Thais Rijbewijs

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Thais Rijbewijs

#91 Bericht door Duncan » woensdag 24 oktober 2012, 18:10

stevenl schreef: ... het internationaal rijbewijs heeft in Thailand geen wettelijke waarde.
Ik neem het onmiddelijk van u aan, maar ik was toch maar wat blij dat ik het bij me had toen ik in het donker de spiegel eraf reed ( tegen een mangoboom ).
De verzekering keek niet naar mijn paspoort, niet naar mijn NL-rijbewijs maar alleen naar het Internationale rijbewijs.
Een paar kopietjes later en de dag erna zat er een betere ( 2-vlaks ) spiegel op, kosten 0,0 [|) .

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#92 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 25 oktober 2012, 06:51

Duncan schreef:
stevenl schreef: ... het internationaal rijbewijs heeft in Thailand geen wettelijke waarde.
Ik neem het onmiddelijk van u aan, maar ik was toch maar wat blij dat ik het bij me had toen ik in het donker de spiegel eraf reed ( tegen een mangoboom ).
De verzekering keek niet naar mijn paspoort, niet naar mijn NL-rijbewijs maar alleen naar het Internationale rijbewijs.
Een paar kopietjes later en de dag erna zat er een betere ( 2-vlaks ) spiegel op, kosten 0,0 [|) .

Verzekering in Thailand zal er meestal om vragen en als je een auto in Thailand wil huren bij bedrijven als Hertz, Avis, National, Budget enz dan moet je het ook kunnen overleggen.
Dus waarom een mogelijk risico lopen als je heel simpel en voor weinig geld een Internationaal rijbewijs kunt aan laten maken bij de ANWB. Het is een kleine moeite en kan je veel gezeur besparen.
Live your dream, don't dream your life.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#93 Bericht door stevenl » donderdag 25 oktober 2012, 09:25

Wouter_Udon schreef:
Duncan schreef:

Verzekering in Thailand zal er meestal om vragen en als je een auto in Thailand wil huren bij bedrijven als Hertz, Avis, National, Budget enz dan moet je het ook kunnen overleggen.
Dus waarom een mogelijk risico lopen als je heel simpel en voor weinig geld een Internationaal rijbewijs kunt aan laten maken bij de ANWB. Het is een kleine moeite en kan je veel gezeur besparen.
Wouter: nee. We hebben tientallen verhuurbedrijven en verzekeringsmaatschappijen hierover aangeschreven, en deze zeggen allemaal, zonder uitzondering, hetzelfde: nationaal rijbewijs is voldoende (mits met foto, herkenbare codes en geldig voor de betreffende voertuigcategorie, dus Nederlands brommerrijbewijs volstaat NIET voor Thaise motor van 100-125 cc).
De reden is heel eenvoudig: IDP is wettelijk niet vereist.

@ Duncan: IDP kennen ze waarschijnlijk beter dan Nederlands rijbewijs. Maar als je geen IDP had gehad was Nederlands rijbewijs zeker afdoende geweest.

Kan het kwaad om een IDP te hebben, nee, is het nodig, ook nee.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#94 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 25 oktober 2012, 09:34

stevenl schreef:
Wouter_Udon schreef: Verzekering in Thailand zal er meestal om vragen en als je een auto in Thailand wil huren bij bedrijven als Hertz, Avis, National, Budget enz dan moet je het ook kunnen overleggen.
Wouter: nee. We hebben tientallen verhuurbedrijven en verzekeringsmaatschappijen hierover aangeschreven, en deze zeggen allemaal, zonder uitzondering, hetzelfde: nationaal rijbewijs is voldoende (mits met foto, herkenbare codes en geldig voor de betreffende voertuigcategorie, dus Nederlands brommerrijbewijs volstaat NIET voor Thaise motor van 100-125 cc).
De reden is heel eenvoudig: IDP is wettelijk niet vereist.

@ Duncan: IDP kennen ze waarschijnlijk beter dan Nederlands rijbewijs. Maar als je geen IDP had gehad was Nederlands rijbewijs zeker afdoende geweest.

Kan het kwaad om een IDP te hebben, nee, is het nodig, ook nee.

Ik neem het onmiddelijk van je aan maar het tegenstrijdige is dan weer dat het aan mij wel gevraagd bij mijn reservering bij Budget.
Bij politiecontroles heb ik mijn Internationaal overigens nooit hoeven laten zien, alleen mijn NL rijbewijs.
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”