Ik betwijfel of ze die garantie tot 2040 kunnen laten stand houden, ik heb niet zo veel vertrouwen in het CPB en deze regering en een wet is zo veranderd, nu wordt de pensioen leeftijd 67, maar tien jaar geleden gingen er nog veel met 58 in de VUT.
De verwachting is dat de mensen steeds ouder worden, de generatie die nu geboren wordt kan zelf 100+ worden, de jongeren van nu gaan steeds later werken, zodat de jaren van pensioen uitbetalen, over een paar tientallen jaren, bijna overeen komen met de werkende jaren, ze moeten de mensen niet zo veel verplichtingen opleggen om gezond te leven, laat ze toch dat sigaretje roken, borreltje drinken en misschien te ongezond eten, dan gaan ze misschien wel een paar jaar eerder dood, maar hebben ze wel veel meer plezier in het leven gehad en het is bovendien goedkoper voor de schatkist.
Zeer geïnteresseerd
Moderator: Loempia
- Herbergier
- Volwaardig lid
Re: Zeer geïnteresseerd
Alles van waarde is weerloos.
-
- Volwaardig lid
Biertje staat voor je klaar in het praathuis Herbergier.............
Ron.

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
-
- Expat
Joost, de VUT had niets met de AOW te maken. De VUT was een CAO regeling. De AOW was tot 2040 gegarandeerd, ook als er geen enkele maatregel was getroffen. Nu er verandering in de AOW is, loopt die garantie veel verder.
De AOW wordt niet alleen betaalt door premies van werkenden, maar tevens ook vanuit de nog steeds geldende Zalm-norm. De "pot" was toen 17 miljard en pas tegen 2040 zou die pot leeg zijn als er geen maatregelen zou worden genomen.
De CPB heeft weinig tot niets te maken met die garantie. De CPB maakt modellen en de overheid kiest een van die modellen. Een wet is niet zo maar gemaakt. De enige wet die "zomaar" gemaakt wordt is een "noodwet" en zo'n maatregel is de afgelopen decennia nog niet gebeurt.
De huidige "nieuwe" AOW wetgeving heeft ruim vijf jaar geduurd. Van Wetsontwerp tot het publiceren in het Staatsblad.
Dat mensen ouder worden, dat men later gaat werken etc. is allang in de modellen ingecalculeerd. In de negentiger jaren kreeg ik al de modellen ter inzage. Tot het jaar 2050.
Een van de beste uitspraken van de toenmalige Staatssecretaris van Sociale Zaken was deze: "Iedereen denkt dat hij oud wordt en dat hij gezond blijft." Dat deed hij op een symposium over AOW en pensioenen. En op die denkwijze is onze oudedagsvoorziening in ons geheugen gegrift. En iedereen weet ook dat het geen werkelijkheid is.
Joost, bedrijfspensioenen en AOW zijn redelijke gecompliceerde zaken. Je kan dat nooit afdoen met wat algemeenheden.
De AOW wordt niet alleen betaalt door premies van werkenden, maar tevens ook vanuit de nog steeds geldende Zalm-norm. De "pot" was toen 17 miljard en pas tegen 2040 zou die pot leeg zijn als er geen maatregelen zou worden genomen.
De CPB heeft weinig tot niets te maken met die garantie. De CPB maakt modellen en de overheid kiest een van die modellen. Een wet is niet zo maar gemaakt. De enige wet die "zomaar" gemaakt wordt is een "noodwet" en zo'n maatregel is de afgelopen decennia nog niet gebeurt.
De huidige "nieuwe" AOW wetgeving heeft ruim vijf jaar geduurd. Van Wetsontwerp tot het publiceren in het Staatsblad.
Dat mensen ouder worden, dat men later gaat werken etc. is allang in de modellen ingecalculeerd. In de negentiger jaren kreeg ik al de modellen ter inzage. Tot het jaar 2050.
Een van de beste uitspraken van de toenmalige Staatssecretaris van Sociale Zaken was deze: "Iedereen denkt dat hij oud wordt en dat hij gezond blijft." Dat deed hij op een symposium over AOW en pensioenen. En op die denkwijze is onze oudedagsvoorziening in ons geheugen gegrift. En iedereen weet ook dat het geen werkelijkheid is.
Joost, bedrijfspensioenen en AOW zijn redelijke gecompliceerde zaken. Je kan dat nooit afdoen met wat algemeenheden.
- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Klopt, printen44.printen44 schreef: Dat mensen ouder worden, dat men later gaat werken etc. is allang in de modellen ingecalculeerd. In de negentiger jaren kreeg ik al de modellen ter inzage. Tot het jaar 2050.
Toen ik in de jaren '70(!) pensioenen berekende was dat al zo.
Prajak zal het kunnen beamen. Het heet leeftijdsterugstelling.
In de jaren '70 werd bij de man een leeftijdsterugstelling toegepast van 2 jaar en bij de vrouw 3 jaar.
Men deed dus net of iemand van 58 nog maar 55 was.
Ik vermoed dat die leeftijdsterugstelling later eerder omhoog dan omlaag gegaan is.
Knor, knor,
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
-
- komt net kijken
Op zich logisch dat de pensioen leeftijd omhoog gaat, mensen worden ook steeds ouder. Ze moeten gewoon 1 keer een percentage van de gemiddelde levensverwachting vaststellen en dit als pensioenleeftijd instellen.
En dan nooit meer over klagen!
En dan nooit meer over klagen!