Mart schreef:Ervee71 schreef:Met een ouderwetse lasdop bedoel ik, een maximaal aantal van 5 draadjes aaneengevlochten en bij elkaar gehouden door dop, met losse schroefdraad.
Met welk gedeelte van mijn stelling ben je het niet eens?
Ik kom zelf uit het electro wereldje, met name de elektro wereld in de industrie en daar zijn wij nog steeds verplicht om de "schroeflasdop" te gebruiken.
Deze heeft een betere verbinding, waardoor er minder warmte ontstaat.
Dus een toelichting.
We praten hier dus overwegend
met amateurs cq doe het zelf 'ers en dan zijn de
lasklemmen volkomen veilig en veel makkelijker te verwerken.
Dat de lasdop in de industrie nog steeds verplicht is, is mij bekend, maar dat vertelde je in eerste instantie niet.
De warmte waarover je spreekt, komt door veel zwaardere belasting dan in de woningbouw.
Dus voor een doe het zelver zijn de lasklemmen uitstekend en bovendien veel makkelijker dan het aan elkaar wringen van bv 5 draden.
Maar nu we het toch over electra hebben:
Bij nieuwbouw is men om buizen, dozen en enkel draad te gebruiken verplicht, dus de gebruikelijke manier in Thailand om de kabels op de muur te spijkeren is verboden.
Maar waarschijnlijk zijn we het nu wel eens

Geen Amateur en/of doe het zelver in dit geval, ik weet precies waarover ik spreek.
HBO Meet-Regel en Elektrotechniek met jaren ervaring in de Utiliteitsbouw en Industrie.
Indien er rekening wordt gehouden met die 13mm
Insteekklemmen EN lasdoppen zijn in de industrie NIET toegestaan, voor alle elektrische verbindingen wordt gebruik gemaakt van bv Weidmuller klemmen.
http://www.weidmueller.com/docs/cw_inde ... 5&m4=64071
In de wanden (muren) is de verplichting om buizen te leggen, echter boven het plafond ligt alles weer bloot. Er wordt ook geen gebruik gemaakt van VD draad (enkele ader) maar de welbekende 2 aderige platte kabel met alleen de kleurcode grijs en zwart, geen hond die er naderhand nog achter komt hoe alles op z'n Th manier aan elkaar is geknoopt.
Differentiaals (aardlekschakelaar) zijn verkrijgbaar maar geen Thai die ze weet te installeren, of een kant en klaar kastje, dan lukt het nog wel.
Wel eens een geaarde warm water voorziening aangetroffen.
Ik word van de Th elektra dood ziek qua veiligheid, ondanks zg nieuwe regels is er dus duidelijk geen verbetering behalve dat je geen plat geslagen kabels meer op de muur ziet.
Meer weten over elektro, stel je vraag maar.