Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hulp

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid

Re: Retirement: Ondanks vele berichten toch een vraag om hul

#46 Bericht door Mart » maandag 24 januari 2011, 18:14

prajak schreef: En wellicht zijn er ook andere leden die je willen helpen. Vast wel.
Succes.
Eerder schreef ik ergens: U bent van harte welkom.
Hij nam de uitnodiging aan.
Kwam op de fiets, ja ..... 66 km
Zojuist las ik het eerste deel van zijn verslag, maar ach .... knuffelen is ook leuk. :?

Ook U bent van harte welkom, in de Isaan.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

dutch
Expat
Expat

#47 Bericht door dutch » dinsdag 25 januari 2011, 00:23

Prajak,helemaal eens met je artikel behalve.........dat met die gasfles.
14 kg LPG is hier (nu) 300baht en daar doe ik ca. 2 maanden mee.
Koken elke dag minimaal 3 keer,en af en toe wat extra kokkerellen,maar dat is alles.
Als je op de kleintjes moet letten is dat toch een verschil.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#48 Bericht door prajak » dinsdag 25 januari 2011, 00:53

Dutch, je hebt vast gelijk. Ik kook maar twee dagen p/w op gas, andere dagen in elektrieke dingen.

Gas, weet niet wat het nu kost. Binnenkort ben ik weer aan de beurt maar bij mij is het incl 100 b voor de tuktuk want het vulstation zit 5 km van mijn huis. Dus zal jouw 300 wel kloppen.

Om terug te komen op de OP, het blijft een gok zonder behoorlijk poen in de bank. Je hebt niks in reserve. Maar hij zal de enige niet zijn getuige de verhalen, kort geleden, over farang in ziekenhuizen hier.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#49 Bericht door elst99 » dinsdag 25 januari 2011, 02:49

We kunnen er lang en kort over discuteren, feit is dat hij geen retirement to stay of O krijgt met dit inkomen. Dus elke suggestie die geopperd wordt heeft geen zin. Gewoon omdat de inkomsten te laag zijn, geen 800.000 op de bank kan laten staan en geen verzekering kan afsluiten.
Ga niet op de stoel van een arts zitten en wees niet wantrouwig voor wat betreft ziekenhuizen, het is toch de verzekering in Nederland die bepaalt in welk ziekenhuis je geholpen wordt. Jij belt met je reisverzekering en/of je zorgverzekering en die regelen alles. En ga er vanuit als het niet noodzakelijk is de ingreep, die je wel naar Holland halen.
Het enige wat je kan adviseren is neem kontakt op met de SVB en laat je voorlichten en neem kontakt op met je zorgverzekering, Bij het Zilveren Kruis hebben we een polis voor 365 dagen p.j. betekent dus dat we p.j. een keer teruggaan. Centraalbeheer heeft een reisverzekering voor 365 dgn p.j. ongelimiteerd , dus geen 90 of 180 dgn. maar doorlopend.
Ga eerst je huiswerk zelf maken en kom dan met konkrete vragen.
Nu krijg je veel hele en halve waarheden waar je geen fluit mee opschiet.
Je zit hier dan voor de geraniums, maar met veel onzekerheden en of dat een ideale oude dag is?
Een vraag nog, je hebt al 15 jaar een thaise vriendin, werkt ze in Thailand? Zodat jullie inkomsten wat hoger uitkomen en heeft ze een huis? Zodat je niet hoeft te huren?
Of moet zij ook nog voor kinderen zorgen?
Laatst gewijzigd door elst99 op dinsdag 25 januari 2011, 02:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#50 Bericht door greenthaiway » dinsdag 25 januari 2011, 02:50

Ook hier is een gasfles 300.00 THB
Inhoud 15 kilogram netto.
Het is een blauwe gasfles, denk dat het propaangas is, dat gebruikte ik ook in Nederland (Shell).

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#51 Bericht door yandre » dinsdag 25 januari 2011, 03:44

nu fles gas betaalde zondag 330 bath was 10 bath duurder geworden
wel thuis bezorgd.
zet het op de rit elk jaar terug naar nederland
kost ook geld en je verblijf in nederland .
kijk wat de mogelijk heden zijn met je vriendin en zij
kan je hier ook in helpen .
en net wat prayak en mart al zeggen welkom in de isan
als je hier heen komt.
en het koken kan ook op hout hoor doen er hier ook veel
hi hi klein tuintje misschien wat groente verbouwen heb je
dit ook .
sucses er mee en horen het wel

hteeuwen
heeft ervaring
heeft ervaring

#52 Bericht door hteeuwen » dinsdag 25 januari 2011, 11:17

Trouwen voordat ik 65 wordt is natuurlijk een optie. Dan voldoe ik ook aan de visum norm van 40.000 THB per maand aan inkomen. Mijn vriendin heeft geen kinderen om voor te zorgen en momenteel huren wij voor 9.000THB per maand. Ik ben nu weer hier voor 3 maanden en wij hebben buiten de huur en woonkosten om 1000THB per dag te verteren. Die 1000 THB per dag heb ik ook na mijn pensionering ter beschikking. Daar komen wij zelfs in Hua Hin goed mee uit! Natuurlijk geen vetpot maar wij hebben het best naar ons zin zo.
Als het niet anders gaat dan moet het maar 8 maanden per jaar Thailand worden, maar ik vraag mij af of ik die partnertoeslag (als wij getrouwd zijn) ook krijg als ik maar 8 maanden per jaar in Thailand ben.
Verder ben ik het met iedereen eens dat alles vlgs. het boekje moet want aan problemen hier heb ik geen behoefte.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#53 Bericht door greenthaiway » dinsdag 25 januari 2011, 11:52

hteeuwen schreef:Trouwen voordat ik 65 wordt is natuurlijk een optie. Dan voldoe ik ook aan de visum norm van 40.000 THB per maand aan inkomen. Mijn vriendin heeft geen kinderen om voor te zorgen en momenteel huren wij voor 9.000THB per maand. Ik ben nu weer hier voor 3 maanden en wij hebben buiten de huur en woonkosten om 1000THB per dag te verteren. Die 1000 THB per dag heb ik ook na mijn pensionering ter beschikking. Daar komen wij zelfs in Hua Hin goed mee uit! Natuurlijk geen vetpot maar wij hebben het best naar ons zin zo.
Als het niet anders gaat dan moet het maar 8 maanden per jaar Thailand worden, maar ik vraag mij af of ik die partnertoeslag (als wij getrouwd zijn) ook krijg als ik maar 8 maanden per jaar in Thailand ben.
Verder ben ik het met iedereen eens dat alles vlgs. het boekje moet want aan problemen hier heb ik geen behoefte.
Volgens mij, natte vingerwerk( :oops: ), sta je in deze optie in Nederland ingeschreven en krijg je partnertoeslag.

dutch
Expat
Expat

#54 Bericht door dutch » dinsdag 25 januari 2011, 12:02

Je kunt gewoon via DigiD bij de SVB gluren,wat je te wachten staat en hoe dat je status staat aangegeven.
Via www.mijnpensioenoverzicht.nl kan je via DigiD ook je te verwachtte pensioen(en) bekijken (nog niet alle pensioenfondsen hebben hun gegevens al ingebracht)
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#55 Bericht door prajak » dinsdag 25 januari 2011, 16:13

Elst, met 1.100 E inkomen/maand heb je bij de huidige koers ruim 520 k baht. Om 8 ton te halen heb je dan 280 k baht in de bank nodig en dat is 7 k euro. Ik lees dat hij geen 8 ton baht heeft maar meer lees ik niet. Misschien haalt hij het wel.

En misschien wil een van zijn kinderen dat bedrag wel langdurig aan hem uitlenen of geven ?

En verpieteren in NL met een te klein inkomen en afhankelijk zijn van toeslagen -die mogelijk onder druk komen- lijkt me minder prettig dan zuinigjes aandoen onder de zon.

Samenwonen heeft gevolgen voor de AOW maar misschien is de partner wel veel jonger ? Dan komt er tot 2015 een toeslag.

Maar ik ben het eens met schrijvers hier, het is een bescheiden budget en spaarsaldo. Hij zal het simpeltjes moeten houden.

Ik herinner me van jaren terug een verhaal in Thaivisa dot com. Een Brit op leeftijd woonde al jaren hier met een uitkering van een paar honderd pond per maand slechts. Hij protesteerde tegen de nieuwe bepalingen die wij de 8 ton regeling noemen, of de 12 x 40 regeling voor gehuwden. Zijn verhaal kwam er op neer dat hij met zijn Thaise partner/vrouw in Dorp Achteraf woont, een klein huisje met een groententuin en kippen, met de kippen op stok om stroom te sparen, eten wat de tuin biedt, rijst is goedkoop, geen vertier want dat is er in zijn buurt niet, en gewoon gelukkig zijn met wat je hebt. Back to the basics.

Ik zou het niet kunnen en hoef dat ook niet. Maar een ander wellicht wel. Weet je, je kunt ook leven zonder mobiele foon en internet en sat TV. De Thais in mijn Gat Buitenpost doen het ook.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#56 Bericht door elst99 » woensdag 26 januari 2011, 03:10

Prajak ik kom vandaag bij jou geld wisselen, leuke koers, die wil ik wel!
1100€ krijg 52.000 Bht. kom hier met een koers van 42 Bht vandaag niet verder dan iets meer als 46.000 Bht.. En nu maar hopen dat hij een tijdje op 42 blijft staan.
Bij je kinderen gaan lenen, als je bijvoorbaat al weet dat je nooit meer in de gelegenheid komt om het terug te betalen, vind je dat nou echt een optie? Wat als hij naar het ziekenhuis moet, de kinderen moeten bijspringen, dat wil je toch niet, afhankelijk zijn van?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#57 Bericht door Borowolf » woensdag 26 januari 2011, 03:32

Elst,

Wat is er zo moeilijk aan?

1100 Euro x 12 maanden x 42 (koers) = 554000 Baht

Blijkbaar heeft prajak zelfs een lagere koers dan jij (42 begreep ik) dus ik zou niet bij hem gaan wisselen.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

hteeuwen
heeft ervaring
heeft ervaring

#58 Bericht door hteeuwen » woensdag 26 januari 2011, 03:49

Ik het nog even nagekeken op mijnpensioenoverzicht en kom op 1200 Euro per maand uit. Als ik dus hier trouw (vriendin is overigens 40) voldoe ik aan de eisen voor een huwelijksvisum. Overigens blijven de partnertoeslagen na 2015 gewoon doorgaan voor diegene die de toeslag al voor 2015 hadden. Blijft de vraag of ik die toeslag ook krijg als ik maar 8 maanden per jaar in Thailand woon. Dit hele jaar kan ik nog wat "bijrommelen" dus 10.000 Euro op de bank zal ook wel lukken. Blijft gewoon mijn ziektekostenverzekering. Ik lig absoluut niet wakker van die bypasses en leef er goed van, maar het zou stom zijn om er helemaal geen rekening mee te houden. 8 maanden Thailand en 4 maanden Nederland is dus ook een optie. Ik hoef overigens geen dubbele huishouding te voeren (dat zou werkelijk onmogelijk zijn) want 4 maanden per jaar heb ik wel onderdak. Ik heb een dochter die in de USA woont en verder heb ik geen familie in Holland. Geen enkele reden voor mij om daar te gaan zitten kniezen. Ik ben het helemaal met Prajak eens, dan maar een paar stappen terug en samen gelukkig onder de zon!
Omms bied mij overigens een expat ziektekostenverzekerin aan voor 273 Euro. Net te veel!
Laatst gewijzigd door hteeuwen op woensdag 26 januari 2011, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#59 Bericht door greenthaiway » woensdag 26 januari 2011, 04:04

hteeuwen schreef:Ik het nog even nagekeken op mijnpensioenoverzicht en kom op 1200 Euro per maand uit. Als ik dus hier trouw (vriendin is overigens 40) voldoe ik aan de eisen voor een retirement visum. Overigens blijven de partnertoeslagen na 2015 gewoon doorgaan voor diegene die de toeslag al voor 2015 hadden. Blijft de vraag of ik die toeslag ook krijg als ik maar 8 maanden per jaar in Thailand woon. Dit hele jaar kan ik nog wat "bijrommelen" dus 10.000 Euro op de bank zal ook wel lukken. Blijft gewoon mijn ziektekostenverzekering. Ik lig absoluut niet wakker van die bypasses en leef er goed van, maar het zou stom zijn om er helemaal geen rekening mee te houden. 8 maanden Thailand en 4 maanden Nederland is dus ook een optie. Ik hoef overigens geen dubbele huishouding te voeren (dat zou werkelijk onmogelijk zijn) want 4 maanden per jaar heb ik wel onderdak. Ik heb een dochter die in de USA woont en verder heb ik geen familie in Holland. Geen enkele reden voor mij om daar te gaan zitten kniezen. Ik ben het helemaal met Prajak eens, dan maar een paar stappen terug en samen gelukkig onder de zon!
Omms bied mij overigens een expat ziektekostenverzekerin aan voor 273 Euro. Net te veel!
Met 1200 Euro redt je het hier makkelijk hoor :mrgreen:
Ik zou mij niet teveel zorgen maken, don't worry, be happy.
Het klopt dat de partnertoeslagen na 2015 gewoon doorgaan voor diegene die de toeslag al voor 2015 hadden.
Ik zou zeggen; Thailand, here I come!

dutch
Expat
Expat

#60 Bericht door dutch » woensdag 26 januari 2011, 04:30

hteeuwen schreef:Ik het nog even nagekeken op mijnpensioenoverzicht en kom op 1200 Euro per maand uit. Als ik dus hier trouw (vriendin is overigens 40) voldoe ik aan de eisen voor een retirement visum. Overigens blijven de partnertoeslagen na 2015 gewoon doorgaan voor diegene die de toeslag al voor 2015 hadden. Blijft de vraag of ik die toeslag ook krijg als ik maar 8 maanden per jaar in Thailand woon. Dit hele jaar kan ik nog wat "bijrommelen" dus 10.000 Euro op de bank zal ook wel lukken. Blijft gewoon mijn ziektekostenverzekering. Ik lig absoluut niet wakker van die bypasses en leef er goed van, maar het zou stom zijn om er helemaal geen rekening mee te houden. 8 maanden Thailand en 4 maanden Nederland is dus ook een optie. Ik hoef overigens geen dubbele huishouding te voeren (dat zou werkelijk onmogelijk zijn) want 4 maanden per jaar heb ik wel onderdak. Ik heb een dochter die in de USA woont en verder heb ik geen familie in Holland. Geen enkele reden voor mij om daar te gaan zitten kniezen. Ik ben het helemaal met Prajak eens, dan maar een paar stappen terug en samen gelukkig onder de zon!
Even voor de duidelijkheid; 1200 € per maand is momenteel 1200 x 42 = ca 51.000 baht per maand. Beduidend onder de minimale eis van 65.000 baht/maand.
Gebruik svp de aanduiding "retirement" visum niet als je het over "gehuwden" visum hebt. ;)
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”