Techneuten in huis

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Techneuten in huis

#76 Bericht door Pieter » woensdag 17 november 2010, 16:40

Dat was den elektriek..
nu het loodgieterswerk etc..
Hoe is het vergaan met julie 3 tot 7 badkamers.. (lek vrij :?: :?: :?: )

(handig die voegen maar ja tegeltjes dichter tegen elkaar staat mooier .. lekt als de neten maar ja)

Pieter [|( [|( [|( [|( [|(

Mart
Erelid
Erelid

#77 Bericht door Mart » woensdag 17 november 2010, 17:33

Pieter schreef:Dat was den elektriek..
nu het loodgieterswerk etc..
Hoe is het vergaan met julie 3 tot 7 badkamers.. (lek vrij :?: :?: :?: )
(handig die voegen maar ja tegeltjes dichter tegen elkaar staat mooier .. lekt als de neten maar ja)
Pieter [|( [|( [|( [|( [|(
Pieter , verklaar je nader. Ik begrijp er echt geen zak van :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

joepattaya
Expat
Expat

#78 Bericht door joepattaya » donderdag 18 november 2010, 03:59

Heb met stijgende verbazing het relaas gelezen van Prajak, maar ook de replieken omtrent de electrofilie.

Zolang men in Thailand nog huizen bouwt met een enkele steen, zolang men in Thailand nog de crappy aluminium schuifpuien gebruikt zonder enige afdichting, zolang men in Thailand nog steeds randaarde stopcontacten monteert en deze vervolgens aansluit met maar 2 draden, zolang men in Thailand nog steeds warm-watertoestellen monteert zonderde voorgeschreven veiligheids-schakelaar in de buurt (liefst niet naast het warm-water toestel), zolang men in Thailand nog steeds niet muren op funderingen plaatst zonder fatsoenlijke water-kering................................zal men zich zeker niet druk maken over 13mm gestripte kabel in een WAGO lasdoppie.

Er is nog verschrikkelijk veel te doen hier en de hoop, dat het ooit zal verbeteren zal eigenlijk alleen maar ijdel blijken.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#79 Bericht door Sert » donderdag 18 november 2010, 04:56

Joepattaya, da's geen ijdele hoop.
Kwestie van je handen uit de mouwen steken en beginnen!

En uiteindelijk kom je op het punt dat je 13mm isolatie van een draad stript, aansluit en glimlacht....

Mart
Erelid
Erelid

#80 Bericht door Mart » donderdag 18 november 2010, 05:47

Joe,
Ik maak me er niet meer druk over.
Aan alle door jouw genoemde feiten heb ik voldaan, kom maar een keer op bezoek :lol:

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#81 Bericht door Khon Neua » zaterdag 20 november 2010, 20:45

Wouter_Udon schreef:
Heb mijn eigen installatie in huis aangelegd, keurig in buizen en dozen en wcd's uit NL meegenomen.
Echter, de meter werd niet geinstalleert voordat ik had voldaan aan de eis van de electriciteitsman dat ik de aarde en de nul met elkaar had verbonden. Ik had het in eerste instantie gedaan op de manier zoals wij die in NL kennen, dus de nul en aarde apart, maar dat feest ging dus niet door.
De link tussen nul en aarde die je beschrijft heet een MEM link deze word in NL niet in de meterkast gemaakt in Thailand dient het wel gedaan te worden.

Er zijn hele discussies over deze mem link of je hem nu wel of niet moet maken. In NL schijnt hij in elk trafo huisje ook te zitten vandaar dat hij in de meterkast niet nogmaals word gemaakt.

Ik heb ook de elektra in mijn huis zelf gedaan. Met mem link wel belangrijk is dat je deze voor je aardlek schakelaars maakt !

Ik heb het als volgt ingedeeld

er komt 2 maal 25 draad vanaf de meter naar een hoofd schakelaar in de tuin . vanuit hier ga ik naar 2 meterkasten 1 boven en 1 beneden. beide een eigen aardlek en 4 mm draad naar de aardpen. Ook beide een mem link. Ik heb rood voor fase en zwart voor nul aarde is groen. Verlichting per verdieping in 2 groepen verdeeld en 1.5 draad gebruikt 16 amp gezekerd.

Stopcontacten per kamer afgezekerd op 20 amp 2,5 draad. Airco en heet water allemaal apart gezekerd op 32 met 4 draad. Al de bedrading zit in de gele elektra buis in de spouwmuur dus ik kan gewoon boren in de binnen muren zonder iets te raken. Ook iets leuks ik had een nylon trekveer en de bekende insteek lasdopen mee genomen uit NL beide hadden de bouwvakkers en aannemer nog nooit gezien. Dikte van je draden en daarbij de juiste zekering is heel belangrijk in Thailand zie ik maar te vaak een heetwater geizertje op 2 maal 1,5 bedraad zitten dit is veel te dun ! de draad word warm en kan gaan smelten .

De kleuren is inderdaad ook steeds weer anders er worden verschilden coderingen gebruikt en dan juist en verkeerd door erlkaar heen. Groen is altijd aarde en Rood altijd fase maar verder is het een grote verassing. Ook zijn huizen zelde voorzien van een hotel schakeling dus je kun alleen onderaan de trap het licht aan en uit doen. Dit komt gewoon doordat bijna niemand weet hoe dit moet worden aangesloten. Zegt genoeg over het gemiddeld niveau.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#82 Bericht door nbreeker » zondag 21 november 2010, 01:46

joepattaya schreef:Heb met stijgende verbazing het relaas gelezen van Prajak, maar ook de replieken omtrent de electrofilie.

Zolang men in Thailand nog huizen bouwt met een enkele steen, zolang men in Thailand nog de crappy aluminium schuifpuien gebruikt zonder enige afdichting, zolang men in Thailand nog steeds randaarde stopcontacten monteert en deze vervolgens aansluit met maar 2 draden, zolang men in Thailand nog steeds warm-watertoestellen monteert zonderde voorgeschreven veiligheids-schakelaar in de buurt (liefst niet naast het warm-water toestel), zolang men in Thailand nog steeds niet muren op funderingen plaatst zonder fatsoenlijke water-kering................................zal men zich zeker niet druk maken over 13mm gestripte kabel in een WAGO lasdoppie.

Er is nog verschrikkelijk veel te doen hier en de hoop, dat het ooit zal verbeteren zal eigenlijk alleen maar ijdel blijken.
Alleen maar negatief janken is ook een kunst.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

jumbo
Expat
Expat

#83 Bericht door jumbo » zondag 21 november 2010, 03:21

nbreeker schreef:
joepattaya schreef:Heb met stijgende verbazing het relaas gelezen van Prajak, maar ook de replieken omtrent de electrofilie.

Heb je een fobietje, inbreeker??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

printen44
Expat
Expat

#84 Bericht door printen44 » zondag 21 november 2010, 04:09

nbreeker schreef:

Dat bijna de helft van de doden in de overstromingen van een maand geleden door elektrocutie
om het leven kwamen, kwam door de perfecte staat waarin men hier in Thailand de "eletric" installeert. Of is wijzen op het gebrek aan normale bouw en aanleg van water, stroom en gas negatief? Toen ik in mijn huidige huurhuis kwam wonen, liet ik de "eletric" geheel vernieuwen, naar mijn normen. Ach, dat af en toe hier een huis uitbrand wegens kortsluiting, dat is niet negatief te noemen, maar het werk van de boze geesten, die er dan ronddwalen. [8)

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#85 Bericht door Sert » zondag 21 november 2010, 07:41

De standaard meter die hier geplaatst wordt is 5A/15A.
Daar kun je in praktijk maximaal 20A mee afnemen. In zulke situaties kun je beter automaten van 16A per groep gebruiken, en een aardlek van 25A.
De aanvoer met deze meters is meestal 2x 16mm aluminium.

Dan zijn er ook 15A/45A meters. Hier kun je een 45A aardlek gebruiken en 32A automaten.

In de Thaise stoppenkasten van Dsquare wordt meestal een hoofdzekering (en da's geen aardlek) van 63A gebruikt. Met bovenstaande meters weet je in elk geval zeker dat die nooit afslaat bij gevaar (af nadat de schade al gedaan is).

De kleurcodering die Khon Neua beschrijft is toegestaan in Thailand!
rood - fase, zwart - nul, groen - aarde
En daarnaast wordt ook gebruikt:
zwart - fase, grijs of wit - nul, groen of geel - aarde

De MEM link behoort paars te zijn gecodeerd. Ik heb het nog nooit eerder gezien, en nooit eerder gemaakt.
In praktijk breken er nogal eens een aanvoer kabels, waarna deze gerepareerd worden zonder te letten op nul en fase (beiden zijn immers zwart). In dat geval zou zo'n MEM link voor de aardlek voor kortsluiting kunnen zorgen.....

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#86 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 08 februari 2011, 14:16

Voor de techneuten onder ons en geinteresseerden, de Wago klem is vernieuwd.

http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-2E ... -33105.htm
Live your dream, don't dream your life.

Mart
Erelid
Erelid

#87 Bericht door Mart » dinsdag 08 februari 2011, 15:42

Wouter_Udon schreef:Voor de techneuten onder ons en geinteresseerden, de Wago klem is vernieuwd.

http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-2E ... -33105.htm
Bedankt voor de tip, echter de oude voorraad is nog voldoende voor een volgende uitbreiding :o

duikertje
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#88 Bericht door duikertje » zondag 13 maart 2011, 15:57

Hoezo moeilijk doen het kan ook simpel :)Afbeelding

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#89 Bericht door Nimnuan » zondag 13 maart 2011, 22:48

:shock: dat is de creatiefste oplossing die ik gezien heb :D :D :D
Waar leiden deze draden heen?
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#90 Bericht door Jeanette » zondag 13 maart 2011, 23:49

Nou heb ik gehoord dat veel Thaise mensen 'electriciteit' in het engels uitspreken als 'electric city'.

Ik ben benieuwd of dat echt zo is.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”