De overheid heeft al met energiebedrijven geregeld dat zij de afnemers mogen scannen op afwijkend consumentengedrag. Dat is voornamelijk om illegale wietteelt op te sporen, dus een overmatig energieverbruik, maar kan ook omgekeerd: geen energieverbruik. Vervolgens een huisbezoek om te controleren of het pand bewoond is, aanschrijving en als er dan geen reactie op volgt, dan bij een huurwoning de eigenaar informeren. Die kan dan verder informeren en als blijkt dat iemand 11 maanden per jaar in het buitenland zit kan de huur worden opgezegd wegens misbruik. En kan de gemeente de procedure beginnen om je af te voeren uit de BRP, de vroegere GBA.printen44 schreef:Genesis, dat denk ik ook niet. Het is nu ten ene male verboden om permanent in het buitenland te wonen en een huisadres of postadres te hebben in Nederland. Je moet minimaal vier maanden per jaar in Nederland wonen. Mag in gedeeltes, zoals twee maal twee maanden per jaar.
En er zullen er zeker zijn die in Nederland een huis/postadres hebben en permanent in Thailand wonen. Dat gaat goed totdat de computer van de zorgverzekering ineens gaat mekkeren dat alle medische rekeningen uit Thailand afkomstig zijn of dat een overijverige ambtenaar bij de aanvraag van een nieuw paspoort de in- en uitgaande stempels van Thailand in het oude paspoort van de aanvrager of aanvraagster ziet. En dan zijn de rapen gaar. Financieel dan.
Prajak was me even voor, maar ik plaats mijn bijdrage toch maar.
De plannen voor een dergelijke controle zijn al jaren geleden gemaakt maar ik weet niet in welk stadium van uitvoering ze zijn. Men wil echter een steeds sluitender en perfecter bevolkingssysteem omdat de vele overheidsafnemers daarop moeten kunnen vertrouwen bij de uitvoering van hun administratie.