Prijs-stijgingen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

Re: Prijs-stijgingen

#46 Bericht door stevenl » woensdag 27 april 2011, 03:51

joepattaya schreef:
jumbo schreef:
joepattaya schreef:Steven, nu betrap ik je voor de zoveelste keer op de uitlating, dat iemand volgens jou geen verstand (van iets) heeft.
In plaats van louter deze kreet te plaatsen, doe je er goed aan om dan duidelijk te maken waarom vleespet volgens jouw geen verstand heeft.
Dit soort kretologie kan me gestolen worden!

Kan me prima vinden in Steven zijn stelling al had het anders verwoord kunnen worden...
Vleespet (en Pieter ) delen dezelfde duim of lezen dezelfde krant, beperkte oplage van 2...
Kan best zijn Jumbo, en het maakt mij niet uit welke krant men leest en wat of de oplage is.
Het gaat mij erom dat het wel lekker kort de bocht is om op posts te reageren met: Je hebt (er) geen verstand (van).
Dit impliceert dat de betreffende er dus WEL verstand van blijkt te hebben, maar neemt vervolgens niet de moeite om dat kenbaar te maken.
Als men daar dan weer aanmerkingen opmaakt, dan is de goedkope repliek: Dan lees je het toch niet!!
En daar wringt hem de schoen...............men dient eerst te lezen om uit te vinden wat de inhoud van een post is.

Maar goed, ik heb mijn boodschap overgebracht. Het laatste woord is ongetwijfeld aan .......... :?:
Groot verschil Joep tussen 'geen verstand hebben' en 'er geen verstand van hebben'. Jij hebt de laatste tijd naar mijn mening nog wel eens de neiging te schrijven over zaken waar je geen verstand van hebt (zoals gezegd, de laatste tijd), dan is het zeker de moeite waard om een en ander uit te leggen en er dieper op in te gaan. Maar als iemand niet nadenkt, omdat hij niet wil of niet kan, dus geen verstand heeft of het niet gebruikt, dan heeft het geen zin om iets uit te leggen.

PS: citaten zijn niet volledig, heb er 1 weg moeten halen om deze post te kunnen plaatsen.
Laatst gewijzigd door stevenl op woensdag 27 april 2011, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#47 Bericht door Pieter » woensdag 27 april 2011, 04:53

trouwens er "verstand" van hebben.

Net als de meeste economen en of mensen die in die richting "gestudeerd" hebben maken velen de fout
om het als een exacte wetenschap te zien.
Ik denk nog steeds dat een duim een handig hulpmiddel is om het een en ander te "verklaren"

mensen apen elkaar graag na dus als de prijs bij de koekjes boer omhoog gaat dan ja dat kan ik ook

hoewel eieren "verse" producten zijn zal elke groothandel 1 of 2 dagen wachten met het leveren als
hij weet of vermoed dat hij dan een beetje meer kan verdienen.

In deze landen moet dat blijkbaar met horten en stoten gaan.
misschien omdat er te veel gereguleerd wordt ??

Afbeelding

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Mart
Erelid
Erelid

#48 Bericht door Mart » woensdag 27 april 2011, 06:00

Pieter, moet dat nou, een foto van mijn vader :?: :lol:
Pieter schreef:
Afbeelding
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#49 Bericht door Borowolf » woensdag 27 april 2011, 06:47

Net als de meeste economen en of mensen die in die richting "gestudeerd" hebben maken velen de fout
om het als een exacte wetenschap te zien.
+1.

Ik heb ooit een econoom horen beweren (en na een korte discussie begreep ik dat hij dat nog echt meende ook) dat economie veel moeilijker was dan een exacte wetenschap want.....
bij een exacte wetenschap was er maar 1 oplossing mogelijk terwijl bij economie vele oplossingen mogelijk zijn en je nooit zeker weet of je de juiste oplossing gekozen hebt. :mrgreen: :mrgreen:

En ja, dit was een directeur van een groot bedrijf. En ja, dat bedrijf is naar de knoppen geholpen.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#50 Bericht door prajak » woensdag 27 april 2011, 07:53

Leuk plaatje al komt het woord Urang Oetan in het Thais niet overeen met Orang Oetan in het westerse schrift. En ik meen dat wij Orang Oetan schrijven zoals in het Bahasa. Orang=mens, Oetan=woud meen ik. Ik ben in Indo geweest en aan de zijkant van de bus stond maximaal zoveel ...orang...

jumbo
Expat
Expat

#51 Bericht door jumbo » woensdag 27 april 2011, 08:19

prajak schreef:Leuk plaatje al komt het woord Urang Oetan in het Thais niet overeen met Orang Oetan in het westerse schrift. En ik meen dat wij Orang Oetan schrijven zoals in het Bahasa. Orang=mens, Oetan=woud meen ik. Ik ben in Indo geweest en aan de zijkant van de bus stond maximaal zoveel ...orang...
Orang Utan is het in ABI...je vertaling is correct..

Zelfs in Thailand gaan er nog vruchten onder de Indische benaming zoals Durian en Rambutan (betekend haar, spreekt voor zich) en Mankut of mangosteen...in het Nederlands...

Het Thaise woord voor sleutel grenst ook erg aan het Indische woord...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

RuudThai
Expat
Expat

#52 Bericht door RuudThai » woensdag 27 april 2011, 17:47

vleespet schreef:Niet zo'n gelukkig gekozen voorbeeld Ruud,Prayuth Chan-Ocha is iemand met veel bloed aan zijn handen en een machtsgeil persoon.
En ook nu weer is zijn rol in het conflict met cambodja niet helemaal zuiver.
Een zeer gevaarlijk persoon,die zelf graag de touwtjes in handen zou willen hebben.
Niet zo gelukkig gekozen? Vleespet, volgens mij zijn wij het volkomen eens over deze figuur! Ik heb toch ook gewaarschuwd dat hij een hardliner is die er brood in ziet om een nieuwe coup te plegen als de verkiezingsuitslag op een ramp (= meerderheid thaksinmarionettenpartij) dreigt uit te lopen? :mrgreen:

Het oorlogje spelen met Cambodja is natuurlijk ergerlijk: voor die paar hopen ouwe stenen vallen nu al tientallen doden, vele gewonden en zeer veel mensen moeten vluchten.
Maar als de regering Abhisit ook maar iets toegeeft aan de Cambodjanen, heeft hij gelijk de hele oppositie op z'n nek.
De supernationalistische geelhemden van de PAD willen het Preah Vihar tempelcomplex weer in Thais bezit en zullen zich fel verweren tegen ook maar iets toegeven aan Cambodja.
En de roodhemden van de thaksinmarionetten zullen dat direct aangrijpen om te schreeuwen dat Abhisit het geliefde Thailand in de uitverkoop doet. Of andere reactionaire taal.
Tja, en dat kan Abhisit zo vlak voor de verkiezingen net niet hebben.... en dus blijft hij maar een beetje tussendoor laveren tot na die verkiezingen, verwacht ik. Slap, maar vanuit zijn positie bekeken misschien het hoogst haalbare. :(

jumbo
Expat
Expat

#53 Bericht door jumbo » donderdag 28 april 2011, 05:48

Goh, die eierhandelaren toch die een dagje of twee voordelen willen pakken :roll: :roll:

The Commerce Ministry has called for egg producers to slow exports for six months, while it has frozen pork prices for three months to curb rising consumer costs.

As a result, eggs will be retailed at Bt3.10-Bt3.20 each for mixed sizes in fresh markets. The target retail price of pork will be Bt135-Bt140 a kilogram.

Vatchari Vimootayon, director-general of the Internal Trade Department, said rising prices of eggs and pork were mainly due to increasing feed-meal prices, while natural disasters such as floods had caused disease in hens and reduced egg production.

However, the price of eggs should stabilise after producers have committed to a temporary export ban until October.

Only large companies that have future contracts will continue egg exports. However, that will not affect domestic egg prices, Vatchari said.

On average, Thailand exports about 20 million to 30 million eggs a month. Thais consume 25 million eggs a day, but daily production has dropped by 3 million eggs.

To ease the rise in the cost of living, the ministry will set the price of eggs in fresh markets at Bt3.10-Bt3.20 each, with an approximate amount of 1 million eggs a day.

Vatchari said the ministry would consider adding fishmeal to its price-control list if it finds that the rising price of feed meal has affected egg prices.

Manoch Chootubtim, president of the Egg Farmers Association, said the price of feed meal had increased continuously from Bt11 a kilogram in the first quarter of the year to more than Bt12 a kilo now.

"Egg farmers have faced lower income and only 10-per-cent profit. Prices of all consumer goods have gradually increased, and egg prices are not [immune to] higher production costs," he said.

In addition, the ministry will freeze the price of swine at Bt59-Bt60 a kilogram at the farm gate for three months in a bid to control the retail price of pork at Bt135-Bt140 a kilo. The ministry has also asked producers to slow down the export of pork for the time being. Exports account for 1 per cent of the country's pork production.

Thailand is currently able to produce 38,000 swine a day, down from the normal rate of 40,000 a day.

Pork prices have increased gradually in every country because of the impact of climate change, which slows down pigs' life cycle and raises the cost of production.

Supply of pork in the world market has dropped by 10 per cent, mainly in major producers such as Thailand, Vietnam, South Korea and Cambodia.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#54 Bericht door stevenl » donderdag 28 april 2011, 06:32

jumbo schreef:Pork prices have increased gradually in every country because of the impact of climate change, which slows down pigs' life cycle and raises the cost of production.
Ik ben geen expert in dit gebied, maar dit klinkt me wel erg vreemd in de oren.

jumbo
Expat
Expat

#55 Bericht door jumbo » donderdag 28 april 2011, 07:10

stevenl schreef:
jumbo schreef:Pork prices have increased gradually in every country because of the impact of climate change, which slows down pigs' life cycle and raises the cost of production.
Dat komt omdat je (er) geen verstand (van) hebt. :D

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#56 Bericht door stevenl » donderdag 28 april 2011, 07:19

jumbo schreef:
stevenl schreef:
Dat komt omdat je (er) geen verstand (van) hebt. :D
Hier heb ik inderdaad geen verstand van, vandaar mijn opmerking (en impliciet verzoek aan mensen die er wel verstand van hebben om uitleg).

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#57 Bericht door Gardensafari » donderdag 28 april 2011, 07:44

Thai zijn prutsers en dit is volgens mij een echt prutsverhaal.
Door de klimaatverandering zijn de kippen van de leg en groeien de zwijntjes minder hard?

De rest is ook een beetje onduidelijk, althans voor mij.
De prijzen van varkens- en kippenvoer stijgen sterk door de mislukte oogsten wereldwijd.
En dus stijgen de prijzen van kippen- en varkesvlees en eieren mee.
Nu bevriest de minister die prijzen.
Maar hoe worden de boeren nu schadeloos gesteld?
Als dat niet gebeurt is het logisch dat er minderen eieren op de markt komen en minder varkensvlees.
Die boeren zijn toch niet gek?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

jumbo
Expat
Expat

#58 Bericht door jumbo » donderdag 28 april 2011, 08:11

Steven;

Het is niet anders zoals het er staat, ik heb daar ook geen verdere uitleg over, misschien zit er een ex-varkensfokker onder de gelederen..

GS;
De prijzen stijgen doordat vraag en aanbod mank lopen, er is meer vraag dus de MARKTprijs gaat omhoog, daar profiteren die boeren niet van. Maar gaat de consument wel meer geld kosten.
De voedselprijzen zijn iets gestegen en dat treft de boer weer wel...
Veel is ingegeven door de export (Thailand is een exportland) van dezelfde goederen, mede door contracten maar soms ook omdat er meer geld te pakken is zoals in dit geval.
De minister bevriest dan de prijzen zodat er geen verschil meer is tussen export of locale verkoop en wil daarmee de bedrijven 'dwingen' locaal te verkopen ipv de hogere kosten van export te nemen...

De boeren krigen een garantieprijs

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#59 Bericht door Wereldvreemd » donderdag 28 april 2011, 08:32

jumbo schreef:Veel is ingegeven door de export (Thailand is een exportland) van dezelfde goederen, mede door contracten maar soms ook omdat er meer geld te pakken is zoals in dit geval.
De minister bevriest dan de prijzen zodat er geen verschil meer is tussen export of locale verkoop en wil daarmee de bedrijven 'dwingen' locaal te verkopen ipv de hogere kosten van export te nemen...

De boeren krigen een garantieprijs
Volgens mij zit er een contradictie in het verhaal. Enerzijds stel je dat de boeren een garantieprijs krijgen en anderszijds een bevriezing van de prijs. Een bevriezing betekent dat je niet voor meer zou mogen verkopen dan de gestelde prijs en een garantieprijs is een prijs, die een boer minimaal zou krijgen.....

Zoals ik het nu lees, kunnen de Thai nog wel de oorzaken benoemen, maar geen passende oplossingen bieden. Hoe kun je nu tegen een boer zeggen het mag niet voor meer dan bedrag X verkocht worden, terwijl zijn productiekosten hoog blijven.... Zoals iemand anders al stelde, dan produceer je als boer gewoonweg niet meer.
- -

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#60 Bericht door Borowolf » donderdag 28 april 2011, 08:52

Pork prices have increased gradually in every country because of the impact of climate change, which slows down pigs' life cycle and raises the cost of production.
O, de climate change heeft het weer gedaan? Het is toch wat hoor.

Nu zou het wel aardig zijn even te weten hoe dat in zijn werk gaat. De overstromingen en het afwijkende weer waren het gevolg van een onverwachte sterke El Nina. Dus dat kan het niet zijn. Waarschijnlijk is de zeespiegel door smelten van het ijs met 0,003 centimeter gestegen? Dat zal het wel zijn. Want daar kunnen kippen en varkens nu eenmaal niet tegen. Dat weet iedereen.

Zo'n opmerking doet je twijfelen aan de gehele inhoud van dit artikel waar ik eerlijk gezegd ook weinig touw aan vast kan knopen. Om dat dan weer aan Thailand vast te knopen, gaat me net iets te ver, Hans. In Europa kunnen ze er ook wat van. Ik hoef alleen het rapport van de club van Rome maar even in herinnering te roepen.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”