet ook niet je diploma's (of die van je man als hij in NL heeft gestudeerd) te laten legaliseren, altijd handig, zeker als je een baan wilt hebben
Ook niet vergeten een 3 maandvisum aan te vragen bij het consulaat die heb je minimaal nodig om hier in behandeling te worden genomen met al jullie specifieke issues,

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Dao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 03 juni 2006, 19:54
Locatie: apeldoorn

#7 Bericht door Dao » maandag 05 juni 2006, 11:40

Als ik het goed begrijp kan ik dus kiezen uit de volgende mogelijkheden:
Nationaliteit aanvragen of een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#8 Bericht door jumbo » dinsdag 06 juni 2006, 06:47

sandra suebrak schreef:Als ik het goed begrijp kan ik dus kiezen uit de volgende mogelijkheden:
Nationaliteit aanvragen of een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd.
ja, in de basis zijn dat de huidige mogelijkheden, waarbij de laatste de eenvoudigste is. Je zal je wel moeten melden elke drie maanden en het visum is een jaar (minimaal) geldig en wordt jaarlijks verlengd
Na drie jaar kan je dan een permanent residency aanvragen
En door de positieve discriminatie gaat het eenvoudiger en minder kostbaar dan bij ons mannen.
Vergeet niet je documenten met te nemen anders kan je gevoegelijk wel vergeten....
Je kan de documenten in Nederland naar het Engels later vertalen, door een beedigd vertaler en dan laten legaliseren bij het ministerie van Buitenlandse zaken (dacht ik) en vervolgens bij de Thaise ambassade in Den Haag laten verifieren
Je kan de Nederlandse document ook in Thailand Nederlands Thai laten vertalen en die moeten dan bij de betreffende instantie hier worden gelegaliseerd. En dan moet je een beedigd/geristreerde vertaler in Bangkok zien te vinden

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

#9 Bericht door Chompoo » zondag 25 juni 2006, 03:56

Hoi Jumbo,

Is het voor een vrouw echt zo makkelijk om een Thais paspoort te krijgen als ze een Thaise man heeft? Hoef je dan alleen maar getrouwd te zijn en het huwelijk in T'land te laten registreren? Of zitten er nog addertjes onder het gras?

Zou je mij misschien kunnen vertellen waar ik hier meer informatie over kan vinden? Mijn vriend en ik staan nog niet op het punt van trouwen, maar het lijkt me toch interessant om te weten!

Alvast bedankt voor je hulp,
groetjes,

Chompoo (Eveline).

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#10 Bericht door jumbo » zondag 25 juni 2006, 04:54

Chompoo schreef:Hoi Jumbo,

Is het voor een vrouw echt zo makkelijk om een Thais paspoort te krijgen als ze een Thaise man heeft? Hoef je dan alleen maar getrouwd te zijn en het huwelijk in T'land te laten registreren? Of zitten er nog addertjes onder het gras?

Zou je mij misschien kunnen vertellen waar ik hier meer informatie over kan vinden? Mijn vriend en ik staan nog niet op het punt van trouwen, maar het lijkt me toch interessant om te weten!

Alvast bedankt voor je hulp,
groetjes,

Chompoo (Eveline).
Sandra

het internet is een machtig medium, maar soms onvolledig of niet helemaal op jouw geval afgestemd. Als je nog niet getrouwnd bent zou ik dat in ieder geval hier doen en hem het kind officieel laten erkennen dat zal wellicht eea vereenvoudigen
Het Thaise consultaat in Amsterdam weet wellicht meer over de officiele weg voor het zitizenshipm maar je realiseert je toch wel dat je dan je Nederlanderschap moet inleveren (met zl zijn ingebouwde zekerheidje)
Ik zal deze week even verder kijken naar andere referentiekanalen

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

#11 Bericht door Chompoo » zondag 25 juni 2006, 17:00

Hoi Jumbo,

Ik ben niet Sandra hoor, maar een andere Nederlandse met een Thaise vriend / man.

Ik had mij niet gerealiseerd dat het ging om het "inwisselen" van de Nederlandse nationaliteit voor de Thaise. Ik had het zo begrepen dat het ging om het verkrijgen van de Thaise nationaliteit NAAST de Nederlandse.

In ieder geval, mijn Nederlanderschap ben ik niet van plan op te geven...

Nog bedankt voor je antwoord!

Groetjes,
Eveline.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”