Techneuten in huis

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Techneuten in huis

#46 Bericht door Ervee71 » woensdag 01 september 2010, 08:18

Sert schreef:
Mart schreef:Nee, dat zijn beslist niet de zelfde,
Kijk even hier,
http://www.bouwsuper.nl/wago-lasdoppen-p-175.html

Voor de volgende klus :mrgreen: heb ik er nog wel wat voor je ;)
En jij importeert die dingen? Dan heb ik wel interesse in een doosje. Af en toe zou zo'n dop handig zijn, ik gebruik meestal een dikke kroonsteen.

Prajak,
ongelooflijk dat het nu al klaar is. En ik hoop van ganserharte dat er de komende weken geen kleine gebreken aan het licht komen.

Het handigste is een insteek(las)dop, maar het veiligst (kortsluiting) is een ouderwetse lasdop.
GETROUWD OP 24-08-2011

Mart
Erelid
Erelid

#47 Bericht door Mart » woensdag 01 september 2010, 09:06

Ervee71 schreef:
Sert schreef:
Kijk even hier,

En jij importeert die dingen? Dan heb ik wel interesse in een doosje. Af en toe zou zo'n dop handig zijn, ik gebruik meestal een dikke kroonsteen.

Prajak,
ongelooflijk dat het nu al klaar is. En ik hoop van ganserharte dat er de komende weken geen kleine gebreken aan het licht komen.

Het handigste is een insteek(las)dop, maar het veiligst (kortsluiting) is een ouderwetse lasdop.
Waar kan men goede ouderwetse lasdoppen in Thailand kopen :?:
Maar met Uw stelling ben ik het niet eens :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#48 Bericht door Ervee71 » woensdag 01 september 2010, 09:28

Met een ouderwetse lasdop bedoel ik, een maximaal aantal van 5 draadjes aaneengevlochten en bij elkaar gehouden door dop, met losse schroefdraad.

Met welk gedeelte van mijn stelling ben je het niet eens?

Ik kom zelf uit het electro wereldje, met name de elektro wereld in de industrie en daar zijn wij nog steeds verplicht om de "schroeflasdop" te gebruiken.
Deze heeft een betere verbinding, waardoor er minder warmte ontstaat.
GETROUWD OP 24-08-2011

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#49 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 01 september 2010, 11:27

Mart schreef: Waar kan men goede ouderwetse lasdoppen in Thailand kopen :?:

Volgens mij heb ik ze gezien bij Global House en ze zullen ze ook wel hebben bij HomePro.
Live your dream, don't dream your life.

Mart
Erelid
Erelid

#50 Bericht door Mart » woensdag 01 september 2010, 13:25

Wouter_Udon schreef:
Mart schreef: Waar kan men goede ouderwetse lasdoppen in Thailand kopen :?:
Volgens mij heb ik ze gezien bij Global House en ze zullen ze ook wel hebben bij HomePro.
Ik heb ze zelfs gekocht bij Global House, maar het zijn Thaise krengen, en bij gelegenheid kan je ze van me krijgen, die rotzooi !

Edje
Expat
Expat

#51 Bericht door Edje » woensdag 01 september 2010, 13:34

Kijk even hier,

De foto's/afbeeldingen op de URL van bouwsuper zijn oud.
Deze lasdoppen zijn tegenwoordig uitgevoerd in transparante vorm zodat je kunt zijn of de ader diep genoeg ingevoerd is. Hier moet wel degelijk op gelet worden ivm warmteontwikkeling. (al gemeld)
LET OP; Deze lasdoppen zijn alleen geschikt voor massieve aders.

Alle info vind je hier:

http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-53 ... -20115.htm
Groetjes; Edje

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#52 Bericht door Sert » woensdag 01 september 2010, 14:01

Alle eisen en richtlijnen zijn er natuurlijk voor een reden, maar wat in Nederland gesteld wordt als eis, is niet altijd afdoende voor Thailand.

Hier op Koh Tao heb je altijd te maken met een zilte zeelucht die een aanslag vormt op alles. Zo kan het gebeuren dat je leunt tegen een houten paal, waar een goed geisoleerde stroomdraad op bevestigd is en vervolgens een schok krijgt.
Dat komt niet doordat er stroom weglekt (anders zou de aardlek de stroom afschakelen), maar door wervelstromen die onstaat in de zoutlaag op het hout.
Remedie: kabels die blootstaan aan de elementen in een pvc pijp zetten.

Een ander voorbeeld is de simpele isolatie tape. Die zal best prima zijn in Nederland, maar in dit klimaar wordt de lijmlaag vloeibaar/stroperig, waardoor de tape na enkele maanden weg glijdt.
Remedie: vulcaniserende (aka rubber splicing) tape gebruiken. Nadeel is dat het veel duurder is, voordeel is dat het na 5 jaar nog steeds waterdicht en luchtdicht is.

Ik doe met regelmaat ergens een elektra klus en ik heb de grootste hekel aan in elkaar gedraaide kabels met een stukje pvc isolatie tape eromheen. Da's bijna altijd garantie voor lekstroom/kortsluiting of erger. Tot nu toe gebruikte ik kroonsteentjes + rubber, of ik soldeerde de kabels aan elkaar, wederom geïsoleerd met rubber.
Voor de volgende klus ga ik de lasdoppen proberen en kijken hoe die het houden in de zeelucht.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#53 Bericht door prajak » woensdag 01 september 2010, 16:33

Vulcaniserende tape is bij mij niet te koop. Het is wel een gouden oplossing. Ik gebruik nu maar die ouderwetse rode lasdoppen en een montagedoos maar ja, daar zit wel een gat in voor de kabels en daar kunnen dan weer diertjes doorheen.... Nu leert de ervaring dat die hagedisjes niet knagen aan kabels. Anders zou mijn alarm regelmatig afgaan.......

Niet massieve aders kun je even platslaan en dan aanzetten met soldeer. Dan kun je ze draaien met een lastang.

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#54 Bericht door Ervee71 » donderdag 02 september 2010, 09:59

Sert schreef: Voor de volgende klus ga ik de lasdoppen proberen en kijken hoe die het houden in de zeelucht.

Ik neem aan, dat je ons op de hoogte houdt.
Ik hoop binnen 10 jaar naar Thailand te kunnen vertrekken en dan kan dat wel eens van pas komen.
GETROUWD OP 24-08-2011

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#55 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 02 september 2010, 11:02

Ervee71 schreef:
Sert schreef: Voor de volgende klus ga ik de lasdoppen proberen en kijken hoe die het houden in de zeelucht.

Ik neem aan, dat je ons op de hoogte houdt.
Ik hoop binnen 10 jaar naar Thailand te kunnen vertrekken en dan kan dat wel eens van pas komen.

Tegen die tijd is er al lang iets nieuws en beters op de markt. :lol: :lol:
Live your dream, don't dream your life.

Mart
Erelid
Erelid

#56 Bericht door Mart » donderdag 02 september 2010, 11:24

Ervee71 schreef:Met een ouderwetse lasdop bedoel ik, een maximaal aantal van 5 draadjes aaneengevlochten en bij elkaar gehouden door dop, met losse schroefdraad.

Ik kom zelf uit het electro wereldje, met name de elektro wereld in de industrie en daar zijn wij nog steeds verplicht om de "schroeflasdop" te gebruiken.
Dus een toelichting.
We praten hier dus overwegend met amateurs cq doe het zelf 'ers en dan zijn de lasklemmen volkomen veilig en veel makkelijker te verwerken.
Dat de lasdop in de industrie nog steeds verplicht is, is mij bekend, maar dat vertelde je in eerste instantie niet.
De warmte waarover je spreekt, komt door veel zwaardere belasting dan in de woningbouw.
Dus voor een doe het zelver zijn de lasklemmen uitstekend en bovendien veel makkelijker dan het aan elkaar wringen van bv 5 draden.

Maar nu we het toch over electra hebben:
Bij nieuwbouw is men verplicht om buizen, dozen en enkel draad te gebruiken, dus de gebruikelijke manier in Thailand om de kabels op de muur te spijkeren is verboden.

Maar waarschijnlijk zijn we het nu wel eens :lol:

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#57 Bericht door Ervee71 » donderdag 02 september 2010, 11:47

Haha, helemaal eens.

De eerste keer, dat ik in de winkel bij mijn vriendin kwam, keek ik mijn ogen uit. Alle stroomdraden, over het algemeen tweelingsnoertjes, op de muur gespijkerd, moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als...

Afgelopen jaar heeft haar vader toch enige aanpassingen gedaan en alle snoertjes uit het zicht weggewerkt.
GETROUWD OP 24-08-2011

Mart
Erelid
Erelid

#58 Bericht door Mart » donderdag 02 september 2010, 11:58

Ervee71 schreef:Haha, helemaal eens.

De eerste keer, dat ik in de winkel bij mijn vriendin kwam, keek ik mijn ogen uit. Alle stroomdraden, over het algemeen tweelingsnoertjes, op de muur gespijkerd, moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als...

Afgelopen jaar heeft haar vader toch enige aanpassingen gedaan en alle snoertjes uit het zicht weggewerkt.
Dus nu is de situatie NOG gevaarlijker geworden, indien men een spijkertje in de muur wilt slaan :mrgreen:
Bij mijn schoonouders heb ik alle draden van de muur los gemaakt, vervolgens in dunne grijze buisjes gedaan, en die met beugeltjes weer vastgezet. Daarna de boel weer aan elkaar "geknoopt ". Uiteraard ook een safe cut aangebracht. :o

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#59 Bericht door Ervee71 » donderdag 02 september 2010, 12:06

Mijn bezoeken aan haar winkel zijn tekort geweest, 4 á 5 dagen, om daaraan te werken.
Staat wel op de planning, als ik in februari terug ga. Dan ben ik er 2 weken en wil de winkel wat veiliger maken, daar deze naar haar zus gaat als ons mvv wordt goedgekeurd.
GETROUWD OP 24-08-2011

Edje
Expat
Expat

#60 Bericht door Edje » donderdag 02 september 2010, 13:59

Mart schreef:
Ervee71 schreef:Met een ouderwetse lasdop bedoel ik, een maximaal aantal van 5 draadjes aaneengevlochten en bij elkaar gehouden door dop, met losse schroefdraad.

Dus een toelichting.
We praten hier dus overwegend met amateurs cq doe het zelf 'ers en dan zijn de lasklemmen volkomen veilig en veel makkelijker te verwerken.
Dat de lasdop in de industrie nog steeds verplicht is, is mij bekend, maar dat vertelde je in eerste instantie niet.
De warmte waarover je spreekt, komt door veel zwaardere belasting dan in de woningbouw.
Dus voor een doe het zelver zijn de lasklemmen uitstekend en bovendien veel makkelijker dan het aan elkaar wringen van bv 5 draden.

Maar nu we het toch over electra hebben:
Bij nieuwbouw is men om buizen, dozen en enkel draad te gebruiken verplicht, dus de gebruikelijke manier in Thailand om de kabels op de muur te spijkeren is verboden.

Maar waarschijnlijk zijn we het nu wel eens :lol:
Geen Amateur en/of doe het zelver in dit geval, ik weet precies waarover ik spreek.
HBO Meet-Regel en Elektrotechniek met jaren ervaring in de Utiliteitsbouw en Industrie.

Indien er rekening wordt gehouden met die 13mm

Insteekklemmen EN lasdoppen zijn in de industrie NIET toegestaan, voor alle elektrische verbindingen wordt gebruik gemaakt van bv Weidmuller klemmen.http://www.weidmueller.com/docs/cw_inde ... 5&m4=64071

In de wanden (muren) is de verplichting om buizen te leggen, echter boven het plafond ligt alles weer bloot. Er wordt ook geen gebruik gemaakt van VD draad (enkele ader) maar de welbekende 2 aderige platte kabel met alleen de kleurcode grijs en zwart, geen hond die er naderhand nog achter komt hoe alles op z'n Th manier aan elkaar is geknoopt.

Differentiaals (aardlekschakelaar) zijn verkrijgbaar maar geen Thai die ze weet te installeren, of een kant en klaar kastje, dan lukt het nog wel.
Wel eens een geaarde warm water voorziening aangetroffen. :twisted

Ik word van de Th elektra dood ziek qua veiligheid, ondanks zg nieuwe regels is er dus duidelijk geen verbetering behalve dat je geen plat geslagen kabels meer op de muur ziet.

Meer weten over elektro, stel je vraag maar.
Groetjes; Edje

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”