Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wonen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#406 Bericht door printen44 » vrijdag 27 maart 2015, 10:30

Juicht mede met mij. Ik kreeg vanochtend een sms'je van het vertaalbureau. De vertaalde en gelegaliseerde overlijdensakte van Johan was klaar. Ik ging als een razende naar dat vertaalbureau en warempel, alles was in orde. Met stempels en zegels. Zowel bij de vertaalde versie alsmede bij de gelegaliseerde kopie. En de vertaling klopt ook nog. Tenminste, dat neem ik aan, want de Thaise versie kan ik niet lezen.

In het weekeinde krijgt iedereen die de vertaalde en gelegaliseerde overlijdensakte nodig hebben, een maailtje van mij, met een bijlage. Daarin is de akte opgenomen. En dan maar weer wachten op de reacties van de instanties.

Erik gaf me een groot aantal boeken mee. Ik was daar erg blij mee, want ik lees graag. Maar eigenlijk had ik geen boekenkast. Wel een tussenkast van de televisie meubilair, maar dat mocht eigenlijk geen boekenkast heten.

Vanmorgen was ik in BigC voor boodschappen en zag daar een fraaie kleine boekenkast. Met houtnerf. Was 100 baht afgeprijsd. Je moet die kast zelf in elkaar zetten. Een medewerker van BigC zocht naar de doos met onderdelen van die kast, maar kon nergens zo'n doos vinden. Ik mocht het showmodel, die er prima uitzag, meenemen. Hoef ik tenminste niet zelf die kast in elkaar te zetten. En ik kreeg nog 2 x 80 baht korting op de kassabon.

Alle boeken gingen in beide kasten, de nieuwe en de oude. Hier de foto van de boekenkasten.

Afbeelding

De twee boekenkasten, vol met boeken. Links de nieuwe kast, rechts de tussenkast.

hanshu

#407 Bericht door hanshu » vrijdag 27 maart 2015, 14:23

Ehhh Printen....erg mooi...maar in Holland heet zoiets een stereomeubel. Maar in Thailand een boekenkast begrijp ik.
Veel leesplezier...
[|)

printen44
Expat
Expat

#408 Bericht door printen44 » vrijdag 27 maart 2015, 14:45

Hanshu, de kast aan rechterzijde noemde ik al dat die afkomstig was van het middenstuk van het meubilair waar de TV op stond in het oude huis. Nu hangt de TV aan de muur in het nieuwe huis en had ik wat meer ruimte. En, er gingen boeken in, dus werd het en boekenkast met wat CD's. [$) [$) [$)

hanshu

#409 Bericht door hanshu » vrijdag 27 maart 2015, 14:51

Volkomen duidelijk... :thumbsup:

printen44
Expat
Expat

#410 Bericht door printen44 » zaterdag 28 maart 2015, 10:33

Op de terugweg van Nong Khai naar Hang Dong reed ik langs verschillende wegwerkzaamheden. Het langste stuk was op de "12". De weg tussen Phitsanulok en Khon Kaen. Dat was voor het grootste gedeelte altijd een twee-baansweg, maar het wordt, zeker tot Lomsak, een vier-baansweg.

Men is daar druk mee bezig. Maar het nadeel is dat je weleens op een weg rijdt, die net geasfalteerd is en dat wat asfalt op je auto komt. En dat gebeurde bij mijn trouwe Honda. Langs de bestuurderskant waren er zwarte vlekken van dat asfalt. Ook in de spatborden zat asfalt, maar dat is niet zo erg. Dat asfalt beschermt die spatborden.

Maar goed, die vlekken kan je er niet uit krijgen met autoshampoo. Dus vandaag naar de autowasstraat. Die is vlakbij. Ik rij er naar toe, de baas rijdt op een brommer voor mij uit naar huis, zet de brommer daar neer en rijdt met de Honda terug naar de wasstraat. Een paar uur later komt hij de Honda weer terugbrengen en we rekenen af. Hij gaat dan met de brommer weer terug.

Ik had gelukkig een fles spul staan, waar je lichte krassen op je auto kan wegpoetsen. Ik had in de ochtend al geprobeerd of dat spul ook werkte op asfalt en het asfalt verdween als sneeuw voor de zon. Ik gaf die fles met dat spul mee aan de baas van die wasstraat. Want die had niets voor het wegwerken van dat asfalt.

Een paar uur later kwam hij terug met mijn trouwe Honda en die blonk als een keutel in de maneschijn. Dat spul werkte prima en hij had de hele auto met dat spul gedaan. Er zat geen spatje asfalt meer op de auto. Er zat nog een restje in de fles en die fles gaf ik hem maar mee. De kosten waren 300 baht, maar mijn trouwe Honda was van binnen en van buiten helemaal schoon. En met een schone auto rij je lekkerder. :P

De bewolking is hier vrijwel verdwenen en het werd weer warm vandaag. 35 graden. Maar nu, het is tegen half vijf, komen de wolken weer opzetten. Geen echte regenwolken, maar de zon verdwijnt langzaam achter die wolken.

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#411 Bericht door Adrie » zaterdag 28 maart 2015, 11:56

Korat schreef: Gevolg kan zin dat 1 van de partners even niet bij het geld kan. Zorg dus dat je altijd een rekening op je eigen naam zodat je even de lopende zaken kunt betalen!

Wanneer je een kluis huurt bij bv de Rabobank en daar een 10000 euro in bewaart kan je lopende zaken ook wel betalen.
Moet je wel beiden toegang hebben.

Is trouwens ook makkelijk om waardevolle dingen in te bewaren tijdens vakantie.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#412 Bericht door Korat » zaterdag 28 maart 2015, 17:56

Adrie schreef:
Korat schreef: Gevolg kan zin dat 1 van de partners even niet bij het geld kan. Zorg dus dat je altijd een rekening op je eigen naam zodat je even de lopende zaken kunt betalen!

Wanneer je een kluis huurt bij bv de Rabobank en daar een 10000 euro in bewaart kan je lopende zaken ook wel betalen.
Moet je wel beiden toegang hebben.

Is trouwens ook makkelijk om waardevolle dingen in te bewaren tijdens vakantie.
Ik zou meer eens goed navragen of je idee over kluistoegang wel klopt. Volgens mij niet dus. Zeker niet als je als gemachtigde toegang hebt tot een kluis in het geval de hoofdhuurder komt te overlijden. Dan is je machtiging automatisch vervallen want degene die de machtiging heeft gegeven is niet meer in leven.
Ook dan kom je er pas weer in als je een verklaring van erfrecht kunt laten zien.
En er is sowieso een praktisch probleem. Door het sluiten van veel bankkantoren zijn kluisjes nog maar beperkt beschikbaar. De kans dat je op een wachtlijst komt te staan is reeel aanwezig.
Maar het is tijdens vakanties wel een veilig idee dat je waardevolle dingen goed zijn opgeborgen. Helemaal mee eens.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

hanshu

#413 Bericht door hanshu » zaterdag 28 maart 2015, 18:07

Kluisje achter het schilderij thuis dan maar....

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#414 Bericht door Hua Thale » zondag 29 maart 2015, 03:20

Heb zo'n ding wat trouwens een brand en als het goed is waterbeschermende kluis is jaren thuis gehad.
Uiteraard werkt het heel erg goed voor de snelle inbreker.
Heb hem gratis weggegeven toen ik naar Thailand ging mee de mededeling aan deze persoon dat die twee hoog achter het gordijntje in het kantoor te vinden was.
Je moet nog al stevig zijn zelfs bij kleine brandkluisjes.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

printen44
Expat
Expat

#415 Bericht door printen44 » zondag 29 maart 2015, 11:33

Ik was vandaag bezig om het dossier van de administratieve rompslomp i.v.m. het overlijden van Johan op orde te maken.

Van alle e-mails, brieven, faxen en documenten maakte ik kopieen en stopte per instantie etc. in een map. Tevens maakte ik een folder in de PC en stopte daar alles in wat met het overlijden van Johan te maken had. Die folder is nu ook in een memorycard opgeslagen, dus kan er niets verloren gaan. Zowel op papier als digitaal is alles nu op orde en kan je moeiteloos per instantie alle correspondentie en documenten eruit halen.

Morgen nog een mail naar de SVB schrijven naar aanleiding van een partner-AOW en nog een brief naar een andere instantie die niet reageerde op een e-mail van mij.

Het dossier heeft nu meer als 60 pagina's. De helft e-mail en antwoorden, de ander helft documenten, bankafschriften e.d.

Tussentijds waren er nog Skype gesprekken met Ellen en met Hanny en Johan, mijn zus en zwager in Namibia.

Ik wilde de Grand Prix in Malaysia kijken, maar toen ik de Bangkok Post opensloeg, bleek de race al bijna voorbij te zijn. Die was om twee uur, Thaise tijd, gestart. Nou, dan maar de volgende race bekijken.

printen44
Expat
Expat

#416 Bericht door printen44 » maandag 30 maart 2015, 10:13

Lekker rustig vandaag. Gisterenavond regende het een beetje en was het koel in de avond en nacht. Ik hoefde de ventilator maar op halve kracht te laten draaien.

Frans kwam vanmiddag op bezoek. Ja, nu hij niet meer een buurman van mij is, zien we elkaar toch nog regelmatig. Een of twee keer per week.

Verder deed ik nog wat aan de administratie voor Johan. Een brief geschreven en verstuurd naar een bank, want ik had geen antwoord op mijn e-mail van hun gekregen. Dan maar per post.

Ik las vandaag in Thaivisa.com dat 402 kinderen in de zomermaanden in Thailand verdrinken. Dat is wel een hoog getal. Maar eigenlijk moet je er niet over verbazen. Vrijwel nergens krijgen die Thaise kinderen de elementaire zwemlessen. De meeste kunnen niet zwemmen en leren het ook niet. De meeste kinderen verdrinken dan ook in stilstaand water en niet in de zee.

Voor diegene die niet geabonneerd zijn op Thaivisa.com, hier de link van het artikel:

http://www.thaivisa.com/forum/topic/813 ... paign=news

Morgen de huur betalen en nog wat boodschappen bij BigC doen. Kan ik mooi de kortingsbon van 80 baht gebruiken.

printen44
Expat
Expat

#417 Bericht door printen44 » dinsdag 31 maart 2015, 10:29

Het wordt Songkran weer. Dus wordt het warm, zeer warm. De smog is gelukkig verdwenen met de regen van verleden week en de laatste dagen waait het wat. Ik kan Doi Suthep weer in volle glorie vanaf de veranda zien. Maar om vier uur vanmiddag was het 38 graden. Maar gelukkig was het dat windje dat een beetje verkoeling gaf.

Thaivisa.com vermelde dat Japan, Zuid-Korea en China, enkele in Thailand gestationeerd luchtvaartmaatschappijen de toegang tot die landen ontzegd, vanwege de luchtveiligheidsrisico's van die maatschappijen.

De luchtvaartautoriteiten van Thailand erkennen dat de veiligheidsmaatregelen van de luchtvaart op een hellend vlak waren geraakt en dat men alles in het werk zal stellen om die veiligheid weer optimaal te krijgen.

Juist uit die drie landen komen veel toeristen naar Thailand en die zullen zeker de komenden maanden niet naar Thailand komen.

De nationale luchtvaartmaatschappij ben Thailand, Thai Air, wordt niet getroffen door maatregelen van de drie landen.

Een ander probleem zal Thailand moeten oplossen. Het Ministerie van Financien van Thailand maakte bekend dat de financiele schuld van Thaise gezinnen nu het hoogste is. De oorzaak was de populistische politiek van de vorige regering. Men kreeg subsidie op veel aankopen en ook de banken gaven te makkelijk leningen.

Omdat veel gezinnen met hoge schulden geteisterd worden, kan de overheid te weinig inkomsten krijgen vanuit belastingen en worden door die gezinnen te weinig geld uitgegeven, aldus een rapport van het Ministerie van Financienen.

printen44
Expat
Expat

#418 Bericht door printen44 » woensdag 01 april 2015, 10:14

Dweil zou vandaag terug komen vanuit Phayao. Maar ze belde op dat er vandaag geen zitplaats in een bus naar Chiang Mai beschikbaar was. Dus komt ze morgen.

Maar dan bestaat de kans dat ze met een taxi naar huis moet zien te komen. Morgenochtend gaan Frans en ik naar Immigration voor de 90-dagen kennisgeving. Een daarna moet ik de oogdruppels halen en het gehoorapparaat halen. Vooral de tijd voor het gehoorapparaat kan wel een wat lang zijn, want die moet ingesteld worden naar mijn wensen.

Frans en ik konden ook naar een filiaal van 7-Eleven gaan voor de 90-dagen kennisgeving. De Thaise immigration gaf vandaag (1 april) via Thaivisa.com de mededeling:

http://www.thaivisa.com/forum/topic/813 ... paign=news

Ben wel benieuwd hoeveel buitenlanders met paspoort en vier pasfoto's naar 7-Eleven zijn geweest. :D

Dus morgen een drukke dag.

Ik heb wel medelijden met aan aantal bouwvakkers hier. Er wordt in de omgeving van mijn huis gebouwd. Ik heb daar geen last van, want het speelt zich op een kleine honderd meter van mijn huis af. Maar het is vandaag bijna 40 graden in de schaduw, maar die bouwvakkers hebben weinig schaduw om in te werken. Dus in de volle zon. En dat met 39 graden. Hier een foto van de bouwwerkzaamheden:

Afbeelding

printen44
Expat
Expat

#419 Bericht door printen44 » donderdag 02 april 2015, 10:42

Een drukke dag en dat voor een AOW'er. Eerst kwam Frans tegen tien uur naar mij toe en gezamenlijk gingen we naar Immigration voor de 90-dagen kennisgeving. Er waren niet veel mensen voor ons en na een halfuurtje werden we geholpen en dat was binnen drie minuten gepiept.

Het was wel druk bij Immigration. Het zat er vol en buiten waren ook de meeste stoelen bezet. Eind juni mogen we weer terugkomen voor de volgende ronde van 90-dagen.

Daarna naar huis, waar we koffie gingen drinken en even bijpraten. Tegen een uur ging Frans naar huis en ik ging naar de apotheker voor de oogdruppels. Bij de apotheker aangekomen, waren de oogdruppels er nog niet. Die zouden pas over een uurtje of twee er zijn.

Geen nood, dan maar naar de gehoorapparatenzaak. Ik moest daar even wachten, maar toen werd ik geholpen. Zeer professioneel. Eerst werd het gehoorapparaat ingesteld op mijn wensen wat gehoor betreft. Ik hoorde mijn stem te luid in dat apparaat en dat werd bijgesteld. ook de bassen waren te luid en werden bijgesteld. Toen ging men alle frequenties langs en ik moest zeggen: "te zacht, aangenaam, maar te zacht, aangenaam, aangenaam maar wat luid en onaangenaam te luid." Zo werd het totale geluidsspectrum ingesteld.

Toen kwam de klapstuk van de instellingen. Op een groot TV-scherm werd het programma van het apparaat gezet en met behulp van een video van YouTube werden twee programma's in het gehoorapparaat ingesteld. Een voor algemeen gehoor en een voor TV en andere geluidsmakers.

Het apparaat heeft een klein knopje, waarbij je het gewenste programma kan kiezen. Ook zijn er twee piepkleine knopjes op het apparaat, waarbij je het geluid harder of zachter kan zetten. Ik kreeg een uitgebreide gebruiksaanwijzing mee.

Het is even wennen, want het gehoorapparaat sluit de gehele gehoorgang af. De vorige deed dat niet. Dus hoor ik mijn stem via dat apparaat in mij oor en dat is even wennen. Verder hoor ik geluiden beter, dan met het oude apparaat. Mijn gehoor zal nog beter zijn als ik eind mei het andere apparaat zal halen.

Hier een foto van het apparaat en de bijbehorende zaken:

Afbeelding

Het apparaat kreeg ik in een mooie tas. Tegen de tas is het garantiebewijs. Ik heb een jaar garantie. Voor dat garantiebewijs staat een plastic doosje met siliconenkorrels. In de nacht moet ik het apparaat in dat doosje doen met de siliconenkorrels onder een netje. Het apparaat ligt op het netje en blijft altijd droog. De drie doosjes zijn de verpakkingsdoosje en de toebehoren. En voor alles ligt het apparaat. Bij elkaar voor 17.000 baht.

Toen ik bij dat gehoorapparaten bezig was, belde Dweil mij op dat ze bij het busstation gearriveerd was. Ik haalde Dweil op en op de terugweg haalde ik de oogdruppels bij de apotheker op. De oogdruppels waren er.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#420 Bericht door Harm » donderdag 02 april 2015, 11:23

Mijn gehoor zal nog beter zijn als ik eind mei het andere apparaat zal halen.

17.000 pst??
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”