Goed idee

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Goed idee

#46 Bericht door prajak » donderdag 12 februari 2015, 06:51

GTW, je verandert van onderwerp.... :giggle:

'..."Gemiddeld dachten de mannen achttien keer per dag aan seks.
Vrouwen dachten er tien keer per dag aan". '

Over een bejaardenhuis denk ik inderdaad nimmer. Ik huur wel iemand in.

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid

#47 Bericht door Pieter1947 » donderdag 12 februari 2015, 07:35

dutch"]De waarheid ligt zoals altijd weer in het midden.
Allereerst is de aankoopprijs van het appartement inderdaad redelijk duur.
Men heeft een flat tot zijn beschikking en de zorg is al dan niet aangepast aan de (groeiende) behoefte en de persoonlijke omstandigheden.
Men heeft dus een bijna compleet ziekenhuis eventueel tot zijn beschikking,
Als ik voor de 2e keer,door omstandigheden,alleenstaande zou worden,zou het het overwegen waard zijn.
Ik heb,door omstandigheden,mogen ondervinden dat een leven plotseling redelijk snel kan veranderen.

Het prijskaartje is redelijk hoog,maar dat is het onderhouden van een (complete) Thaise familie ook en de (mogelijke) ziekte verzorging kan eventueel iets meer zijn als alleen een warme hap en een kop koffie.[/quote]

Volkomen mee eens

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#48 Bericht door Gardensafari » donderdag 12 februari 2015, 09:52

greenthaiway schreef:
Jos Flachs schreef:Helemaal met je eens. 163 uur is prima; een mens moet niet overdrijven. :clap:
Nee, niet overdrijven, laten we bij de feiten blijven.

"Gemiddeld dachten de mannen achttien keer per dag aan seks.
Vrouwen dachten er tien keer per dag aan".
http://www.scientias.nl/man-denkt-aan-s ... n-en-eten/
En bij mannen duurt het elke keer een uur.
De rest slaapt hij en dromen zijn in de test niet meegenomen, dus voilà.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid

#49 Bericht door bontje » donderdag 12 februari 2015, 12:49

Ik begrijp nu waarom er niemand met een goed idee komt, Jullie denken aan heel ander dingen [|( Net als mijn buurman in Nederland..81 jaar al...En volgens hem heeft hij nog bijna iedere dag sex.. Maandag bijna, Dinsdag Bijna, Woensdag bijna, Donder....................

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid

#50 Bericht door Pieter1947 » donderdag 12 februari 2015, 13:21

bontje schreef:Ik begrijp nu waarom er niemand met een goed idee komt, Jullie denken aan heel ander dingen [|( Net als mijn buurman in Nederland..81 jaar al...En volgens hem heeft hij nog bijna iedere dag sex.. Maandag bijna, Dinsdag Bijna, Woensdag bijna, Donder....................
Had je wat anders verwacht Bondje op je vraag op dit forum [|( ..Maar owee owee als ze zelf aangevallen worden is het forum te klein.Het idee is niet zo gek hoor..De eennige waar ik het mee eens ben is het antwoord van dutch.daar ben ik het volkomen mee eens...En ik zou zeggen,gewoon door denken en je eigen leven leiden en ik zou zeggen "doen....

dikparthai
komt net kijken
komt net kijken

#51 Bericht door dikparthai » vrijdag 13 februari 2015, 18:17

Hallo Bontje ,
Ik heb een aantal mogelijkheden voor jou .
Ik zet ze zo op een rij dan kan je kijken of je er iets aan hebt .
Maar eerst even over je idee van een bejaardenhuis .
Gezien de Thaise cultuur ( de familie zorgt voor de familie ) heb je maar 2 doelgroepen .
1 , de nieuwe generatie rijke Thai die niet meer voor de oudjes wil zorgen maar ze in zeer luxe bejaardenhuizen plaats . Dit vraagt hoge investeringen en of je voldoende klanten krijgt is een grote vraag .
2 , de ouderen zonder familie , meestal ook zonder geld . de investering kan vrij laag blijven maar dat geld ook voor de inkomsten .

Andere opties zijn :

Een schietbaan openen met daarbij Paintball en Horeca .
Een driving range openen met daarbij oefen mogelijkheden (Bunker , putting , chiping en pitching greens) en horeca
Gezien je bouwkundige achtergrond en de beschikking over enig kapitaal , zou je in 4 tot 5 jaar 10 tot 30 kleine 1 a2 persoons huisjes of kamers kunnen bouwen en die verhuren . na die 5 jaar doe je alleen nog beheer en onderhoud .
met een terugverdientijd van 8 tot 12 jaar krijg je na 10 tot 15 jaar een leuk extra inkomen .
ook kan je een klein hotel bouwen en dit gaan exploiteren
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes toe .

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid

#52 Bericht door bontje » zaterdag 14 februari 2015, 02:43

dikparthai schreef:Hallo Bontje ,
Ik heb een aantal mogelijkheden voor jou .
Ik zet ze zo op een rij dan kan je kijken of je er iets aan hebt .
Maar eerst even over je idee van een bejaardenhuis .
Gezien de Thaise cultuur ( de familie zorgt voor de familie ) heb je maar 2 doelgroepen .
1 , de nieuwe generatie rijke Thai die niet meer voor de oudjes wil zorgen maar ze in zeer luxe bejaardenhuizen plaats . Dit vraagt hoge investeringen en of je voldoende klanten krijgt is een grote vraag .
2 , de ouderen zonder familie , meestal ook zonder geld . de investering kan vrij laag blijven maar dat geld ook voor de inkomsten .

Andere opties zijn :

Een schietbaan openen met daarbij Paintball en Horeca .
Een driving range openen met daarbij oefen mogelijkheden (Bunker , putting , chiping en pitching greens) en horeca
Gezien je bouwkundige achtergrond en de beschikking over enig kapitaal , zou je in 4 tot 5 jaar 10 tot 30 kleine 1 a2 persoons huisjes of kamers kunnen bouwen en die verhuren . na die 5 jaar doe je alleen nog beheer en onderhoud .
met een terugverdientijd van 8 tot 12 jaar krijg je na 10 tot 15 jaar een leuk extra inkomen .
ook kan je een klein hotel bouwen en dit gaan exploiteren
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes toe .
Dikparthai bedankt voor je reactie, Ik had het eigenlijk al opgegeven dat er nog iemand zou komen met iets anders dan het bejaarden tehuis......Nu wat de idee"s betreft, Ik woon in Khon-Kaen, En in Khon-Kaen zijn er diverse driving ranges (Minstens 6) Plus je moet een stuk land hebben dat minimal 250 meter lang is en toch wel een meter of 60 breed, Ik heb hier in Khon-Kaen jaren geleden toen het nog betaalbaar was een stuk grond gekocht van bijna 7 rai dat is rechthoekig 100x110meter Dus dit idee valt af.
Wat de bungalowtjes betreft...Hier ook wel resorts genoemd, Dit is heel toevallig..Maar naast het stuk land wat Ik bezit (mijn vrouw :giggle2: ) Zijn ze momenteel een resort met 12 bungalowtjes aan het bouwen, Het eerste half jaar dat ik in Thailand was woonde ik in zo"n bungalowtje, Daar gebeurde veel dingen die het daglicht niet konden verdragen...Vreemdgaan...Kaarten om geld...Zelfs drugshandel...Diverse malen meegemaakt dat boze echtgenoten verhaal kwamen halen, Kortom dit idee valt voor mij (waarschijnlijk) ook af.
Khon-Kaen staat vol met hotels, Dit valt zeker af.
Het idee wat over blijft...Paintball...Dit is in mijn ogen een goed idee, Ik heb daar in het verleden zelfs al een aantal maal over nagedacht...Heb dit toen voorgesteld aan een andere nederlander...Maar hij zag dit totaal niet zitten...Maar als je hier in een internetcafe komt dan zie je de jongens onderling spelletjes spelen waar ze elkaar schietend moeten uitschakelen, Dit moet in mijn ogen in het (bijna) echt voor hen nog een stuk leuker zijn, Ik zal hier de komende tijd eens wat tijd insteken, Ik zou dit dan niet meer volgens het systeem van verf balletjes doen, Maar via het systeem laser tag, Dit systeem is schoon, pijnloos en veilig, Hier in Thailand kun je dit bijna alleen maar indoor doen, Regen seizoen Is vaak te modderig, En de rest van het jaar de zon te heet en te scherp, Dit is ook in het geval in het regen seizoen.

Op de volgende link kun je zien wat laser tag precies is.
http://www.youtube.com/watch?v=w_lM4ICxHe4
Ben benieuwd wat de mede forumgebruikers hiervan vinden.

Jos Flachs
Expat
Expat

#53 Bericht door Jos Flachs » zaterdag 14 februari 2015, 05:31

Wie heeft er een goed idee? Ik denk iedereen; zolang iemand anders het financiert.
Bejaardenhuis: dat is een op zich goed idee, maar je zal behoorlijk in je slappe was moeten zitten om daar mee te beginnen. Dusdanig goed dat je beter kunt golven en je tijd prettig besteden dan een groot zakelijk risico nemen waar je kans loopt alles te verliezen.

Wat Thailand niet veel heeft zijn verzorgingshuizen. Zeg maar aanleunwoningen plus een hoofd gebouw met medische faciliteiten. Minder dan een ziekenhuis, maar meer dan een gewoon bejaardenhuis. Dat is op zeker een markt, maar enkel als je weet aan afnemers te komen.

En dat is gelijk de crux voor zo ongeveer alle bedrijfsideeën: eerst uitvogelen of je het kunt verkopen. Dan pas uitzoeken hoe je dat kunt verwezenlijken. Maakt niet uit wat. Of je nou pindakaas wilt verkopen, bejaardenaccommodatie of van mijn part een golf club.

Maar daar ben je er nog niet mee. We wonen tenslotte in Thailand. Ik heb bergen goede ideeën gehad, maar geen geld om het te verwezenlijken. Mijn echtgenoot schoot die ideeën allemaal een voor een af. Meestal met (voor mij) vreemde of soms onzinnige argumenten.

Op een gegeven moment kwam ik er achter waarom. Je hebt in Thailand vrijwel altijd een 'poo yai' nodig. Iemand met macht en invloed die jouw bedrijf uit de wind houdt. Dat moet je zien als een dure uitvreter die veel kost, en enkel inbrengt dat je bedrijf kan functioneren. Soort van godfather. Die man of vrouw babbelt met de politie of andere autoriteiten als de politie of weet ik wat voor club ambtenaren jouw bedrijf wilt sluiten omdat je formulier 25A paragraaf 3 sub d hebt getekend met een blauwe pen ipv van een zwarte pen.

Voorbeeldje: vele jaren terug las ik iets over static balloons. Een grote hete lucht ballon aan een kabel, voor toeristen. Er is er tegenwoordig een in Pattaya. Je kunt er zeker van zijn dat de man die dit opgezet heeft de nodige mensen voorzien heeft van flink theegeld. In ruil daarvoor zetten die mensen niet zelf zo'n bedrijf op, en zorgen er voor dat lagere ambtenaren niet elke dag dat bedrijf proberen te sluiten. Zonder die godfather had dat bedrijf nooit van de grond gekomen, of was het allang gekopieerd door 20 Thaise bedrijven (gesteld dat dit ballon bedrijf van een farang is).

Wat mijn partner dus elke keer (zeer indirect) probeerde te zeggen is dat hij zo'n godfather niet kende, en het idee dus nooit kan werken.

Het idee van laser schieten is prima, maar de kans dat je binnen een jaar 20 concurrenten hebt is niet gering. Die 20 potentiële concurrenten wachten uiteraard eventjes. Als ze na een jaar iedere dag 10 touringcars bij jouw voor de deur zien staan, gaat het hele district laser schietbanen bouwen. En als je na 6 maanden failliet bent? Dan weten ze dat ze dat niet hoeven te proberen. Dat heb jij dan voor ze gedaan.

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid

#54 Bericht door bontje » zaterdag 14 februari 2015, 05:44

Jos Flachs schreef:Wie heeft er een goed idee? Ik denk iedereen; zolang iemand anders het financiert.
Bejaardenhuis: dat is een op zich goed idee, maar je zal behoorlijk in je slappe was moeten zitten om daar mee te beginnen. Dusdanig goed dat je beter kunt golven en je tijd prettig besteden dan een groot zakelijk risico nemen waar je kans loopt alles te verliezen.

Wat Thailand niet veel heeft zijn verzorgingshuizen. Zeg maar aanleunwoningen plus een hoofd gebouw met medische faciliteiten. Minder dan een ziekenhuis, maar meer dan een gewoon bejaardenhuis. Dat is op zeker een markt, maar enkel als je weet aan afnemers te komen.

En dat is gelijk de crux voor zo ongeveer alle bedrijfsideeën: eerst uitvogelen of je het kunt verkopen. Dan pas uitzoeken hoe je dat kunt verwezenlijken. Maakt niet uit wat. Of je nou pindakaas wilt verkopen, bejaardenaccommodatie of van mijn part een golf club.

Maar daar ben je er nog niet mee. We wonen tenslotte in Thailand. Ik heb bergen goede ideeën gehad, maar geen geld om het te verwezenlijken. Mijn echtgenoot schoot die ideeën allemaal een voor een af. Meestal met (voor mij) vreemde of soms onzinnige argumenten.

Op een gegeven moment kwam ik er achter waarom. Je hebt in Thailand vrijwel altijd een 'poo yai' nodig. Iemand met macht en invloed die jouw bedrijf uit de wind houdt. Dat moet je zien als een dure uitvreter die veel kost, en enkel inbrengt dat je bedrijf kan functioneren. Soort van godfather. Die man of vrouw babbelt met de politie of andere autoriteiten als de politie of weet ik wat voor club ambtenaren jouw bedrijf wilt sluiten omdat je formulier 25A paragraaf 3 sub d hebt getekend met een blauwe pen ipv van een zwarte pen.

Voorbeeldje: vele jaren terug las ik iets over static balloons. Een grote hete lucht ballon aan een kabel, voor toeristen. Er is er tegenwoordig een in Pattaya. Je kunt er zeker van zijn dat de man die dit opgezet heeft de nodige mensen voorzien heeft van flink theegeld. In ruil daarvoor zetten die mensen niet zelf zo'n bedrijf op, en zorgen er voor dat lagere ambtenaren niet elke dag dat bedrijf proberen te sluiten. Zonder die godfather had dat bedrijf nooit van de grond gekomen, of was het allang gekopieerd door 20 Thaise bedrijven (gesteld dat dit ballon bedrijf van een farang is).

Wat mijn partner dus elke keer (zeer indirect) probeerde te zeggen is dat hij zo'n godfather niet kende, en het idee dus nooit kan werken.

Het idee van laser schieten is prima, maar de kans dat je binnen een jaar 20 concurrenten hebt is niet gering. Die 20 potentiële concurrenten wachten uiteraard eventjes. Als ze na een jaar iedere dag 10 touringcars bij jouw voor de deur zien staan, gaat het hele district laser schietbanen bouwen. En als je na 6 maanden failliet bent? Dan weten ze dat ze dat niet hoeven te proberen. Dat heb jij dan voor ze gedaan.
Dat je concurentie krijgt in Thailand iets goed gaat dat heb ik al vaak gezien, Je kan dat hopenlijk voor blijven door het net iets spectaculairder te maken als de concurrent.

Zoals ik al eerder schreef is mijn vrouw verpleegster, Als je hier voor de overheid werkt dan gaat alles net iets makkenlijker bij de meeste instanties, En zonder mijn vrouw teveel op te hemelen durf ik te zeggen dat nooit en te nimmer neerkijkt op iemand...Ze blijft altijd netjes en beleefd...En laat het nooit tot een conflict komen, Ze is verpleegster met haar hart en daarom zou ze graag een bejaarden tehuis of een soort van verzorgingtehuis willen beginnen, Maar ik ben bang dat ze dan in plaats van zoals ze nu van maandag tot vrijdag alleen overdag hoeft te werken ze dan 24uur 7dagen per week moet werken, En dat is voor haar geen probleem maar voor mij wel.

Jos Flachs
Expat
Expat

#55 Bericht door Jos Flachs » zaterdag 14 februari 2015, 07:11

Okay, hoeveel echt belangrijke (relevant voor dit bedrijf, uiteraard) Thais kent jouw vrouw?

Waar haal je de gasten vandaan?
- "Adverteren" betekend dat je geen flauw idee hebt.
- "Die komen wel" ook.

Hebben jij of je vrouw contacten die je een gegarandeerde klandizie opleveren?

Als je beide vragen met 'ja' kunt beantwoorden, dan heb je een beginnetje.

Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#56 Bericht door Herbergier » zaterdag 14 februari 2015, 10:25

Als je een paintball bedrijf in Thailand wilt starten, dan moet je dat wel doen in een toeristische plaats, waar de toeristen geld hebben en zich bv. bij slecht weer vervelen, maar dan moet je wel iets aparts hebben, want in de westerse landen zijn al genoeg van die banen. Begin je zoiets in een niet al te toeristische plaats zoals ook Khon Kaen en moet je het dan hoofdzakelijk van de plaatselijke jeugdige bevolking en de expats hebben die er wonen, dan ben je voor de plaatselijke jeugdige bevolking al gauw te duur en zijn de expats meestal al te oud voor die spelletjes.
Met de spelletjes die de jeugd in een internetcafe spelen, zijn ze voor vijftig baht bijna de hele dag zoet, maar ik denk niet dat ze bij jou voor vijftig baht per spelletje van misschien een uur terecht kunnen, daarbij komt ook nog dat je toch een leuk groepje nodig hebt om te kunnen paintballen, dus ik denk dat jouw prijs voor de meesten Thai veel te hoog komt te liggen.

Hier in Buriram hebben ze een half jaar geleden, vlak bij het Internationale Race Circuit, een prachtige kartbaan geopend, met een mooi terras, goed eten en drinken en elke avond live music, een ritje met een kart, die vanwege de veiligheid niet harder gaan dan 60km/uur, kost 200 baht per vier minuten, in het begin liep het elke avond storm en was het daar reuze gezellig, maar nu een half jaar later is er door de week niet veel actie meer en is er alleen nog maar op de zaterdagavond live music, want in het weekend zijn er meestal wel motorraces en dan trekken daar nog wel jongeren en motorclubs naar de kartbaan toe, maar of ze het daar mee redden betwijfel ik.
Alles van waarde is weerloos.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#57 Bericht door Hua Thale » zaterdag 14 februari 2015, 11:46

Duidelijke uitleg jos over de 'Je hebt in Thailand vrijwel altijd een 'poo yai' nodig'
Dit soort mensen kom je niet om heen als je bedrijf zich daar voor leent.
Helpen je vaak zowel bij kleine bedrijfjes als de grotere bedrijven om veel zaken 'makkelijk' op de rails te houden.
Weigeren van dit soort hulp betekend de volle aandacht van ambtenaren en instanties die je liever niet al te veel ziet kortom je kan er niet om heen.
Als je hart er in zit of/en genoeg 'centen' om leuke ideeen uit te werken zijn er veel mogelijkheden overal ter wereld trouwens.
Maar een 'netwerk' om je niet fulltime met 'secondaire' zaken op te zadelen is hier zeker belangrijk.
Daarnaast is die plaat van gewapend beton die veel Thailanders voor hun hoofd hebben hangen ook even wennen maar dat zijn zaken die jij als ervaren 'bouwondernemer' toch honderd procent moet weten. :?: :?: :?: :?: :?:
Of was het je nooit opgevallen als er ergens iets leuk start dat er meestal binnen het jaar vijf zijn het liefst buren.

Paintball bedrijf heeft in mijn gedachte ook weinig kans van slagen.
Zweten vies worden en je eigen uitsloven voor vrienden familie of collega is iets wat veel Thai als onzin ziet.
Daarnaast zijn de meeste minder rijk als dat ze jou willen doen geloven.
Een keertje voor het gezichtsverlies en daarna hebben ze 'het' of geen tijd.

Dacht gelezen te hebben dat het primair voor jou zinvolle tijd vulling was of gaat het je toch om een regulier inkomen. :?: :?:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid

#58 Bericht door bontje » zaterdag 14 februari 2015, 13:57

Jos Flachs schreef:Okay, hoeveel echt belangrijke (relevant voor dit bedrijf, uiteraard) Thais kent jouw vrouw?

Waar haal je de gasten vandaan?
- "Adverteren" betekend dat je geen flauw idee hebt.
- "Die komen wel" ook.

Als ondernemer heb je nooit zekerheid of je bedrijf zal lopen...Toen ik ruim 25 jaar geleden in Nederland voor mezelf begon kreeg ik ook een aantal keer de vraag of ik wel wist waar ik aan begon..Maar met inzet kan je een heel eind komen...Zelfs de bijna ongeschoolde dames en heren die met het kistje met loten rondrijden weten de Thai zover te krijgen dat ze maandelijks geld investeren in een heel riskante onderneming. :mrgreen:

brake034
Expat
Expat

#59 Bericht door brake034 » zaterdag 14 februari 2015, 14:31

Menig succesvol start-up gaat over passie, je kunt ergens pas erg goed in zijn als je er passie voor hebt.
Als je geen passie hebt, dan heb je geen idee en is er dus ook waarschijnlijk geen business.
Zou in dat geval lekker mijn geld in de zak houden en gewoon even lekker blijven golfen, misschien komt de passie vanzelf.....

Een ander probleem is cultuur verschil, om een goede startup in Thailand te doen moet je de klant kennen, richt je je op de buitenlanders of op de Thais? Als je je op Thais gaat richten dan komt er een flink stuk cultuurverschil om de hoek kijken en spelen er factoren waar wij met onze cultuur geen idee van hebben. Het onderhandelen over prijs of contract details na het ondertekenen van de koopovereenkomst bijvoorbeeld.

Daarnaast, wil je je richten op business to business of business to consumer?
Ik was business to business ondernemer (en ben dat nog een beetje) maar ik zou me business to consumer erg oncomfortabel voelen.
Marcel

Jos Flachs
Expat
Expat

#60 Bericht door Jos Flachs » zondag 15 februari 2015, 03:31

bontje schreef:
Jos Flachs schreef:Okay, hoeveel echt belangrijke (relevant voor dit bedrijf, uiteraard) Thais kent jouw vrouw?

Als ondernemer heb je nooit zekerheid of je bedrijf zal lopen...Toen ik ruim 25 jaar geleden in Nederland voor mezelf begon kreeg ik ook een aantal keer de vraag of ik wel wist waar ik aan begon..Maar met inzet kan je een heel eind komen...Zelfs de bijna ongeschoolde dames en heren die met het kistje met loten rondrijden weten de Thai zover te krijgen dat ze maandelijks geld investeren in een heel riskante onderneming.
Kortom, je beantwoordt beide vragen dus met 'nee'. :neus:

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”