kosten levensonderhoud

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
gast

kosten levensonderhoud

#1 Bericht door gast » maandag 27 februari 2006, 19:54

Hallo Allemaal,

Welke bedrag is men ongeveer kwijt om in Thailand te wonen, inclusief huur en vaste lasten?

Ben benieuwd naar wat jullie zoals per maand betalen aan electra, vervoer ed.

Groeten Michel

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: kosten levensonderhoud

#2 Bericht door Edje » dinsdag 28 februari 2006, 19:07

gast schreef:Hallo Allemaal,

Welke bedrag is men ongeveer kwijt om in Thailand te wonen, inclusief huur en vaste lasten?

Ben benieuwd naar wat jullie zoals per maand betalen aan electra, vervoer ed.

Groeten Michel
Hier is al genoeg over geschreven op dit forum.
Het ligt er aan waar je voorkeur naar uit gaat.
Grote steden of het platte land.
In bv Pattaya en Bangkok mag je wel met € 1000 rekening houden.
In bv de Isaan ( buiten de grote steden ) kom je met € 700 uit.
In beide gevallen geld dat je normaal moet leven en niet de beest moet uithangen.
Groetjes; Edje

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#3 Bericht door Manuel » woensdag 01 maart 2006, 08:14

Zal een idee geven van mijn situatie in Bangkok:
- Huur 20.000
- Elect/Water 4.000
- Telefoon 5.000
- Maid 3.000
- Vervoer 6.000
- Maaltijden 30.000
- Uitgaan 30.000

Ik heb geen idee of ik dit wel of niet per maand besteed. Hou alleen mijn zakelijk inkomsten en bestedingen bij.....
Voor een comfortabel leven in Bangkok zou ik aanbevelen om tussen de 1500 en 2000 Euro per maand tot beschikking te hebben.

Zoals Edje schreef. Bangkok en Phuket zouden rond deze prijs moeten liggen. Pattaya iets goedkoper zoals ook misschien Hua-Hin. Chiang Mai weer wat goedkoper maar het minst zal je betalen in de gebieden buiten de grote steden in Esarn en het zuiden van Thailand.

Bartje

#4 Bericht door Bartje » woensdag 01 maart 2006, 11:00

Nou Manuel, 30000 bht uitgaan? Niet een beetje weinig, elke keer als ik in BKK ben kost mij een avondje doorzakken toch al snel 6 ot 8 duizend bht. Vooral die nachtclubs hakken er wel in! Ik moet zeggen ben wel gul
met drankjes naarmate de avond vorderd!

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#5 Bericht door Manuel » woensdag 01 maart 2006, 12:02

Bartje,

Zoals je misschien hebt opgemerkt, ik woon en werk in Bangkok. Dat betekent minder uitgaan, minder drinken en vooral naar 'andere' gelegenheden gaan. Vooral de uitgaansgelegendheden die zich op de Thaise bevolking richten zijn veel goedkoper. Scheelt heel veel...

De bedragen die jij noemt zijn meer een richtlijn voor toeristische bezoekers die hier kortere tijd verblijven. Elke avond 7000 THB opdrinken (zeg tussen de 40 en 80 drankjes!), en werken, gaat niet samen. Althans voor de meesten onder ons....
Maar, geniet ervan!

Nogmaals, de bedragen die ik noemde is voor een werkend persoon in Bangkok, niet voor toeristisch bezoek. Voor een toerist zou ik een ander budget aanraden....

Bartje

#6 Bericht door Bartje » woensdag 01 maart 2006, 12:12

Ja Manuel ik ben telkens weer blij als ik BKK uit ben. De bedragen die ik noemde zijn wel inclusief hotel en eten. Als ik niet bij vrienden slaap ben ik voor mijn hotel zo rond de 1500 tot 2000 bht kwijt.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#7 Bericht door Manuel » woensdag 01 maart 2006, 12:22

In dat geval is 7000 tot 9000 THB niet zo slecht......
In het geval dat iemand zou vragen wat een comfortable bedrag is als toerist zou ik iets in deze richting noemen.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#8 Bericht door Mystic » woensdag 01 maart 2006, 14:26

Zoals jullie het stellen is Bangkok duurder dan Groningen ;)
Behalve huur/gas/licht/water worden er bedragen genoemd die ik hier niet eens op krijg, al zou ik het willen :)
Maarreh, ik ga zeker je club aandoen Manuel, en ook je spa!
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#9 Bericht door thongdee » woensdag 01 maart 2006, 22:46

in de tijd (15 jaar geleden ) konden we goed overleven met 10000 bath per maand (met zen 2tjes) :) up country ben ook benieuwd wat het nu gaat worden :wink:

Toony

kosten per maand

#10 Bericht door Toony » vrijdag 03 maart 2006, 15:01

Je kunt het naatuurlijk allemaal zo duur maken als je zelf wilt.
Maar ik zit nu in changmai,en dit zijn ongeveer mijn maandelijkse kosten.

Huur gemeubileerde woning,net buiten changmai, 5000 bath per maand.
gas water stroom, 1000 bath per maand.
Telefoon ongeveer 1000 bath per maand.
diezel voor mijn auto 2500 bath per maand.
boodschappen 4000 bath per maand.
(uitgaan kan je zo duur maken als je zelf wilt).

Normaale koten dus ongeveer 13,500 bath is ongeveer 280 euro..hi.hi

Toony

kosten maandelijks

#11 Bericht door Toony » vrijdag 03 maart 2006, 15:05

we zijn....ook nog eens 2 volwassennen en een kind van 3 en een baby

deng
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 17
Lid geworden op: maandag 06 februari 2006, 05:41
Locatie: Pattaya Thailand

kosten levensonderhoud

#12 Bericht door deng » zaterdag 04 maart 2006, 15:41

Onze kosten liggen iets anders dan vorenvermeld.
Wij zijn vijftigplussers en hebben geen post "uitgaan" in ons uitgavepatroon.

In Pattaya en omgeving ben je voor huur van een huis met 3 slaapkamers in een beetje buurt rond de 25.000 baht per maand kwijt.
Electra gemiddeld 2500-3000 baht per maand (incl. gebruik airco snachts)
Water 800 baht - Gas gaat per fles en kost ons 350 baht per ca. 4 maanden. Telefoon vaste lijn ca. 800 bt, Thaise mobiel prepaid 350 bt;
internetten via Hutch/satelliet 900 bt - maid inwonend 6500 bt - tuinman 1000 bht, zwembadonderhoud 2000 bht, boodschappen 8000 bht. benzine 4000 bt. parkbijdrage 1500 bht, dagblad/krant ca. 650 bht.

Eten buitenshuis doen we niet vaak en we drinken nauwelijks. We hebben een hond en een kat en zijn met 3 volwassenen. We eten veel vers fruit en altijd verse groente, vlees is meestal kip, veel joghurt, ijs en ijskoffie.
Met opgroeiende kinderen dan nog bijtellen luiers en babyvoeding en straks schoolgeld voor eventuele internationale school.
Budget voor kleding en schoeisel is minimaal t.o.v. Nederland.
Ook ziektekostenverzekering, verzekering huis en auto zijn hierbij nog
niet geteld.

Huren van een woning slokt een groot bedrag op. Verstandig is om een huis te kopen als dit mogelijk is (3 slk. vanaf ca 3,5 miljoen bht rondom Pattaya), ook hier zijn er banken en makelaars die aan farangs met een vast maandinkomen hypotheek verstrekken, rentepercentages weet ik niet. De meeste farangs die ik (pensionada) ken kochten hier een huis van de overwaarde van hun (verkochte) huis in Nederland en zijn dan levenslang van maandelijkse woonlasten af. Condominiums (appartementen) zijn goedkoper maar voor een gezinnetje met jonge kindjes niet je-van-het.

Sukses met alle overwegingen en berekeningen,
groeten, Deng

gast

Re: kosten levensonderhoud

#13 Bericht door gast » zondag 05 maart 2006, 15:13

Hallo Deng,

Erg bedankt voor jou goede info, dit is precies wat ik zocht!

Groetjes michel

deng schreef:Onze kosten liggen iets anders dan vorenvermeld.
Wij zijn vijftigplussers en hebben geen post "uitgaan" in ons uitgavepatroon.

In Pattaya en omgeving ben je voor huur van een huis met 3 slaapkamers in een beetje buurt rond de 25.000 baht per maand kwijt.
Electra gemiddeld 2500-3000 baht per maand (incl. gebruik airco snachts)
Water 800 baht - Gas gaat per fles en kost ons 350 baht per ca. 4 maanden. Telefoon vaste lijn ca. 800 bt, Thaise mobiel prepaid 350 bt;
internetten via Hutch/satelliet 900 bt - maid inwonend 6500 bt - tuinman 1000 bht, zwembadonderhoud 2000 bht, boodschappen 8000 bht. benzine 4000 bt. parkbijdrage 1500 bht, dagblad/krant ca. 650 bht.

Eten buitenshuis doen we niet vaak en we drinken nauwelijks. We hebben een hond en een kat en zijn met 3 volwassenen. We eten veel vers fruit en altijd verse groente, vlees is meestal kip, veel joghurt, ijs en ijskoffie.
Met opgroeiende kinderen dan nog bijtellen luiers en babyvoeding en straks schoolgeld voor eventuele internationale school.
Budget voor kleding en schoeisel is minimaal t.o.v. Nederland.
Ook ziektekostenverzekering, verzekering huis en auto zijn hierbij nog
niet geteld.

Huren van een woning slokt een groot bedrag op. Verstandig is om een huis te kopen als dit mogelijk is (3 slk. vanaf ca 3,5 miljoen bht rondom Pattaya), ook hier zijn er banken en makelaars die aan farangs met een vast maandinkomen hypotheek verstrekken, rentepercentages weet ik niet. De meeste farangs die ik (pensionada) ken kochten hier een huis van de overwaarde van hun (verkochte) huis in Nederland en zijn dan levenslang van maandelijkse woonlasten af. Condominiums (appartementen) zijn goedkoper maar voor een gezinnetje met jonge kindjes niet je-van-het.

Sukses met alle overwegingen en berekeningen,
groeten, Deng

deng
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 17
Lid geworden op: maandag 06 februari 2006, 05:41
Locatie: Pattaya Thailand

kosten van levensonderhoud

#14 Bericht door deng » maandag 06 maart 2006, 04:34

Hi Michel, nog even een aanvulling. Autoverzekering All-risks kost per jaar ca. 22.000 bht, verzekering opstallen en inboedel voor 5 miljoen totaal kost 24.000 baht voor 3 jaar. Ziektenkostenverzekering is relatief duur (Bupa), zoals Willem al eerder schreef, als je wat geld achter de hand houdt kun je misschien beter zelf het risico dragen in plaats van onderbrengen bij een maatschappij, voor een jong gezin met 2 kleine kinderen is verzekeren best duur.
Artsen - lokale klinieken - medicijnen en zelfs Bangkok-Pattaya hospital = internationaal particulier ziekenhuis - zijn erg goedkoop.

Onze luxe post tuinman (2x per maand onkruid wieden, maaien en snoeien) is gekozen i.v.m. allerlei bijtende, prikkende en stekende diertjes die zich nestelen in en rondom de prachtige planten. De tuinman weet precies wat wanneer te doen en ik heb geen zin in een smerige beet of ontsteking. Het zwembad zou je ook zelf kunnen doen, er zijn in Nederland kant-en-klare PH-setjes te koop om het water te bemonsteren.

De maid is een luxe die wij ons graag veroorloven. Haar salaris ligt boven het gemiddelde wat hier zoal betaald wordt - ca 3500 baht - en dat heeft meerdere redenen. Het woord "maid" is op haar niet van toepassing, zij is hier het hoofd van de huishouding en is eigenlijk voor ons een aangelopen dochter geworden. Wij kennen haar familie in Isaan en gaan er regelmatig naar toe.
Haar kindertjes komen hier op vakantie in de schoolvakanties. Tandarts, dokter enz. nemen wij voor onze rekening en in juli gaat ze een basiscursus computeren volgen. Engels spreekt ze inmiddels heel goed.
Zij leert ons Thais en wij leren haar Engels hetgeen veel hilarische momenten heeft opgeleverd.

De vaste telefoon wordt uitsluitend gebruikt voor telefoongesprekjes naar Nederland en om telefoon vanuit Nederland via de voordeelnummers te ontvangen, vanuit Nederland kost dat zo'n 1,5 eurocent per minuut, Tarieven providers dagelijks op te vragen bij http://www.televergelijk.nl.
Als je een kabelaansluiting hebt is Skype een heel goed alternatief maar onze verbinding via de satelliet is daarvoor te langzaam.
Thaise mobiel wordt gebruikt voor alle binnenlandse gesprekken en voor sms-jes naar Nederland.

Vrachten groenten en fruit worden vrijwel dagelijks op de lokale avondmarkt gekocht. Bij de grote supers halen wij het vlees, melk, joghurtjes en ijs, schoonmaakmiddelen, waspoeder, douchespul enz. dat alles komt van de lokale markten.
Kapper, hondetrimmen enz. ook allemaal bij de lokale salons.


Mocht me nog iets te binnen schieten dan meld ik het. Groeten,
Deng

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11625
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: kosten van levensonderhoud

#15 Bericht door jumbo » maandag 06 maart 2006, 05:14

Ik zie allerlei bedragen voorbijkomen en wilde er nog een paar toevoegen

het gemiddelde maandinkomen van een Thaise arbeider is ca. 150 euro
het gemiddlede maaninkomen van een leraar (al of niet buitenlander) is 700 euro
En deze mensen leven hier ook van in Thailand/Bangkok

Jumbo
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”