Gezinsinkomen; hoe komen ze rond ?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
joepattaya
Expat
Expat

Re: Gezinsinkomen; hoe komen ze rond ?

#46 Bericht door joepattaya » maandag 23 april 2012, 10:29

Jack schreef:Ter info: Schoondochter en haar man, begin dertigers, 1 kindje van 4, werken bij een computer groothandel/reparateur/winkel, redelijk groot bedrijf. Zij verdient B8000, hij 6000. Reden: zij heeft "Panrinjaa 1", hij niet. Maar nu komt het: 6 daagse werkweek (om de week zaterdag en zondag), geen betaalde VK-dagen, geen geld bij ziekte, als ze met het kind naar de clinic moet en 2 uurtjes verzuimt wordt het in mindering gebracht, 2 a 3 keer per jaar is er een grote jaarmarkt in de stad en werkt iedereen zonder extra betaling tot 22uur over, enz enz.
Toch hebben ze het in verhouding niet slecht. Vaste kosten bijna 0, geen huisvestingskosten, wij betalen telefoon/energie/water en verzekering kleine jongen. Met drietjes redden ze het net.
Kwestie van "tering naar de nering zetten". Hebben ze 6000 baht te besteden per maand dan lukt dat, hebben ze er dan ineens 15000 per maand te besteden dan lukt dat ook.
In beide gevallen wordt er niet gespaard en houdt men steeds een stukje maand over. [Met dank aan Sjaan!]

Dat is trouwens niet iets typisch Thais, dat komt overal voor, zij het niet met THB .
Laatst gewijzigd door joepattaya op dinsdag 24 april 2012, 02:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#47 Bericht door Jeanette » maandag 23 april 2012, 11:06

Of maand overhouden. :mrgreen:

Maar ... eh .... het is vandaag weer Sint Salaria, dus .....

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#48 Bericht door Wouter_Udon » maandag 23 april 2012, 11:08

Jeanette schreef:Of maand overhouden. :mrgreen:

Bij jou wellicht ja, maar bij velen kan dat wat langer duren.
Live your dream, don't dream your life.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#49 Bericht door Jeanette » maandag 23 april 2012, 11:13

Wouter_Udon schreef:
Als je geld op is en de maand nog niet om kom je geen stuk maand tekort. (flauw geintje van mij over een verspreking) ;)

RuudThai
Expat
Expat

#50 Bericht door RuudThai » maandag 23 april 2012, 12:22

Wouter_Udon schreef:

Nee hoor, ik zie dat UWV en ABP keurig op tijd mijn tegemoetkoming in de kosten van verblijf in Thailand hebben gestort..... ;) :giggle:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#51 Bericht door Wouter_Udon » maandag 23 april 2012, 13:13

RuudThai schreef:
Wouter_Udon schreef:

Nee hoor, ik zie dat UWV en ABP keurig op tijd mijn tegemoetkoming in de kosten van verblijf in Thailand hebben gestort..... ;) :giggle:

Kun je nagaan hoeveel de overheid c.q. pensioenfondsen kunnen besparen om 1 week later uit te betalen :cheesy:
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#52 Bericht door prajak » dinsdag 28 augustus 2012, 04:13

In 2011 beliep het minimumloon in dit land tussen 159 en 221 baht per dag.

In 2012 is men naar 300 baht gegaan doch alleen in de provincies Phuket, Bangkok en de 5 provincies die ook tot de metropool worden gerekend (Samut P, Samut S, Pathum Th, Nakhon Pathum en Nonthaburi).

Of men in 2013 die 300 baht overal gaat invoeren ? Ik vrees dat de middenstand 'op het land' dat niet kan betalen.

Ik lees net dat men de ambtenaren meer wil gaan betalen, vooral zij die een bachelor hebben gehaald. Hun maandsalaris zal dan moeten belopen tussen 13.300 en 15.000 bath. Voor vocational en high vocational belopen de grenzen 8.300 tot 8.400 resp 10.200 tot 11.500.

Alleen gaat dat de staat veel geld kosten. En wordt internationaal al gewaarschuwd voor deze populistische maatregel. Maar is het wel populistisch als je de stijgende kosten van levensonderhoud wil doorrekenen in de verloning ? Een index is toch normaal in de westerse wereld ?

Voor de rijstbouwers zit er geen verhoging aan te komen. Die gaan kapot onder dat nieuwe stelsel en door de hoge prijzen voor kunstmest. Mali-met-de-korte-naam telt in dit land niet mee. Ook bij de huidige machthebbers niet.

Ben
Expat
Expat

#53 Bericht door Ben » dinsdag 28 augustus 2012, 04:42

prajak schreef:In 2011 beliep het minimumloon in dit land tussen 159 en 221 baht per dag.

In 2012 is men naar 300 baht gegaan doch alleen in de provincies Phuket, Bangkok en de 5 provincies die ook tot de metropool worden gerekend (Samut P, Samut S, Pathum Th, Nakhon Pathum en Nonthaburi).

Of men in 2013 die 300 baht overal gaat invoeren ? Ik vrees dat de middenstand 'op het land' dat niet kan betalen.

Ik lees net dat men de ambtenaren meer wil gaan betalen, vooral zij die een bachelor hebben gehaald. Hun maandsalaris zal dan moeten belopen tussen 13.300 en 15.000 bath. Voor vocational en high vocational belopen de grenzen 8.300 tot 8.400 resp 10.200 tot 11.500.

Alleen gaat dat de staat veel geld kosten. En wordt internationaal al gewaarschuwd voor deze populistische maatregel. Maar is het wel populistisch als je de stijgende kosten van levensonderhoud wil doorrekenen in de verloning ? Een index is toch normaal in de westerse wereld ?

Voor de rijstbouwers zit er geen verhoging aan te komen. Die gaan kapot onder dat nieuwe stelsel en door de hoge prijzen voor kunstmest. Mali-met-de-korte-naam telt in dit land niet mee. Ook bij de huidige machthebbers niet.

Kwestie van reorganiseren ,Alle internet babes , powderpufs ,altijd gapende medewerkers , buildingwandelaars, ongekwalificeerde mia noi's
op naaldhakken en een te strakke rok met een kruiwagen :P naar huis .
Lijkt me een flinke bezuiniging.

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#54 Bericht door Fritsie » dinsdag 28 augustus 2012, 06:20

Ben schreef: Kwestie van reorganiseren ,Alle internet babes , powderpufs ,altijd gapende medewerkers , buildingwandelaars, ongekwalificeerde mia noi's
Werken moet wel sanuk blijven Ben....

Ben
Expat
Expat

#55 Bericht door Ben » dinsdag 28 augustus 2012, 07:35

Fritsie schreef:
Ben schreef: Kwestie van reorganiseren ,Alle internet babes , powderpufs ,altijd gapende medewerkers , buildingwandelaars, ongekwalificeerde mia noi's
Werken moet wel sanuk blijven Ben....
Gewoon ff ziek melden en admid ,paar daagjes uitrusten en genieten met de red cross babes .
En doorbetaald :giggle:

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#56 Bericht door Duiker » dinsdag 28 augustus 2012, 17:10

Zeg Fritsie, Hebben ze bij jullie misschien nog een sanouk baantje voor me? Eventueel voor halve dagen, of deeltijd.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#57 Bericht door prajak » woensdag 09 januari 2013, 09:46

Dit helpt natuurlijk....

Afbeelding

Het doet me wel ergens aan denken:

http://www.youtube.com/watch?v=t575Ab5LC-c

Al zongen wij het sneller...

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”