Graag een tip als iemand een huis te huur kent in Pattaya.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Graag een tip als iemand een huis te huur kent in Pattay

#31 Bericht door driver » zondag 17 januari 2016, 15:09

Dan hoop ik morgen hier te lezen dat het gelukt is.

Gr driver

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#32 Bericht door sawadikrap » maandag 18 januari 2016, 09:44

driver schreef:Dan hoop ik morgen hier te lezen dat het gelukt is.

Gr driver
Driver inderdaad gelukt.
Ga dus verhuizen over 2 weken, en huis gezien en met een nieuw verfje en wat aanpassingen prima.

Dus perfect snel een oplossing en een huis wat voor mij ideaal is.

Vriendelijke groet,

Robert :D

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door driver » maandag 18 januari 2016, 16:29

sawadikrap schreef:

Gr driver
Driver inderdaad gelukt.
Ga dus verhuizen over 2 weken, en huis gezien en met een nieuw verfje en wat aanpassingen prima.

Vriendelijke groet,

Mooi man, Gefeliciteerd alvast :clap: en suc6 met het afhandelen van je huidige huurhuis.

gr driver

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid

#34 Bericht door Pieter1947 » dinsdag 19 januari 2016, 00:04

Veel woon plezier, Sawadikrap :clap:

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#35 Bericht door sawadikrap » dinsdag 19 januari 2016, 01:06

[quote="Pieter1947"]Veel woon plezier, Sawadikrap :clap:[/quote

Dank je Pieter, ook voor je reactie's.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door sawadikrap » dinsdag 19 januari 2016, 01:10

driver schreef:
sawadikrap schreef:

Gr driver
Driver inderdaad gelukt.

Vriendelijke groet,

Mooi man, Gefeliciteerd alvast :clap: en suc6 met het afhandelen van je huidige huurhuis.

gr driver
Dat neem ik aan van wel een goede afsluiting.
Is zeer onplezierig dat de eigenaar blijkbaar haar telefoon nummer heeft veranderd zonder het door te geven.
Weet niet waar ze woont, dus kijk wat ik hier mee moet.
Had haar gisteren al gebeld om het meteen door te geven dat ik zou verhuizen, maar niet mogelijk.

In het uiterste geval zal ik met informatie en sleutels het in de village afgeven.

Vriendelijke groet en bedankt driver.

jumbo
Expat
Expat

#37 Bericht door jumbo » dinsdag 19 januari 2016, 02:18

Het is misschien handig, tip voor iedereen die huurt, een contract af te sluiten met verwerking van een clausule waar je beroep op kunt doen als je onverhoopt moet/wilt verhuizen, vernoem medische en economische redenen.
Niet ongewoon, wordt wel eens aan gerefereerd als de 'expat'clausule
Ik zou ook nooit meer als 2 maanden borg afgeven en als het echt moet een maand vooruit,

Huur momenteel een serviced apartement in Bangkok, 1 maand borg en een maand vooruit...kwestie van voet bij stuk houden en anders een ander die het wel accepteerd...maar goed ik zie er dan ook betrouwbaar uit :giggle2:

Vaak hebben een moo baan of village een voorman of kantoor die kunnen je verder helpen haar te contacten
Niet betalen wil ook wel eens helpen met contact opname :P
Normaal heeft een onbepaald contract wel een opzegtermijn, kijk daar ook nog effe naar en als die erin staat sleutels afgeven bij de Pui Yaj of het kantoor, ze was zelf niet te contacteren....

Oh ja en veel plezier in je nieuwe thuis!!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#38 Bericht door Hua Thale » dinsdag 19 januari 2016, 03:36

Zou in ieder geval bij het opzeggen van het contract bespreken dat de borg gedeeltelijk terug gestort wordt op jouw rekening als ze binnen een maand een nieuwe huurder heeft.
Dit soort vragen zijn niet onredelijk aan een verhuurder.
Maand vooruit betalen en een maand borg verder komt men hier volgens mij ook niet in deze regio. [Korat]
Hoop dat wij je volgend jaar niet aan het spreekwoord moeten herinneren.
Al uitgerekend wat de winst is als je de onkosten [Borg verhuiskosten et cetera] over twee jaar bij je nieuwe huurprijs optelt?

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#39 Bericht door driver » dinsdag 19 januari 2016, 08:04

Robert...Jumbo/Hua denken ook met je mee dat is mooi en hun tips kun je m.i ook weer gebruiken .

even off topic ;)
Zelf heb ik 1 keer een klein appartementje in Sung Noen gehuurd en geen borg oid hoeven betalen.
Omdat Sukanya daar toen alleen woonde en ik in Nederland heb ik de eerste keer gelijk ik dacht voor 4 maanden huur betaalt wat toen 1500 thb per maand was ex stroom/water.
Later heeft Suk gewoon per maand betaalt en toen ze weg wou daar werdt er niet moeilijk gedaan toen ik zei dat we de huur opzegden binnen 3 weken.
Ging allemaal heel makkelijk.

Appartementje koste 2 jaar geleden inmiddels 2500 thb p.mnd begreep ik en er was toen echt heel veel om en bijgebouwd qua appartementen en eetgelegenheden.
Voor de Sung Noen kenners...Het gedeelt net achter Seagate praat ik over achter de markt de weg uitrijden tot aan de kruising waar je l.a weer naar Sung Noen kunt.

gr driver

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#40 Bericht door sawadikrap » dinsdag 19 januari 2016, 16:49

jumbo schreef:Het is misschien handig, tip voor iedereen die huurt, een contract af te sluiten met verwerking van een clausule waar je beroep op kunt doen als je onverhoopt moet/wilt verhuizen, vernoem medische en economische redenen.
Niet ongewoon, wordt wel eens aan gerefereerd als de 'expat'clausule
Ik zou ook nooit meer als 2 maanden borg afgeven en als het echt moet een maand vooruit,

Huur momenteel een serviced apartement in Bangkok, 1 maand borg en een maand vooruit...kwestie van voet bij stuk houden en anders een ander die het wel accepteerd...maar goed ik zie er dan ook betrouwbaar uit :giggle2:

Vaak hebben een moo baan of village een voorman of kantoor die kunnen je verder helpen haar te contacten
Niet betalen wil ook wel eens helpen met contact opname :P
Normaal heeft een onbepaald contract wel een opzegtermijn, kijk daar ook nog effe naar en als die erin staat sleutels afgeven bij de Pui Yaj of het kantoor, ze was zelf niet te contacteren....

Oh ja en veel plezier in je nieuwe thuis!!!

Bedankt jumbo ik heb bij het nieuw huis bij betaling van een bedrag, op de nota laten vermelden welke reparatie en zaken de eigenaar klaar moet hebben op 1 februari.
Ook dat na de 2 jaar contract niet meer dan 1000 bath de huur verhoogt kan worden per maand.
Verder dat schoonmaken in de nu voor ik er kom wonen de twee airco schoon gemaakt zijn, maar ik buiten schoonhouden bij vervanging de eigenaar verantwoordelijk is zelfde als de pomp op de water tank.

Er komt echter ook laten opschrijven nu een nieuwe pomp op de tank want deze is zo slecht en oud dat ik graag een goede werkende pomp wil hebben.
Maar alle onderdelen nu al laten opschrijven, voor ik er echt kom wonen.

Dus ook jou tips zijn nooit weg dus bedankt.

Ja zie wel hoe ik uit dit huis ga, ik zal mijn nog komende energie nota's en water betalen, en ga voor het einde van mijn maandelijkse huur er al uit.
De 60000 bath deposit zie ik verder in een huis wat niets van schade of reparatie's nodig heeft dit genoeg.

Maar heb duidelijk aangetoont buiten dat ik weg ga dus ik denk dat in de twee weken ze zal wel op de hoogte gebracht worden.

Dus kijk uit naar nieuwe huis, dus vriendelijk dank.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#41 Bericht door sawadikrap » dinsdag 19 januari 2016, 16:56

Hua Thale schreef:Zou in ieder geval bij het opzeggen van het contract bespreken dat de borg gedeeltelijk terug gestort wordt op jouw rekening als ze binnen een maand een nieuwe huurder heeft.
Dit soort vragen zijn niet onredelijk aan een verhuurder.
Maand vooruit betalen en een maand borg verder komt men hier volgens mij ook niet in deze regio. [Korat]
Hoop dat wij je volgend jaar niet aan het spreekwoord moeten herinneren.
Al uitgerekend wat de winst is als je de onkosten [Borg verhuiskosten et cetera] over twee jaar bij je nieuwe huurprijs optelt?
Mijn eigenaresse ( Thaise ) heeft meerdere huizen en zeer zakelijk.
Geen probleem hoor maar dit is ook de reden waarom ze eerst 70000 bath wilde voor borg na gesprek uiteindelijk 60000 bath dus drie maanden.
Toen mijn water pomp al snel problemen gaf was herstel steeds uitgesteld want er werd niets gezien.
Ik had alleen zeer hoge water rekeningen, uiteindelijk na weer problemen om langs te komen toen had ze nog het telefoon nummer wat ik ken.
Heb ik zelf een reparatie laten doen en was het wachten moe.
Maar denk dat de meeste huurders wel ervaring hebben met Thaise eigenaren, ze willen graag geld hebben maar terug is de service en/of terug betaling als je er recht op heb zeer moeilijk.

Maar oke is niet meer belangrijk ik ben 60000 bath deposit kwijt maar ga er zelf sneller uit dus heb geen rechten het zei zo.

Dus is okay.

Vriendelijke groet

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#42 Bericht door Hua Thale » woensdag 20 januari 2016, 01:23

Denk dat je de kreet 'borg' niet helemaal begrijpt.
Als er geen schade aan het huis is en zij zeg [fictief even] het huis weer in de verhuur heeft na twee weken dient zij het restant grotendeels terug te storten op jouw rekening.
Desnoods met wat meer dwang oftewel gerechtelijke macht.
Politie ziet er hier geen probleem in om te bemiddelen tussen huurder en verhuurder dus waarom bij jou niet.

Zakelijk beschrijf jij denk meer een golddigger die over de leeftijd heen is klinkt het mij in de oren.

Jouw beslissingen.

Ps zou van je 'nieuwe' pand een foto reportage maken wat er wel of niet deugt of aan de muur hangt.
Een plaatje zegt meer als honderd woorden is ook de redenatie van een Thai.

jumbo
Expat
Expat

#43 Bericht door jumbo » woensdag 20 januari 2016, 01:47

Als je het contract voortijdig verbreekt zonder goede afspraken over opzeggingstermijn en terug betaling borg, dan kan je het gevoegelijk vergeten dat je de borg terugkrijgt.

Je kan hooguit je partner voor het karretje spannen en de locale plietsie een 50% beloven over het terug ontvangen bedrag..
Maar legaal heb je geen poot om op te staan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#44 Bericht door Hua Thale » woensdag 20 januari 2016, 03:17

Het zal dus duidelijk in het contract moeten staan dat borg niet terug betaald gaat worden bij verbreken contract en van ja dat is toch logisch dat je dat kwijt ben klinkt mij als niet reeel.
"Hut' drie maanden leeg ben je het kwijt na twee weken nieuwe verhuurder even praten dan, dat de pliesie hun pensioenfonds aangevuld willen hebben nou die tien % kan nog wel.
Ken hier trouwens wel een situatie van Thailanders die daadwerkelijk naar een lokale rechter zijn gestapt over een borg 'probleem'.
Invulling van contract zal ook verschillen her en der vermoed ik.

jumbo
Expat
Expat

#45 Bericht door jumbo » woensdag 20 januari 2016, 03:30

Borg of deposit is een ingeburgerd begrip, net zoals in NL
Het is er voor allerlei zaken, zoals niet nakomen van de huurverplichting (als je dus het contract verbreekt) schade en noem maar op

In nagenoeg elk geval betaal je vooruit/deposit/borg in Thailand en zeker met contract zaken
Ze dekken dus niet alleen schade maar ook niet nagekomen contractuele betalingsverplichtingen
En de OP zegt zijn contractueel overeengekomen huur(periode) voortijdig op, dan komt de borg ten goede van de verhuurder
Of die opnieuw verhuurd of niet speelt geen financiele maar een morele rol en dat kan je hier dus wel schudden

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”