Belasting heffing Thailand

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Belasting heffing Thailand

#31 Bericht door erik-kuijpers » maandag 04 november 2024, 08:45

Jumbo, deze zin: Vraag is of je AOW inkomen wordt meegenomen in de calculatie, vervolgens wordt vrijgesteld volgens DTA maar de top, je particuliere pensioen dan belast wordt volgens het schijven systeem

Heb je het over het huidige verdrag? Bedrijfspensioen is uitsluitend in TH belast, AOW in beide landen en TH moet reductie verlenen op de voet van artikel 23 lid 6. Hoe dat werkt heeft Lammert uitgelegd in een lijvig artikel met pdf maar die link mag ik hier niet geven. Overigens weigert de dienst in Hua Hin die reductie te geven... Het verdrag gaat voor de nationale wetgeving. Maar ambtenaren in TH denken wel eens verschillend over wat wet en verdrag bepalen...

Het nieuwe verdrag. Naar verwachting wordt alle inkomen uit NL uitsluitend in NL belast maar ik verwacht een vergelijkbaar artikel als 23 lid 5 op vandaag; een Thaise claim op de tabelprogressie bij inbreng van ander inkomen of bij Thais inkomen. Dan 'klim' je in de tabeltarieven en daar wil TH van mee-eten. Maar we zullen het wel zien, volgend jaar.

jumbo
Expat
Expat

#32 Bericht door jumbo » donderdag 07 november 2024, 05:49

https://aseannow.com/topic/1342833-thai ... ys-expert/

Lees ook de commentaren, het wordt een welles / nietes gebeuren. Je hebt de tijd om te wachten tot minimaal 15 maart en dan moet(!) er veel meer duidelijk zijn

Je kan met wat huisvlijt je eigen situatie simpel doorrekenen
Heb je het over het huidige verdrag? Bedrijfspensioen is uitsluitend in TH belast, AOW in beide landen en TH moet reductie verlenen op de voet van artikel 23 lid 6. /
Wat je zegt klopt, maar als de Thai je volledig inkomen meenemen en dan de vrijstelling crediteren, dan is je bedrijfspensioen wat erop komt onderhavig aan een hoger percentage
Als ze de AOW negeren kwa DTA en slechts het bedrijfspensioen als belastbaar zien, dan heb je nog wat ruimte en een lager percentage

Dus min of meer zoals je zelf ook verwacht...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 07 november 2024, 23:22

Jumbo, het stond ook in Pattaya Mail en de eigenaar van een blog heeft het vertaald (nou ja, AI deed het...) en ik heb het verder uitgewerkt in dat blog. De maatregel is nu 13 maanden oud en de Thaise overheid zwijgt in alle talen, helaas, maar de advieswereld komt nu in beweging. Voor de gewone pensionado met NL of BE inkomen verandert er niets maar de commentaren die jij noemt zaaien paniek en onzekerheid bij de burgers. Die commentaren zeggen mij niets; ik houd me aan ons verdrag.

Dat plan voor 'wereldinkomen' is wel degelijk op het departement in voorbereiding maar 1-1 halen ze denk ik niet. Twee kamers door jassen en dan een pootje van de man in Duitsland, ik moet het nog zien...

jumbo
Expat
Expat

#34 Bericht door jumbo » vrijdag 08 november 2024, 04:43

erik-kuijpers schreef: donderdag 07 november 2024, 23:22 Dat plan voor 'wereldinkomen' is wel degelijk op het departement in voorbereiding maar 1-1 halen ze denk ik niet. Twee kamers door jassen en dan een pootje van de man in Duitsland, ik moet het nog zien...
De man heeft een belasting kantoor dus heeft duidelijk een motivatie om eea te adviseren

Zelf denk ik niet dat 1.1 noodzakelijk is, het kan veel later zijn met uitstel van de datum waarop eea ingediend moet zijn
NIet de eerste keer dat het gebeurt bij de Thai, maar niet eerder gezien met personal taxation

Die hele afdeling is te groot voor servet maar te klein voor tafellaken...
UIt ervaring weet ik dat als ze het zelf niet goed snappen ze gewoon belasten en ze hebben dat recht, plus de nodige onnodige boetes en interest over het uitstel, pffff

pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#35 Bericht door pjotter » zaterdag 09 november 2024, 11:44

Zoals al aangegeven doe ik al jaren aangifte (voor RO22) en krijg dus het aanslagformulier thuis gestuurd. De envelop is wit met een adresvenster. Verder een rode portostempel, retouradres en nog een rode regel thai aan de onderzijde.

Wat off topic:
Had dit jaar opnieuw vrijstelling belasting aangevraagd, met het vorige formulier en de RO22, en wederom voor 5 jaar (en een maand 31 januari 2030 ?) vrijstelling gekregen vanaf 1 januari 2025. Zoals Erik al had gezegd op 'dat blog', wederom voor 5 jaar dus.

Tja, en mocht ik lezen dat het nieuwe verdrag ingaat per 1-1-2026 of later, geef ik dit voor de veiligheid zelf door aan mijn pensioenfonds (voorkom negatieve belastingrente het jaar erop)
jumbo schreef: zaterdag 02 november 2024, 02:49
jomel17 schreef: vrijdag 01 november 2024, 13:52 Ik heb na veel zoeken en vragen bij diverse belasting kantoren in Khon Kaen, toch geen kleine stad. in 2020 aangifte kunnen doen en 11K baht mogen betalen voor mijn RO21/22 wat ik nodig had om in NL vrijstelling te vragen.
Moest om die papieren op te halen naar Udan Thani rijden terwijl ik dacht dat KK de hoofdstad was van onze provincie

Daarna nooit meer iets gehoord van de Thaise belasting dienst, hebben ze hier geen blauwe enveloppen ?
Ze hebben alleen roze enveloppen voor dood en bruiloft

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door erik-kuijpers » zondag 10 november 2024, 11:50

Ach, over dik een jaar zijn jullie er hopelijk vanaf. Dan heft NL over alle inkomens maar je bent wel meer centen kwijt. Maar of het nieuwe verdrag verrassingen bevat? Dat is niet onmogelijk. We laten ons verrassen.

jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#37 Bericht door jodokus » maandag 11 november 2024, 06:56

Joep schreef: vrijdag 01 november 2024, 10:38 Misschien ben ik die dummy, maar ik laat het gewoon op zijn beloop en wacht af tot ik wat hoor van hun.
Breng het meeste contant in.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze in staat zijn de systemen te koppelen met immigration.
Zolang ik nog iedere keer kopie tm 47, tm 30, laatste verlenging etc moet inleveren bij visum extension heb ik ook hier een hard hoofd in.
Iets horen van de Thaise Belastingdienst zal er waarschijnlijk niet snel van komen.
Zoals vaker vermeld doe ik de laatste jaren over mijn 65k inkomsten per maand netjes aangifte... maar ik heb nog nooit in die 5 jaar van hun een bericht gehad...
Toch wel...

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#38 Bericht door wpdl » maandag 11 november 2024, 08:29

Dat zou dus inhouden dat als je het niet doet je ook vergeten kan worden?
Met hoeveel jaar, verjaart het hier?

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#39 Bericht door sjeng » maandag 11 november 2024, 09:03

wpdl schreef: maandag 11 november 2024, 08:29 Dat zou dus inhouden dat als je het niet doet je ook vergeten kan worden?
Met hoeveel jaar, verjaart het hier?
da weet ik nie, maar ik ben al 16 jaar vergeten aangifte te doen. LOL :cheesy:

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#40 Bericht door wpdl » maandag 11 november 2024, 12:11

Heb je al 6 jaar in je binnenzak zitten sjeng.
In bewijslast is het korter 2 tot vijf jaar.
Lees en huiver :happyno:

https://www.bangkokpost.com/business/ge ... assess-you

jumbo
Expat
Expat

#41 Bericht door jumbo » donderdag 05 december 2024, 04:42

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#42 Bericht door euromonkey » donderdag 05 december 2024, 05:23

ik heb al veel video's gezien van hem en vertrouw hem meer dan andere.
Al is het maar omdat het me beter uitkomt. Hahaha.
Ik doe niks totdat er via hem een video komt met uitleg dat het verplicht is.

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#43 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 05 december 2024, 08:34

Helaas lezen mensen over dit zinnetje heen: Although the video does not elaborate on “most”, it appears to include those resident in Thailand for at least 180 days in 2024 who are dependent on pensions pre-taxed in their first country. Pre-taxed. En de auteur denkt dat je er daarmee bent? Helaas noemt de man geen feiten waarop hij zijn visie baseert. Het blijft bij de mededeling dat wij farang eigenlijk niet mogen adviseren omdat wij farang zijn. Beetje slap. Ik had liever feiten gezien onder zijn verhaal.

Gelukkig voor heel veel pensionado's maakt ieder belastingkantoor zijn eigen regeltjes en er zullen er veel ontsnappen aan... Op zich niks mis mee want de maatregel van september 2023 had eigenlijk oog voor THAISE mensen met belangen in buitenlanden waar vermogen en inkomen werden geparkeerd om minstens een vol jaar buiten zicht vd diensten te blijven. Maar zo zit het inkomen van een NL-pensionado niet in elkaar.

Ik heb heel veel mensen kunnen helpen met hun verzoek vrijstelling en ken zo langzamerhand de inkomens wel een beetje; van NL-ers dan. AOW en pensioen, en meestal is AOW het hoofdinkomen. De NL-ers met meer dan 50.000 euro per jaar pensioeninkomen moet je met een lampje zoeken al zijn ze er wel. Wat ik wel triest vind is dat veel NL-ers met bedrijfspensioen die in TH wonen, in NL loonbelasting laten inhouden terwijl ze bij aangifte in Thailand veel goedkoper uit zouden zijn. En dat gedrag is ZO on-Nederlands... Lammert heeft er heel veel kunnen helpen met herziening van NL-aanslagen en zo af en toe krijg ik een verzoek om hulp.

Over een maand of zes verwacht ik nieuws over het nieuwe verdrag hoewel een jaar later ook nog kan. Ik hoop voor al die NL-ers in Thailand dat je geen, wat Lammert voorspelde, remittance aan je broek krijgt naar het Noorse model. In dat model krijg je in het bronland pas vermindering of vrijstelling als je de RO22 overlegt waaruit blijkt hoeveel je in Thailand hebt aangegeven.

En wat een van jullie beweert over het koppelen van bestanden, dat is helemaal niet nodig. Een veel betere methode kan zijn dat je pas een jaarverlenging krijgt als je de Immigration laat zien dat je in Thailand aangifte hebt gedaan. Het formulier is zo gemaakt hoor, de RO23 of zo... Maar laat ik niet de zwartkijker uithangen. We lezen wel wat er volgend jaar van terecht komt.

pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#44 Bericht door pjotter » donderdag 05 december 2024, 16:32

Hallo Erik,
Het bedrag wat je hebt aangegeven staat op de RO21.
De RO22, zoals je die opstuurt naar NL voor vrijstelling, is alleen maar een officieël document DAT je hebt betaald c.q. je aangifte hebt gedaan.
Overigens in het verleden kreeg ik de RO21 standaard erbij, bij de RO22. Dit jaar niet.
erik-kuijpers schreef: donderdag 05 december 2024, 08:34 Over een maand of zes verwacht ik nieuws over het nieuwe verdrag hoewel een jaar later ook nog kan. Ik hoop voor al die NL-ers in Thailand dat je geen, wat Lammert voorspelde, remittance aan je broek krijgt naar het Noorse model. In dat model krijg je in het bronland pas vermindering of vrijstelling als je de RO22 overlegt waaruit blijkt hoeveel je in Thailand hebt aangegeven.

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#45 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 05 december 2024, 16:40

Pjotter, dank. Alleen komt er dan nog bij dat het uitmaakt WELK inkomen je hebt aangegeven als dat ooit in het verdrag komt. Maar da´s van later zorg. Het is gelukkig even rustig aan het belastingfront; de adviesbureaus hebben hun ei allemaal gelegd. Nu afwachten of dat plan 'wereldinkomen' er ooit nog komt.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”