vaccinatie tegen hondsdolheid & malaria ?
Moderator: Loempia
-
- komt net kijken
vaccinatie tegen hondsdolheid & malaria ?
Hallo,
Binnen een maand vertrekken we naar het noorden van Thailand.
We gaan er fietsen. Onze route is ruwweg :
we starten in Nong Khai, dan volgen we de Mekong, dan naar Sukhthai en Chiang Mai. Van daaruit gaan we verder naar het noorden, naar de regio van de gouden driehoek.
Wat ik me afvroeg : is een inenting tegen hondsdolheid nodig ?
En hoe is het gesteld met pillen tegen malaria ? Moeten we die nemen, of is een goede bescherming genoeg ?
Alvast bedankt,
Koen
Binnen een maand vertrekken we naar het noorden van Thailand.
We gaan er fietsen. Onze route is ruwweg :
we starten in Nong Khai, dan volgen we de Mekong, dan naar Sukhthai en Chiang Mai. Van daaruit gaan we verder naar het noorden, naar de regio van de gouden driehoek.
Wat ik me afvroeg : is een inenting tegen hondsdolheid nodig ?
En hoe is het gesteld met pillen tegen malaria ? Moeten we die nemen, of is een goede bescherming genoeg ?
Alvast bedankt,
Koen
-
- Volwaardig lid
Voor de malle ria geen pillen gebruiken, de meeste muggen zijn resistent tegen deze profilaxe en mocht je het toch krijgen dan is het veel moelijker te behandelen dan als je geen profilaxe gebruikt.
De malaria mug is vooral tegen de avond en 's nachts actief, goed smeren met een middel met deet 30% of hoger en een lange broek dragen. 's Nachts eventueel airco of fan aan op je kamer. Als die niet aanwezig zijn dan een klamboe.
Over de hondsdolheid kan ik je niet adviseren, maar het is misschien verstandig, vooral daar er veel zwerf honden zijn en zo'n blank pootje op een fiets is misschien wel een lekkere hap voor ze
Okie
De malaria mug is vooral tegen de avond en 's nachts actief, goed smeren met een middel met deet 30% of hoger en een lange broek dragen. 's Nachts eventueel airco of fan aan op je kamer. Als die niet aanwezig zijn dan een klamboe.
Over de hondsdolheid kan ik je niet adviseren, maar het is misschien verstandig, vooral daar er veel zwerf honden zijn en zo'n blank pootje op een fiets is misschien wel een lekkere hap voor ze

Okie
Voor malaria bestaat er wel een middel waar de muggen niet resistent tegen zijn. Het is een relatief nieuw middel. Het is MALARONE van GlaxoSmithKline. Ik moet er wel bij vertellen dat dit middel verschrikkelijk duur is (€43) voor 12 pastilles. Deze moeten een aantal dagen voor, tijdens en na ingenomen worden...
Dus enkel wanneer je gekend malariagebied ingaat. Dus vergeet de malariapillen maar.
Betreffende hondsdolheid ben ik niet op de hoogte. Ik weet wel van iemand die gebeten was op een van de eilenden. Deze moest terug naar Bangkok voor zijn injecties en wel binnen zeer korte tijd (vlucht) voor zijn eerste injectie. En daarna om de ... dagen. De vacantie was wel voorbij voor die knaap.
Dus enkel wanneer je gekend malariagebied ingaat. Dus vergeet de malariapillen maar.
Betreffende hondsdolheid ben ik niet op de hoogte. Ik weet wel van iemand die gebeten was op een van de eilenden. Deze moest terug naar Bangkok voor zijn injecties en wel binnen zeer korte tijd (vlucht) voor zijn eerste injectie. En daarna om de ... dagen. De vacantie was wel voorbij voor die knaap.
-
- Erelid
malaria is goed te behandelen in thailand , mits je geen pillen slikt
dengue is gevaarlijker .. de dengue mug is groter en dwars gestreept en steekt alleen overdag
dus als je koorts krijgt , onmiddellijk naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis
van hondebeten, of hondsdolheid heb ik de laatste 12 jaar niet gehoord..
net wat edje zegt, je roept paay en ze gaan weg ..
gehoorzame en beleefde dieren , die thaise honden , zij schijten ook niet op straat..
daar kunnen de nl. honden een voorbeeld aan nemen..
willem , nederthai
dengue is gevaarlijker .. de dengue mug is groter en dwars gestreept en steekt alleen overdag
dus als je koorts krijgt , onmiddellijk naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis
van hondebeten, of hondsdolheid heb ik de laatste 12 jaar niet gehoord..
net wat edje zegt, je roept paay en ze gaan weg ..
gehoorzame en beleefde dieren , die thaise honden , zij schijten ook niet op straat..
daar kunnen de nl. honden een voorbeeld aan nemen..
willem , nederthai
niets is perfect en niets is blijvend
-
- Erelid
hallo koen ,
hebbie geen geld voor de bus ??
fietsen in thai is vaak afzien , op veel plaatsen is het nogal heuvelachtig
dat zal je wel merken als je in nongkhai start richting chiang khan en achter rokende vrachtwagens moet blijven hangen .. je moet ook over goeie remmen beschikken ..
wel een mooie route met nogal wat bezienswaardigheden ..
aangegeven op blauwe bordjes langs de kant van de weg in thai en engels..
willem, nederthai
hebbie geen geld voor de bus ??
fietsen in thai is vaak afzien , op veel plaatsen is het nogal heuvelachtig
dat zal je wel merken als je in nongkhai start richting chiang khan en achter rokende vrachtwagens moet blijven hangen .. je moet ook over goeie remmen beschikken ..
wel een mooie route met nogal wat bezienswaardigheden ..
aangegeven op blauwe bordjes langs de kant van de weg in thai en engels..
willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend
-
- heeft ervaring
Koen, een inenting (nouja, het is een serie van 3 prikken) is geen ultieme bescherming tegen rabies: als je gebeten wordt door een (hondsdolle) hond/vleermuis moet je binnen 48 hulp zoeken voor een aantal prikken, tegen 24 uur die je hebt zónder de preventieve prikken.
Kennissen van mij die gefietst hebben (ook in Thailand) hadden een soort hondenafschrikapparaatje, wat een heel hoge toon maakt. Zoals ze het beschreven hielp dat wel, de honden die te dicht in de buurt kwamen dropen af. Maar of een hondsdolle hond daar nog op reageert weet ik niet...
Kennissen van mij die gefietst hebben (ook in Thailand) hadden een soort hondenafschrikapparaatje, wat een heel hoge toon maakt. Zoals ze het beschreven hielp dat wel, de honden die te dicht in de buurt kwamen dropen af. Maar of een hondsdolle hond daar nog op reageert weet ik niet...

Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan, dan van de dingen die je niet hebt gedaan! http://www.langevakantie.nl
-
- komt net kijken
Hallo,
Allemaal bedankt voor de reakties.
We hebben intussen beslist van wél de hondsdolheidprikken te laten doen. Het is een keuze natuurlijk, sommigen zeggen dat het niet nodig is, anderen zeggen van wel...
Malaria, dat is een andere zaak. De meningen lopen nogal uiteen wat betreft welke pilletjjes te nemen. De één zegt Lariam, de ander zegt wat anders. Ik denk persoonlijk dat ik geen pillen ga nemen, misschien neem ik er wel mee, in geval van ...
'Nederthai' Willem : mochten we geen geld hebben voor de bus, dan had ik zeker geen geld om eens af te zakken naar Thailand om te gaan fietsen... Dit is nu eenmaal onze manier van reizen : je ziet minder, maar toch méér...
Groeten,
Koen
Allemaal bedankt voor de reakties.
We hebben intussen beslist van wél de hondsdolheidprikken te laten doen. Het is een keuze natuurlijk, sommigen zeggen dat het niet nodig is, anderen zeggen van wel...
Malaria, dat is een andere zaak. De meningen lopen nogal uiteen wat betreft welke pilletjjes te nemen. De één zegt Lariam, de ander zegt wat anders. Ik denk persoonlijk dat ik geen pillen ga nemen, misschien neem ik er wel mee, in geval van ...
'Nederthai' Willem : mochten we geen geld hebben voor de bus, dan had ik zeker geen geld om eens af te zakken naar Thailand om te gaan fietsen... Dit is nu eenmaal onze manier van reizen : je ziet minder, maar toch méér...
Groeten,
Koen
hond
Hallo,
Ben zelf gebeten door een thaise hond dit jaar.
Gezien de hoeveelheid honden zou ik zeker informeren naar een vaccin bij de GGD, maar ik weet niet of dat kan. Anders zorgen dat, als je gebeten wordt, je direct een dokter bezoekt. Dan moet je inderdaad meerdere shots krijgen, maar het alternatief is dood gaan aan rabies en dat is niet echt eervol...
Succes
Ben zelf gebeten door een thaise hond dit jaar.
Gezien de hoeveelheid honden zou ik zeker informeren naar een vaccin bij de GGD, maar ik weet niet of dat kan. Anders zorgen dat, als je gebeten wordt, je direct een dokter bezoekt. Dan moet je inderdaad meerdere shots krijgen, maar het alternatief is dood gaan aan rabies en dat is niet echt eervol...
Succes
-
- komt net kijken
Hallo Marton,
de kans is natuurlijk klein, maar niet onbestaande, en zeker niet omdat we fietsen. Fietsersbenen zijn blijkbaar nogal gegeerd bij honden.
Maar we hebben ons laten vaccineren hoor, dus zitten we op dat vlak al wat safer...
Klopt het dat je mét vaccinatie niet resistent bent aan rabies, maar dat je enkel iets meer tijd hebt om je laten te behandelen bij een beet ?
Groeten,
Koen
de kans is natuurlijk klein, maar niet onbestaande, en zeker niet omdat we fietsen. Fietsersbenen zijn blijkbaar nogal gegeerd bij honden.
Maar we hebben ons laten vaccineren hoor, dus zitten we op dat vlak al wat safer...
Klopt het dat je mét vaccinatie niet resistent bent aan rabies, maar dat je enkel iets meer tijd hebt om je laten te behandelen bij een beet ?
Groeten,
Koen