Nederlandse cultuur volgens een 5 jarige

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jumbo
Expat
Expat

Re: Nederlandse cultuur volgens een 5 jarige

#76 Bericht door jumbo » vrijdag 23 juli 2010, 05:28

Ben schreef: Sterkte
Dacht meer aan beterschap :lol: .... tjemig...om een kinderfeest....hahahahaha, arme ziel
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#77 Bericht door Sert » vrijdag 23 juli 2010, 06:06

Dit topic laat mij in elk geval zien dat ik een mooie jeugd heb gehad, met alle lol die bij Sinterklaas hoorde. Ik heb er niet eens een trauma aan overgehouden. Op de lagere school werd deze traditie voortgezet met Sinterklaas surprises.

Als je Sinterklaas een rascistisch feest vindt, dan moet je jezelf eens goed na laten kijken. Kinderen associeren zwarte piet niet met een zwarte/neger/kleurling (of hoe je dat tegenwoordig ook politiek correct moet uitdrukken...kots) die vanwege z'n huidskleur anders zou zijn. Nee, dat doen 'volwassenen'.

En je bent helemaal een eind van het pad af als je dat discriminatie gaat noemen.

Ik moet wel toegeven dat de vergelijking van Gardensafari met het geloven in een god versus Sinterklaas zeker een kern van waarheid bevat plus een flinke portie humor.
Zou god ook een hoop zwarte pieten hebben? Alleen heet dat dan geloof ik 'engeltjes'.

Elk mens heeft van nature een behoefte om onbekende zaken te verklaren, door daar een betekenis aan te hangen. De 'heidenen' van ruim voor de start van onze jaartelling, wisten al een hoop van die onbekende zaken te verklaren met natuurverschijnselen; zo werd bijvoorbeeld de zon aanbeden als bron van alle leven. De huidige wetenschap laat zien dat ze er niet eens zo heel erg naast zaten.
Alleen toen kwam er een groepje gristenen en die gooiden al die ideeën radicaal aan de kant, schreven alles toe aan 1 hogere macht en wisten door de meest fantastische dreigementen over de hel en zo, een hoop macht te krijgen. Dankzij de RK kerk hebben de Middeleeuwen zolang geduurd. En zo in diezelfde tijd begon een ander groepje in het midden-oosten achter een middeleeuwse versie van Goebbels aan te lopen.
In de laatste paar honderd jaar is de wetenschap hard bezig om die religieuze macht af te breken. En dat kun je vergelijken met een kind dat niet langer in Sinterklaas gelooft - je bent boos, voelt je verraden. Eigenlijk wordt je hele basis onder je voeten vandaan geschopt.
Als kind kun je daar nog makkelijk overheen komen. Als volwassene is dat bijna onmogelijk. En hoe dieper de religie erin gestampt is, hoe heftiger de reactie.
En daar hebben we momenteel genoeg voorbeelden van (en die benoemen....da's weer politiek incorrect tegenwoordig).

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#78 Bericht door Pieter » vrijdag 23 juli 2010, 06:19

Sert schreef:Dit topic laat mij in elk geval zien dat ik een mooie jeugd heb gehad, met alle lol die bij Sinterklaas hoorde. Ik heb er niet eens een trauma aan overgehouden. Op de lagere school werd deze traditie voortgezet met Sinterklaas surprises.

Als je Sinterklaas een rascistisch feest vindt, dan moet je jezelf eens goed na laten kijken. Kinderen associeren zwarte piet niet met een zwarte/neger/kleurling (of hoe je dat tegenwoordig ook politiek correct moet uitdrukken...kots) die vanwege z'n huidskleur anders zou zijn. Nee, dat doen 'volwassenen'.

En je bent helemaal een eind van het pad af als je dat discriminatie gaat noemen.
Ik dacht dat ik mijn dochter vrij normaal opvoed.
Als enige in Thailand heeft ze ook een zwarte pop. De thais vinden dat schitterend want dat hebben ze nog nooit gezien

en tot slot vraag ik me dus af wat iemand met thailand heeft als hij zwarte piet al incorrect vind

hier sturen ze burmezen gewoon met kapotte bootjes weer de zee op gewoon ander ras he

in het zuiden lekker de moslims uitbuiten.

en op sukhumvit 's avonds de cambodiaanse bedelaars weer oppikken en de helft van het geld inpikken
net als trouwens bij de bergstammen gebeurd

Pieter :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#79 Bericht door Jim » vrijdag 23 juli 2010, 06:41

Sert schreef:Als je Sinterklaas een rascistisch feest vindt, dan moet je jezelf eens goed na laten kijken. Kinderen associeren zwarte piet niet met een zwarte/neger/kleurling (of hoe je dat tegenwoordig ook politiek correct moet uitdrukken...kots) die vanwege z'n huidskleur anders zou zijn. Nee, dat doen 'volwassenen'.
ja, de hele wereld is gek.
het kleine groepje mensen op deze planeet dat sinterklaas viert zijn enige normalen :)
de arrogantie is werkelijk ongelooflijk.

kinderen zijn als een spons en intelligenter dan dat jij denkt.
elk kind associeert een zwarte/neger/kleurling met zwarte piet.
een kind wat dat niet doet is blind of heel erg dom dat het daar geen verband in ziet.

Pieter schreef:en tot slot vraag ik me dus af wat iemand met thailand heeft als hij zwarte piet al incorrect vind

hier sturen ze burmezen gewoon met kapotte bootjes weer de zee op gewoon ander ras he

in het zuiden lekker de moslims uitbuiten.

en op sukhumvit 's avonds de cambodiaanse bedelaars weer oppikken en de helft van het geld inpikken
net als trouwens bij de bergstammen gebeurd
wat heb dat er nou weer mee te maken?
is dat een thaise nationale feestdag?
op 5 december bootjes met burmezen de zee opsturen?
moslim uitbuit dag op 1 mei?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

jumbo
Expat
Expat

#80 Bericht door jumbo » vrijdag 23 juli 2010, 06:53

Jim schreef:moslim uitbuit dag op 1 mei?
Kunnen we dat niet de ramadan doen, dan zijn ze wat zwakker.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#81 Bericht door Pieter » vrijdag 23 juli 2010, 07:03

Als ie maar geen voetballer wordt ze schoppen hem misschien half dood

trouwens als de Thais wat tolleranter waren zou dit land nog steeds Siam heten

Pieter 8-) 8-) 8-) 8-) :mrgreen: :mrgreen: 8-)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#82 Bericht door Jeanette » vrijdag 23 juli 2010, 08:48

Misschien zou je wat minder letterlijk moeten denken Jim? Het gaat om de geest van de tijd en de gevoelens over geven en krijgen. Reken er op dat Obama ook geschminkt zou moeten worden voor hij voor zwarte Piet kan spelen. ;)

Moeders waren 80 jaar geleden erg blij als het zoontje van 10 met een gestroopt konijn thuis kwam, tegenwoordig zouden ze een afspraak maken met een psychiater. En over nog eens 80 jaar wordt er over deze tijd misschien schamper gedaan als de tijd dat men bloemen doodden en de lijken een week in een vaas zette. :o

De Bijbel (tenminste het oude testament) zie ik als een geschiedenisboek, nee, meer als een geschiedenis bibliotheek. De samenstelling is mensen (lees mannen) werk dus het is geen fax uit de Hemel. Die Paus uit 300 of zo heeft van de +/- 40 journalisten uit het jaar 0 er 4 tot Evangelist verheven. En de manier waarop orthodoxe Joodse, Moslim en Christelijke vrouwonderdrukkende mannen de zaken leterlijk nemen verdient in mijn ogen geen schoonheidsprijs. Waarom zou je het scheppings verhaal per dag letterlijk nemen? Tenslotte, 1000 jaar is als een dag en een dag is als 1000 jaar.

O, en nee, ik ben geen femministe, yin en yang zijn bij mij even groot. :lol: :lol: :lol:

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#83 Bericht door Pieter » vrijdag 23 juli 2010, 09:00

Jeanette schreef:Misschien zou je wat minder letterlijk moeten denken Jim? Het gaat om de geest van de tijd en de gevoelens over geven en krijgen. Reken er op dat Obama ook geschminkt zou moeten worden voor hij voor zwarte Piet kan spelen. ;)

Moeders waren 80 jaar geleden erg blij als het zoontje van 10 met een gestroopt konijn thuis kwam, tegenwoordig zouden ze een afspraak maken met een psychiater. En over nog eens 80 jaar wordt er over deze tijd misschien schamper gedaan als de tijd dat men bloemen doodden en de lijken een week in een vaas zette. :o

De Bijbel (tenminste het oude testament) zie ik als een geschiedenisboek, nee, meer als een geschiedenis bibliotheek. De samenstelling is mensen (lees mannen) werk dus het is geen fax uit de Hemel. Die Paus uit 300 of zo heeft van de +/- 40 journalisten uit het jaar 0 er 4 tot Evangelist verheven. En de manier waarop orthodoxe Joodse, Moslim en Christelijke vrouwonderdrukkende mannen de zaken leterlijk nemen verdient in mijn ogen geen schoonheidsprijs. Waarom zou je het scheppings verhaal per dag letterlijk nemen? Tenslotte, 1000 jaar is als een dag en een dag is als 1000 jaar.

O, en nee, ik ben geen femministe, yin en yang zijn bij mij even groot. :lol: :lol: :lol:
Meest nuttige van bijna alle geloven dat het hoofddoel is dat men niet elkaar de hersens inslaat
niet meer en niet minder.
en mijn Yang is veeel groter dan mijn Yin is dat erg :?: :?: :oops: ;)

Pieter :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#84 Bericht door Jeanette » vrijdag 23 juli 2010, 09:03

Nee hoor Pieter, zolang je persoonlijk en je plaats in het leven niet doorelkaar haalt. :mrgreen:

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#85 Bericht door Jim » zondag 25 juli 2010, 09:38

Jeanette schreef:Misschien zou je wat minder letterlijk moeten denken Jim? Het gaat om de geest van de tijd en de gevoelens over geven en krijgen. Reken er op dat Obama ook geschminkt zou moeten worden voor hij voor zwarte Piet kan spelen. ;)
is dat een paar maanden geleden niet gedaan door een of andere blanke nieuwslezer uit een oostblokland?
die had zich zwart geschminkt om op obama te lijken.
de hele wereld sprak er schande van.
dit is precies mijn punt.
vroeger kon het wel om als witte je te laten schminken als zwarte piet met surinaams accent en als idioot rond te huppelen, maar nu in 2010 toch niet meer?
ik zie het meer als een sprookjesboek van andersen :)
verhaaltjes met een leuk moraaltje, maar er zijn toch echt geen kleine zeemeerminnen ;)
de verhaaltjes worden ook bij elke wetenschappelijke ontdekking bijgesteld.

oh, de aarde is niet plat? we bedoelen ook rond maar wel het centrum van het universum.
oh, niet het centrum vh universum? we bedoelen ook dat de zon het centrum is.
oh, zon niet het centrum? we bedoelen ook dat de melkweg het centrum is.
aarde niet 6000 jaar oud? we bedoelen ook geen jaren maar... ummm.. ff wat verzinnen.

en ga zo maar door :)

als het ene gedeelte van het verhaal niet klopt, waarom zou het andere gedeelte dan wel kloppen? ;)
zolang het feminisme staat voor gelijke rechten is er niets mis mee :)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#86 Bericht door Jeanette » maandag 26 juli 2010, 10:19

Heb je nou zelf niet in de gaten Jim dat jou manier van discuseren niet leuk is? Snap nou eens dat ik niet op jou mening zit te hakken, maar alleen op je manier je gelijk te willen halen door de andere kant belachelijk te maken. Als ik over zo'n 20 jaar overgrootmoeder zou mogen worden bepalen de ouders of er sinterklaas gevierd wordt. Ha ha, daar sta ik nu al achter of het nu ja of nee wordt. Jij wilt dat opvoeden op jou manier gaat en wil daarom de volwassenen gaan opvoeden.

Citaat:

ik zie het meer als een sprookjesboek van andersen
verhaaltjes met een leuk moraaltje, maar er zijn toch echt geen kleine zeemeerminnen
de verhaaltjes worden ook bij elke wetenschappelijke ontdekking bijgesteld.

oh, de aarde is niet plat? we bedoelen ook rond maar wel het centrum van het universum.
oh, niet het centrum vh universum? we bedoelen ook dat de zon het centrum is.
oh, zon niet het centrum? we bedoelen ook dat de melkweg het centrum is.
aarde niet 6000 jaar oud? we bedoelen ook geen jaren maar... ummm.. ff wat verzinnen.

en ga zo maar door

als het ene gedeelte van het verhaal niet klopt, waarom zou het andere gedeelte dan wel kloppen?
Met je schampere reaktie ga je totaal voorbij aan de tijd waarin die eerste 5 boeken zijn geschreven. Ga gerust uit van Darwin maar het zoogdier waar de mens van afstamd heeft toch langzaam van generatie op generatie er inteligentie bijgekregen. En ook kwam er goed doen of kwaad doen als keuze. Geen enkel dier lijkt die keuze te hebben. Dan was er geen geschreven taal dus alles werd via overleveringen verteld. Ze wisten meer van hun betovergrootvader dan de huidige mens denk ik. Als dan Mozes, die als prins is opgevoed en alle kennis van de Egyptenaren had, alle verhalen gaat opschrijven blijft het vanaf dan statisch. We hebben het dan over 4000 jaar geleden. Dat ga je toch niet met Andersen vergelijken? Ieder mens heeft maar een kruimel tijd in z'n huidige lichaam. Jij mag denken dat het alles is maar doe niet of een andere mening stom is.

Het tweeling teken vind ik zo mooi. Dat is yin en yang voor mij. Een cirkel met een S erdoor en de ene helft is wit en de andere helft is zwart. En beiden hebben een stip (of oog) van de ander in zich.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#87 Bericht door Wereldvreemd » maandag 26 juli 2010, 10:25

Jim schreef:
Sert schreef:Als je Sinterklaas een rascistisch feest vindt, dan moet je jezelf eens goed na laten kijken. Kinderen associeren zwarte piet niet met een zwarte/neger/kleurling (of hoe je dat tegenwoordig ook politiek correct moet uitdrukken...kots) die vanwege z'n huidskleur anders zou zijn. Nee, dat doen 'volwassenen'.
ja, de hele wereld is gek.
het kleine groepje mensen op deze planeet dat sinterklaas viert zijn enige normalen :)de arrogantie is werkelijk ongelooflijk.
Ik weet niet wat jij een klein groepje mensen noemt, maar kleine groepen kan ik wel thuis ontvangen, geen 16 miljoen mensen. Ondertussen worden de vierders van de Kerstman door je overgeslagen. Dat is toch gewoon discriminatie dat je hun geen aandacht geeft.
Jim schreef:kinderen zijn als een spons en intelligenter dan dat jij denkt.
elk kind associeert een zwarte/neger/kleurling met zwarte piet.
een kind wat dat niet doet is blind of heel erg dom dat het daar geen verband in ziet.
Als kind geloofde ik toch echt mijn ouders dat zwarte piet onder het roet van de schoorsteen zat. Zo stom dat ik toch niet zag, dat het eigenlijk negers zijn.... :shock:

Je bent een kenner dus kun je voor mij de volgende vragen beantwoorden:
- Hoe moet de leeftijd van Sinterklaas uitgelegd worden?
- En wat is de echte betekenis van het paard dat over de daken loopt?

Aan mijn ogen mankeert niks, dus ik zal maar eens een IQ-test gaan doen. Zo juist heb ik geleerd heel dom te zijn. :oops:
Ben ondertussen 35 jaar oud en heb me dit toch nooit gerealiseerd. Pfff, dit is toch een shockerende dag.
- -

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#88 Bericht door driver » woensdag 28 juli 2010, 06:52

Zo..ben weer bijgelezen en tot deze conclusie gekomen en corrigeer me aub als ik fout zit:
Volgens mij hangen hier een aantal personen rond die zich mateloos vervelen of in Holland of in Thailand en iedere vorm van discussie aangrijpen om mee te doen om zo hun tijd door te komen :?:
Dit topic begon ooit heel simpel over wat Nederlandse cultuur inbreng van een 5 jarige maar is ontaard in Ja..Nee..discussies tussen een aantal personen die allemaal vinden dat ze vooral gelijk hebben en ook anders denken dan anderen en dus...discussie en meningsverschillen ...Het lijkt wel politiek met dat verschil dat de politici of hoe ze ook mogen heten er grof voor betaald worden en het hier gewoon verspilde moeite is denk ik dan maar :mrgreen:

Alhoewel......Tis wel amusant om te lezen dus ga vooral door zouk zeggen ha,ha.

mvg driver ..helaas weer in Nederland terug na weer 4 leuke Thailand weken. ;)

printen44
Expat
Expat

#89 Bericht door printen44 » woensdag 28 juli 2010, 07:34

De Goedheiligman zit daar nou in Spanje tranen met tuiten te huilen over die "ongelovigen" daar in Nederland en Thailand. De Opperpiet doet wat hij kan om de Heilige Sint weer zover te brengen dat hij in december de lange reis weer naar Nederland kan maken. Met behulp van de Opperpiet en de rest van de Zwarte Pieten zal dat wel lukken.

Wij zullen weer in december zingen:' Wees welkom vandaag in ons midden"

In Spanje is het een ander feest: Onnozele kinderen, in de VS en ander landen: Santa Claus, wat weer is afgeleid van Sinterklaas. En die heeft elfjes als hulpjes. Ook discriminatie om die kleine lilliputters als slaafjes te gebruiken.

En wat te denken van de Grote Boze Heks die in het grote donkere bos alle kinderen wil opsluiten. Ook weer vrouwendiscriminatie, want er is geen Grote Heksenman in het donkere bos. Alleen de houthakker met zijn lieve kinderen.

Mensen, wat een geneuzel over een kinderfeest die al eeuwen duurt. Ik geloof nog in Sinterklaas als ik de kinderen in december op straat zie en op de scholen, fabrieken, kantoren waar Sinterklaas gevierd wordt. Sinterklaas is een erfgoed en wat Zwarte Piet betreft, die blijft gillen als hij de commentaren van Jim en consorten leest.

Mart
Erelid
Erelid

#90 Bericht door Mart » woensdag 28 juli 2010, 07:41

printen44 schreef: en wat Zwarte Piet betreft, die blijft .........
:P :P :P :P :P :o :o :roll: :roll: :roll:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”