Het is bij de konijnen af.

Ik ken dat, toevallig is het bij mij op het werk even een tikje rustiger. Tenminste tot volgende week.Jim schreef:ja, ik had niet zoveel zin om te typen.. had er een werkdag van 20 uur op zitten.
Op vreemde wijze zitten we nu ineens de geschiedenis van Nederlandse Indie te betrekken in een discussie die begon over zwarte piet. Maar daar wordt de discussie niet anders van. Een deel van de quote wass blijkbaar weggevallen, hieronder volgt het missende deel:Nationaliteitsregelingen
1838 kwam de eerste regeling in het Burgerlijk Wetboek: iedereen die in Nederland of in de koloniën was geboren uit daar gevestigde ouders bezat de Nederlandse nationaliteit. Dus: praktisch de gehele bevolking van Nederland en zijn koloniën bezat de Nederlandse nationaliteit.
http://www.nedindie.nl/N.htm
Het Burgerlijk Wetboek 1838 was niet geheel origineel (er werd teruggegrepen op andermans ideeen) en een aantal zaken werden (zoals te lezen is) teruggedraaid.1850 verving de Nationaliteitswet de regeling van 1838. De Nederlandse nationaliteit kwam aan degenen die geboren waren uit ouders die in Nederland waren gevestigd of van deze personen afstamden: het ging om Nederlandse kolonisten en hun afstammelingen. Als de vader een Nederlander was, maakte het niet uit of de moeder een blanke was of een kleurlinge, maar kreeg het kind ook de Nederlandse nationaliteit.
1854 Regeringsreglement waarin de bewoners van Nederlands-Indië werden ingedeeld in twee juridische categorieën:
Europeanen (Nederlanders en Indo-europeanen)
Inlanders en met hen gelijkgestelden (vreemde oosterlingen)
1892 kwam een nieuwe Nationaliteitswet: 'inlanders' en 'vreemde oosterlingen' verloren hun Nederlandse nationaliteit (van 1838), alle overige Nederlanders, onder wie de Indische Nederlanders, bleven Nederlander.
Dat rekenen hoeft voor mij niet, dat wist ik zo ook wel. Ik verbaas me wel over het jaar 1863, want de (voormalige) slaven bleven vervolgens nog 10 jaar onder staatstoezicht. Had je niet 1873 willen gebruiken?Jim schreef:zal ik je even voor rekenen..
2de wereld oorlog duurde 5 jaar en is 67 jaar geleden en daar wordt nog steeds over gemekkerd.
elk jaar een herdenking, talloze herdenkingsmonumenten.
nederlandse slavernij: 1528 - 1863.. is 335 jaar! en bij het oprichten van 1 monumentje in zeeland mekkert half nederland dat er niet zo gezeurd moet worden![]()
Shockeren bedoel je? Ja, nu dat mag in de hedendaagse politiek, kan ik niet achterblijven. Volg maar eens een debat met Mozart!nou m'n bek valt open... echt![]()
Nou zeg, heb je die knipoog niet gezien? Maar als je het toch zo opvat, een reden te meer om beide feesten af te schaffen? Kinderen gewoon maar alle lol ontzeggen?Jim schreef:och och och er is zoveel fout aan deze uitspraak..Wereldvreemd schreef:Jouw redeneringen volgende kunnen we ook wel Sinterklaas himself en de kerstman als een rascistische uiting beschouwen. Tenslotte wordt door beide personen het stereotype beeld van de vrijgevige blanke weergegeven.
je doet je nickname echt eer aan.