Kosten eten en drinken

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
luc.cc
Veel ervaring
Veel ervaring

Re: Kosten eten en drinken

#46 Bericht door luc.cc » woensdag 31 augustus 2011, 20:18

prajak schreef:Zo ! Dat zegt Luc even.

Luc, je zegt wat ik niet in de mond durf te nemen omdat ik anders de gebeten hond ben en nieuwkomers het leven zuur maak, te direct reageer. Maar ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Het zal mijn (stief-, pleeg-)koter niet overkomen dat hij/zij moet rondkomen van een jodenfooi en niet meer kan kopen dan een zakje van die kloterige noedels. Mijn ... koter zal fatsoenlijk eten !

De BE buren liggen weer plat....jammer.
Prajak, ik denk dat je mij ondertussen kent, ik neem geen bochten als ik iets zeg, direct op de man af.
Ik ben al eens in de ban geslagen op een forum, mij niet gelaten.
Ik zeg mijn mening.
Als Acer dit niet leuk vindt, maakt mij niet uit, ik heb mijn democratische zeg gedaan.
En inderdaad ik geraak ook niet in Be.
Fijn om hier te zijn

Acer
komt net kijken
komt net kijken

#47 Bericht door Acer » donderdag 01 september 2011, 03:06

@Luc.cc schreef:
Zo te horen kan hij dit alles permiteren, ok, maar dan kan hij voor zijn stiefdochter toch ook een degelijke toelage geven voor haar eten.
Wat is in Uw optiek een degelijke toelage?

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#48 Bericht door Pieter » donderdag 01 september 2011, 05:59

luc.cc schreef:
prajak schreef:Zo ! Dat zegt Luc even.

Luc, je zegt wat ik niet in de mond durf te nemen omdat ik anders de gebeten hond ben en nieuwkomers het leven zuur maak, te direct reageer. Maar ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Het zal mijn (stief-, pleeg-)koter niet overkomen dat hij/zij moet rondkomen van een jodenfooi en niet meer kan kopen dan een zakje van die kloterige noedels. Mijn ... koter zal fatsoenlijk eten !

De BE buren liggen weer plat....jammer.
Prajak, ik denk dat je mij ondertussen kent, ik neem geen bochten als ik iets zeg, direct op de man af.
Ik ben al eens in de ban geslagen op een forum, mij niet gelaten.
Ik zeg mijn mening.
Als Acer dit niet leuk vindt, maakt mij niet uit, ik heb mijn democratische zeg gedaan.
En inderdaad ik geraak ook niet in Be.
DAT IS JUIST NIET DEMOCRATIE JE GROTE MOND OPENTREKKEN ZONDER REKENING TE HOUDEN MET MINDERHEDEN

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#49 Bericht door Luc » donderdag 01 september 2011, 06:20

je moet je kinderen proberen voor te bereiden op hun eigen zelfstandig leven later.
Gaat ze de levensstandaard die ze nu heeft later met eigen financiele middelen ook zo kunnen doortrekken ?
Heeft ze zicht op een baan van 30000 -40000 baht ?
Of zal ze later ook nog altijd moeten terugvallen op ouderlijke steun om haar leventje rond te krijgen ?
Leer ze normen en waarden - proberen toch - respect voor alles en nog wat, leer ze tellen en op zijn minst 6 maanden vooruit kijken.
Het is soms wel beter dat ze het met wat minder, van juist maar handje omhoogsteken, moeten doen en zelf wat uit de pijp moeten komen.
Voor niets gaat de zon op , al het andere heeft een prijsje .

Mart
Erelid
Erelid

#50 Bericht door Mart » donderdag 01 september 2011, 07:09

Acer schreef: Mijn vrouw een auto, JA
Dochter een auto, JA
Eigen huis, JA
Hierbij opgemerkt dat (excuus voor de omschrijving) de “krot woning” geheel herbouwd is middels stenen muren, tegels op de vloer, sanitair en hurk-toilet vervangen door normale toilet.
En de nodige meubilair aangeschaft.

Terug naar de kern.
Echter, dochter en moeder trachten mij duidelijk te maken dat minimaal 150baht/per dag nodig is.
Wat kan en mag nu een acceptabel bedrag zijn, simpele vraag maar antwoord is moeilijk.
Moeder is van de hel in de hemel gekomen !
Wenst het beste voor haar dochter, want ........... dat is haar levensverzekering !

Dus ..... het zal n o o i t genoeg zijn.

Zijn er nog meer kinderen ?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#51 Bericht door joopuberda » donderdag 01 september 2011, 10:03

500 bath per dag. Kijk ik snap dat er van je dochter geprofiteerd wordt door andere mede scholieren en dat is iets waar ze zelf wat aan moet doen. ik heb soms dagen dat ik met 200 bath toe kan voor het eten en drinken , maar ik heb ook dagen dat 1000 bath aan eten en drinken opgaat. het moet in je dochters kop ook in orde zijn , ze zal moeten snappen dat wat je haar geeft niet verplicht is om ook op te maken. 15.000 bath per maand.

RuudThai
Expat
Expat

#52 Bericht door RuudThai » donderdag 01 september 2011, 10:30

Acer schreef:@Luc.cc schreef:
Zo te horen kan hij dit alles permiteren, ok, maar dan kan hij voor zijn stiefdochter toch ook een degelijke toelage geven voor haar eten.
Wat is in Uw optiek een degelijke toelage?
Ik heb al geschreven dat ik onze dochter (mijn stiefdochter eigenlijk) van 15 een weektoelage van 1000 baht geef waarmee ze haar eten op school mee moet betalen, alsmede benzine, beltegoed en wat persoonlijke uitgaven. Als ze daar van overhoudt kan ze wat leuke kleding voor zichzelf kopen of sieraden enz. Of sparen.
Ik zou dat jou ook willen aanbevelen. Een vast bedrag per week en dat ook per week uitbetalen. Als je het in 1 x voor een maand uitbetaalt houden ze gegarandeerd een week over dat ze blut zijn :Whistle: en dan staan ze alsnog met het handje op. Ze kunnen dan zelf bepalen of ze een beetje goed eten of dat ze 3 x daags 7 dagen in de week een pot Mamasoup naar binnen werken en vervolgens de rest besteden aan beltegoed om dagelijks uuuurenlang met vriendjes te bellen. Bijvoorbeeld. Maar goed, daar ligt dan nog een oudertaak.
Laat ze zelf maar met geld leren omgaan, begeleid ze erbij maar uiteindelijk doen ze toch wat ze zelf willen, zeker als ze al 18 zijn.
En laat je niet opnaaien door moeder+dochter die alsmaar meer willen, maar wees ook niet te krenterig. Een bedragje van 50 baht meer of minder per dag is dan 1500 baht per maand oftewel 35 eurootjes. So what! [|)

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#53 Bericht door Jim » donderdag 01 september 2011, 15:54

1000 baht per week alleen voor eten moet genoeg zijn.
de gezinnen die met minder moeten doen wil je niet deze week op de koffie krijgen.

als dan nog honger heeft, rijdt ze maar minder auto of belt ze maar minder met haar muu tuu.
of ze neemt maar een krantenwijk, leert ze meteen de waarde van het geld kennen ;)

tenzij je natuurlijk een hi-so chickie aan het opvoeden bent..
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#54 Bericht door vleespet » donderdag 01 september 2011, 16:44

Luc schreef:je moet je kinderen proberen voor te bereiden op hun eigen zelfstandig leven later.
Gaat ze de levensstandaard die ze nu heeft later met eigen financiele middelen ook zo kunnen doortrekken ?
Heeft ze zicht op een baan van 30000 -40000 baht ?
Of zal ze later ook nog altijd moeten terugvallen op ouderlijke steun om haar leventje rond te krijgen ?
Leer ze normen en waarden - proberen toch - respect voor alles en nog wat, leer ze tellen en op zijn minst 6 maanden vooruit kijken.
Het is soms wel beter dat ze het met wat minder, van juist maar handje omhoogsteken, moeten doen en zelf wat uit de pijp moeten komen.
Voor niets gaat de zon op , al het andere heeft een prijsje .
Eindelijk het goede antwoord,bravo Luc
:thumbsup: :clap: :clap:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Acer
komt net kijken
komt net kijken

#55 Bericht door Acer » donderdag 01 september 2011, 18:15

Luc schreef: Leer ze normen en waarden - proberen toch - respect voor alles en nog wat, leer ze tellen en op zijn minst 6 maanden vooruit kijken.
Ik mis mogelijk iets, dit is een pure cultuur kwestie die is gestart bij geboorte, ik kwam pas in "beeld" toen dochter 11 jaar was.........
Vervolgens ben ik de eerste die zich moet (gaan) aanpassen ben immers immigrant.

Misschien onderstaand ook een reden om mij als "farang" hier even niet in te gaan mengen?

Thaise mensen respecteren elkaar en vinden het niet nodig om een ander te bekritiseren. Hoe arm een Thai ook is, ze zijn een trots volk en daarnaast erg nationalistisch. Vooral het Boeddhisme, het Koningshuis en de familie zijn instituten waardoor Thai zich erg met elkaar verbonden voelen. Maak als buitenstaander ook nooit de fout om hier kritiek op te uiten. Ze zijn voor een Thai zo belangrijk dat je daarmee direct alle respect van een Thai verliest.
Hiërarchie

Thai houden graag vast aan de eigen cultuur omdat zij ervan overtuigd zijn dat dit zorgt voor samenhang en verbondenheid in de Thaise samenleving.

Ik verzeker U probeer het uit op de wijze zoals U aangeeft met woorden van van gelijke strekking "neem geen blad voor de mond"

Tussen hier iets schrijven en de praktijk de toon maakt de muziek.
U bent en blijft dan een heerlijk "dorps" gesprek voor altijd en vergeet niet ook U partner, kinderen indien aan de orde zullen last onder vinden door Uw gedane uitspraken en/of inmenging.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#56 Bericht door Jeanette » donderdag 01 september 2011, 19:13

Ik snap nu eigenlijk de startvraag niet meer helemaal. Tot nu toe vind ik uw reakties genuanceerd en verstandiger (op die nieuwe auto na :giggle3: ) dan wat u hier te horen kreeg.
Wat maakt het uit wat eten en drinken kost per dag? (dus 30 x voor een maand? of 20 x?)

Is er in Thailand dan bij teveel en te weinig gezichtsverlies? En zoekt u het bedrag dat voor Thai en farang juist zou zijn? Dan gaat het niet om het geld, niet om het meisje maar om een ultime vorm van integreren?

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#57 Bericht door Jim » vrijdag 02 september 2011, 00:16

ff off-topic..
wat is er toch met dat ge-U ineens?

helemaal met een hoofdletter..
komt nogal sarcastisch over imho

http://www.onzetaal.nl/advies/u-hoofdletter.php
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Mart
Erelid
Erelid

#58 Bericht door Mart » vrijdag 02 september 2011, 04:24

Acer schreef: Ik mis mogelijk iets, dit is een pure cultuur kwestie die is gestart bij geboorte, ik kwam pas in "beeld" toen dochter 11 jaar was.........

U bent en blijft dan een heerlijk "dorps" gesprek voor altijd en vergeet niet ook U partner, kinderen indien aan de orde zullen last onder vinden door Uw gedane uitspraken en/of inmenging.
Beste Acer,
Reeds eerder schreef ik:
Het lijkt er meer op dat U de Thaise cultuur onder de loupe wilt leggen, dan de kosten van eten en drinken.
Succes,
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Acer
komt net kijken
komt net kijken

#59 Bericht door Acer » vrijdag 02 september 2011, 04:30

@ Jeanette

De gegeven reactie helder en duidelijk en kan mij daar redelijk in vinden.
Had ik eerder al niet zelf aangegevn dat ik mij wilde beperken dat de kern?.

-Uiteraard moet er ruimte zijn om zaken welke mogelijk verweven zijn met het door mij gevraagde in te brengen-

Ik hoef het met niemand eens te zijn, evenzo is dat anders om maar respecteer wel ieders mening.
Door mij werd een opmerking gemaakt bij een beantwoording op een mede lid;

Ik mis mogelijk iets

En dat heeft betrekking op “Leer ze normen en waarden - proberen toch - respect voor alles en nog wat, leer ze tellen en op zijn minst 6 maanden vooruit kijken.”

Mijn reactie was, ik kwam in beeld toen dochter 11 jaar was en mijn vrouw dus 11 jaar lang alleen had gestaan voor opvoeding samen met haar vader en moeder.

Dochter heeft nooit haar biologische vader ontmoet sterker, ze kent hem niet.

Lang heb ik dit voor mij willen houden waarom?.

De door mij gestelde vraag ging over kosten eten en drinken.

Vele mede leden zullen ook hier mee te maken hebben dat zij een Thaise hebben welke al een kind of kinderen had.

In mijn geval was dochter al 11 jaar en periode geboorte tot 11 jaar daar is vrij belangrijk, je vormt dan een kind.

Nee, ik ga geen spijkers op laag water zoeken.

Ga ook niet roepetoeteren ja maar hullie en zullie, blijf in mijn eigen situatie.

Voor alle duidelijk ik verwacht niks, ik heb geaccepteerd om de verdere opvoeding van dochter op mee te nemen.

Ik, vele mede leden dragen wel bij in de kosten –doen of deden de biologische vader (s) dit ook ?-

Wij nemen onze verantwoording, realiseer mij. maar dit is Thailand zal als mogelijk excuus worden aangedragen.

Hier praat niemand over om reden het is zo gewoon, en zijn dit mooie one liners

“Leer ze normen en waarden - proberen toch - respect voor alles en nog wat, leer ze tellen en op zijn minst 6 maanden vooruit kijken.”
Probeer het maar uit en dat is een bruikbaar advies?.
Anders gesteld wat in 11 jaar absoluut niet is gedaan, kreeg ik gratis cadeau erbij, ja in 7 jaar heb ik vele kastanjes uit het vuur gehaald.
Veel kunnen bereiken mede dank zij mijn vrouw.

Maar wat ook absoluut vergeten wordt, een Thaise gehuwd met een farang heeft een extra taak erbij.

Het praat zo makkelijk, het is zo makkelijk op te schrijven.

Zeker op dit forum zijn naar mijn inschatting “ervaring deskundige” bogen op een lang verblijf.
Ik ben eerlijk en kom er voor uit, zal nooit het patroon van denken, handelen gaan begrijpen.

Ik kan vinden wat ik wil en dit bespreken met mijn vrouw allemaal goed en wel.

Heeft het betrekking op onze dochter en/of familie moet zij zich gaan opsplitsen.

Ik kan zonder enige beperking in huis alles bespreken, maar moet zij e.e.a overbrengen dient zij zich herschikken en het op de Thaise leest te vertolken.

Nee, geen cursus cultuur, het is de realiteit.

Ik ken mijn beperkingen, en begeef me niet op “glad ijs” in Thailand.
Ben een gelukkig persoon, financieel onafhankelijk vandaag mijn 60 ste verjaardag.

-en bij het openen van de computer een email van de dochter, waarom?
-Ze is mijn verjaardag niet vergeten-

Vrij ongewoon voor een Thai, maar het zijn deze kleine dingen die ik samen met vrouw toch ook heb kunnen bereiken.

Tja, 150 baht/dag bleek voor een aantal mede leden te weinig en nu zal ik 250 baht/dag geven.

luc.cc
Veel ervaring
Veel ervaring

#60 Bericht door luc.cc » vrijdag 02 september 2011, 04:54

Mart schreef:
Acer schreef: Ik mis mogelijk iets, dit is een pure cultuur kwestie die is gestart bij geboorte, ik kwam pas in "beeld" toen dochter 11 jaar was.........

Beste Acer,
Reeds eerder schreef ik:
Het lijkt er meer op dat U de Thaise cultuur onder de loupe wilt leggen, dan de kosten van eten en drinken.
Succes,
:clap: :clap: :clap:
Fijn om hier te zijn

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”