prajak schreef:De hele legertop is vervangen door mensen die in de klas hebben gezeten met Zandbak. Maar ze weten dat de wereld naar ze kijkt en een coup met als enig doel Zandbak terug te brengen zal Thailand internationaal opboeren. Dan is een zachte coup ter voorbereiding van verkiezingen een betere optie.
Maar ben je er dan ? Dan gaan de geldbuidels open en ....... zoals de vorige keer, en de vorige, en zo voorts.
Prajak, dat klopt niet helemaal.
Ten eerste promoveren de militairen hier op basis van anciënniteit en daar is nauwelijks een vinger tussen te krijgen dus wie aan de beurt is om eentje die met pensioen gaat op te volgen die wordt het ook - meestal. Jaarlijks in de maand september zwaaien er een aantal af wegens pensioen en al een jaar daarvoor is zo ongeveer bekend wie hem opvolgt.
Ik herinner me dat er een paar jaar geleden een akkefietje was met de broer van Thaksin in de rang van generaal die volgens mij nog niet aan de beurt was voor promotie maar op grond van zijn naam dat wel opeiste. Ik weet niet meer hoe het is afgelopen maar er ontstond een hele rel.
En de klas van Thaksin, tja, die 'beruchte' klas! Hoe oud is Thaksin? Ik dacht 64 of 65 en de maten uit zijn opleidingsklas dus ook zoiets. Wel, die zijn dan al allemaal met pensioen en daar valt geen gevaar meer van te duchten.
Tenslotte heb je nog de legerleider, generaal Prayuth Chan-Ocha. Dat was de protegé van zijn voorganger, generaal Anupong. Die was weer de opvolger van de couppleger in 2006, generaal Sonthi, een erkend anti-thaksinist. Ze komen alledrie uit ongeveer dezelfde groep binnen het leger, maar zowel Anupong als Chan-Ocha hebben zich naar buiten toe redelijk neutraal opgesteld. De rooihempies zullen daar wel anders over denken want o.a. Anupong sloeg toch de terroristische acties van de rooihempies in 2010 uiteindelijk bloedig neer. Maar dat was som nam na.
Ik denk dat de huidige legerleider als het er op aankomt, de kant van de geelhemden én het koningshuis zal kiezen en op deze thaksinmarionettenregering druk zal uitoefenen om op te stappen. Misschien zelfs met dreigen met een staatsgreep.
En vergeet ook niet de grote invloed die de oude generaal b.d. Prem nog heeft in het leger. En die is zeker niet voor deze regering en de Shinawatra-elite.
Dus of YSmutsje kan rekenen op het leger in geval dat de geelhemden hun acties uitbreiden en de regering onder druk zetten is de grote vraag.
Eén voordeel zoals een lezer van de Bangkok Post het verwoordde:
" Do not worry general…You have peaceful protesters in front of you…no red terrorists who have shot bullets and grenades at your men…No armed and masked red thugs who stopped an army truck and beat unarmed young soldiers almost to death…."