Schoolvakantie in Thailand 2014

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Schoolvakantie in Thailand 2014

#61 Bericht door serpay » donderdag 04 juni 2015, 22:00

printen44 schreef:De school waar ik les gaf in het goed uitspreken van de Engelse taal, daar kon de onderwijzeres die Engels gaf aan vier klassen, vrijwel geen woord Engels. Ik kon haar niet verstaan, zelfs niet in het "Tinglish" dat ze met mijn converseerden.

De leraar aardrijkskunde kon vrijwel geen enkel land aanwijzen in Azie. Wat wil je als de landkaart wat aan de muur hing, alleen Thailand liet zien. Alle andere landen waren wit, met geen naamsaanduiding. Zelfs de Mekong had geen naam op die landkaart.
Dan neem ik aan door jouw toedoen dat veel studenten nu wel goed engels spreken .
Maar dit zal wel niet het geval zijn.
Om goed de taal te onderwijzen is de taal die men spreekt een must.
En ik kan het mis hebben maar je thai is niet van dien aard om te onderwijzen.
Maar ook ik kan het mis hebben.
Alfisti rebeli

dutch
Expat
Expat

#62 Bericht door dutch » vrijdag 05 juni 2015, 03:18

printen44 schreef:De school waar ik les gaf in het goed uitspreken van de Engelse taal, daar kon de onderwijzeres die Engels gaf aan vier klassen, vrijwel geen woord Engels. Ik kon haar niet verstaan, zelfs niet in het "Tinglish" dat ze met mijn converseerden.

De leraar aardrijkskunde kon vrijwel geen enkel land aanwijzen in Azie. Wat wil je als de landkaart wat aan de muur hing, alleen Thailand liet zien. Alle andere landen waren wit, met geen naamsaanduiding. Zelfs de Mekong had geen naam op die landkaart.
Dat nichtje van mijn vrouw zit nu 2e jaars in Asumption college,alhier in Korat.
Misschien dat enkele stadsgenoten alhier deze naam kennen.
De leiding berust bij Christelijke pater/broeder orde en ze dragen een soort paters kleed in een soort aziatische vorm.
Ik zie af en toe de studieboeken wel eens in en verbaas me soms om de simpelheid van inhoud en soms weer over de (op dit moment) toch wel boven mijn pet gaande zaken( vooral wiskunde,maar dat was nooit mijn sterkste kant ;) .
Ik ben per schooljaar zo rond de 165.000,- baht kwijt.
Dit houdt ook in de dagelijkse reiskosten en schoolmaaltijd zijnde 140 baht dagelijks.
Om op het engels terug te komen.Ik vind de kwaliteit redelijk bedroevend en mijn pogingen tot engelse simpele communicatie met de jonge dame is ook erg matig.Deels veroorzaakt door,cultuurverschil,maar ik heb toch ook met 4 jarige THAISE gesproken van de internationale school die de ze schroom niet (meer) had en vrolijk in het engels losbabbelde onder goedkeurende blik van haar thaise moeder.
Moeilijke zaak dat onderwijs hier.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat

#63 Bericht door printen44 » vrijdag 05 juni 2015, 03:52

serpay schreef:

Dan neem ik aan door jouw toedoen dat veel studenten nu wel goed engels spreken .
Serpay, lezen is ook een kunst. Ik schreef dat ik les gaven in het goed uitspreken van de Engelse taal. Ik gaf geen Engels als vak. Met behulp van video en Engels-Thaise boeken, kon ik de leerlingen de juiste uitspraak leren. Zij lazen de Thaise tekst, ik sprak de Engelse tekst uit en de leerlingen moesten mijn uitspraak van de Engelse taal nadoen. Ik heb dat drie jaar gedaan. Op twee scholen.

Dat leren uitspreken van de Engelse taal gebeurde met spelletjes, liedjes, videopresentaties, competitie tussen de leerlingen in de klas, kortom geen opdreun versjes.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#64 Bericht door prajak » vrijdag 05 juni 2015, 06:50

En toch heeft Serpay een punt.

Kijk eens naar Thaise TV en luister als men het heeft over SportchanNEL...

Wordt uitgesproken als Chanel en je weet dat is een 'naam hom' voor dames; nummer 5 meen ik.

Wil je het verschil in uitspraak tussen Chanel (nr 5) en Channel goed uitleggen dan heb je echt kennis van de geschreven taal nodig. Dus een krijtje in de hand en op het bord uitleggen. Er zullen meer woorden zijn die in dit land consequent verkeerd worden uitgesproken en dan niet alleen namen van beroemdheden.

Of doet men op school niet meer aan opschrijven om later nog eens te lezen?

brake034
Expat
Expat

#65 Bericht door brake034 » vrijdag 05 juni 2015, 07:04

Het merkwaardige is dat scholen tegenwoordig "native English speakers" willen, met Bachelor graad en een onderwijs accreditatie.
Dit was altijd al een eis maar wordt tegenwoordig veel sterker gehandhaafd.

Thai in woord en/of geschrift is geen eis, sterker nog voor onderwijzers Engels wordt het afgeraden om Thais te spreken tijdens de les, is mij eens door een leraar verteld.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#66 Bericht door prajak » vrijdag 05 juni 2015, 07:32

'...Thai in woord en/of geschrift is geen eis, sterker nog voor onderwijzers wordt het afgeraden om Thais te spreken tijdens de les, is mij eens door een leraar verteld...'

Snap ik. Kies je voor Engels dan moet het ook zo zijn van begin tot eind. En welk Engels wordt bedoeld? Men leunt hier tegen USA Engels aan en da's echt geen Engels. Dan heb je ook nog Down Under Engels....

Maar het taalonderricht is op de 12 jaren onderbouw -in ieder geval in de periferie bij mij- zo abominabel slecht dat je de uitspraakfouten er toch uit moet kunnen halen. Mijn mening althans.

Ik ben gelukkig geen leraar; da's nou een vak dat me helemaal niet aanspreekt.

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#67 Bericht door serpay » vrijdag 05 juni 2015, 07:46

Printen ook dan zul je toch enige kennis van het thai moeten hebben.
En zeg nou eerlijk zou jij nederlandse uitspaakles willen hebben van een thai de nederlands spreekt!
Engels moet je ook overlaten aan engelse leraren hun uitspraak is anders dan wij doen hoe goed engels ik ook spreek.
Want als ik de ministers engels hoor praten draait mijn maag om.
Wat is dat slecht....
Alfisti rebeli

brake034
Expat
Expat

#68 Bericht door brake034 » vrijdag 05 juni 2015, 07:50

Recent ontmoette ik een leraar Engels, voldeed aan het criterium "native English speaker", hij kwam uit Wales.
Ik spreek een aardig mondje Engels maar zijn ontzettende Welsh accent maakte hem moeilijk verstaanbaar.

Ik geloof dat het salaris op overheidsscholen nu zo rond de 20-30.000 baht is, dat is nou ook niet een inkomen waar veel Internationaal georiënteerde onderwijzers met een Bachelor graad op af komen?!

Dat het onderwijs in Thailand aan een revolutie toe is daar is inmiddels iedereen wel van overtuigd, ben benieuwd hoe dat gaat gebeuren en of ik er nog ben om het mee te maken?

Ook ik zou niet graag voor een klas staan, ik ben niet uitgerust met onderwijs capaciteiten.
Marcel

brake034
Expat
Expat

#69 Bericht door brake034 » vrijdag 05 juni 2015, 07:56

serpay schreef:Printen ook dan zul je toch enige kennis van het thai moeten hebben.
Serpay, mijn vrouw leerde Nederlands op school met een grote groep mensen die geen woord Nederlands (of Engels) spraken.
Veel Nederlands onderwijs aan anderstaligen is speciaal opgezet om zonder hulptaal Nederlands te leren.
Diezelfde programma's bestaan ook voor het Engels.
Marcel

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#70 Bericht door Henk Korat » vrijdag 05 juni 2015, 08:18

serpay schreef:

Serpay, andersom is het ook het geval. Om goed Engels te kunnen onderwijzen is het volgens mij noodzakelijk zowel het Engels als het Thai onder de knie te hebben. Kijk maar eens naar deze video:

http://www.youtube.com/watch?v=ILkAY58If9Q

Brake034 heeft echter ook een punt. Mijn vrouwtje heeft Nederlands geleerd, omdat ik volhield Nederlands tegen haar te spreken en omdat ze op de inburgeringscursus goede leerkrachten met een goede lesmethode hadden.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#71 Bericht door stevenl » vrijdag 05 juni 2015, 10:07

"Om goed de taal te onderwijzen is de taal die men spreekt een must.
En ik kan het mis hebben maar je thai is niet van dien aard om te onderwijzen."
prajak schreef:En toch heeft Serpay een punt.

Kijk eens naar Thaise TV en luister als men het heeft over SportchanNEL...

Wordt uitgesproken als Chanel en je weet dat is een 'naam hom' voor dames; nummer 5 meen ik.

Wil je het verschil in uitspraak tussen Chanel (nr 5) en Channel goed uitleggen dan heb je echt kennis van de geschreven taal nodig. Dus een krijtje in de hand en op het bord uitleggen. Er zullen meer woorden zijn die in dit land consequent verkeerd worden uitgesproken en dan niet alleen namen van beroemdheden.

Of doet men op school niet meer aan opschrijven om later nog eens te lezen?
Ik denk het net niet. Als je zo lesgeeft worden de woorden omgezet naar de Thaise klanken, en aangezien de klanken anders zijn is dat geen goed idee.

Chanel heeft trouwens ook lekkere herengeuren :)

printen44
Expat
Expat

#72 Bericht door printen44 » vrijdag 05 juni 2015, 11:08

serpay schreef:Printen ook dan zul je toch enige kennis van het thai moeten hebben.
En zeg nou eerlijk zou jij nederlandse uitspaakles willen hebben van een thai de nederlands spreekt!
Engels moet je ook overlaten aan engelse leraren hun uitspraak is anders dan wij doen hoe goed engels ik ook spreek.
Want als ik de ministers engels hoor praten draait mijn maag om.
Wat is dat slecht....
Nogmaals, Serpay, ik gaf geen les in Engelse taalonderricht. Dus grammaticaal. Kon ik ook niet, want mijn Thai was daar niet goed genoeg voor.

Wat ik deed, is dat leerlingen een goede uitspraak van de Engelse taal onder de knie kregen. Dat deed ik met diverse hulpmiddelen, zoals liedje etc.

Een voorbeeld. De musical "Josef and his amazing technicolour dreamcoat" is een musical die goed ligt bij de jongeren. Die kan je in 20 delen downloaden. Gratis en voor niets. Dus 20 liedjes etc. De tekst van die musical kan je ook downloaden. Gratis en voor niets. Die Engelse tekst liet ik in het Thais vertalen. Regel op regel. Dus links de Engelse tekst, rechts de Thaise tekst.

Dan met de tekst in het Engels en het Thais op papier de klas in. Een deel van de musical, een liedje dus, voorspelen op een groot scherm. De klas zat dan mee te deinen. De tekst van het liedje in het Thais laten lezen. De leerlingen wisten dus waarover het ging en daarna alles in het Engels. Eerst opzeggen, dan meezingen. Dus spelenderwijs de uitspraak van het Engels leren.

Wat ik ook deed, was de klas in drie of vier groepen delen, bij elke groep een woordvoerder laten aanwijzen, ze kregen een opdracht, dat in het Engels geschreven moest worden, kregen daarvoor een aantal minuten en de woordvoerder moest in het Engels de opdracht uitspreken. Er kwam geen woord Thais bij.

De onderwijzeres die Engelse taalles gaf, was er uiteraard altijd bij. Want die lessen vielen onder haar verantwoordelijkheid. Ik was in principe een "aanvulling". Maar, zoals in Thailand dat altijd gaat, de tam-tam werkte en ik werd ook op andere scholen in de omgeving gevraagd. Ik koos er maar eentje uit. Want in principe mocht ik niet werken. En ik wilde niet veel verplichtingen op mijn hals halen. Ik stopte ermee toen ik verhuisde naar Hang Dong.

Ik zelf kreeg les in het Engels in Namibia. Ik woonde in een "bi-langual" land. Betekende dat Afrikaans en Engels de officiele talen waren. Vandaar dat Afrikaans en Engels met de paplepel er in ging. De helft van de lessen in het Afrikaans, de andere helft in het Engels. En dat negen jaar lang. Mijn Engels heeft wel een Zuid-Afrikaans accent. [$)

Dus werd er in principe nooit Thais rechtstreeks vertaald naar het Engels. Ik kwam met Engelse taalstukken aan. De leerlingen hoefde dus nooit van Thais naar Engels te vertalen. Als er al vertalingen waren, kijk maar naar de musical, was dat al voor hun vertaald.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#73 Bericht door Jeanette » vrijdag 05 juni 2015, 11:36

Nou Serpay, als je wilt dat 2015 jou jaar wordt mag je wel wat positiever worden, de wereld is een spiegel niet waar?

Als er iemand zoveel moeite doet - op een vlak waar tekorten zijn - en jij moet zo nodig reageren met "dat kunnen anderen beter dan jij" terwijl je weet dat er bijna geen anderen zijn :? wat is de zin daar van?

Als je dit 'op de man' spelen vindt heb je waarschijnlijk gelijk, dat kan ook moeilijk anders als je geërgerd reageert op iemand die 'op de man' speelt. :o

:idea:

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#74 Bericht door serpay » vrijdag 05 juni 2015, 20:25

Jeanette ik speel niet op de man.
Ik geef mijn mening en kijk op dingen.
Ik vind het een beetje jammer wat je neerschrijft.
Alfisti rebeli

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#75 Bericht door Jeanette » vrijdag 05 juni 2015, 21:56

Je gaat niet in op mijn 2de zin.
Er was eens een tempel waarin een zaal met duizend spiegels was.
Op een dag geschiedde het dat een hond in de tempel verdwaalde en in deze zaal terechtkwam.
Toen hij plotseling geconfronteerd werd met duizend spiegelbeelden, gromde en blafte hij naar zijn vermeende tegenstanders.
Deze toonden hem ook duizendvoudig hun tanden en blaften terug. Waarop hij nog meer als een dolle hond reageerde.
Dit vergde uiteindelijk te veel van zijn krachten, zodat hij van opwinding dood neerviel
Er ging een tijdje voorbij en op een dag verscheen er een andere hond in dezelfde zaal met de duizend spiegels.
Ook deze hond zag zichzelf in duizendvoud omgeven door zijn evenbeeld.
Hij zwaaide vrolijk met zijn staart en duizend honden zwaaiden naar hem terug en maakten plezier met hem.
Blij en vol goede moed verliet hij de tempel.

:idea:

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”