Eigen bedrijf starten

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
travelalone
kenner
kenner

Re: Eigen bedrijf starten

#46 Bericht door travelalone » donderdag 30 december 2010, 03:34

Al eens aan een 7eleven gedacht. Dit gaat op basis van franchise.
Het personeel wordt voor je opgeleid en de winkel richten ze ook nog voor je in. Het enige dat je moet doen is je bestellingen en je geld tellen. Wel natuurlijk eerst ff een investering doen.

jumbo
Expat
Expat

#47 Bericht door jumbo » donderdag 30 december 2010, 04:06

travelalone schreef:Al eens aan een 7eleven gedacht. Dit gaat op basis van franchise.
Het personeel wordt voor je opgeleid en de winkel richten ze ook nog voor je in. Het enige dat je moet doen is je bestellingen en je geld tellen. Wel natuurlijk eerst ff een investering doen.
Franchisen heb je zelf nagenoeg niets in te brengen, anders dan wellicht de locatie
Zeker bij 7-11 geven ze geen gebiedsbescherming af wat met franchising in de westerse wereld een normaal onderdeel is van het contract.
Loopt je tent dus goed dan staat er binnen de kortste keren gewoon eentje tegenover je, getipt door de moederorganisatie

Franchisen en dan zeker in de convenience business is niet echt tekenend voor de ondernemingsgeest van iemand, maar kan een belonende
investering zijn... voor iemand die op zoek is naar een inkomen voor zichzelf en familie, niet als bevrediging van de ondernemingsgeest
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#48 Bericht door Bean » donderdag 30 december 2010, 04:25

menan schreef:
Pieter schreef:Je moet als het in de winkel sfeer is in ieder geval niet iets doen wat met 50 tot 100.000 THB ook te doen is want dan
heb je als het een beetje loopt zo 4 a 5 Thais in het straatje die hetzelfde beginnen.

Is de inverstering wat hoger dan haken de meeste af en kun je wat langer "genieten"

Let wel dat Bangkok 1 van de goedkoopste maar ook vrij trendy steden is.
Heel veel is er al en ijs in alle soorten en maten

Ik zou een pannekoeken huis beginnen.

met poffertjes en pannekoeken (in alle soorten en maten)

Pieter [|) [|)
Ik denk dat je inderdaad je flink moet onderscheiden. En je dan vooral moet richten op kwaliteit en met veel geduld beginnen. Inderdaad geen lage investeringen. En een goede, nette en vooral schone locatie te gaan zitten. Voordat je het weet heb je een zaagmachinebedrijf naast je zitten of planten ze weer meer van die eetkarretjes voor je deur.
Zelf zou ik kiezen voor een goede locatie, waar mensen wat meer te besteden hebben.
Inderdaad geen lage investeringen. En een goede, nette en vooral schone locatie te gaan zitten
.

Dat zijn de ingredienten om nog harder te vallen.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#49 Bericht door Pieter » donderdag 30 december 2010, 04:26

Zelf dus een franchise formule bedenken die aanslaat.

Pieter [|)

Ben
Expat
Expat

#50 Bericht door Ben » donderdag 30 december 2010, 07:28

Pieter schreef:Zelf dus een franchise formule bedenken die aanslaat.

Pieter [|)
juist Pieter zelf de bron ;)

jumbo
Expat
Expat

#51 Bericht door jumbo » donderdag 30 december 2010, 15:14

Pieter schreef:Zelf dus een franchise formule bedenken die aanslaat.

Pieter [|)

Frachisen op zich is geen formule maar meer een werkmethode om een breder publiek te trekken met lagere marges en veeeeel
minder risico voor de eigenaren. In principe zijn de meeste ketens franchises, soft- of hard franchise...
Maar dan is je ondernemersgeest niet zo van belang, meer of je de instap en andere jaarlijkse fees kunt opbrengen..

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#52 Bericht door driver » donderdag 30 december 2010, 16:42

[/quote]
Niks mis mee toch lijkt me als ze daar tevreden mee zijn ?

mvg driver[/quote]

Absoluut niks mis mee drijver, maar ik kan deze geopperde ideen door een hollandse zakenman met de beste wil van de wereld niet scharen onder de categorien 'innovatief' of 'inventenief', 'geen lage investering' of zelfs 'onderscheiden en kwaliteit' :P
Valt meer onder de noemer 'politiek'; links lullen en rechts doen[/quote]

Zijn idd geen beroepen waardoor men zich onderscheidt of iets nieuws op de markt brengt dat klopt maar ja....niet iedereen heeft of de mogelijkheid zich te onderscheiden of met een nieuw idee aan te komen zetten en in dat geval de bovengenoemde banen waarmee men in ieder geval zelf de bekende boterham kan verdienen en daar gaat het uiteindelijk toch vaak om in deze maatschappij waar dan ook.

mvg driver

Ferdinant
komt net kijken
komt net kijken

#53 Bericht door Ferdinant » donderdag 30 december 2010, 17:28

Wanneer je waar dan ook ter wereld iets wilt begin, dan zul je toch op z'n mints daarover moeten hebben nagedacht, want anders is het gedoemd te mislukken. Een uitgebreide ondernemingsplan is inderdaad niet altijd nodig, maar dan is het wel zaak dat je op de hoogte bent van all ins and outs van de desbetreffende business. Is dat niet het geval, dan adviseer ik toch een simpele ondernemingplan samen te stellen, zodat jij je zelf met de neus op de feiten drukt.

Een kennis van mij is voor ca, 3 jaar geleden in Bangkok een Italiaanse ijssalon begonnen en hij heeft nu 6 ijssalons w.o. ook in Isaan en inmiddels zo'n 30 man aan het werk. Ik kan mij nog herinneren, dat ik zei....een ijssalon? Hij zei ja, het is daar immers altijd warm, dus niet seizoen gebonden en iedereen lust met dat warme weer wel een ijsje. De machines en het ijs importeert hij vanuit Italië waarop hij nu voor heel Thailand het alleenrecht heeft. Nu moet ik wel zeggen, dat het investeringskapitaal geen enkel probleem voor hem was en hij een door de wolgeverfde ondernemer is en dat maakt het natuurlijk allemaal eenvoudiger. Sterker nog, voor het geld hoefde hij dat niet te doen, maar het ondernemen zit hem gewoon in z'n bloed. Persoonlijk vind ik het echter de kunst, om vanuit een low budget investering iets op te zetten.

Een tip: begin op een goede locatie een kleine friettent. Hollandse friet en dan wel met de mayonaise die wij hier kennen. Eventueel uit te breiden met kroketten en frikandellen. Plaats er een levensgrote reclamebord bij, zodat de farangs ook kunnen lezen dat je Hollandse friet verkoopt, gegarandeerd dat het loopt!

Succes ermee.

Mart
Erelid
Erelid

#54 Bericht door Mart » donderdag 30 december 2010, 18:02

Ferdinant schreef:
De machines en het ijs importeert hij vanuit Italië waarop hij nu voor heel Thailand het alleenrecht heeft.

Succes ermee.
Het alleenrecht om ijs uit Italië te importeren :?: :o :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Ferdinant
komt net kijken
komt net kijken

#55 Bericht door Ferdinant » donderdag 30 december 2010, 18:17

Ga er nou maar vanuit, dat het waar is, zij het dan wel beperkt tot die leverancier natuurlijk, maar dat lijkt mij logisch.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#56 Bericht door greenthaiway » donderdag 30 december 2010, 19:38

Dat alleenrecht op Italiaans ijs is natuurlijk van een bepaald Italiaans merk ;)

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#57 Bericht door greenthaiway » donderdag 30 december 2010, 19:47

travelalone schreef:Al eens aan een 7eleven gedacht. Dit gaat op basis van franchise.
Een concurrent van 7eleven oprichten lijkt beter.
Er is nog een gat in die markt.
Je hebt Jiffy maar die zie je betrekkelijk weinig, wel sporadisch bij benzinestations.
Wel een zeer forse investering...
From scratch beginnen is het beste zeg ik uit eigen ervaring 8-)
En vooral je idee uitwerken zonder advies te vragen aan Jan en alleman :idea:
Laatst gewijzigd door greenthaiway op vrijdag 31 december 2010, 03:51, 1 keer totaal gewijzigd.

jumbo
Expat
Expat

#58 Bericht door jumbo » vrijdag 31 december 2010, 02:43

driver schreef: Zijn idd geen beroepen waardoor men zich onderscheidt of iets nieuws op de markt brengt dat klopt maar ja....niet iedereen heeft of de mogelijkheid zich te onderscheiden of met een nieuw idee aan te komen zetten en in dat geval de bovengenoemde banen waarmee men in ieder geval zelf de bekende boterham kan verdienen en daar gaat het uiteindelijk toch vaak om in deze maatschappij waar dan ook.

mvg driver
Als je het topic hebt doorgelezen dan kan je niet ontgaan zijn dat de door mij geaccentueerde omschrijvingem direct aangehaald zijn uit berichten van de topicstarter en dus om hem te helpen met het scheiden van het kaf en het koren heb ik deze criteria nogmaals herhaald, ook voor hemzelf......

Zoals je ongetwijfeld ook hebt gelezen in een van mijn lessen in dit topic had ik aangegeven dan zakenman spelen en geld verdienen vaak niet te combineren zijn anders had, als voorbeeld, het Nederlands volk meer zakenmannen dan (ingeleende() arbeiders geteld en we weten dat het niet zo is...
vermeende zakenmensen, ja, echte... neuh.......

jumbo
Expat
Expat

#59 Bericht door jumbo » vrijdag 31 december 2010, 02:52

Ferdinant schreef:Wanneer je waar dan ook ter wereld iets wilt begin, dan zul je toch op z'n mints daarover moeten hebben nagedacht, want anders is het gedoemd te mislukken. Een uitgebreide ondernemingsplan is inderdaad niet altijd nodig, maar dan is het wel zaak dat je op de hoogte bent van all ins and outs van de desbetreffende business. Is dat niet het geval, dan adviseer ik toch een simpele ondernemingplan samen te stellen, zodat jij je zelf met de neus op de feiten drukt.

Een kennis van mij is voor ca, 3 jaar geleden in Bangkok een Italiaanse ijssalon begonnen en hij heeft nu 6 ijssalons w.o. ook in Isaan en inmiddels zo'n 30 man aan het werk. Ik kan mij nog herinneren, dat ik zei....een ijssalon? Hij zei ja, het is daar immers altijd warm, dus niet seizoen gebonden en iedereen lust met dat warme weer wel een ijsje. De machines en het ijs importeert hij vanuit Italië waarop hij nu voor heel Thailand het alleenrecht heeft. Nu moet ik wel zeggen, dat het investeringskapitaal geen enkel probleem voor hem was en hij een door de wolgeverfde ondernemer is en dat maakt het natuurlijk allemaal eenvoudiger. Sterker nog, voor het geld hoefde hij dat niet te doen, maar het ondernemen zit hem gewoon in z'n bloed. Persoonlijk vind ik het echter de kunst, om vanuit een low budget investering iets op te zetten.

Een tip: begin op een goede locatie een kleine friettent. Hollandse friet en dan wel met de mayonaise die wij hier kennen. Eventueel uit te breiden met kroketten en frikandellen. Plaats er een levensgrote reclamebord bij, zodat de farangs ook kunnen lezen dat je Hollandse friet verkoopt, gegarandeerd dat het loopt!

Succes ermee.
Als je nou de naam van de ijssalon eens vrijgeeft, ook als reclame, dan wordt alles een stuk geloofwaardiger, vooral het import gedeelte....

nou nog je definitie van een goede locatie, plus de gemiddelde kosten daarvan en dan krijg je het exclusieve Jumbo; 'Da's geen l*lkoek' waardemerk 2010

nog een tip; goed locaties bijvoorbeeld in Bangkok zijn nogal tot erg duur, om daar een winkel zonder concept ondersteuning te starten en zonder naamsbekendheid voor mensen die mayonaise met slasaus vergelijken?? Dan zet ik mijn geld wel in op de kleinzoon van Henri Buitenzorg
Om in een mensentrekker als Tesco/Big C te gaan staan is een goedkoper idee met zowiezo meer passanten en dat is je marktstrategie; inspelen op passanten die trek hebben....in een snack...

joepattaya
Expat
Expat

#60 Bericht door joepattaya » vrijdag 31 december 2010, 16:24

Ferdinant schreef:Ga er nou maar vanuit, dat het waar is, zij het dan wel beperkt tot die leverancier natuurlijk, maar dat lijkt mij logisch.
Ja da's een goeie..........wordt er een stelling gedeponeerd..........komt er een reaktie van twijfel en dan is de boodschap: Ga er nou maar vanuit dat het waar is!
Zo lust ik er nog wel 1.
Als die kennis machines importeert vanuit Italie, dan zijn dat 99% zeker machines ten behoeve van de bereiding van ijs.
De import van het ijs zelf kan dan achterwege blijven. Misschien dat er bepaalde ingredienten uit Italie komen, maar zeker geen ijs. Als dat WEL gebeurt, dan is die kennis toch niet zo'n goede zakenman.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”