Nieuwe auto kopen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Nieuwe auto kopen

#61 Bericht door trompetter » maandag 04 april 2011, 16:24

Het was, kon zijn of is zo dat je zonder nummerplaat of met een rode nummerplaat eigenlijk niet
mag rijden na zonsondergang en ook niet buiten je eigen provincie.

Het is nu april, dus het maakt weinig uit. Als het november was zou ik zeggen dat het beter zou
zijn tot in januari te wachten met de registratie, want dan wordt de auto op papier een jaar jonger.
Zelf heb ik bijna vier maanden met een rode nummerplaat gereden, alhoewel ik een groene auto heb.
Dat was esthetisch dus eigenlijk niet verantwoord, maar ach, wat maakt het ook uit.

Als je een leuk nummer wilt (en dan praat ik niet over vier negens, zeven of vijven), maar gewoon
zo van ach ik ben jarig op die en die dag, dan kun je bladeren om te kijken of dat nummer nog vrij is.
Hier in Chiang Rai koop je dan uit appreciatie een paar T-shirts die toevallig te koop zijn op
het kantoor. Die zijn niet echt goedkoop, iets duurder dan in de winkel zeg maar, maar ze
dienen een goed doel.

Benzine rijdt flitsend, het is andere koek dan een diesel en ik denk dat de prijs weer gauw
een stuk zal zakken. En op gas rij je straks voor niets. Het is de vraag of je op het einde
van de garantie termijn moet wachten. Bouwt Toyota zelf de installaties niet in?

Rij ze!

met vr. groet
en T-geschal

Ben
Expat
Expat

#62 Bericht door Ben » maandag 04 april 2011, 16:53

trompetter schreef:Het was, kon zijn of is zo dat je zonder nummerplaat of met een rode nummerplaat eigenlijk niet

Het is nu april, dus het maakt weinig uit. Als het november was zou ik zeggen dat het beter zou
zijn tot in januari te wachten met de registratie, want dan wordt de auto op papier een jaar jonger.
Zelf heb ik bijna vier maanden met een rode nummerplaat gereden, alhoewel ik een groene auto heb.
Dat was esthetisch dus eigenlijk niet verantwoord, maar ach, wat maakt het ook uit.

Als je een leuk nummer wilt (en dan praat ik niet over vier negens, zeven of vijven), maar gewoon
zo van ach ik ben jarig op die en die dag, dan kun je bladeren om te kijken of dat nummer nog vrij is.
Hier in Chiang Rai koop je dan uit appreciatie een paar T-shirts die toevallig te koop zijn op
het kantoor. Die zijn niet echt goedkoop, iets duurder dan in de winkel zeg maar, maar ze
dienen een goed doel.

Benzine rijdt flitsend, het is andere koek dan een diesel en ik denk dat de prijs weer gauw
een stuk zal zakken. En op gas rij je straks voor niets. Het is de vraag of je op het einde
van de garantie termijn moet wachten. Bouwt Toyota zelf de installaties niet in?

Rij ze!

met vr. groet
en T-geschal

Met een rode plaat mag je op elk uur van de dag en in elke provincie rijden je moet het alleen invullen in je boekie wat je bij de plaat hoort .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#63 Bericht door prajak » maandag 04 april 2011, 17:16

Lijkt me lastig als je een reis maakt die meer dan een provinciegrens passeert. Maar als dat de regel is, soit ! Dan hou je je daar aan.

Maar er rijdt hier heel wat rond, zowel op 4 als op 2 wielen, dat helemaal geen plaat heeft. En laat dat tegen jou aan rijden en vluchten ?

Dan krijg je hetzelfde als bij die Belgische meneer die werd aangereden door een NL vrachtwagen die de benen nam. De Belg had het kenteken niet genoteerd, maar kon wel zijn naam lezen : Max Laadvermogen.....

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#64 Bericht door greenthaiway » maandag 04 april 2011, 17:20

trompetter schreef:Het was, kon zijn of is zo dat je zonder nummerplaat of met een rode nummerplaat eigenlijk niet

Rij ze!

met vr. groet
en T-geschal
Dank je Jean,
Ja, benzine rijdt fijn, wel duur op het moment maar dat mag de pret niet drukken :mrgreen:
Ik heb niets met numerologie, elk gegeven nummer is OK, ik ga me daar geen mooi betaald nummer kopen, het komt me toe of niet.
http://www.numerologie-online.nl/
Toyota bouwt ook gas in maar de fabrieksgarantie vervalt dan dat heb ik er niet voor over.
De laatste jaren van mijn leven wil ik in vrij nieuwe auto's rijden, na een jaar of vier ruil ik deze denk ik weer in bij leven en gezondheid.
We rijden gewoon overdag en sporadisch in de avond, moeilijkheden met politie verwacht ik niet, je ziet hier talloze nieuwe auto's zonder kenteken rijden.
Door het sterk getinte glas val ik als farang niet op dus zal bij controle post er niet uit gehaald worden op kleur
Een maand is zo voorbij, misschien komt het kenteken eerder.
We hebben de auto BTW "Mafia Maggie"gedoopt, LOL.
Laatst gewijzigd door greenthaiway op maandag 04 april 2011, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#65 Bericht door greenthaiway » maandag 04 april 2011, 17:26

Off-topic.
Onderschrift van Prajak;
"Van 8 t/m 17 april hier niet aanwezig.
Mocht het later worden dan wens ik eenieder vast een gezellige snieklaas en prettige kerstdagen enz"

Dat is wel een sombermans gedachte Prajak...
Het schijnt, naar zeggen van de derde vrouw van mijn vader, ze heeft twee nieuwe heupen laten plaatsen op een leeftijd die wij nog lang niet hebben bereikt, dat het een operatie is die goed te doen is.
Wens je alvast sterkte met alles en kop op!

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#66 Bericht door Duncan » maandag 04 april 2011, 23:54

Ons is verteld door de dealer dat we 45 dagen zonder nummerplaat konden rijden ( ook zonder rode ), we hadden heel simpel een A4-tje met nummer achter de voorruit.
Ook was er geen beperking voor district of provincie, we mochten overal naartoe ( ben o.a. 2x Chiang Mai/Chiang Rai - Loei v.v. gereden ) en 2x aangehouden bij een controle ( ze wilden handje schudden met de farang :mrgreen: ) en ook de verzekering deed niet moeilijk toen er een - door mij - afgereden spiegel moest worden vervangen. Internationaal rijbewijs was belangrijker dan dat kopietje met Loei 5151 erop :roll: .
Enfin, na ruim 2 maanden - ik was toen weer in NL - kwam uiteindelijk de nummerplaat, overigens een heel ander nummer dan op dat kopietje :mrgreen: .
Weet trouwens niet of ze officieel na die 45 dagen nog mocht rijden, of alleen binnen Loei province of Dan Sai district. De helft van de veldwachters daar is familie of aangetrouwde familie, dus gemekker met de Hermandad is er eigenlijk nooit.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#67 Bericht door greenthaiway » dinsdag 05 april 2011, 01:00

@ Duncan
Waarschijnlijk was het kopie nummerplaat waarmee je reed een bedrijfsnummerplaat van de dealer.
Wellicht heeft ie tal van kopietjes uitgegeven aan kopers van zijn merk.
In dat geval krijg je uiteraard niet hetzelfde nummer maar een nummer op eigen naam of naam van je vrouw.
Tegenstrijdige verhalen over hoe lang én hoe ver je zonder eigen nummerplaat mag rijden, T.I.T. :mrgreen:

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#68 Bericht door trompetter » dinsdag 05 april 2011, 01:10

Duncan schreef:Ons is verteld door de dealer dat we 45 dagen zonder nummerplaat konden rijden ( ook zonder rode ), we hadden heel simpel een A4-tje met nummer achter de voorruit.
Ook was er geen beperking voor district of provincie, we mochten overal naartoe ( ben o.a. 2x Chiang Mai/Chiang Rai - Loei v.v. gereden )
Ons is op onze beurt door de dealer verteld, dat de bestaande regelgeving niet
of nauwelijks gehandhaafd wordt en dat de eventuele boete, zoals in soortgelijke
gevallen usance is, dus beperkt blijft tot de obligatoire 200 Baht.

Dit bij gelegenheid van de aanschaf van het autootje voor m'n vrouw.
Die hebben we in Chiang Mai gekocht en wel om de simpele reden dat
ie daar direct leverbaar was, terwijl voor dezelfde kleur in Chiang Rai een
wachttijd van zes weken in het vooruitzicht gesteld werd.

Toen ik inmiddels weer ruim vijf jaar geleden in mijn roodgenummerde en tamelijk
overgedimensioneerde koekblik rondkoetsierde heb ik me nooit zorgen gemaakt.
De bruinhemden weten drommels goed dat ze in de tijd die ze nodig hebben om
een wel of niet geslaagde poging te ondernemen een buitenlander geld uit de zak
te kloppen het viervoudige kunnen innen van de dames achter de stuurwielen van
kleine stadsautootjes.

Ja beste Greenthaiway, ik ben eigenlijk ook aan vervanging toe, in dit geval echter
van mijn blik dus. Ook ik vind de Teana het mooiste alternatief voor mijn lelijke SUV.
Maar ook ik hou van hoog zitten, dus ik durf een proefrit zelfs niet aan, want ik zit in
dezelfde club als de eigenaar van de noordelijke dealerships van dit merk en die heeft
me een zeer aantrekkelijke suggestie aan de hand gedaan. Ik zou er dus voor naar
elders moeten.

Mijn favorieten ......
een handgeschakelde Ford Escape of de Hummer H3 met dieselmotor
...... bestaan niet eens.

Ach, ik denk dat ik de Ford Everest een dezer dagen weer eens naar de car-wash breng.
Dan ben ik er weer een weekje zeer tevreden mee 555!

met vr. groet
en T-geschal

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#69 Bericht door greenthaiway » dinsdag 05 april 2011, 01:29

@ Trompetter

:mrgreen: :mrgreen: 8-) :o

ranger
komt net kijken
komt net kijken

#70 Bericht door ranger » vrijdag 06 mei 2011, 03:09

greenthaiway schreef:UPDATE 31-03-2011
=================

Na lang wikken en wegen hebben wij vanmiddag een Toyota Fortuner gekocht. :mrgreen:
Ik heb je relaas gelezen en je hebt de beste keuze gemaakt. Technisch de beste wagen voor dat geld. Je kunt overal rijden en stuurt lekker door het Thaise verkeer. En een hoge inruilwaarde straks, immers Thai houden van Toyota.

Voor ieder die deze reactie leest: er zijn natuurlijk ook Thai die van andere merken houden o.a. Izusu of was misschien de Pajero sport beter geweest?
when will I understand diesel?

jumbo
Expat
Expat

#71 Bericht door jumbo » vrijdag 06 mei 2011, 04:40

Beter geweest was de Landcruiser, ook een Toyota, maar ieder zijn keuze is ingegeven door zijn persoonlijke voorkeuren
Nog beter de Audi Q7...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#72 Bericht door greenthaiway » vrijdag 06 mei 2011, 06:09

De wagen bevalt goed :mrgreen:
Ik rijd nu op Gasohol-91.
Kreeg vandaag eindelijk het nummerbord.
Een elf dagen geleden, we kwamen terug van een familie bezoek aan Korat, werden we door de politie aangehouden.
Het was nog in de provincie Nakhon Ratchasima.
200.00 THB boete voor het rijden zonder nummerbord.
Toyota Udon Thani verzekerde ons nog dat we geen problemen hoefden te verwachten met de politie, het tegendeel blijkt waar.
Weet niet of ik die bekeuring ook zou hebben gekregen in de provincie Udon Thani, waar de Toyota dealer is gevestigd...

ranger
komt net kijken
komt net kijken

#73 Bericht door ranger » vrijdag 06 mei 2011, 06:23

greenthaiway schreef:De wagen bevalt goed :mrgreen:
Ik rijd nu op Gasohol-91.
Kreeg vandaag eindelijk het nummerbord.
Een elf dagen geleden, we kwamen terug van een familie bezoek aan Korat, werden we door de politie aangehouden.
Het was nog in de provincie Nakhon Ratchasima.
200.00 THB boete voor het rijden zonder nummerbord.
Toyota Udon Thani verzekerde ons nog dat we geen problemen hoefden te verwachten met de politie, het tegendeel blijkt waar.
Weet niet of ik die bekeuring ook zou hebben gekregen in de provincie Udon Thani, waar de Toyota dealer is gevestigd...
Als je echt goedkoop wilt rijden kun je em om laten bouwen naar LPG. Kost ca. 45.000 bath. Ik ben blij dat ie bevalt, reizen door Thai met een personenwagen is niet zo'n succes vind ik.
when will I understand diesel?

jumbo
Expat
Expat

#74 Bericht door jumbo » vrijdag 06 mei 2011, 07:44

ranger schreef:
Als je echt goedkoop wilt rijden kun je em om laten bouwen naar LPG. Kost ca. 45.000 bath. Ik ben blij dat ie bevalt, reizen door Thai met een personenwagen is niet zo'n succes vind ik.

Nooit gehoord over het vervallen van garantie indien er binnen een bepaalde periode aan de nieuwe auto wordt gesleuteld..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#75 Bericht door greenthaiway » vrijdag 06 mei 2011, 08:17

ranger schreef:

Weet ik...
Ik schreef eerder in dit draadje:
"Na drie jaar, als de garantie op de auto is vervallen, óf 100.000 kilometer, laat ik er LPG gas inbouwen"

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”