Hoera, we kopen ons huis !

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
RuudThai
Expat
Expat

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#76 Bericht door RuudThai » maandag 25 februari 2013, 06:48

Ben schreef:Met dat bijbaantje ben je een PUA NOI [|)
Oftewel een "gig" (kiek) toch? :Whistle:

RuudThai
Expat
Expat

#77 Bericht door RuudThai » maandag 25 februari 2013, 07:38

prajak schreef:Ja, die Duitser leeft nog. Erfenis ? Ik vraag me af of zijn familie het wel weet en hoe lang we zouden moeten procederen om het huwelijk in Thailand daar een civiel gevolg te geven en dan zul je zien dat ie wellicht 'kaal' sterft..... Laat maar hoor.
Ik snap iets niet, jij bent altijd een pietje precies waar het op officiële zaken aankomt en dan laat je dit lopen!
Wat nou als die Berndt Bratwurst dat huwelijk heeft laten registreren in Duitsland en hij of z'n familie gaan eens kijken wat er nou van de Thaise echtgenote terechtgekomen is? En of er misschien wat te halen valt? Of zometeen overlijdt die man met 100.000 euro schuld en dan komen z'n kinderen hier om te eisen dat de echtgenote die schuld even voldoet. En kan ze de hut verkopen om die schuld te voldoen.

Ja, ik bedenk zomaar wat maar het zou toch wel eens onverwachte consequenties kunnen hebben die je beter vóór kan zijn.

En omgekeerd, misschien heeft die man niet veel inkomsten maar woont hij wel een villa van hier tot gunder. Hypotheekvrij en heeft in z'n huwelijkse voorwaarden (zijn in Duitsland verplicht bij het sluiten van een huwelijk) gewoon opgenomen dat z'n vrouw de helft krijgt bij overlijden.
Dan zit jij zometeen in een vrijstaande villa aan de Mekong met 20 rai land om je heen... :cheesy: .

Ik zou toch zekerheid willen hebben. :Whistle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#78 Bericht door prajak » maandag 25 februari 2013, 07:53

"...En kan ze de hut verkopen om die schuld te voldoen..."

Welke hut ? Niks hut. Er komt niks op haar naam. En van registratie in Duitsland geloof ik niks. Geen slapende Trabants wakker maken (want hij was ooit een Oossie...).

Trouwens, wie van de mensen hier heeft een dergelijke check op de partner laten uitvoeren ? Jij ?

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#79 Bericht door driver » maandag 25 februari 2013, 07:57

Khon Neua schreef:Daar hebben de in NL wonende met thaise vriendinen geen last van. Zij hebben nl de verklaring van het ampor dat zij ongetrouwd zijn. Zijn die dure MVV's niet helemaal voor niets .
:thumbsup:
Ik vindt het wederom een mooi lees/leer verhaal wat Prajak hier neerzet en ik waardeer zijn openheid ten zeerste dat voor de helderheid maar begrijp dan ook weer niet dat hij dit soort dingen als getrouwd zijn etc niet heeft doorgenomen toen hij zijn vriendin leerde kennen.
Wat ik zo lees is dat alles nu pas duidelijk wordt na tig jaar en dat is nu net iets wat ik direct toen ik Suk leerde kennen op tafel heb gemikt.
Duidelijkheid en vooral eerlijkheid en in ons geval idd dat bewijs van ongehuwd zijn waarmee dus duidelijk was dat ze op dat punt eerlijk was en dus kunnen wij indien van toepassing later zonder gedoe wat kopen hoop ik.
Ik heb daar over gesproken voordat het MVV gedoe ter sprake kwam en toen was Suk ook al bereidt om dat bewijs te gaan halen maar omdat er dan ook familie mee moest is dat niet gebeurd en mede omdat ze gewoon geloofwaardig overkwam en mijn standpunten wel kende.
Mij belazeren betekent direct einde verhaal ongeacht hoelang ik je ken etc.
Op alle andere punten die ik belangrijk vondt om te weten is Suk ook eerlijk geweest vlgs mij en ik over mijn dingen ook naar haar toe dus geen verrassingen voor driver& Suk hoop ik :giggle:

gr driver

RuudThai
Expat
Expat

#80 Bericht door RuudThai » maandag 25 februari 2013, 08:03

prajak schreef:"...En kan ze de hut verkopen om die schuld te voldoen..."

Welke hut ? Niks hut. Er komt niks op haar naam. En van registratie in Duitsland geloof ik niks. Geen slapende Trabants wakker maken (want hij was ooit een Oossie...).

Trouwens, wie van de mensen hier heeft een dergelijke check op de partner laten uitvoeren ? Jij ?
Mijn vrouw is nooit met een buitenlander getrouwd geweest en ook niet officieel met een Thai, daar heeft ze alleen maar voor Boeddha een huwelijk mee gesloten. Dus kreeg ze zonder probleem van de amphur een ongehuwdverklaring die nodig was voor ons huwelijk in Nederland.
Dat was dus ook een soort check!

En ach, je moet wel eens wat risico nemen als je je ergens op vastlegt. :mrgreen:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#81 Bericht door Wouter_Udon » maandag 25 februari 2013, 08:27

Bij de MVV aanvraag ging dit allemaal automatisch dus weet je direkt waar je aan toe bent.
Onzekerheid daar heb ik een bloedhekel aan dus ik zou het waarschijnlijk wel uitgezocht hebben als dingen destijds niet duidelijk zouden zijn geweest.
Live your dream, don't dream your life.

Ben
Expat
Expat

#82 Bericht door Ben » maandag 25 februari 2013, 10:57

RuudThai schreef:
Ben schreef:Met dat bijbaantje ben je een PUA NOI [|)
Oftewel een "gig" (kiek) toch? :Whistle:
Gig is voor mannen en komt overeen met Mia Noi. PUA is voor de vrouwen .

Ben
Expat
Expat

#83 Bericht door Ben » maandag 25 februari 2013, 11:02

prajak schreef:"

Alleen op fysieke gesteldheid :mrgreen:

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#84 Bericht door Duncan » maandag 25 februari 2013, 11:09

driver schreef: Mij belazeren betekent direct einde verhaal ongeacht hoelang ik je ken etc.
Juist. Ik heb Mevrouw Duncan dit verhaal gisteren ook verteld en haar "schertsend" gevraagd of ze mee wilde werken aan een "marriage-check". Dat wilde ze wel, op 1 voorwaarde, namelijk dat wanneer ze niet getrouwd bleek te zien we direct zouden trouwen... :Whistle:
Maar wij staan er hetzelfde in, als ze mij belazerd is het einde oefening, als ik dat doe krijg ik ook een enorme schop onder mijn hol. Als ( of eerder, wanneer ) we trouwen wil ze mijn achternaam, en dan komt alles ook op die achternaam. Prima, maar dan gaat Ome Duncan wel even vastleggen dat er voor bepaalde transacties 2 handtekeningen nodig zijn, waaronder in ieder geval de mijne ( en natuurlijk even de papieren in laten zien, geen zin in lijken die uit de kast vallen ). Ik vertrouw haar voor de volle 100% en het is een schat, maar je weet nooit hoe de vlag er over een paar jaar bijhangt en ik heb geen zin om met lege handen in het niemandsland onder een of andere Friendship Bridge te eindigen en 5 jaar Thailand hebben me geleerd dat relaties in dit land veelal op een "need to know"factor zijn gebaseerd.

Maare, Prajak, ik weet niet hoe je het gaat oplossen, maar is het wellicht een idee om dat huis op haar naam te kopen, jij haar het geld voor de koop leent, vruchtgebruik voor 30 jaar afdwingt - dat zij of, mocht zij eerder ten hemele gaan dan jij de familie jou er niet uit kan mikken - en de lening kwijtscheldt middels je erfenis? Mijn vader heeft het zo gedaan, en ik vind dat niet verkeerd ( itt zijn partnerkeuze maar goed, dat moet hij zelf weten ), dan weten jullie allebei waar jullie aan toe zijn. [|)

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#85 Bericht door Pieter » maandag 25 februari 2013, 11:45

Ja en hiv test allebei

Pieter

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#86 Bericht door driver » maandag 25 februari 2013, 11:49

Duncan schreef:
driver schreef: Mij belazeren betekent direct einde verhaal ongeacht hoelang ik je ken etc.
Juist. Ik heb Mevrouw Duncan dit verhaal gisteren ook verteld en haar "schertsend" gevraagd of ze mee wilde werken aan een "marriage-check". Dat wilde ze wel, op 1 voorwaarde, namelijk dat wanneer ze niet getrouwd bleek te zien we direct zouden trouwen... :Whistle:
Maar wij staan er hetzelfde in, als ze mij belazerd is het einde oefening, als ik dat doe krijg ik ook een enorme schop onder mijn hol. Als ( of eerder, wanneer ) we trouwen wil ze mijn achternaam, en dan komt alles ook op die achternaam. Prima, maar dan gaat Ome Duncan wel even vastleggen dat er voor bepaalde transacties 2 handtekeningen nodig zijn, waaronder in ieder geval de mijne ( en natuurlijk even de papieren in laten zien, geen zin in lijken die uit de kast vallen ). Ik vertrouw haar voor de volle 100% en het is een schat, maar je weet nooit hoe de vlag er over een paar jaar bijhangt en ik heb geen zin om met lege handen in het niemandsland onder een of andere Friendship Bridge te eindigen en 5 jaar Thailand hebben me geleerd dat relaties in dit land veelal op een "need to know"factor zijn gebaseerd.

Maare, Prajak, ik weet niet hoe je het gaat oplossen, maar is het wellicht een idee om dat huis op haar naam te kopen, jij haar het geld voor de koop leent, vruchtgebruik voor 30 jaar afdwingt - dat zij of, mocht zij eerder ten hemele gaan dan jij de familie jou er niet uit kan mikken - en de lening kwijtscheldt middels je erfenis? Mijn vader heeft het zo gedaan, en ik vind dat niet verkeerd ( itt zijn partnerkeuze maar goed, dat moet hij zelf weten ), dan weten jullie allebei waar jullie aan toe zijn. [|)
En....ga je de mariage test doen :angel:

Wat jij schrijft is ook onze denkwijze als ik het zo lees , ik belazer Suk niet en andersom ook niet.
Wat trouwen betreft ben ik daar nog niet aan toe en of dat ooit gebeurt ?
Mocht het gebeuren dan zijn er wat dingen die van mij waren voor ik Suk kende en dat blijft ook zo na een eventueel trouwen.
Op papier heb ik verder niks officeel staan maar mijn 2 dochters en een goede vriend weten wat er moet gebeuren als ik bijv morgen kom te overlijden.
Suk krijgt gewoon waar ze m.i recht op heeft en mijn kids doen dat ook netjes dat weet ik voor de volle 100 %.

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#87 Bericht door prajak » maandag 25 februari 2013, 11:52

Morgen lees je meer. Maar niet op haar naam; stel je voor dat die Hannes 110 wordt....moet er niet aan denken. En een 30 jaar lease op het chanoot aangetekend zoals de advocate adviseert. Op mijn naam en ben ik de pijp uit dan met overgang op Kai.

Heb ik haar dat eigenlijk ooit gevraagd ? Ze heeft me verteld dat ze gescheiden was en daarmee was het voor mij af. We gaan toch niet trouwen. En feitelijk leefde ze ook gescheiden. Ach, papiertjes, een Thai denkt daar niet aan tot het te laat is. Wij farang zijn zo opgevoed; mijn vrouw's achtergrond vraagt dat niet. Ja nu, en nu moet ik een kunstgreep zoeken en toepassen.

Ik heb al eens verteld hoe dat gaat, of niet gaat, met familiegronden. In 1900 leefde er eens een opa en een oma op 2 rai grond. De 2 tot 6 kinderen wilden ook een huissie en bouwden het er ook op. Naast dat van pa en ma. Hun kinderen wilden er ook een hut bouwen en zetten hem er neer. Afgepaald ? Ja, het oudste stuk is afgepaald; er is een chanoot. Maar de rest ? Nee hoor, het zijn geen Duitsers in Zandvoort die er een lijntje omheen willen hebben (das hier ist mein koil !).

En hoe de eigendomsverhoudingen liggen, hoe het verrekend moet worden als iemand dood gaat (groot huis tegen klein huis...) niemand denkt er aan, niemand maakt zich zorgen, ook niet als iemand een vette lening zou aangaan....het huppelt langs en door mekaar heen en dat er ooit een moment komt om te bepalen wie nou eigenlijk recht heeft op de grond.......het komt niet in hun hoofd op.

WIJ doen zo moeilijk, moet ik zeggen materialistisch ?

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#88 Bericht door driver » maandag 25 februari 2013, 11:52

Pieter schreef:

Ja en hiv test allebei

Pieter
hiv test heel goed.
Heb ik ook laten doen bij mij voordat ik Suk ging zien.
Suk zou ook gaan als ik dat wilde maar gezien haar levens verhaal vondt ik het niet nodig.

gr driver

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#89 Bericht door driver » maandag 25 februari 2013, 11:58

prajak schreef:Morgen lees je meer. Maar niet op haar naam; stel je voor dat die Hannes 110 wordt....moet er niet aan denken. En een 30 jaar lease op het chanoot aangetekend zoals de advocate adviseert. Op mijn naam en ben ik de pijp uit dan met overgang op Kai.

Heb ik haar dat eigenlijk ooit gevraagd ? Ze heeft me verteld dat ze gescheiden was en daarmee was het voor mij af. We gaan toch niet trouwen. En feitelijk leefde ze ook gescheiden. Ach, papiertjes, een Thai denkt daar niet aan tot het te laat is. Wij farang zijn zo opgevoed; mijn vrouw's achtergrond vraagt dat niet. Ja nu, en nu moet ik een kunstgreep zoeken en toepassen.

Ik heb al eens verteld hoe dat gaat, of niet gaat, met familiegronden. In 1900 leefde er eens een opa en een oma op 2 rai grond. De 2 tot 6 kinderen wilden ook een huissie en bouwden het er ook op. Naast dat van pa en ma. Hun kinderen wilden er ook een hut bouwen en zetten hem er neer. Afgepaald ? Ja, het oudste stuk is afgepaald; er is een chanoot. Maar de rest ? Nee hoor, het zijn geen Duitsers in Zandvoort die er een lijntje omheen willen hebben (das hier ist mein koil !).

En hoe de eigendomsverhoudingen liggen, hoe het verrekend moet worden als iemand dood gaat (groot huis tegen klein huis...) niemand denkt er aan, niemand maakt zich zorgen, ook niet als iemand een vette lening zou aangaan....het huppelt langs en door mekaar heen en dat er ooit een moment komt om te bepalen wie nou eigenlijk recht heeft op de grond.......het komt niet in hun hoofd op.

WIJ doen zo moeilijk, moet ik zeggen materialistisch ?
materialistich ?..misschien wel maar wij leven en denken anders dan de gem.Thai dus maken ons ook druk over dingen die hun niet belangrijk vinden oid.
Dat nog getrouwd zijn, weggaan en zo laten komt heel vaak voor maar is dan wel typischs Thais/Aziatisch ? want bij ons gebeurt dat gewoon niet normaal gesproken.
Daarom heb ik dat direct al aangekaart ongeacht of we ooit gaan trouwen of niet.

gr driver

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#90 Bericht door Duncan » maandag 25 februari 2013, 12:28

driver schreef: En....ga je de mariage test doen :angel:
Nee, ik geef haar de kans om hard-hollend met alle bewijsstukken etc. de scheiding rond te breien :mrgreen: .

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”