Uitkeringen aangepast aan plaatselijke levensomstandigheden

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
joepattaya
Expat
Expat

Re: Uitkeringen aangepast aan plaatselijke levensomstandighe

#46 Bericht door joepattaya » dinsdag 06 september 2011, 02:31

perry schreef:Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat de ik de Kinderbijslag wel terecht vind daar is dat niet voor bedoeld want ik heb wel is gezien op Tv dat hele Marokaanse en Turkse gezinnen met 4 tot bv 8 kinderen alleen daarvan leven.
En daar schuilt het probleem Perry; deze Marokaanse en Turkse gezinnen hebben de Nederlandse nationaliteit (zoals wij ook); hebben vaak 30-40 jaar in Nederland gewerkt (zoals de meesten van ons ook); hebben altijd keurig sociale lasten afgedragen (zoals wij ook) en hebben dan dus recht op alles waar WIJ ook recht op hebben.
Om kort te gaan, de Turkse en Marokaanse gezinnen hebben dezelfde rechten opgebouwd als de meesten van ons dat ook gedaan hebben.
De politiek heeft nu de wens om bepaalde opgebouwde rechten van met name Turkse en Marokaanse Nederlanders in te perken op het moment dat ze terug gaan wonen in hun thuisland, een thuisland wat niet tot Europa behoort, net zoals Thailand dat ook niet is.

De post van de onfortuinlijke Nederlander die al 20 jaar met Thaise vrouw in Nederland woont en waarschijnlijk een fatsoenlijk bestaan in Thailand op de helling ziet staan, zou eigenlijk een proefproces moeten aanspannen bij het Europese Hof:
- gezinshereniging IN Nederland (Thaise vrouw met haar familie) is niet mogelijk gezien de belachelijke immigratie-wetgeving
- gezinshereniging IN Thailand (Thaise vrouw met haar familie) is nagenoeg onmogelijk, omdat de Nederlandse partner geen vorm van bestaan heeft, gezien de steeds krimpende sociale voorzieningen.
De "sociale wetgeving" zorgt er dus voor dat families nooit of te nimmer weer herenigd zullen worden. Ben even op zoek naar de betekenis van het begrip "sociaal".

Als je dan als klap op de vuurpijl hoort, dat de diverse oorlogen in het Midden-Oosten tot nu toe al zo'n USD 4.000.000.000.000 hebben gekost, dan wordt het hoog tijd, dat een aantal Bilderberg-typetjes de koppen eens tegen elkaar slaan en hun kapitaal eens op een andere manier gaan besteden.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#47 Bericht door stevenl » dinsdag 06 september 2011, 03:07

driver schreef:AOW krijg je na of op je 65 ste een WAO door omstandigheden die per persoon weer verschillend zijn.
En tegenwoordig kom je bijna niet meer in de WAO en zeker niet voor 80/100 %
Als iemand met deze uitkeringen ri het buitenland vetrekt waar dan ook hoort hij of zij deze volledig te behouden omdat voor beide meestal premie betaald is en in beide gevallen heeft men er recht op.

Vlgs mij zullen deze uitkeringen dan ook niet gekort worden maar spreekt men meer over bijv de kinderbijslag en andere uitkeringen.
Wat betreft de AOW is dat een veel voorkomende misvatting. Daarvoor wordt een omslagstelsel gehanteerd, dus: nu betalen voor de uitkeringen die nu worden verstrekt. En ja, je bouwt rechten op, 2% per jaar gedurende 50 jaar (15-65 jaar), maar dat staat in geen enkele relatie tot de te verstrekken hoogte van de uitkering. Deze kan zonder meer worden aangepast.

Bovenstaande is een belangrijke reden dat ik in het verleden heb besloten de AOW niet vrijwillig bij te betalen, de overheid is gewoon een te onbetrouwbare partner en ik verwacht dat ze de uitkeringen in de toekomst aan gaan passen, ook de vrijwillig getaalde.

Thaijan
kenner
kenner

#48 Bericht door Thaijan » dinsdag 06 september 2011, 06:26

Na lange tijd meegelezen te hebben op het forum toch maar weer eens mijn wil overwonnen om toch mee te discussieren.
Na mijn ooit geopende " hoe start ik mijn emigratieplan onderwerp " waarbij mij duidelijk werd dat gereageerd werd door vermogende en niet vemogende emigranten die in Thailand leven.
Ieder deed zijn zegje, gaf mij advies, sommigen vertelden mij dat ik niet genoeg financiele draagkracht zou hebben........allemaal erg bedankt voor de welgemeende adviezen.
Het is mij in de 2 en half jaar dat ik nu in Thailand woon duidelijk dat ik onder de vermogenden val.....en met lede ogen moet ik toezien dat sommige mede expats gewoon op een te smalle financiele basis zijn geemigreerd, zichzelf doelend op een ooit in de toekomst te verstrekken uitkering van onze heilstaat Nederland die nu misschien gekort gaat worden waardoor men in de problemen komt.
Nee, mensen voordat je de stap maakt om te emigreren zorg dat je jezelf financieel kan bedruipen voor je eigen toekomst, ga niet uit van bepaalde bedragen qua ooit te vertrekken uitkeringen uit Holland.
Zorg dat je wat onderneemt in Thailand, bijvoorbeeld ikzelf heb dankzij mijn vrouw ook de beschikking over een 16 Rai rubberbomen dat levert ook wel wat bahtjes op :D
Heb nog een beetje extra geinvesteerd in grond en bomen voor de toekomst.
Sommigen onder U zeggen ach het betreft alleen de kinderbijslagen, de weduwe/naar uitkeringen.
Niks is zeker in de toekomst, misschien pakken ze inderdaad in de toekomst ook de AOW aan....
Ik geef Prajak dus helemaal gelijk met zijn betoog waarin hij zegt zorg dat je zelf genoeg draagvlak hebt om te kunnen leven, en wees niet afhankelijk van de NL staat, ook deel ik de mening van Stevenl die zich ook nooit extra heeft bijverzekerd voor AOW om de volledige uitkering te kunnen krijgen, ik was 46 toen ik emigreerde en ik kon me toch niet 20 jaar bijverzekeren....het ultieme is 10 jaar, het had voor mij geen nut buiten dat vertrouw ik de NL politiek helemaal niet dus voordat je het weet gaan ze ook aan de AOW rommelen om die uitkering ook te verlagen en heb je mooi jaren voor niks extra bij betaald.
Ikzelf zou dus recht hebben op zo'n 60% van de AOW uitkering, nou dan hoeven ze bij mij niet veel te korten.
Maar mensen het kan ook de andere kant op gaan....nu is NL een topper qua levenstandaard die erg hoog is, nu wordt bijvoorbeeld Thailand gekleineerd op basis van de levensstandaard en daar moeten sommige expats voor bloeden maar wat gebeurd er over 20 jaar?
Wat ik hier mee wil zeggen is het volgende.
Iedereen die hier in Thailand leeft weet dat het levensonderhoud duurder wordt, beetje bij beetje gaan de prijzen voor levensmiddelen omhoog, ikzelf woon in de Isan en in de 2 en half jaar dat ik hier rond trek zie ik wel zeker verbetering in de welvaart. Er worden bij de vleet nieuwe huizen gebouwd, nieuwe winkels, winkelcentra.....etcetera
De prijs van de rubberopbrengst wordt hoger en hoger.
Mensen dit stopt niet meer......
Dit is ook al eerder gesuggereerd door Engelse economen die verwachten dat Azie in de toekomst economisch beter zal zijn dan Europa.
Mensen wat een geinig onderwerp is dit, wat een klasbak die minister Kamps. [|(
Wat een goede bezuiniging voor de NL staat wil deze herseloze doorvoeren....want wat gebeurd er over 20 jaar als bijvoorbeeld Thailand dezelfde levenstandaard heeft bereikt als Holland ?
Dan mag NL alsnog gewoon voldoen aan de " te bepalen uitkering volgens norm levensstandaard"
Of is meneer Kamps dan niet thuis?
Ik wens een ieder veel succes die in het uitkeringen schuitje zit.

joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#49 Bericht door joopuberda » dinsdag 06 september 2011, 10:22

Thaijan schreef:Na lange tijd meegelezen te hebben op het forum toch maar weer eens mijn wil overwonnen om toch mee te discussieren.
Na mijn ooit geopende " hoe start ik mijn emigratieplan onderwerp " waarbij mij duidelijk werd dat gereageerd werd door vermogende en niet vemogende emigranten die in Thailand leven.
Ieder deed zijn zegje, gaf mij advies, sommigen vertelden mij dat ik niet genoeg financiele draagkracht zou hebben........allemaal erg bedankt voor de welgemeende adviezen.
Het is mij in de 2 en half jaar dat ik nu in Thailand woon duidelijk dat ik onder de vermogenden val.....en met lede ogen moet ik toezien dat sommige mede expats gewoon op een te smalle financiele basis zijn geemigreerd, zichzelf doelend op een ooit in de toekomst te verstrekken uitkering van onze heilstaat Nederland die nu misschien gekort gaat worden waardoor men in de problemen komt.
Nee, mensen voordat je de stap maakt om te emigreren zorg dat je jezelf financieel kan bedruipen voor je eigen toekomst, ga niet uit van bepaalde bedragen qua ooit te vertrekken uitkeringen uit Holland.
Zorg dat je wat onderneemt in Thailand, bijvoorbeeld ikzelf heb dankzij mijn vrouw ook de beschikking over een 16 Rai rubberbomen dat levert ook wel wat bahtjes op :D
Heb nog een beetje extra geinvesteerd in grond en bomen voor de toekomst.
Sommigen onder U zeggen ach het betreft alleen de kinderbijslagen, de weduwe/naar uitkeringen.
Niks is zeker in de toekomst, misschien pakken ze inderdaad in de toekomst ook de AOW aan....
Ik geef Prajak dus helemaal gelijk met zijn betoog waarin hij zegt zorg dat je zelf genoeg draagvlak hebt om te kunnen leven, en wees niet afhankelijk van de NL staat, ook deel ik de mening van Stevenl die zich ook nooit extra heeft bijverzekerd voor AOW om de volledige uitkering te kunnen krijgen, ik was 46 toen ik emigreerde en ik kon me toch niet 20 jaar bijverzekeren....het ultieme is 10 jaar, het had voor mij geen nut buiten dat vertrouw ik de NL politiek helemaal niet dus voordat je het weet gaan ze ook aan de AOW rommelen om die uitkering ook te verlagen en heb je mooi jaren voor niks extra bij betaald.
Ikzelf zou dus recht hebben op zo'n 60% van de AOW uitkering, nou dan hoeven ze bij mij niet veel te korten.
Maar mensen het kan ook de andere kant op gaan....nu is NL een topper qua levenstandaard die erg hoog is, nu wordt bijvoorbeeld Thailand gekleineerd op basis van de levensstandaard en daar moeten sommige expats voor bloeden maar wat gebeurd er over 20 jaar?
Wat ik hier mee wil zeggen is het volgende.
Iedereen die hier in Thailand leeft weet dat het levensonderhoud duurder wordt, beetje bij beetje gaan de prijzen voor levensmiddelen omhoog, ikzelf woon in de Isan en in de 2 en half jaar dat ik hier rond trek zie ik wel zeker verbetering in de welvaart. Er worden bij de vleet nieuwe huizen gebouwd, nieuwe winkels, winkelcentra.....etcetera
De prijs van de rubberopbrengst wordt hoger en hoger.
Mensen dit stopt niet meer......
Dit is ook al eerder gesuggereerd door Engelse economen die verwachten dat Azie in de toekomst economisch beter zal zijn dan Europa.
Mensen wat een geinig onderwerp is dit, wat een klasbak die minister Kamps. [|(
Wat een goede bezuiniging voor de NL staat wil deze herseloze doorvoeren....want wat gebeurd er over 20 jaar als bijvoorbeeld Thailand dezelfde levenstandaard heeft bereikt als Holland ?
Dan mag NL alsnog gewoon voldoen aan de " te bepalen uitkering volgens norm levensstandaard"

Ik wens een ieder veel succes die in het uitkeringen schuitje zit.[/quote
]

:lol: ze bouwen een clausule in en zullen zeggen dat ze UITGAAN van het jaar dat ze de wet invoerden. Dus de levensstandaard van 2012. Diegenen die niet hebben besloten terug te keren naar Holland hebben aan zich zelf te danken dat ze in een duur woonland zijn blijven zitten. opdelfde mannier als met personen die bijv in het duurdere Zwitserland zitten.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#50 Bericht door Henk Korat » dinsdag 06 september 2011, 13:44

Thaijan schreef: Mensen wat een geinig onderwerp is dit, wat een klasbak die minister Kamps. [|(
Jan, denk je dat het echt zo slecht met Nederland in de komende 20 jaar zal gaan? [$) [$)

Als dat zo zal zijn, is deze bezuiniging en wellicht geleidelijk afschaffing van alle uitkeringen op zijn plaats. :cheesy: :cheesy: :cheesy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Thaijan
kenner
kenner

#51 Bericht door Thaijan » dinsdag 06 september 2011, 15:29

Henk Korat schreef:
Thaijan schreef: Mensen wat een geinig onderwerp is dit, wat een klasbak die minister Kamps. [|(
Jan, denk je dat het echt zo slecht met Nederland in de komende 20 jaar zal gaan? [$) [$)

Als dat zo zal zijn, is deze bezuiniging en wellicht geleidelijk afschaffing van alle uitkeringen op zijn plaats. :cheesy: :cheesy: :cheesy:
Nou Henk....ik denk niet dat het echt slecht met NL zal gaan maar dat de levensstandaard van NL en Thailand naar elkaar toe groeien, het is en blijft koffiedik kijken wat men in Den Haag met alle uitkeringen van plan is, ik denk niet veel goeds...

dutch
Expat
Expat

#52 Bericht door dutch » woensdag 07 september 2011, 02:11

Wat in deze discussie mooi zou passen is het volgende.De AOW is gebaseerd op het aantal jaren dat een persoon hier verbleef cq werkte.
Nu is het zo dat expats aangeboden kregen om tegen heel erg veel geld hun AOW te herstellen over de jaren dat zij in het buitenland gewerkt hadden.Veel geld maar het principe was natuurlijk; U heeft in het buitenland waarschijnlijk erg veel verdiend,take it or leave it.
Nu blijken er echter allochtonen te zijn die hier in de 60′er en 70′er jaren kwamen en daardoor dus ook een onvolledige AOW opbouw hebben.
En nou komt het gekke; die worden aangevuld !
Let wel zonder dat daar ooit een cent voor is betaald.
Over rechtsongelijkheid gesproken…
unquote

Ik las dit als een reactie op gelijkwaardig onderwerp op een ander forum.
Iemand die op het vetgedrukte iets meer weet te vertellen,of is het een ongefundeerde uitspraak?
Mijn vrouw kreeg indertijd van de SVB de vooraankondiging van welke korting zij zou krijgen (bij het bereiken van haar AOW leeftijd) i.v.m. het niet halen van de 50 jaar termijn ??????
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#53 Bericht door nbreeker » woensdag 07 september 2011, 02:55

driver schreef:Leuke reacties over de bezuinigings voorstellen lees ik weer hier in Bandung.

Echter...de AOW is geen uitkering zoals bij bijstand en een WAO is een uitkering die niks te maken heeft met andere uitkeringen.

AOW krijg je na of op je 65 ste een WAO door omstandigheden die per persoon weer verschillend zijn.
En tegenwoordig kom je bijna niet meer in de WAO en zeker niet voor 80/100 %
Als iemand met deze uitkeringen ri het buitenland vetrekt waar dan ook hoort hij of zij deze volledig te behouden omdat voor beide meestal premie betaald is en in beide gevallen heeft men er recht op.

Vlgs mij zullen deze uitkeringen dan ook niet gekort worden maar spreekt men meer over bijv de kinderbijslag en andere uitkeringen.

En wordt het toch per land bepaald qua hoogte van de uitkerings bedragen vertrekken we toch lekker naar bijv Zweden waar alle lonen en uitkeringen een stuk hoger liggen dan elders :angel:

Ik wacht het rustig af en maak me nergens druk over en ben al jaren bezig
mijn eigen kleine spaarpotje te verzorgen voor mijn oude of huidige dag of dat voldoende zal zijn moet nog blijken.

PERRY....Jou opmerkingen kan ik me grotendeels in vinden en in mijn ogen waren ze zeker niet racistisch maar realistisch.

Wat betreft de solidariteit tussen de Hollanders heb ik mede bij het FNV in het verleden gemerkt dat dit amper voorkomt.
Het overgrote merendeel kiest nog steeds voor zich zelf als het er op aan komt en bijv massale stakings of protest acties zoals in Frankrijk komen bij ons amper voor.

Zo....straks weer op reis dus geen internet meer verwacht ik dus tot laterszzz maar weer :thumbsup:

mvg Arie
ja Arie je sloeg de spijker op z'n kop wat betreft solidariteit onder Ollanders,als we morgen afspreken dat we staken en allemaal thuis blijven ben jij de enigste die thuis blijft,je zogenaamde collega's laten je vallen als een baksteen. :crazy:
Goede reis terug.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#54 Bericht door stevenl » woensdag 07 september 2011, 02:56

dutch schreef:quote
Wat in deze discussie mooi zou passen is het volgende.De AOW is gebaseerd op het aantal jaren dat een persoon hier verbleef cq werkte.
Nu is het zo dat expats aangeboden kregen om tegen heel erg veel geld hun AOW te herstellen over de jaren dat zij in het buitenland gewerkt hadden.Veel geld maar het principe was natuurlijk; U heeft in het buitenland waarschijnlijk erg veel verdiend,take it or leave it.
Nu blijken er echter allochtonen te zijn die hier in de 60′er en 70′er jaren kwamen en daardoor dus ook een onvolledige AOW opbouw hebben.
En nou komt het gekke; die worden aangevuld !
Let wel zonder dat daar ooit een cent voor is betaald.
Over rechtsongelijkheid gesproken…
unquote

Ik las dit als een reactie op gelijkwaardig onderwerp op een ander forum.
Iemand die op het vetgedrukte iets meer weet te vertellen,of is het een ongefundeerde uitspraak?
Mijn vrouw kreeg indertijd van de SVB de vooraankondiging van welke korting zij zou krijgen (bij het bereiken van haar AOW leeftijd) i.v.m. het niet halen van de 50 jaar termijn ??????
Ja, ik zou daar ook graag een bron van zien, want geloof er geen hout van. EWat natuurlijk wel zo is, is dat als de AOW uitkering onder bijstandsniveau is de uitkering wordt aangevuld tot bijstandsniveau, mits woonachtig in Nederland.

RuudThai
Expat
Expat

#55 Bericht door RuudThai » woensdag 07 september 2011, 03:30

stevenl schreef:Ja, ik zou daar ook graag een bron van zien, want geloof er geen hout van. EWat natuurlijk wel zo is, is dat als de AOW uitkering onder bijstandsniveau is de uitkering wordt aangevuld tot bijstandsniveau, mits woonachtig in Nederland.
En dat is het precies. De AOW wordt nooit aangevuld door de SVB zelf.
Als iemand door wat voor omstandigheden ook onder het bijstandsniveau komt kan hij bijzondere bijstand aanvragen.
Dat geldt dus ook voor mensen die te weinig AOW hebben kunnen opbouwen. Of het nou een buitenlander is die op latere leeftijd in Nederland is komen wonen of een Nederlander die langdurig in het buitenland heeft gewoond, beiden kunnen bijzondere bijstand aanvragen en ontvangen als ze aan de gestelde eisen voldoen. Dus geen of te weinig andere inkomsten zoals een aanvullend pensioen, geen groot vermogen en geen onroerend goed in bezit. Hoewel de Nederlander die gedurende zijn verblijf in het buitenland flink verdiend heeft en een miljoen euro op de Kaaimaneilanden heeft gestald niet gecontroleerd kan worden op dat vermogen.

dutch
Expat
Expat

#56 Bericht door dutch » woensdag 07 september 2011, 03:46

RuudThai schreef:
stevenl schreef:Ja, ik zou daar ook graag een bron van zien, want geloof er geen hout van. EWat natuurlijk wel zo is, is dat als de AOW uitkering onder bijstandsniveau is de uitkering wordt aangevuld tot bijstandsniveau, mits woonachtig in Nederland.
En dat is het precies. De AOW wordt nooit aangevuld door de SVB zelf.
Als iemand door wat voor omstandigheden ook onder het bijstandsniveau komt kan hij bijzondere bijstand aanvragen.
Dat geldt dus ook voor mensen die te weinig AOW hebben kunnen opbouwen. Of het nou een buitenlander is die op latere leeftijd in Nederland is komen wonen of een Nederlander die langdurig in het buitenland heeft gewoond, beiden kunnen bijzondere bijstand aanvragen en ontvangen als ze aan de gestelde eisen voldoen. Dus geen of te weinig andere inkomsten zoals een aanvullend pensioen, geen groot vermogen en geen onroerend goed in bezit. Hoewel de Nederlander die gedurende zijn verblijf in het buitenland flink verdiend heeft en een miljoen euro op de Kaaimaneilanden heeft gestald niet gecontroleerd kan worden op dat vermogen.
Dat zou inderdaad een begrijpelijke verklaring kunnen zijn,maar omdat het hier in dit onderwerp ging over aanpassingen aan de plaatselijke levensomstandigheden (ergo in het buitenland) en bijstand niet naar het buitenland gaat,dacht ik dat het dus uitsluitend over de AOW ging.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#57 Bericht door stevenl » woensdag 07 september 2011, 03:54

dutch schreef:Dat zou inderdaad een begrijpelijke verklaring kunnen zijn,maar omdat het hier in dit onderwerp ging over aanpassingen aan de plaatselijke levensomstandigheden (ergo in het buitenland) en bijstand niet naar het buitenland gaat,dacht ik dat het dus uitsluitend over de AOW ging.
Probleem met dit soort onderwerpen is dat veel mensen van alles erbij halen, en het soms wel ongeveer weten maar niet het fijne ervan, het vaak alleen van horen en zeggen weten en slechts zelden precies weten waar ze het over hebben.

RuudThai
Expat
Expat

#58 Bericht door RuudThai » woensdag 07 september 2011, 03:57

dutch schreef: Dat zou inderdaad een begrijpelijke verklaring kunnen zijn,maar omdat het hier in dit onderwerp ging over aanpassingen aan de plaatselijke levensomstandigheden (ergo in het buitenland) en bijstand niet naar het buitenland gaat,dacht ik dat het dus uitsluitend over de AOW ging.
Bedoel jij soms - ik kan het niet uit je bericht halen - dat het mensen betreft die een tijdje in Nederland hebben gewerkt, een aantal jaren AOW hebben opgebouwd, daarna zijn teruggekeerd naar hun land van herkomst en vervolgens de gedeeltelijke AOW hebben ontvangen plus een aanvulling daarop tot het gewone niveau?
Als dat zo zou zijn is dat inderdaad een speciale regeling die mogelijk in het leven is geroepen om het gepensioneerden makkelijker te maken om terug te keren naar hun land. Waarmee Nederland van hen "af" is, wat ook z'n voordelen heeft.
Ik heb inderdaad wel eens gehoord van een terugkeerregeling maar weet niet precies meer wat die inhoudt.

printen44
Expat
Expat

#59 Bericht door printen44 » woensdag 07 september 2011, 08:02

Een terugkeerregeling was een eenmalige uitkering voor diegene die naar het gewezen thuisland terug gingen. Meestal ging men terug als men met pensioen ging.

Het was voor de Nederlandse staat goedkoper, omdat vrijwel altijd de AOW onvoldoende was om aan het bijstandsniveau te komen. Die eerste generatie "gastarbeiders" waren immers op volwassen leeftijd naar Nederland gekomen. Opbouw van AOW was dus minder. Pensioenopbouw was eerst niet mogelijk, omdat men er vanuit ging dat men maar tijdelijk in Nederland zou werken.
Italianen, Portugezen en Spanjaarden, de eerste lichting "gastarbeiders", vielen onder EU-regelgeving.

Het is onmogelijk om met minder AOW in het buitenland te wonen en daarbovenop een bijstandsuitkering te krijgen. Bijstand is, voor zover ik weet, alleen voor diegene die daadwerkelijk in Nederland woonachtig zijn en onder het bijstandsniveau zitten.

Alle andere sociale uitkeringen kunnen meegenomen worden naar het gewezen thuisland, mits men geen vermogen heeft. Pas de laatste jaren controleert Nederland of diegene, die andere sociale uitkeringen, anders dan de AOW, hebben, op een vermogenstoets.

Voor de sociale uitkeringen, genoemd in het artikel, wordt volgend jaar dus het thuislandbeginsel toegepast. Ook dan zal een vermogenstoets tot de mogelijkheden behoren.

Turkije kan een uitzondering worden, want dat land heeft een samenwerkingsverdrag met de EU.

joepattaya
Expat
Expat

#60 Bericht door joepattaya » woensdag 07 september 2011, 08:46

printen44 schreef:Een terugkeerregeling was een eenmalige uitkering voor diegene die naar het gewezen thuisland terug gingen. Meestal ging men terug als men met pensioen ging.

Het was voor de Nederlandse staat goedkoper, omdat vrijwel altijd de AOW onvoldoende was om aan het bijstandsniveau te komen. Die eerste generatie "gastarbeiders" waren immers op volwassen leeftijd naar Nederland gekomen. Opbouw van AOW was dus minder. Pensioenopbouw was eerst niet mogelijk, omdat men er vanuit ging dat men maar tijdelijk in Nederland zou werken.
Italianen, Portugezen en Spanjaarden, de eerste lichting "gastarbeiders", vielen onder EU-regelgeving.

Het is onmogelijk om met minder AOW in het buitenland te wonen en daarbovenop een bijstandsuitkering te krijgen. Bijstand is, voor zover ik weet, alleen voor diegene die daadwerkelijk in Nederland woonachtig zijn en onder het bijstandsniveau zitten.

Alle andere sociale uitkeringen kunnen meegenomen worden naar het gewezen thuisland, mits men geen vermogen heeft. Pas de laatste jaren controleert Nederland of diegene, die andere sociale uitkeringen, anders dan de AOW, hebben, op een vermogenstoets.

Voor de sociale uitkeringen, genoemd in het artikel, wordt volgend jaar dus het thuislandbeginsel toegepast. Ook dan zal een vermogenstoets tot de mogelijkheden behoren.

Turkije kan een uitzondering worden, want dat land heeft een samenwerkingsverdrag met de EU.
Let wel op: de terugkeer-regeling was voor 'gastarbeiders' die besloten om terug te keren naar hun thuisland en was ook voor de 2e generatie 'gastarbeiders' (de in Nederland geboren nakomelingen). Voor de laatst genoemde groep ging de regeling nog iets verder: Zij kregen namelijk ook nog eens een toelage als bleek dat ze niet konden aarden in hun thuisland en "noodgedwongen" naar Nederland terug moesten keren.
Het geldt en gold onder geen beding voor blanke Nederlanders die na een lange periode in het buitenland (buiten EU) besluiten om terug te keren. Zelfs de Nederlandse douane zit je nog dwars met allerlei belachelijke regels betreffende de WEDER-invoer van huisraad.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”