prijs motorscooter in Thailand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

Re: prijs motorscooter in Thailand

#61 Bericht door stevenl » zaterdag 15 juni 2013, 13:20

Loe schreef:Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat ze wel eens moeilijk kunnen doen met een int.rijbewijs als je bv zoals ik 6 maanden overwinterd.
Ik doe binnen 90 dagen een borderrun ga dan naar Laos en kom dezelfde dag terug. Vorig jaar bij een controle wilde zo'n hogere pief een beetje van zijn jaan maken en zij dat dit irb niet geldig was in thailand. Dus volgende overwintering ga ik eens voor een Thais rijbewijs.

Volgens de informatie die ze mij hebben gegeven mag je met irb rijden mits je niet langer dan 3 maanden in Thailand verblijft.
en ik ga maar enkele uren naar Laos dus misschien dat daar de pijn zit
Klopt, 90 dagen dan Thai rijbewijs vereist.

Internationaal rijbewijs is trouwens niet nodig, Nederlands rijbewijs volstaat.

Meritus
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#62 Bericht door Meritus » zaterdag 15 juni 2013, 13:25

stevenl schreef: Klopt, 90 dagen dan Thai rijbewijs vereist.

Mijn visum vereist dat ik om de 90 dagen het Land uit moet, dus mijn nationaal en ook internationaal rijbewijs blijft geldig ... zo ver de informatie in Susibum Airport ...

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#63 Bericht door stevenl » zaterdag 15 juni 2013, 13:31

Meritus schreef:

Mijn visum vereist dat ik om de 90 dagen het Land uit moet, dus mijn nationaal en ook internationaal rijbewijs blijft geldig ... zo ver de informatie in Susibum Airport ...
Klopt niet. je hebt een non-immigrant visum (neem ik aan), dus na 90 dagen is je Nederlands rijbewijs niet mewer geldig hier. Dat je het land uit moet doet hiervoor niet ter zake.

Meritus
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#64 Bericht door Meritus » zaterdag 15 juni 2013, 13:32

Vandaag dan ook de nieuwe brommer op gehaald ...

Afbeelding

compleet 63k Baht ...

Afbeelding

inclusief de wettelijke verzekering ... 430 Baht

Afbeelding

en de ulimative, moet hebben ... weet ik veel verzekering, 1700 Baht ... men zegt ook diefstal is met 80% in het eerste jaar en 60% in het 2de verzekerd ... een soort hulp bij pech ... misschien kan iemand het beter lezen dan ik ...

Afbeelding

Geen idee of het klopt ...

Afbeelding

Afbeelding

Meritus
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#65 Bericht door Meritus » zaterdag 15 juni 2013, 13:37

stevenl schreef:
Meritus schreef:

Klopt niet. je hebt een non-immigrant visum (neem ik aan), dus na 90 dagen is je Nederlands rijbewijs niet mewer geldig hier. Dat je het land uit moet doet hiervoor niet ter zake.
... is eigenlijk niet logisch. Dus zou iedereen die ooit met een non immigrant visa hier [of een ander land] na totaal 90 daagen een thaise rijbewijs nodig hebben? Opgerekend over de jaren heen?

17 Juli ben ik weer in Susibum en probeer verdere info te verkrijgen.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#66 Bericht door stevenl » zaterdag 15 juni 2013, 13:41

Hele vreemde conclusie.

Op je non-immigrant visum, als je dat na 90 dagen verlengd heb je officieel een Thais rijbewijs nodig, heeft niets met je land van herkomst te maken. Dus als je 5 jaar geleden een visum hebt gehad betekent dat niet dat je nu een Thais rijbewijs nodig hebt.

De achtergrond van de regel is heel eenvoudig: als je hier woont heb je een Thais rijbewijs nodig.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#67 Bericht door Loe » zaterdag 15 juni 2013, 14:13

Ik denk dat Meritus net als ik zegt als je maar 90 dagen in Thailand verblijft dan is een irb voldoende, maar de kneep zit hem er in ik kom na een paar uurtjes weer terug en begint dan de telling van 90 dagen opnieuw daar zijn dus de meningen niet over eens, hier niet en bij de politie niet.

Daarom om enig risico te vermijden ga ik in september voor een thais rijbewijs zorgen

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#68 Bericht door ron » zaterdag 15 juni 2013, 14:23

Loe schreef:Ik denk dat Meritus net als ik zegt als je maar 90 dagen in Thailand verblijft dan is een irb voldoende, maar de kneep zit hem er in ik kom na een paar uurtjes weer terug en begint dan de telling van 90 dagen opnieuw daar zijn dus de meningen niet over eens, hier niet en bij de politie niet.

Daarom om enig risico te vermijden ga ik in september voor een thais rijbewijs zorgen
Zo is dat,ben je overal van af.
Ga straks ook het rijbewijs vernieuwen,en heb het dan voor 5 jaar.
Heb het hier in Pattaya al meerder malen moeten tonen,en kan zonder rompslomp weer doorrijden.
Vroeger met een gewoon Nederlands rijbewijs op de brommer soms wel eens wat gemor van de politie hun kant,aangezien ik het grotere Internationaal Rijbewijs nog in de auto had liggen.

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#69 Bericht door Loe » zaterdag 15 juni 2013, 14:45

In februari reed ik op mijn scooter op de Sukhumvit in Pattaya, de weg was afgezet voor werkzeemhaden, dacht ik. Het bleek een fuik te zijn voor de moters en scooters. rijbewijs ed werd goed gecontroleerd.

Ik had een mooie jonge dame die verrekt goed engels sprak. Toen ik haar mijn irb toonde begon ze ineens nederlands te praten, het bleek een Nederlandse vrijwiller te zijn :P . Na wat geblader in mijn irb ze ze ineens:
Nu hebben we toch een klein probleempje!En ik vroeg wat mag dat wezen dan.
Haar antwoord: Dit is alleen geldig voor auto's en niet voor Motors . Ik heb haar toen gevraagd om nog een goed te lezen en dat overal waar een ANWB stempel staat het irb geldig is. Weer bladeren, weer lezen en toen : Ja meneer sorry u heeft gelijk en mocht ik doorrijden.

Maar jullie raden het al: ze was blond :cheesy:

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#70 Bericht door genesis » zaterdag 15 juni 2013, 15:25

Jongens bedankt voor jullie antwoorden, kan ik wat mee. Ok dus haar niet pushen als ze niet wil voor haar rijbewijs...... Hoop maar niet dat dat vervelende consequenties heeft bij een ongeval waar zij voor aansprakelijk word gesteld..... :roll:

Genesis

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#71 Bericht door Loe » zaterdag 15 juni 2013, 15:29

He Genesis,

Dat heb ik niet gezegd, Ik zou haar WEL pushen dat bespaard je voor de toekomst veel geld net zo als het gebruik van die plastic pispotjes doen niks bijzonders maar besparen je wel heel vaak een bon

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#72 Bericht door genesis » zaterdag 15 juni 2013, 16:59

Loe schreef:He Genesis,

Dat heb ik niet gezegd, Ik zou haar WEL pushen dat bespaard je voor de toekomst veel geld net zo als het gebruik van die plastic pispotjes doen niks bijzonders maar besparen je wel heel vaak een bon
Loe bedankt! 8-)

Ok, wel (een beetje) pushen dus, nou de stap van de helm is al genomen, die heeft ze al, btw ook alleen maar omdat die voor haar zeer trendy is en haar goed staat :roll: :mrgreen: , want in maart werden we in Chiang Mai aangehouden omdat zij achterop zat zonder helm, rijbewijs inleveren, naar het politie bureau, Thb 400 betalen en wachten tot de betreffende agen die het rijbewijs had ingenomen voor zijn lunchbreak kwam, zodat we mijn rijbewijs weer terug kregen. :mrgreen:

Dus ik ga haar 'extra rijles' :angel: geven, zodat ze daarna officieel haar rijbewijs verkrijgt, tevens ga in met de info die ik van Joeppattaya kreeg de verzekering netjes regelen. ;)

Genesis

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#73 Bericht door genesis » zaterdag 15 juni 2013, 17:02

[b]joepattaya[/b] schreef:
genesis schreef:Mijn vriendin heeft op de maandelijkse politie veiling voor motorvoertuigen (zijn blijkbaar in beslag genomen en verbeurdverklaard door/voor....whatever :roll: ). Een Yamaha TTX 115 cc motor gekocht uit 2012 met nog geen 3000 km op de teller en geen schade. Dus ik denk dat we hier geen buil aan kunnen vallen. We hebben er met alle bijkomende kosten zo'n Thb 25.500 voor betaald.

Nou begrijp ik van mijn vriendin dat de overheid/politie zorgt dat alle bijbehorende papieren worden nagestuurd en dat we die binnen zo'n maand mogen verwachten. Als ik het goed heb begrepen is daarmee de motor legaal en dus te verzekeren ect.

Ik heb nog wel een paar vragen waar jullie me mee zouden kunnen helpen.

1) Ik wil een W.A verzekering gaan afsluiten zodra we de papieren binnen hebben, want zonder die papieren zal het verzekeren, na ik aan neem, niet gaan lukken. Wat zijn de kosten voor een jaarpremie W.A.?
De kosten van een zgn Compulsory Insurance (de welbekende verplichte verzekering) is ongeveer THB 350-THB 450 per jaar. Dit is in feite een uitgekleden WA-verzekering die alleen maar interessant is vwb medische onkosten na een ongeval. Materiele schade aan derden is niet gedekt. Het is altijd miniaal zinvol om ook nog een soort van ongevallen-verzekering af te sluiten. Dit kost je ca. THB 350 per jaar (Tesco, bank, verzekeringsmij.) Heb je een goede medische onkosten verzekering dan is het ongevallen-verhaal vaak inbegrepen.

2) Moet er ook wegenbelasting worden betaald in Thailand?
Ja, kosten circa THB 100 voor een motorscooter. Verzekeren en belasting-betalen gaan vaak samen.

3) Mijn vriendin is een 'eigenwijze oliebol', want ik wil dat ze haar rijbewijs gaat halen, maar daar heeft ze niet zo'n zin schijnbaar, betekend een hele dag :roll: leren en rij oefeningen doen aan het einde van de dag. Btw dit gaat ze op mijn aandringen echt wel doen. Wat is jullie ervaring om dit te verkrijgen qua tijd en kosten?
Een Thai kan inderdaad de hele dag beziggehouden worden. Als je vriendin er trouwens geen zin in heeft, ga dan niet pushen.....dit werkt niet bij Thais. Een Thai dient door schade en schande wijs te worden.
Jij als 'farang', kunt vaak zo een Thais "krijgen" op vertoon van je NL-rijbewijs, een IRB en wat slome tests.

4) Ik heb mijn motorrijbewijs al meer dan 25 jaar, is mijn Nederlandse rijbewijs als ik die overleg voldoende om deel te nemen aan het Thaise verkeer, of moet ik bij de ANWB een internationaal rijbewijs halen?
De meeste gemoedsrust geeft een Thais rijbewijs, maar voor de eerste tijd is je NL-rijbewijs + IRB ook goed. Sommigen rijden hier al jaren rond met alleen hun NL-rijbewijs (waaronder ik) en dat werkt. Bij mij staat er wel een Thais woonadres vermeld; misschien dat dat uitmaakt.

5) Mijn vriendin had het over nog een punt, motorfietsen van een bepaald caliber mogen niet buiten de stad of op de grote weg komen? Is dit zo en zoja welke criteria gelden hiervoor, C.C.'s of max te behalen snelheid?
Heeft volgens mij niets te maken met cc's of wat dan ook. Wat wel uitmaakt: bij aankoop van een nieuwe brommer krijg je rode (voorlopige) platen. Met deze platen mag je niet buiten je district of provincie rijden en mag je ook niet de weg op tussen zondersondergang en zonsopang.
Daarnaast zijn ook tolwegen en snelwegen verboden voor motorfietsen

Genesis
Joep bedankt! :thumbsup:

Jouw adviezen & info ga ik in de praktijk brengen als ik daar ben ;)

Genesis

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#74 Bericht door stevenl » zondag 16 juni 2013, 00:53

Loe schreef:Ik denk dat Meritus net als ik zegt als je maar 90 dagen in Thailand verblijft dan is een irb voldoende, maar de kneep zit hem er in ik kom na een paar uurtjes weer terug en begint dan de telling van 90 dagen opnieuw daar zijn dus de meningen niet over eens, hier niet en bij de politie niet.

Die redenering (ben het land uit geweest dus 90 dagen geldig rijbewijs begint opniew) klopt dus niet.
Tevens: IRB is niet nodig, Nederlands rijbewijs is voldoende.

Meritus
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#75 Bericht door Meritus » maandag 17 juni 2013, 10:40

... nieuwe remschijf 300 mm ... 650 Baht inclusief montage ... een origineel Yamaha onderdeel, zegt men ... :thumbsup:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”