....met zijn allen schoon : Dat betekend dat dramneuzen en opstokers en ruzie schoppers etc hier niet moeten zijn Henk177 en ik hoop dat de min of meer vaste lezers/lezeressen en posters er ook zo over denken en daarmee dit forum leuk houden dus schoon.henk177 schreef:![]()
Als je van plan bent langer in Thailand te verblijven, dan is het internationaal rijbewijs een goede start om een Thais rijbewijs aan te schaffen. Je hebt dan ook een Residence Certificate en een gezondheidsverklaring nodig. Als je kort in Thailand zal verblijven, voldoet het Internationaal Rijbewijs.BKK_Bert schreef:Ik heb in jan. jl een honda zoomerx (110cc) gekocht (52000 bath), exclusief verzekering. Kreeg er wel 2 helmpjes, een honda jack en wat reinigingsmiddelen bij. Hij staat bij mijn vriendin en vooralsnog op haar naam.
Ik wil hem volgend jaar op mijn naam zetten.
Kan dit zomaar en/of wat kan ik verwachten? Hoe zit het met het (internationale-) rijbewijs?
http://motomalaya.net/blog/wp-content/u ... 40x424.jpg
groet, Bert
Verzekering is in Thailand verbonden aan het motorvoertuig, en gaat dus normaal gesproken standaard over op de nieuwe eigenaar.joepattaya schreef:En uiteraard de kosten.....zo'n THB 650-800 + evt een nieuwe verzekering (deze kun je namelijk niet overschrijven.....die moet je opnieuw afsluiten).
Dat is mijn ervaring ook trouwens.stevenl schreef:Verzekering is in Thailand verbonden aan het motorvoertuig, en gaat dus normaal gesproken standaard over op de nieuwe eigenaar.joepattaya schreef:En uiteraard de kosten.....zo'n THB 650-800 + evt een nieuwe verzekering (deze kun je namelijk niet overschrijven.....die moet je opnieuw afsluiten).
genesis schreef:Mijn vriendin heeft op de maandelijkse politie veiling voor motorvoertuigen (zijn blijkbaar in beslag genomen en verbeurdverklaard door/voor....whatever). Een Yamaha TTX 115 cc motor gekocht uit 2012 met nog geen 3000 km op de teller en geen schade. Dus ik denk dat we hier geen buil aan kunnen vallen. We hebben er met alle bijkomende kosten zo'n Thb 25.500 voor betaald.
Nou begrijp ik van mijn vriendin dat de overheid/politie zorgt dat alle bijbehorende papieren worden nagestuurd en dat we die binnen zo'n maand mogen verwachten. Als ik het goed heb begrepen is daarmee de motor legaal en dus te verzekeren ect.
Ik heb nog wel een paar vragen waar jullie me mee zouden kunnen helpen.
1) Ik wil een W.A verzekering gaan afsluiten zodra we de papieren binnen hebben, want zonder die papieren zal het verzekeren, na ik aan neem, niet gaan lukken. Wat zijn de kosten voor een jaarpremie W.A.?
De kosten van een zgn Compulsory Insurance (de welbekende verplichte verzekering) is ongeveer THB 350-THB 450 per jaar. Dit is in feite een uitgekleden WA-verzekering die alleen maar interessant is vwb medische onkosten na een ongeval. Materiele schade aan derden is niet gedekt. Het is altijd miniaal zinvol om ook nog een soort van ongevallen-verzekering af te sluiten. Dit kost je ca. THB 350 per jaar (Tesco, bank, verzekeringsmij.) Heb je een goede medische onkosten verzekering dan is het ongevallen-verhaal vaak inbegrepen.
2) Moet er ook wegenbelasting worden betaald in Thailand?
Ja, kosten circa THB 100 voor een motorscooter. Verzekeren en belasting-betalen gaan vaak samen.
3) Mijn vriendin is een 'eigenwijze oliebol', want ik wil dat ze haar rijbewijs gaat halen, maar daar heeft ze niet zo'n zin schijnbaar, betekend een hele dagleren en rij oefeningen doen aan het einde van de dag. Btw dit gaat ze op mijn aandringen echt wel doen. Wat is jullie ervaring om dit te verkrijgen qua tijd en kosten?
Een Thai kan inderdaad de hele dag beziggehouden worden. Als je vriendin er trouwens geen zin in heeft, ga dan niet pushen.....dit werkt niet bij Thais. Een Thai dient door schade en schande wijs te worden.
Jij als 'farang', kunt vaak zo een Thais "krijgen" op vertoon van je NL-rijbewijs, een IRB en wat slome tests.
4) Ik heb mijn motorrijbewijs al meer dan 25 jaar, is mijn Nederlandse rijbewijs als ik die overleg voldoende om deel te nemen aan het Thaise verkeer, of moet ik bij de ANWB een internationaal rijbewijs halen?
De meeste gemoedsrust geeft een Thais rijbewijs, maar voor de eerste tijd is je NL-rijbewijs + IRB ook goed. Sommigen rijden hier al jaren rond met alleen hun NL-rijbewijs (waaronder ik) en dat werkt. Bij mij staat er wel een Thais woonadres vermeld; misschien dat dat uitmaakt.
5) Mijn vriendin had het over nog een punt, motorfietsen van een bepaald caliber mogen niet buiten de stad of op de grote weg komen? Is dit zo en zoja welke criteria gelden hiervoor, C.C.'s of max te behalen snelheid?
Heeft volgens mij niets te maken met cc's of wat dan ook. Wat wel uitmaakt: bij aankoop van een nieuwe brommer krijg je rode (voorlopige) platen. Met deze platen mag je niet buiten je district of provincie rijden en mag je ook niet de weg op tussen zondersondergang en zonsopang.
Daarnaast zijn ook tolwegen en snelwegen verboden voor motorfietsen
Genesis